MORGONKAOS - HJÄLP!!!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Dani

MORGONKAOS - HJÄLP!!!

Inlägg av Dani »

Det gick över förväntan att få vår lilla 7mån tjej att somna själv på kvällarna, kanske för att vi kört standardmodellen från början. MEN daglurarna strular fortfarande efter 2 veckors kurande och morgnarna är numera ett KAOS.
Fröken menar att morgonen börjar kl 6 (i morse 5:40), medan vi vill att den ska börja 6:30. Hon PROTESTERAR, HÖGLJUTT. Tidigare var det lite kvitter som övergick till gnäll och till skrik Numera kommer skriken så fort vi försöker avbryta det hela med "pangramsning". Har fått buffa flera morgnar, med måttlig framgång, igår lät hon sig lugnas men det stegrades så fort buffandet upphörde och vi fick avbryta och göra "glad morgon" :? precis efter en buffning - kändes måttligt övertygande. Vi var nog lika stressade och ledsna allihop. Och idag... har jag bara så ont i magen och lillflickan ser fortfarande rödgråten ut. Det skär i hjärtat. Vi ramsade i 20 minuter utan att hon ville ge sig, det blev bara gradvis värre. Sedan övergick vi till buffning - med samma utveckling - först lugnade hon sig och köpte ramsan NÄSTAN, men skrek sedan upp sig, så nästa buffningspass pågick i en kvart, varefter bufferskan bröt ihop och buffaren gjorde heroiskt framgångsrik insats på 5 minuter - vid första lite lugnade chans gjorde vi "glad morgon"... Ni kan tänka hur övertygande DEN var.
HJÄLP vad ska man göra? Har hon nu "lärt" sig att man måste skrika fram sin morgon? Hur bryter man mönstret? Ska man göra morgon redan kl 6 (hon har själv vaknat då senaste x månaderna...och är van vid det) tills allt annat sitter????

Hennes schema:
Natt 19-6:60
Äta ca 6:35-7:50 (struligt...amning paus gröt paus amning)
Lur 8:30-9:15
Äta 10:00-10:45
Lur 11:45- 13:15
Äta 13:45-14:30
Lur 15:45-16:30
Äta 17:30
"Slurk" ca 18:45
Lua

Inlägg av Lua »

Hej :!:

Varmt välkomna och grattis till den goda nattsömnen :thumbsup:

Rakt på sak: Ni har nog tyvärr dragit med er vargen in på morgonkulan. De frågor hon har ställt på kvällen har ni besvarat till hennes belåtenhet: hon somnar lugn och trygg. På morgonen har ni i handling gett otillfredsställande svar kanske genom att tycka synd om henne eller ställa frågor till henne istället för att ge svar.

Välj en strategi. Mitt förslag är pangramsa som inte lämnar utrymme för några frågor och sedan antingen tystnad/Mozart eller husljud. Det finns dock fler alternativ! Sök på "tidiga morgnar" och välj det som känns bäst för er. Det är väldans viktigt att ni känner er säkra på ert val. Inför också väckarklocka, tycker jag.

Genomför. Tre morgnar minst, sedan utvärdering.

Vill ni göra morgon klockan 6? I så fall är det ju helt ok, men jag är övertygad om att hon kan sova till 6.30.

Kanske det är läge att dra ner till två lurar? Fundera lite!

Stärkande norrbottenskram från Lua. :heart:
Nancy

Inlägg av Nancy »

:D I tillägg till Luas fina svar slänger jag in förslag på hur man kan använda ramsa/väckarklocka på morgonen:
Nancy skrev:Hej :D

Jag har alltid använt klockan så här:

:arrow: Om barnet vaknar tidigare än 30 min till morgon, pangramsa och sen inget mer förrän klockan ringer.
:arrow: Om barnet vaknar säg 20 min innan morgon låter jag tystnaden berätta att klockan snart ringer och att det går fint att somna om eller bara ligga och peta med fötterna på spjälorna.

