Vardag med Ivar

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
/LO
Kontakt:

Vardag med Ivar

Inlägg av /LO »

En vecka har gått sedan den smidiga förlossningen och oförskämt pigga mamman.
Ivar sover, sover, sover. Gnölar till, får mat (numera på flaska), öppnar eventuellt ett öga. Det har hänt att båda varit öppna :lol: . Sedan somnar han igen. Tänk om han hamnat i en familj som lagt honom på rygg. Han trivs verkligen inte och tror att han sovit betydligt mindre så...
Han är också en riktig långtuttare. Vi har t.o.m införskaffat napp, vilket jag inte trodde att jag skulle komma på tanken. Men han suger sig fast som en igel annars. Och jag har såriga bröstvårtor. Igår fick han en blodklump i munnen och då fick det vara nog. Pumpen funkar och han tar flaska utan att blinka.
Kör även ersättning från och till.

Superont i brösten har jag också, inte bara vårtorna. 39 graders feber tyder ju på att något inte är helt bra. Men jag har pratat med BB och de säger att jag ska ta ipren, sova och hålla brösten varma. Smörja och pumpa ur för att lätta på trycket. Och axeln. Inflammation efter LÅNGA amningspass.

Visst är det lite synd om mig... ;) Det var ju inte så det skulle bli. Allt skulle ju bara funka :roll:
Men han är SÅÅÅ söt, mjuk och luktar så gott. Är helt juvlig när han hänger med huvet på sne' och båda armarna över ens axel.
Och Vera älskar sin lillebror. Hon pussas och klappar, hämtar saker till mig. Vill vara med. Åh vad stor hon har blivit. Jag blir alldeles varm i mammahjärtat när jag tänker på henne.
För igår var mormor här och frågade sedan om Vera ville följa med dem hem. Så hon är där ett par dagar.
För oss är det skönt eftersom jag mår som jag mår. Och jag vet att Vera har otroligt kul med mormor.

Snart är det dags för en dusch. Det får bli varm dusch och handmjölkning. Ivar får ersättning inatt. Sedan är det sängdags. Sova känns som jag gör rätt mycket också nu för tiden...

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
kattklo

Inlägg av kattklo »

Denna tråd, vilket härligt intiativ!
Och vad bra att han kan suga, det kommer han komma långt på.

Det blir sällan som man tänkt sig, men det blir ljuvligt ändå. Och sandsäckstyngden, den skulle jag säga varar i max två månader.

Och storasyster, visst vill man bara grina när man inser vad det är man har?!
Elle

Inlägg av Elle »

TACK Lotta :heart: för att vi får följa med på er resa :D

Vad jobbigt med onda bröstvårtor :evil: Du verkar ha sund inställning till det hela. Var rädd om dig!

Ja, syskonkärleken är så stor :heart:. Jag har fällt många tårar när jag ser mina två juveler tillsammans. Det är STORT!

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Hej Lotta och Ivar,

ni verkar ha det härligt om man bortser från bröstvårteont. Aj, aj förstår att du blir lite gnällig, konstig vore det annat.

Jag använde, både med Sigge och Emil, Lansinoh Lanolinsalva från Deklofi. 100% naturämnen så det var bara att smörja på och sen behövdes det inte tvätta av innan amningen. Toppenbra! Googla på Deklofi så hittar du mer info.

Vi åker upp till Stockholm i morgon och hem på måndag, kanske kan vi stoppa till på hemvägen om ni orkar. Vi får höras.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

SusanD skrev:Vi åker upp till Stockholm i morgon och hem på måndag, kanske kan vi stoppa till på hemvägen om ni orkar. Vi får höras.
Kram Susan
Åh vad roligt det vore. Jag räknar med att vara frisk ;) Men det gör jag ju alltid...

