MORGONKAOS - HJÄLP!!!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Dani

Inlägg av Dani »

Hej igen,
idag kändes det som att allt var rätt. Vi busade, hon var glad, inte övertrött - låg och pillade tyst i 10 min och somnade sedan helt tyst :) MEN vaknar efter 30 minuter :( och vill inte sova. Jag, som ändå haft rätt god tilltro till verktygen, misslyckas kapitalt med ramsning (10min) liksom solfjäder / buff, (20 minuter !) :(
I efterhand antar jag att jag
1) envist skulle hållit mig till ramsning, men jag blev stressad å hennes vägnar och trodde i min enfald att jag skulle få henne vända ner i sömnen igen med buffningen (har lyckats tidigare). Hon lät såå ledsen - men naturligtvis inget jmf med när jag kom in och hon inte blev uppplockad :oops:

2) så fort hon tystnat och jag gått ut med ramsan - INTE gå in igen trots omgående panikskrik. Andra gången höll jag mig utanför och då somnade hon på någon minut... :oops:

Måste man ha sådana här dagar och stå och ramsa och ramsa i en halvtimma innan ramsan säkert biter?
Aj då nu vaknade hon igen - jaha det blev ingen lång middagsvila.. 30+20 minuter :-(
Har någon tid och energi så titta gärna på min förra fundering. Mycket tacksam för svar!
/Daniela
----------------------------------------------
Lucia, maj-08
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej!

Nu har du ju avslutat uppföljningsveckan för en stund sedan. Så du behöver inte bekräfta separat längre eftersom ramsan antagligen sitter nu.

Jag tycker att det låter som överkoncentration och för mycket verktygande av den lilla. Vid läggningen så skulle jag lägga kanonglad unge och ramsa ut med en glad hurtig ramsa som avslutas med en vers bekräftelse. Ha gärna lite klassisk musik på utanför hennes dörr. Sedan skulle jag helt enkelt gå och jobba med något superviktigt som ger lite lagom med husljud. Koncentrara dig på arbetet och överarbeta henne inte. Lita på att hon kan somna själv. Då kommer hon att göra det.

Det samma gäller vid middagsluren tycker jag. Det har blivit en vana för er att du ska in och buffa för att hon ska kunna somna. Ge en upplysningsramsa vid uppvak, klassisk musik och husljud så kommer hon snart att sova som en stock.

Uppvak på morgonen är det ingen ide att ramsa. Den stör mer än vad den gör nytta. Det finns tre strategier för tidiga mornar.

1. Pangramsa och klassisk musik
2. Pangramsa och husljud
3 Pangramsa och ingenting

Välj en av dessa och följ den under 4-5 dagar så kommer det att lösa sig.

Väckarklockan är också ett fantastiskt verktyg. Kanske något för er?

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Dani

Inlägg av Dani »

Tack Ida!
Vi har fått bra hjälp på forumet och läggningarna är nästan aldrig något problem. Brukar inte behöva påminelseramsa. Hon hör, men "principgnölar" efter det - det som är tråkigt är att hon ofta (nästan alltid) hinner bli ledsen innan hon somnar vilket tar 5-10 minuter. Är det vanligt? Något man måste vänja sig vid- att vissa barn tycker det är tråkigt att sova och alltid låter ledsna vid insomning?

Även morgnarna tror jag att vi fått rätsida på med hjälp av pangramsa, husljud och väckarklocka. (Ta i trä dock i morse vaknade hon redan kl 6 :? ). Det vanliga är att hon vaknar 10-15 minuter före 6:30 och småsnackar. Vi sover tyvärr i samma rum - så vi har mer koll än vad vi skulle önska. I morse orkade/vågade jag inte ha henne hojtandes längre än en kvart så jag lät klockan ringa tidigare.

Det är som sagt omsomningen på middagsvilan som det gått troll i. Totalt sett har hon bara sovit 1,5 h sammanhängande 2 ggr sedan vi började kura och inte alls senaste vecknan. Nu har hon somnat för middagsvila och jag ska be att få ta tillbaka det där med att insomning aldrig är något problem... :( Det var lika illa som första gången jag försökte lägga henne inomhus och lika illa som vid mitt på dagen uppvaken. Kanske för att jag la henne lite tidigare för att hon verkade så trött. (Ända tills hon hamnade i säng... :? ) Försökte verkligen köra husljud osv men efter en kvart eller så blev hon jätteledsen och när jag sent om sider tittade till henne hade hon hamnat på rygg och kunde inte vända sig (gosekatt i vägen) - i upplösningstillstånd- fick buffa ett bra tag innan hon lugnade sig ordentligt. Blev direkt upprörd när jag ramsade ut men gav med sig. Det verkar vara vad som händer när hon vaknar också, att hon vänder och vrider sig till osovbart läge och sedan blir jätteledsen. Hur ska jag hantera det om inte genom att gå in och lägga tillrätta och ev lugna(buff solfjäder)? Jag kan inte bara ignorera när det är full panik och Anna har ju själv hutat åt dem som bara låter barnen skrika. Är man inte lugn kan man inte sova osv. och som sagt, det har ju gått att få henne att vända ner i sömnen igen när jag gjort tillräckligt mycket tillräckligt fort. Är inte det bättre än att hon vaknar HELT och hamnar i ångestskrik läge?