Skulle det vara tokledset nån morgon (sällan) låter jag klockan ringa en stund tidigare och låtsas som om barnet är lika glatt som vanligt 8)

Nancy
Dani

Inlägg av Dani »

Tack så väldigt för snabbt stöd!

Jo jag inser att vår nervositet och morgontrötthet lyst igenom. Nya tag imorgon bitti. Några frågor:
1) Efter en pangramsa (bara en eller upprepningar?) ska man alltså låta tösen hojta / gråta efter behag ända tills uppstigningsdags och då ska man göra glad morgon?

2) Hur tidigt är det rimligt att bemöta ett uppvak med pangramsa? Imorse trodde jag att hon bara behövde en liten bekräftelse kl 5:40 men det utvecklade sig ju till kaos. Så då blev det ingen pangramsa förän hon började skrika på riktigt. Säg att hon vaknar redan 5 - ska vi låta henne hojta och gråta på egen hand i 1,5 h?

3) Vi har de senaste dagarna fått ngra uppvak mitt i natten, oftast somnar hon ju om ev med liten bekräftelse eller så men igår var hon vaken ca 02:30 till 03:30 och då fick vi också ta till buffandet på slutet. Är orolig för att vi inte hanterar buffandet som vi ska. Ska man alltid avsluta en "krisbuffning" med ramsning och bekräftelseramsa?

4) Lurarna - fröken vill helst ha 4 lurar om ca 40 minuter... Lunchluren delas helst i två, med krav på ca halvtimmes vakentid emellan, sedan när hon börjar gäspa försöker jag få henne att somna om vilket brukar gå efter 10 minuters höglujd protest. Någon enstaka gång har jag lyckats få henne att somna om direkt och ta 1,5 h i ett svep. Hon får sova ute på promenad. Så att reducera lurarna till två känns LÅNGT i fjärran. Kan / Bör jag reducera dem till 3 ggr 40 minuter??? Blir inte det för lite sömn då?
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan :D
1) Efter en pangramsa (bara en eller upprepningar?) ska man alltså låta tösen hojta / gråta efter behag ända tills uppstigningsdags och då ska man göra glad morgon?
Men ger en pangramsa (extra glad, hurtig ramsa och som vanligt x4), sedan ger man beskeden att på natten händer ingenting -för dig. Så ingen trafik eller underhållning. men fastnar hon i en klagan så bryt då med hög klassisk musik eller höga husljud. Låt väckarklockan ringa in morgonen. Det brukar oftasta bara ta ett par dagar innan paralellerna dras gällande klockan.
2) Hur tidigt är det rimligt att bemöta ett uppvak med pangramsa? Imorse trodde jag att hon bara behövde en liten bekräftelse kl 5:40 men det utvecklade sig ju till kaos. Så då blev det ingen pangramsa förän hon började skrika på riktigt. Säg att hon vaknar redan 5 - ska vi låta henne hojta och gråta på egen hand i 1,5 h?
Se svaret ovan.
3) Vi har de senaste dagarna fått ngra uppvak mitt i natten, oftast somnar hon ju om ev med liten bekräftelse eller så men igår var hon vaken ca 02:30 till 03:30 och då fick vi också ta till buffandet på slutet. Är orolig för att vi inte hanterar buffandet som vi ska. Ska man alltid avsluta en "krisbuffning" med ramsning och bekräftelseramsa?
Oftast beror det på att man backat för lite, alltså har man servat med en ramsa eller så och ganbska snart tror lillan att man behöver en ramsa för att somna om, vilket inte är sant. Så backa och låt henne sköta uppvaket så långt det går själv.
4) Lurarna - fröken vill helst ha 4 lurar om ca 40 minuter... Lunchluren delas helst i två, med krav på ca halvtimmes vakentid emellan, sedan när hon börjar gäspa försöker jag få henne att somna om vilket brukar gå efter 10 minuters höglujd protest. Någon enstaka gång har jag lyckats få henne att somna om direkt och ta 1,5 h i ett svep. Hon får sova ute på promenad. Så att reducera lurarna till två känns LÅNGT i fjärran. Kan / Bör jag reducera dem till 3 ggr 40 minuter??? Blir inte det för lite sömn då?
Hur ser schemat ut?
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Dani

Inlägg av Dani »

Hej igen!
Och TACK för supporten - det behövs verkligen.