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
Lingontuva

Inlägg av Lingontuva »

Men alltså, det här har jag missat fullständigt då vi varit på semester och jag bara kikat in som hastigast nån gång! GRATTIS till killen!!!
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej /LO :heart:

Ivar är helt underbar!!!
Har du läst min gamla tråd om amningstrasslet med Frida?
Kanske kan du hitta lite tips där :wink:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=9655
Kram!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Lingontuva:
Så kan det gå när man har semester :D ;) Tack!

Mia:
Tack för länken! "Problemet" med mig är att jag inte känner någon prestige alls. Har hunnit fundera många gånger på att sluta redan. Men det gör ju så ont att inte pumpa, så jag sitter ju där ändå. Ger lite lite tillägg om det behvs, men oftast räcker mjölken.
Åt Vera pumpade jag i två veckor, men hon sög inte alls. Ivar suger som besatt.
Tungbandet ska jag försöka kolla, när han är vaken någon gång.

Men idag mår jag bättre. Lite feber, men inte så hängig. Inte likaont heller och såren läker. Jag går omkring och svettas i en fleecetröja men det är det värt.

Det jag funderar över nu är när han ska vakna... Han sover ju jämt! Men han har ju ett par veckor på sig att komma ur ofödd-bubblan.

Idag har BVC-sköterskan varit här. Hon pratade om allt som ju är viktigt - alkohol, rökning, sova på rygg, mat vi 6 månader... Allt som inte berör mig. Ok alkohol. Jag dricker gärna ett glas vin till maten, men inte mer... Rökte gjorde jag några gånger när jag var 14. Ryggläge och mat - inga kommentarer ;)
Fast hon var intresserad av larmet. Det tittade hon på och jag förklarade hur det funkar. Och hon sa inget om magläget heller, utan konstaterade att hon sa det hon skulle, men vi gjorde som vi ville.

Vera är hos mormor. Det känns så tomt och jag längtar efter henne. De är på Liseberg idag, vilken lycka! Men imorgon kommer hon hem. Det ska bli skönt! Fast vi har blivit bortskämda och kunnat sova till 9-10 och äta SEN frukost. Idag på balkongen.

Just nu sussar ivar bredvid mig på storsängen i en gul-orange byxdräss (eller vad det kan heta). Sån goding är han!

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack för att vi får träffa lilla Ivar, älsklingen :heart: Man riktigt ser - känner, snusar :lol: - honom framför sig.

Var rädd om dig. Blodklumpar har jag aldrig tyckt varit någon lämplig diet för små nyfödda :shock: Feber på min tid var varning för mjölkstockning och ansågs inte bra alls. Knutarna måste värmemasseras innan de uppstår, helst :!: Så pumpa ur för kung och fosterland vid värmekälla och packa in hela härligheten :!: Sade oroliga stormamma :roll:
/LO skrev: Fast hon var intresserad av larmet. Det tittade hon på och jag förklarade hur det funkar. Och hon sa inget om magläget heller, utan konstaterade att hon sa det hon skulle, men vi gjorde som vi ville.
Så ska det låta. Och låter alltmer :thumbsup:

Läser just gratistidningen Föräldranytt, som delas ut till alla nyblivna föräldrar. Den måste du ha fått, eller hur? På sid 42 står om "barns sovvanor", en artikel av överläkaren och netdoktorn Anders Berg. Där satte jag lätt i halsen. "... bra sömn /är/ viktigt för vårt psykiska välbefinnande. - - /och/ det är föräldrarnas ansvar att lära sina barn att sova gott."

Tempora mutantur, et nos mutamur in illis :lol: (Tiderna förändras, och vi förändras med dem.)

Den gode doktorn tillråder också, på två ställen: "När barnet vaknar ska du först försöka låta det sova vidare. Stryk det försiktigt över ryggen och stoppa om det så att det känner att du är där, men du kan lugnt vänta ett par minuter innan du gör något mer."

Inte ett ljud om ryggläge, plötsligt. (För hur ska man kunna stryka ett barn försiktigt över ryggen, som ligger på rygg :?: Innan man "gör något mer", som exempelvis tar upp det?)