Ang ramsan - det känns logiskt att inte "separat bekräfta" om lilla livet ligger och smågnäller sig till sömns. Men det där med att inte låta dem få sista ordet i form av skrik, borde inte gälla tills allt "sitter" - jag menar vi har ju aldrig riktigt "kurat färdigt" dagarna känns det som. När jag lägger henne är det mest som att tillrättaläggandet stör henne i hennes utforskande av sängen och ramsan ignoreras - "svarar" inte ens, sedan när hon kommit på att hon är trött och vill sova och börjar "fråga" på allvar- ska jag inte passa på och arbeta in ramsan då? Innan det accelererar till okontrolerbarhet? Idag kändes det som att jag väntade alldeles för länge.

Att "backa" funkade jättebra på morgnarna. Det blev aldrig någon halvtimmas skrikande så som jag befarade. Men på dagarna verkar en halvtimma vara mer regel än undantag. Balansen mellan att backa och faktiskt svara verkar så mycket svårare.

Jag är själv så väldigt ledsen och trött nu att jag är bra sugen på att återgå till vagn och 2x45 minuters sovpass istället, så hon slipper grina varteviga dag. Hur viktigt är det egentligen med ett långt pass i denna ålder? Folk jag talat med säger att längre mer sammanhängande lunchpass kommer av sig själva när baret är äldre och lurarna på fm och em försvinner.

Vad tror ni annars om schemat? Hon är ju trött på fm, men jag måste kanske ändå korta fm luren till 20 min om jag ska få henne att sova 1,5h?
/Daniela
----------------------------------------------
Lucia, maj-08
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan :D

Innan du börjar tänka på 2-45 min lurar så skulle jag fundera på en mini-dagskur, det verkar inte bättre än att tiderna för lilldamen inte satt sig för långluren, nu är det dags att bryta och visa vilka tider som gäller.

Så du börjar första dagen med massor med skratt och bus, lägger tillrätta och buffar lugn, sedan efter insomningen så gäller buff vid minsta pip (eller vagning och hon sover i vagn) nu ska tiderna sättas, se det lite som en kur, men backa dag för dag, och sover hon inne så ha det mörkt i rummet.

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Dani

Inlägg av Dani »

Tack Malin!
Ja, minikur är nog vad som ska till. Tror du det räcker det att jag kurar långluren som är stökigast eller ska jag vara envis även med kortlurarna? Hon har hitintills somnat utan problem och oftast vaknat efter 40 min känns lite fånigt att gå in och buffa när det är fem min kvar - brukar inte ens ramsa då. Men säg att det är en kvart kvar - är det ok med pangramsa då? Men att vara seriös m att köra buffning vid pip på långluren? Risken är väl att ävn övriga lurar börjar stöka - så jag får kurera även dem kan tänka...

Jag kan tänka mig att det blir svårare att få middagsluren att sitta. Tror du att det går ungefär lika fort som "vanliga kuren" - buff/ intensiv ramsning första två dagarna och sedan "uppföljning" typ två dagar - innan jag försöker låta henne somna om själv? Eller ska jag räkna med längre tid än så?

Vet du någon som gjort/gör sådan minikur? Så man kan få lite stöd i att läsa hur det gått för andra?

Förresten fyller hon 8mån om 10 dagar - när är det dags att dra ner på sovandet med 25 min (ersätta en av 45 min lurarna med 20 min)?

Stort tack!!
Dani

Inlägg av Dani »

Ja jag kör igång direkt fastän frågorna hopar sig - tur att man har detta forum att ventilera på så man kan vara helsäker gentemot henne. Fröken var väldigt trött nu på fm och lite svår att locka till skratt (sov nästan 2hför lite igår..). Blev ledsen av sängen, men lät sig buffas lugn på ngn minut, skrek när jag gick (klantiga mamma slamrade när hon drog för gardin :oops: ) men gav sig efter två ramsningsomgångar och tvärsomnade :)

Nu sitter jag här utanför hennes dörr och funderar jag på om jag verkligen ska in och buffa om hon knystar eller om jag vågar mig på bara pangramsa. Håller mig till det om hon vaknar vid 45 min skarven - sover hon sin vanliga timma får jag nog buffa.

ok- pangramsa efter 42min var inte heller bra ide :oops: hon gnällde bara lite och tystnade förvisso direkt, men ligger nu på rygg och pillar på allt inom räckhåll - blir stora skriket snart om jag känner min tös...-japp -jag får väl in och buffa då... 5min senare... nu ramsade jag en lång harang utanför dörren och nu är hon tyst 1 min - hojtar sedan upp sig - och jag svarar när det accelerar.. men det går i vågor - gradvis allt argare, ramsan biter knappt.. nu får jag nog buffa attans.