Idag var morgonen mycket enklare- hoppas att det hållr i sig. (Gårdagen och kvällen var dock jobbiga läggningen tog 45 min -fick ta till buff till slut :x ) men sedan sov hon ända til 6:20 :!: :D och då tog jag för säkerhets skull både pangramsa och sedan Mozart och husljud till hjälp för att glatt gå in med ringande väckarklocka (den magiska mobiltelefonen) på slaget 6:30 utan att låtsas om att hon låg och gnölade / småskrek.

Lite nervöst inför morgondagen:
Vad ska man göra om hon skrikit upp sig så mycket att man känner att man måste gå in och solfjädra (läste det tipset ngn annanstans)- ska man då fjädra ner henne ända tills hon är HELT lugn och sedan ramsa sig ut?

Ska man alltid gå in på slaget 6:30 nu när man "lär" henne eller är det bättre att invänta en paus när hon hämtar andan?

Och hur tidigt ska man ta till pangramsa + husljud - det är väl inte rimligt att göra det om hon vaknar mitt i natten eller 4 eller 5??? Själv hade jag tyckt att en halvtimma dvs från kl 6 skulle kännas ok och att man dessförinnan mer skulle inrikta sig på att effektivt få henne att somna om - "handgripligen" om nödvändigt. MEN det försökte jag i förrgår kl 5:40 och det gick ju inte på 45 minuter! Kan det vara en engångsföreteelse eller ska jag räkna med att ta till pangramsa + husljud oavsett när på natten hon vaknar?!?

Angående lurarna skrev jag
Lurarna - fröken vill helst ha 4 lurar om ca 40 minuter... Lunchluren delas helst i två, med krav på ca halvtimmes vakentid emellan, sedan när hon börjar gäspa försöker jag få henne att somna om vilket brukar gå efter 10 minuters höglujd protest. Någon enstaka gång har jag lyckats få henne att somna om direkt och ta 1,5 h i ett svep. Hon får sova ute på promenad. Så att reducera lurarna till två känns LÅNGT i fjärran. Kan / Bör jag reducera dem till 3 ggr 40 minuter??? Blir inte det för lite sömn då?
duggan skrev: Hur ser schemat ut?
Lucias schema:

Jag tror nog att mängden sömn är rätt, problemet är att få henne att somna om efter sina första 35-40 minuter på lunchen. Hur enveten ska man vara i omsomningsförsöket? Om hon verkligen SKRIKER och inte alls vill sova är det ok att göra som jag gör och låta henne "vara med" (ta bort skynke, resa ryggstödet ev lyfta upp och titta runt om hon tydligt vill) en stund och sedan lura ner henne när hon börjar gäspa? Det funkar relativt bra i vagn på promenad - erkänner att jag inte behärskar vagningstekniken så till och med då blir det 5-10 minuters hjärtskärande protester - inte kul :( Men att ta upp henne och sedan få henne att somna om funkar ju knappast hemma i sängen. Då ska man väl göra som på morgonen köra pangramsa + husljud tills 1,5h - eller ialla fall 1h15min - har gått? Saken är ju den att hon ofta somnar om efter ca 30 minuter, är det då ok att låta henne sova sina 40-45 min fast det drar över tiden? Jag har ju lagt eftermiddagsmaten så att jag får plats med den inom marginalkvarten.

Kan det vara lättare att få henne att sova 1,5h sammanhängande inomhus? Utomhus i rullande vagn lyckas jag med ett oproblematiskt omsomnande sådär varannan till vartredje dag.

