Vardag med Ivar

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Vad härligt Lotta :D :thumbsup:

Så mysigt det låter med flytt, längtar själv tills mina ska dela rum.

Vad kul det ska bli för henne att få en rumskamrat :heart:

Kram Johanna
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
Nancy

Inlägg av Nancy »

Vad mysigt för barnen att få sova i samma rum :heart: Jag har inte ångrat en sekund att jag flyttade ihop Leia och Lussi och ser fram emot att ha Lani tillsammans med dem.

Bra att de tidiga morgnarna vände :thumbsup:

Kram från Nancy
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Man ska inte ropa hej förrän man är över ån, eller vad är det de säger ;)
Ok, han vaknar inte kl 6, men de två nästföljande nätterna efter den HELA, så har han vaknat runt halv fem.
Inatt fick han en ramsa, men var tvungen att ligga en stund och undra om vi verkligen menade att det var natt. Han somnade om igen på fem-tio minuter.
Natten till igår fick jag t.o.m buffa. Iof. kort, men ändå. Han gav sig inte. Och buffningen var egentligen mest en koll på att han inte trasslat in sig helt och hållet eller så. För han blev bara arg på ramsan. Men han lugnade sig snabbt och somnade om igen. Men var vaken i alla fall en halvtimme.

Så några klockrena nätter har vi inte än.

Jag undrar om det ändå inte är dags att flytta honom till helgen. För snart är han 6 månader... Vera längtar och vi också - efter motsatta saker ;)

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Har ju glömt att berätta. Vi har ju infört ensamlek också. Går hur bra som helst.
Än så länge ligger han på lekmattan i vardagsrummet. 45 minuter ungefär.

Vera brukar kolla på TV, för vi slarvade bort hennes ensamlek för ett tag sedan - ett år sedan eller så. Någon som har förslag på hur den kommer tillbaka och hon inser hur otroligt skönt det är att leka själv. Hon gör ju det rätt ofta, men inte just på morgonen...

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Hej :D

Det går ju strålande /LO :D

Hur tänker du kring flytten?
Vilka är dina för och emot om man säger?
Ni låter ju så sugna - hela bunten :heart:

Är så spännande att följa er resa och se framför sig (oss) vad som komma skall.

Synd att Veras ensamlek försvann, det är lätt hänt.
Har du provat med helt nya spännande "leksaker" och fem min åt gången osv. Har du testat det?

Den är ju så välgörande för liten som stor :wink:

Kram Johanna
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Inget emot vad jag kan se mer än att han inte har säkra nätter än. Men jag pratade lite med Vera om det och hon sa hur lugnt som helst att om han vaknar så får jag väl säga till honom att det inte är morgon och fattar han inte det så får jag väl gå ner och knuffa honom i rumpan, så som ni gör :heart: :lol:
Så, nä inget emot.

Ensamleken störs just nu av TV, för det är den som hägrar. Det var ju smidigt för oss i somras... Och det är smidigt fortfarande. Och hon tar sig faktiskt en del tid på eftermiddagarna för sig själv. Särskillt om vi gjort något vettigt jobb innan. Så det är nog rätt bra som det är.

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

/LO skrev:Inget emot vad jag kan se mer än att han inte har säkra nätter än. Men jag pratade lite med Vera om det och hon sa hur lugnt som helst att om han vaknar så får jag väl säga till honom att det inte är morgon och fattar han inte det så får jag väl gå ner och knuffa honom i rumpan, så som ni gör :heart: :lol:
Vilket :heart: hon är!
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Ivar är ett HALVÅR!!! Fattar ni? Inte jag...

Hm, ingen flytt än. Ivar har varit sjuk, tredagarsfeber, så vi har avvaktat. Men nu känns det som att det är NÄRA.

Jag har fått se över hans matvanor också. Han skriker sig igenom halva måltiderna och det vill vi ju INTE. Vi kom fram till att han helt enkelt är för trött när han vaknar för att äta. Så nu väntar vi en halvtimme efter varje lur. Det kommer att innebära att kvällsmat och nattslurk blir sammanslaget.

Så schemat ser ut såhär:
19-07 Natt
07 Ersättning
9.15-10 Sova
10.30 Havregrynsgröt
12.15-13.45 Sova (direkt hämta Vera kl 14)
14.15 Middag med fruktefterrätt.
16.15-17 Sova
Någon gång mellan 17.30 och 18 Havregrynsgröt
18.30 Ombyte och bad

Utvärdering om ett par dagar.

Idag ska vi till BVC också. Med båda barnen. Vera på 5-årskontroll och Ivar på halvårs...

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hm, vilken lite skit jag har :lol: ;) Han har bara vuxit en ynka centimeter på en månad. Så 69 cm och 8,77 kg. Men det får väl vara ok för en halvåring :heart:

Man ska INTE dra slutsatser och fundera på ändringar när en liten är sjuk. GÖr det när de är friska igen. Idag har han ätit massor. Lite tidigare än jag tänkt. Så jag håller nog fast vid det gamla ett tag till.

