Hej igen!
Och TACK för supporten - det behövs verkligen.
Idag var morgonen mycket enklare- hoppas att det hållr i sig. (Gårdagen och kvällen var dock jobbiga läggningen tog 45 min -fick ta till buff till slut

) men sedan sov hon ända til 6:20

och då tog jag för säkerhets skull både pangramsa och sedan Mozart och husljud till hjälp för att glatt gå in med ringande väckarklocka (den magiska mobiltelefonen) på slaget 6:30 utan att låtsas om att hon låg och gnölade / småskrek.
Lite nervöst inför morgondagen:
Vad ska man göra om hon skrikit upp sig så mycket att man känner att man måste gå in och solfjädra (läste det tipset ngn annanstans)- ska man då fjädra ner henne ända tills hon är HELT lugn och sedan ramsa sig ut?
Ska man alltid gå in på slaget 6:30 nu när man "lär" henne eller är det bättre att invänta en paus när hon hämtar andan?
Och hur tidigt ska man ta till pangramsa + husljud - det är väl inte rimligt att göra det om hon vaknar mitt i natten eller 4 eller 5??? Själv hade jag tyckt att en halvtimma dvs från kl 6 skulle kännas ok och att man dessförinnan mer skulle inrikta sig på att effektivt få henne att somna om - "handgripligen" om nödvändigt. MEN det försökte jag i förrgår kl 5:40 och det gick ju inte på 45 minuter! Kan det vara en engångsföreteelse eller ska jag räkna med att ta till pangramsa + husljud oavsett när på natten hon vaknar?!?
Angående lurarna skrev jag
Lurarna - fröken vill helst ha 4 lurar om ca 40 minuter... Lunchluren delas helst i två, med krav på ca halvtimmes vakentid emellan, sedan när hon börjar gäspa försöker jag få henne att somna om vilket brukar gå efter 10 minuters höglujd protest. Någon enstaka gång har jag lyckats få henne att somna om direkt och ta 1,5 h i ett svep. Hon får sova ute på promenad. Så att reducera lurarna till två känns LÅNGT i fjärran. Kan / Bör jag reducera dem till 3 ggr 40 minuter??? Blir inte det för lite sömn då?
duggan skrev:
Hur ser schemat ut?
Lucias schema:
Natt 19-6:60
Äta ca 6:35-7:50 (struligt...amning paus gröt paus amning)
Lur 8:30-9:15
Äta 10:00-10:45
Lur 11:45- 13:15
Äta 13:45-14:30
Lur 15:45-16:30
Äta 17:30
"Slurk" ca 18:45
Jag tror nog att mängden sömn är rätt, problemet är att få henne att somna om efter sina första 35-40 minuter på lunchen. Hur enveten ska man vara i omsomningsförsöket? Om hon verkligen SKRIKER och inte alls vill sova är det ok att göra som jag gör och låta henne "vara med" (ta bort skynke, resa ryggstödet ev lyfta upp och titta runt om hon tydligt vill) en stund och sedan lura ner henne när hon börjar gäspa? Det funkar relativt bra i vagn på promenad - erkänner att jag inte behärskar vagningstekniken så till och med då blir det 5-10 minuters hjärtskärande protester - inte kul

Men att ta upp henne och sedan få henne att somna om funkar ju knappast hemma i sängen. Då ska man väl göra som på morgonen köra pangramsa + husljud tills 1,5h - eller ialla fall 1h15min - har gått? Saken är ju den att hon ofta somnar om efter ca 30 minuter, är det då ok att låta henne sova sina 40-45 min fast det drar över tiden? Jag har ju lagt eftermiddagsmaten så att jag får plats med den inom marginalkvarten.
Kan det vara lättare att få henne att sova 1,5h sammanhängande inomhus? Utomhus i rullande vagn lyckas jag med ett oproblematiskt omsomnande sådär varannan till vartredje dag.
Tack så mycket för stödet

- har nu glädjande nyhet att rapportera! Hon vaknade just till med ett skrik (kl 23:15) och vis av goda råd lät jag bli att ramsa och se HON SOMNADE OM nästan direkt O:) Det känns så bra, så nu ska jag också få gå och lägga mig med ett förhoppningsfullt flin på läpparna och ett stadigt grepp om båda tummarna.
/Dani