Tack så mycket för stödet :heart: - har nu glädjande nyhet att rapportera! Hon vaknade just till med ett skrik (kl 23:15) och vis av goda råd lät jag bli att ramsa och se HON SOMNADE OM nästan direkt O:) Det känns så bra, så nu ska jag också få gå och lägga mig med ett förhoppningsfullt flin på läpparna och ett stadigt grepp om båda tummarna. :sleep:

/Dani
Dani

Inlägg av Dani »

Ville bara tillägga att lilla Lucia är född den 26 maj, dvs drygt 7 månader och att vi började kura den 20 dec om det kan ha betydelse för hur man ska tänka kring sömnbehov och framtida förändringar i schemat.
Kram på er allihop!
/D
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej Dani :D
Skall komma med lite respons inne i ditt inlägg. Vilket underbart namn din flicka har :heart:
Dani skrev:Hej igen!
Och TACK för supporten - det behövs verkligen.

Idag var morgonen mycket enklare- hoppas att det hållr i sig. (Gårdagen och kvällen var dock jobbiga läggningen tog 45 min -fick ta till buff till slut :x ) men sedan sov hon ända til 6:20 :!: :D och då tog jag för säkerhets skull både pangramsa och sedan Mozart och husljud till hjälp för att glatt gå in med ringande väckarklocka (den magiska mobiltelefonen) på slaget 6:30 utan att låtsas om att hon låg och gnölade / småskrek.

:idea: Snyggt jobbat men skippa pangramsan så tätt inpå morgonen tycker jag.

Lite nervöst inför morgondagen:
Vad ska man göra om hon skrikit upp sig så mycket att man känner att man måste gå in och solfjädra (läste det tipset ngn annanstans)- ska man då fjädra ner henne ända tills hon är HELT lugn och sedan ramsa sig ut?

:idea: Ja, det tycker jag låter vettigt. Men lova att du sparar det till "kris".

Ska man alltid gå in på slaget 6:30 nu när man "lär" henne eller är det bättre att invänta en paus när hon hämtar andan?

:idea: 06.31 är ok det med :wink: Skämt åsido, få det så nära klockslaget som möjligt men vet du att det med jämna mellanrum kommer en lite paus så invänta den. Några minuters spelrum hit och dit tycker jag att du kan unna dig.

Och hur tidigt ska man ta till pangramsa + husljud - det är väl inte rimligt att göra det om hon vaknar mitt i natten eller 4 eller 5??? Själv hade jag tyckt att en halvtimma dvs från kl 6 skulle kännas ok och att man dessförinnan mer skulle inrikta sig på att effektivt få henne att somna om - "handgripligen" om nödvändigt. MEN det försökte jag i förrgår kl 5:40 och det gick ju inte på 45 minuter! Kan det vara en engångsföreteelse eller ska jag räkna med att ta till pangramsa + husljud oavsett när på natten hon vaknar?!?

:idea: Här gör du ett tankefel tycker jag :!: Det är med pangramsan du får henne att somna om :!: Jag har alltid tänkt "avvakta innan vargtimman och pangramsa x 4 under vargtimman" eftersom det är svårare för de små att lära sig somna om där runt 04-06. Pangramsan skjutsar dem tillbaks i sömnen igen. Fråga mer ifall jag uttryckt mig oklart, berättar gärna mer.
Angående lurarna skrev jag
Lurarna - fröken vill helst ha 4 lurar om ca 40 minuter... Lunchluren delas helst i två, med krav på ca halvtimmes vakentid emellan, sedan när hon börjar gäspa försöker jag få henne att somna om vilket brukar gå efter 10 minuters höglujd protest. Någon enstaka gång har jag lyckats få henne att somna om direkt och ta 1,5 h i ett svep. Hon får sova ute på promenad. Så att reducera lurarna till två känns LÅNGT i fjärran. Kan / Bör jag reducera dem till 3 ggr 40 minuter??? Blir inte det för lite sömn då?
duggan skrev: Hur ser schemat ut?
Lucias schema:

Jag tror nog att mängden sömn är rätt, problemet är att få henne att somna om efter sina första 35-40 minuter på lunchen. Hur enveten ska man vara i omsomningsförsöket? Om hon verkligen SKRIKER och inte alls vill sova är det ok att göra som jag gör och låta henne "vara med" (ta bort skynke, resa ryggstödet ev lyfta upp och titta runt om hon tydligt vill) en stund och sedan lura ner henne när hon börjar gäspa? Det funkar relativt bra i vagn på promenad - erkänner att jag inte behärskar vagningstekniken så till och med då blir det 5-10 minuters hjärtskärande protester - inte kul :( Men att ta upp henne och sedan få henne att somna om funkar ju knappast hemma i sängen. Då ska man väl göra som på morgonen köra pangramsa + husljud tills 1,5h - eller ialla fall 1h15min - har gått? Saken är ju den att hon ofta somnar om efter ca 30 minuter, är det då ok att låta henne sova sina 40-45 min fast det drar över tiden? Jag har ju lagt eftermiddagsmaten så att jag får plats med den inom marginalkvarten.

Kan det vara lättare att få henne att sova 1,5h sammanhängande inomhus? Utomhus i rullande vagn lyckas jag med ett oproblematiskt omsomnande sådär varannan till vartredje dag.

:idea: Jag skulle lägga henne i sängen istället. Tror du att hon skulle klara sig på en 20-minutare på fm istället för 45 :?: Bara en tanke, fundera :!: Hon kanske är en morgonpigg liten dam precis som min äldsta dotter Leia i samma ålder.

Tack så mycket för stödet :heart: - har nu glädjande nyhet att rapportera! Hon vaknade just till med ett skrik (kl 23:15) och vis av goda råd lät jag bli att ramsa och se HON SOMNADE OM nästan direkt O:) Det känns så bra, så nu ska jag också få gå och lägga mig med ett förhoppningsfullt flin på läpparna och ett stadigt grepp om båda tummarna. :sleep:

:idea: Jättefint :thumbsup: Spar den fina känslan. Håller på dig :D
/Dani
Får inte till det riktigt med citaten men hoppas det går att läsa ändå :wink:
Dani

Inlägg av Dani »

Tack Nancy. Men så ENKELT du får det att låta!
Bra tips. avvägningen pangraamsa - husljud låter klokt. Men svårt på dagen...

Denna dag började SÅ bra - för nu sov hon HELA natten! Fick väcka henne med väckarklockan på morgonen :) Men vi blev kanske att vi blev lite övermodiga.

Försökte oss direkt på att ta fm luren i sängen - hon fattade inte alls vad vi höll på med. Ingen overall inga vantar ingen mössa och ingen vagn - ALLT var fel. Så hon försökte hålla sig vaken så gott det gick i väntan på att få sova på promenad... pillade med sin gosekatt, fick tag i mobilen (som lycligtvis höll), la sig på tvären... men sedan gick det inte längre hon SKREK "ORKAR INTE MER, VILL UT OCH SOVA - NU". Försökte ramsa betrygande men nådde inte fram, tog till solfjäder men det bet inte alls, så det blev till att buffa, så hann vi med i alla fall 20min sömn.

Har tänkt på att hon behöver komma ut och få lite ljus och upplevelser. Så vi knökade in en promenad före middagsvilan (så får man vara i sin overall i alla fall) och tog hem henne när hon började krokna. Först verkade det gå bra att lyfta ur henne halvsovandes och lägga henne i sängen, men efter knappt 5min betedde hon sig på samma vis som fm luren, varken ramsning eller husljud + Mozart hade effekt. Och när hon väl somnade efter buff + utramsning med en liten efterföljande protest så sov hon bara i 30 minuter... så samma visa en gång till. Jag ville ju att hon skulle somna om så jag körde pangramsa och försökte låta henne vara och svara med annat husljud och så sedan, men hon blev bara ledsnare och skrikigare. Tillslut fick jag köra inte bara en utan två buffningar (blev väldigt upprörd så fort jag försökte ramsa ut). Känns inte lyckat.