Detär så juvligt med Vera och schemat vi skapat. Man behöver ju inte göra allt på en gång, vi har inte tidssatt schemat, utan alla uppgifter som står på en dag ska göras (om det finns att göra). Så vi har bollat lite fram och tillbaka vad vi ska göra först, om man ska göra något annat på schemat direkt eller leka/läsa/pyssla en stund emellan. Och vi har kommit överens. Jag har övervakat klockan lite, så att inte allt händer sista timmen, utan fördelat lite över dagen.
Det funkar verkligen :D Jag var givetvis övertygad om att det skulle funka, men det är så skönt att det gör det.

OCH - höll på att glömma. Något som inte stod på schemat idag var att flytta Ivars säng till Veras sovrum. Det gjorde vi. :D Hon är så lycklig och lite fundersam över hur det ska gå. Det kommer att gå trålande. Så han har provsovit två lurar i numera gemensamma sovrummet och nu sover båda två GOTT! :heart:

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
Nancy

Inlägg av Nancy »

Läser alltid din tråd men skriver inte lika ofta. Jag hoppas att Ivar (säkert alldeles lagom stor :heart:) mår bättre snart.

Vera och du verkar ha det riktigt bra med ert schema. Får man snällt be att få veta mer om hur ni lagt upp veckan [-o< :?:

Kram från Nancy
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Å vad kul att flytten blivit av, den har jag sett fram emot 8)

Ser fram emot vidare rapporter :heart:

Kram Johanna
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Nu var det ett tag sedan jag skrev i tråden. Vera har hunnit fylla fem år och det tar ju sin lilla tid att fira, med den släkten som vi har :lol:

Igår var de på läkarbesök båda två. De skötte sig alldeles som man ska. Ivar var lite tyst, så doktorn fråade om han "pratar" någonting. Och det gör han ju ibland, även om det inte är mycket. Fast när det var veras tur och Ivar fick sitta i knä på en PRAO (som var hyfsat nöjd och lycklig över att få göra något :D ). DÅ började han snacka :D
Så läkaren sa att hon fick ändra i sina anteckningar från att förälder säger att barnet kan till att hon själv noterar det.
Vera fick hoppa på ett ben, gå på tå och hälarna, böja sig framåt och bakåt etc. Och sedan fick hon spruta. Jag vet att hon var jätterädd, men hon satt i mitt knä och sa inte ett pip. :heart: När vi var klara så såg jag på henne att gråten var nära igen, men då satt det en sån go mamma i väntrummet.
Hon frågade vad vi hade gjort och så blev hon SÅ förvånad över att någon fått spruta för hon hade ju inte hört någon gråta. Och så fick Vera visa henne plåstret och sedan var gråten glömd :)

:!: MEN :!: Jag/vi har ett problem som jag inte riktigt vet hur jag ska hantera. IVar ärt så ledsen ibland när han ska äta. Först insåg jag att han inte var som Vera som var tvungen att ha mat så fort man slår upp sina blå. Han ville vakna lite. SÅ det får han. 15-30 minuter. Och sedan dess har det gått bra för det mesta, men ibland så bryter han bara ihop.
Han gråter och gråter så tårarna sprutar. Han får hålla i skeden, i en annan sked. Han får stoppa händerna i maten och hålla i skålen.
Hade det varit sovning så hade jag gått in och buffat, inte ens ramsa hjälper känns det som (nej jag har ingen matramsa ;) )
Så jag lyfte upp honom och gick runt en stund. Han snörvlar och suckar, men slutar gråta. Så sätter jag mig och matar honom sittande i mitt knä. Det går någorlunda, eftersom det är svårt att hålla honom, skål och sked när han ska hålla i både skål och sked också, så satte jag tillbaka honom i stolen. Det gick två tre tuggor, sedan var det STOPP.
Då tog jag upp honom igen och sa tack för maten. Han svälter inte, för han fick i sig en del, men det är ju så jobbigt att behöva gråta sig igenom måltiderna.
Någon som har något förslag på vad jag kan göra?

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
Elle

Inlägg av Elle »

Lotta, kanske dags för lite plockmat för Ivar? Då kan han fixa med det och peta i sig så mycket han kan så kan du skeda i vid sidan om.

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
blivandemamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av blivandemamma »

Grattis på namnsdagen Ivar! :heart:

Kram, Anna
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Tack :heart:
Jag fick en stor fin docka med långt hår, som jag kan dra i. Så jag inte behöver dra i syrrans ;)

/IO
PS. Vi brukar inte ge namnsdagspresenter, men mamman ville att han skulle få en docka, då kunde han ju lika gärna få den idag.
PS2. Elle. Tack för förslag. Jag lägger små bitar och han försöker ta dem, det distraherar tillräckligt för att han ska vara nöjd när han äter. Jag tror att om syrran äter samtidigt blir det också roligare.
Får se på måndag igen, när vi är själva.
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"