Lille Ivar måtte ha läst på :lol:

Puss på lilla näsan :heart:

:sleep:
Senast redigerad av annawahlgren den tis 22 jul 2008, 18:53, redigerad totalt 1 gånger.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

annawahlgren skrev::

Lille Ivar måtte ha läst på :lol:
såklart han har :wink: med den mamman (och resten av familjen) :heart:

/Fjällmor
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

annawahlgren skrev:Var rädd om dig. Blodklumpar har jag aldrig tyckt varit någon lämplig diet för små nyfödda :shock: Feber på min tid var varning för mjölkstockning och ansågs inte bra alls. Knutarna måste värmemasseras innan de uppstår, helst :!: Så pumpa ur för kung och fosterland vid värmekälla och packa in hela härligheten :!: Sade oroliga stormamma :roll:
Nu är jag inpackad i fleece - hela jag, nästan, inkl bröst. Pumpar och masserar gör jag samtidigt! Det känns redan bättre.
Ska sy mig en fleece-BH, så jag slipper svettas så kopiöst ;)

Nu vill en liten ha mat, ut och värma!

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
Tessan
Kontakt:

Inlägg av Tessan »

Hej :-)
Angående tungband så klippte vi (eller, ja, alltså doktorn) när han var knappt en vecka och hans teknik förbättrades avsevärt efteråt. Tog typ en halv sekund och han reagerade inte alls.
Så om det nu skulle vara lite kort band tycker jag det är lika bäst att klippa. Thomas, min karl har inte klippt och emellanåt känt av det vid olika tillfällen. Att det liksom vart knasigt att tungan inte räcker till :lol:

//Tessan

p.s
Rasmus vaknade sina första 7 veckor typ ALDRIG innan kl 15...En snabbis runt 11 för att äta lite och sen däcka igen :P
Mamma till Emma 050530 & Rasmus 080321 Sthlmsbo

Emmabilder :heart:
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

/LO skrev: Nu är jag inpackad i fleece - hela jag, nästan, inkl bröst. Pumpar och masserar gör jag samtidigt! Det känns redan bättre.
:lol: :heart: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Nu är Vera hemma igen. ÅH vilket kramkalas vi har haft. OcH hon har pussat och klappat Ivar. :heart:

Igår var bvc-sköterskan hos oss ...hm det har jag redan skrivit, va. :roll:

Idag är jag mycket piggare. Ingen feber. Det var som om mjölken verkligen kom igång inatt när jag satt och pumpade. Nu ska jag ge dem ett par dagar till, sedan får vi pröva igen.

Jag har sytt min BH i fleece. Täcker hela brösten och lite till, känns skönt. och jag slipper gå runt i en fleece-tröja när det är 25 grader varmt ute.

Sks nog ringa till amningshjälpen för att få hjälp att se om han suger rätt. De erbjöd sig och det ska man väl utnyttja då. Ska klart ta upp det med tungbandet.

Vera och maken lagar mat. Jag är hungrig jämt nu för tiden. Vi har en del gemensamt jag och Ivar. Fast jag äter när han sover och jag sover när han äter ;) :lol:

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
Nancy

Inlägg av Nancy »

/LO skrev:Jag har sytt min BH i fleece. Täcker hela brösten och lite till, känns skönt. och jag slipper gå runt i en fleece-tröja när det är 25 grader varmt ute.
Ja, jag vet inte jag men det låter onekligen en smula elegant att svassa runt i fleece-bh sådär :wink: 8)

Du låter lite piggare/gladare i ditt sista inlägg, skönt :heart: Inte för att jag tror att du varit helt under isen men det lät ju inte vidare kul med blodklumpar :( Hoppas att ni snart får ordning på alltihop. Det får ni säkert.

Ser fram emot att följa denna tråd för du lovar väl att hålla oss uppdaterade :?:

Kram från Nancy
ps. Log en hel del när du beskrev besöket från bvc och hur träffad du måste känt dig. Not :wink: 8)
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"