Hade tänkt försöka med en "minikur" för dagslurarna och systematiskt övergå från buff till ramsning till somna om själv. Nu verkar ju buffen bita hjälpligt, så det borde inte vara omöjligt. Men det är inte kul när det är så här på 1,5 h har hon bara sovit 30 + 20 minuter. Borde jag ha låtit den inslagna vägen vara längre (utesovande i vagn) tills det satt sig? Ska jag återgå till det eller hålla mig till sängen nu???

HJÄLP!
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej Dani :D

Vill bara säga först att trots mitt kurardiplom är jag väldigt ringrostig så jag hoppas att någon mer ser till tråden och rättar alt. kompletterar om det behövs.
Dani skrev:Tack Nancy. Men så ENKELT du får det att låta!
Bra tips. avvägningen pangraamsa - husljud låter klokt. Men svårt på dagen...

:idea: Men det ÄR enkelt, jag lovar :!: Ni kan det här :D

Denna dag började SÅ bra - för nu sov hon HELA natten! Fick väcka henne med väckarklockan på morgonen :) Men vi blev kanske att vi blev lite övermodiga.

:idea: Varför då :?: Njut av era framgångar och klappa er och dottern på axeln vet ja :wink: :D

Försökte oss direkt på att ta fm luren i sängen - hon fattade inte alls vad vi höll på med. Ingen overall inga vantar ingen mössa och ingen vagn - ALLT var fel. Så hon försökte hålla sig vaken så gott det gick i väntan på att få sova på promenad... pillade med sin gosekatt, fick tag i mobilen (som lycligtvis höll), la sig på tvären... men sedan gick det inte längre hon SKREK "ORKAR INTE MER, VILL UT OCH SOVA - NU". Försökte ramsa betrygande men nådde inte fram, tog till solfjäder men det bet inte alls, så det blev till att buffa, så hann vi med i alla fall 20min sömn.

:idea: Att ni inte slängde in lite mozart, husljud och vagning också så hade ni serverat ett helt smörgåsbord av verktyg :roll: :?: Skämt åsido, jag kan riktigt se scenen framför mig... både bebis och förälder med svettpärlor i pannan och med stigande desperation. Ibland blir det bara heltokigt och då lyckas man inget vidare med att förmedla trygghet.

Bryt mönstret med rejält med bus innan och kanske lite mörkt i rummet :?: Ramsa och sätt sen på dammsugaren eller nåt.

Har tänkt på att hon behöver komma ut och få lite ljus och upplevelser. Så vi knökade in en promenad före middagsvilan (så får man vara i sin overall i alla fall) och tog hem henne när hon började krokna. Först verkade det gå bra att lyfta ur henne halvsovandes och lägga henne i sängen, men efter knappt 5min betedde hon sig på samma vis som fm luren, varken ramsning eller husljud + Mozart hade effekt. Och när hon väl somnade efter buff + utramsning med en liten efterföljande protest så sov hon bara i 30 minuter... så samma visa en gång till. Jag ville ju att hon skulle somna om så jag körde pangramsa och försökte låta henne vara och svara med annat husljud och så sedan, men hon blev bara ledsnare och skrikigare. Tillslut fick jag köra inte bara en utan två buffningar (blev väldigt upprörd så fort jag försökte ramsa ut). Känns inte lyckat.

:idea: Det ni gör knasigt är att servera just det smörgåsbord jag beskrev. Man smakar lite av varje men sammanlagt blir det så mycket så inget smakar riktigt gott längre :? De där upplevelserna tror jag att hon klarar sig utan en vecka eller två ifall de ställer till förvirring.

Hade tänkt försöka med en "minikur" för dagslurarna och systematiskt övergå från buff till ramsning till somna om själv. Nu verkar ju buffen bita hjälpligt, så det borde inte vara omöjligt. Men det är inte kul när det är så här på 1,5 h har hon bara sovit 30 + 20 minuter. Borde jag ha låtit den inslagna vägen vara längre (utesovande i vagn) tills det satt sig? Ska jag återgå till det eller hålla mig till sängen nu???

:idea: Det är ramsan du skall satsa på tycker jag. Det är den som skall följa barnet i flera år framöver, inte buffningen. Ramsa inte bara x4 utan x8 eller x17 om så krävs. Följ med i barnets tongångar men ligg betydligt högre i röstvolym. Ge dig bara inte.

Håll dig till sängen tycker jag.

HJÄLP!
Dani

Inlägg av Dani »

Tack igen!
Eftermiddagsluren gick MYCKET bättre! Körde "light varianten" av kvällsnattningen. Med bus och ner med persiennen med en trött och nöjd tjej som köpte utramsning och bara hojtade sig till en enda extra ramsning! Och kvällsnattningen gick enl. regelboken. :)

Nu hoppas jag på en glad morgon och åtminstone LITE enklare middagsvila. Siktar in mig på att hålla mig till sängen ett tag. Kanske att em luren blir i vagnen, mest för att jag måste få komma utanför dörren själv också 8-[
Hur lång tid brukar det egentligen ta innan mornar och middagslurar mm verkligen sitter?

Kram för allt stöd! :heart:
Nancy

Inlägg av Nancy »

:D Åh vad bra jobbat till kvällen, snyggt :thumbsup:

Om du tar fm och middagslur inomhus och em-kur i vagn, det blir säkert bra. Lite framöver är det em-luren som faller bort men nu går jag händelserna i förväg.

Hur länge innan allt funkar :?:

Helt omöjligt att sia om. Att det funkar är jag ävertygad om men sen är vi ju alla olika som personer både stora och små. Att du kört sm från start hjälper mycket tänker jag. Sen kommer det alltid perioder då man få hotta upp attityden en smula. Som hos mig just nu där mellanflickan (världens säkraste sovare hittills) är i förtrotsen och börjat ropa "mamma, pappa" sådär lagom hjärtskärande. Eller min lillaste Lani som jag flyttat från vagn till spjälsäng och nu ligger här utanför och pratar... 05.50 :roll:

Kram från Nancy
Dani

Inlägg av Dani »

Å så SKÖNT! :D Nu tror jag lilla fröken fattat galoppen! :heart:

Har sovit sin natt ända tills väckarklockan ringt fyra dagar på raken nu :D \:D/
och omplanteringen av dagslurarna till spjälsängen också accepterats (dock ännu under protest :x ) Ser verkligen framemot att Njutningen ska infinna sig även under dagarna. Nu är hon fortfarande inte tillfreds när hon somnar och då har hon ju också svårt att vara tillfreds och somna om när hon vaknar. Men jag tror på min lilla ängel. Hon fixaar det säkert så snart mamma har colat ner sig och börjar lita på hennes förmåga att sova som hon ska. :oops:

Frågor inför framtiden - om man vill göra schemaändring och förlänga natten till kl 7 är det bäst att ta en kvart i taget eller ska man insistera på "nu ska här sovas" en hel halvtimma extra direkt? Jag kan tänka mig att fröken mycket väl skulle kunna sova en kvart extra utan hjälp nu när vargen är bortmotad.

Hoppas nu på ett par lugna glassiga veckor 8) Det förtjänar vi!!!
Dock misstänker att det kommer att bli bakslag när väl 8 månaders trasslet kommer och jag vill vara beredd och hålla attitydens fana högt. Eftersom vi nu inte riktigt lyckades kväva detta lilla återfall i sin linda (oj - kanske inte helt lyckad metafor i detta forum... 8-[ ) undrar jag hur man ska hantera återfall så effektivt som möjligt om hon plötsligt börjar vakna och vara otröstlig (inte lyssna på ramsa): Ska man ramsa i (hur många?) omgångar och låta skrika upp sig till panikskrik innan man går in och buffar eller solfjädrar? Eller är det bättre att gå in och bryta redan vid ”väldigt ledsen”?

Fast om vännen vaknar och panikskriker direkt är det väl ok att titta till henne direkt - det kan ju vara något riktigt fel?!

En formfråga också - om (när :( )nästa bakslag kommer ska jag hålla mig till denna tråd eller ska jag börja på en ny?

Många kramar till er alla för goda råd och stöd och lycka till med alla små sömtrasslare! Nu ska jag gå och väcka min darling som sovit snällt i 1,5h :D :heart: \:D/
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan :D

Samma barn - samma tråd :lol:

Det är jätte bra att ni vill vara beredd inför ettåterfall, men räkna inte med att det kommer, då ifrågasäter man lätt den goda sömnen, och det vill vi ju inte.

Om det blir hysteriska uppvak från 0-100 så och ramsan inte tar, jag du tar du till verktyg som lugnar, ex solfjäder, för att man ska kunna sova måste man vara lugn, och du lugnar på det sätt som behövs. men underskatta inte ramsan inverkan, den är verkligen verktygens verktyg, rolls roysen i verktygslådan, helt ovärderlig enligt mig! Bara man har till tro till den! :lol:

Vis schema ändringar kör jag alltid allt på i ett svep och låtsas som att regnar, vinter/sommar tid ändrar jag hela timmen i ett svep, på med attityden bara! :wink:

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Dani

Inlägg av Dani »

Hej igen...

Glassigheten har ännu inte infunnit sig. Igår hade vi uppvak 5:20... varefter hon gurglade + småskrek fram till 6:15. Lyckades ramsa henne lugn 3 gånger. Hoppas det var ngt högst tillfälligt för annars har nätterna funkat bra.

Men dagarna... eller rättare sagt middagsvilan. :( Hon gillar inte att lägga sig. Låter ofta ledsen in i det sista. När hon vaknar efter 20 min har det gått att ramsa ner henne, efter 45 har hon hittat sömnen igen först efter buff. Senaste dagarna har hon vaknat efter 1h-1:05 och då har det inte gått - för vaken helt enkelt. Oftast går det från gnäll till skrik så fort att jag inte hinner pangramsa innan hon väckt sig själv helt. Jag får henne lugn, ibl räcker ramsa ibl m buff, men omsomning är inte att tänka på. Försöker låta henne fortsätta vila så att jag inte tar upp henne förrän i marginalkvarten - men då har hon oftast hunnit bli ledsen igen - och jag med. :cry: Vill att min lilla flicka ska ha det BRA :!: Hur ska man göra?????

När hon ska somna på dagen gör jag som på kvällen ramsar mig ur rummet, påminner om hon blir högljud och försöker pricka in en bekräftelse. Men det är svårt när hon är ledsen. Hon tycks bara bli mer upprörd av mina påminelser och går inte sällan igång även på bekräftelsen. Så jag försöker hålla det till ett minimum och har faktiskt avstått påminelsen flera gånger - känns som om hon aldrig skulle komma till ro annars.

Jag har funderat på om hon inte är trött nog och därför vaknar efter 1 h, men under fm kan hon knappt hålla ögonen öppna och hon skulle ofta gärna sova längre på fm luren.
I själva verket har hon egentligen sovit för lite sedan vi började kura (20dec). Hon kapar ofta natten med 10-15 min och ofta även 45 min lurarna med 5-10 (15) minuter. Typisk dag har kanske blivit 13,5 h... 7,5 mån är hon nu. Har läst att många avråds från att tänka "kompensatoriskt" t.ex. förlänga 45 min luren på em om hon sovit kort på middagsluren. Men jag tycker att min lilla tjej blir allt gnälligare och "kort" i humöret och är lite orolig för att sömnbristen börjar påverka henne. Nog måste det väl vara ok att nyttja marginalkvartarna åt +hållet också? - eller ska man bita ihop och hålla tiderna hårt tills hon lärt sig schemat?

Detta kanske låter som finlir i kur-sammanhang, men just att hon är ledsen vid läggningar och uppvak och verkar ha svårare till skratt känns så HÅRT. Måste det vara så? Vad kan man göra för att vända trenden? Hur gör ni t.ex. läggningen: småpratar ni glatt / lungt eller är ni helt tysta.

Hoppas på något matnyttigt råd, vill ju att min Lucia ska få vara GLAD!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"