Jaha då har jag buffat under värsta utskälllningen, gråt och tandagnislan jag någonsin vart med om 20 min... hon var lite dåsig när jag kom in men blev SÅ arg och vaken. Hur får man en vaken unge att sova ???? Nu är hon i alla fall trött - vem skulle inte vara det efter att ha varit arg gråtit och skrikit i 20 minuter (+ de 20 minuternas smågnöl innan!).
Så nu somnade hon kanske i alla fall. Hoppas att hon sover mer än 5 nu, nä nu gnäller hon lite lite igen efter 5. Kanske somnar om? Snälla snälla snälla, du är ju så trött...Val och kval - ska jag in? Hon blir ju så arg då...Vad gör hon? Så mörkt där inne nu att jag inte ser men hon låter lite så hon har väl vänt sig på rygg igen. Jo, nu har hon nog faktisk tystnat. Hoppas på 20 min eller mer ? denna gång.

Detta är ju inte klokt. Hur många dagar tycker ni jag ska utsätta oss för detta innan jag ger upp och kör de 45+45 som jag får till om jag bryter istället för att försöka få till omsomning direkt?

I efterhand - jag borde nog inte gått in och buffat andra gången - utan fortsatt att ramsa tills hon tröttnade. Hon hade förvisso fastnat i en högljudd och ledsen klagan men att jag gick in hjälpte ju inget vidare...

Detta att jag inte bröt in vid första pip utan hoppades på att det var i sömnen och hon skullle somna om själv var det dåligt tro? Problemet är ju att hon först svarar så bra på ramsa, blir så tyst och lugn - men uppenbarligen inte trött.

Känner mig så KLANTIG, som att jag lyckas sämre varje gång, suck. Men kanske ska man se det som ett litet, litet steg i rätt riktning att hon nu i alla fall somnat om? Det hade ju varit ännu svårare att få till om hon sovit en timma på raken först. Och om jag förstår "kurningstanken" borde jag ha försökt buffa henne till sömns även då.

Hoppas på lite peppning innan nästa insats om ett dygn - att höra sin älsklig så förtvivlad är inte kul. Nu vaknade hon efter 20 min med ett skrik :-( ja det får väl räcka.

Kramar D.
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej!

Jag skulle göra så här imorgon på långluren. In vid minsta pip och då menar jag minsta pip. Buffa henne helt sömntung, nästa heller att hon sover när du går ut än att hon ligger helvvaken och blir ledsen och förtvivlad. Du måste bryta mönstret och visa henne att man sover 1,5h och inte en timme.

Sedan skulle jag inte låta henne vakna av sig själv imorgon utan faktiskt ta ledningen och buffa om även om det bara är 5 minuter kvar på någon av lurarna. Detta för att hon ska vara säker på att mamma har koll på klockan och att hon inte behöver ha det.

Jag skulle faktskt köra på det här i två dagar för att sedan köra två dagar på dag två i lathunden. Allt för att bryta mönstret. Tankar om det?

hälsningar :heart:
Ida

www.sovgott.net
Dani

Inlägg av Dani »

Hej!
Stort tack!!!
Så skönt när en fullvuxen diplomerad kurare tar ledningen och ger tydliga svar på ens oroliga frågor ;)
Det låter bra och som du säger - jag kan mycket väl tänka mig att det behövs två dagar av detta innan hon fattar nått. Då får vi ta eftermiddagsluren inomhus också ( har haft den i vagn senaste 1,5 v ungefär och hon kortar även den gärna med 10 min eller så).

När du skriver buffa även på kortlurarna - är det " in vid minsta pip" som gäller då också alltså. Eller ska man låta henne vara om hon ligger och jollrar/grymtar/gnäller och bara gå in om det skriks olyckligt?

Och på långluren buffa till helt sömntung och ramsa ut? Om hon då vaknar upp -ganska sannolikt- och protesterar, ska man buffa om då eller ramsa ner henne (Det är ju just detta som jag trasslat till tidigare...med ramsning och sedan "ombuffning" som möts av protester.) Jag har ju bannat mig för att jag gått in och försökt "buffa om" eftersom det dragit med sig sådana protester. Vad tänker du?
/Daniela
Dani

Inlägg av Dani »

Hej igen!
Har funderat ännu mer på det där med kortlurarna. På nggn anna plats hade någon blivit tillsagd att man minsann inte skulle buffa (eller var det t.o.m ramsa) för 5 minuter. Jag tycker att det känns ganska konstigt att komma in och buffa om hon är nöjd - då blir hon ju (nästan säkert) arg av själva buffandet och så får jag en sådan där skrikkamp och hon blir ledsen 3ggr per dag (efter varje lur) istället för en gång. Är du säker på att det behövs / blir bäst så? Känner mig väldigt sänkt och vissen redan efter kampen vid långluren och det är svårt att få fröken på glatt humör. Vad säger övriga experter?
/D
Dani

Inlägg av Dani »

Kort rapport:
Hoppas att det bara är slump, men nu har vår säkra nattsoverska vaknat halv ett och vrålskrikit och inte svarat på ramsa (skullle ja ha varit uthålligare) nerbuffad på tre röda och accepterade utramsning somnade om på typ 1 minut. Men nu vaknade hon 5 i 6 och jag står och gör husljud med klassisk musik skvalande. Hon gnäller lite då och då, blir arg 6:25 (vilket bara fadern som ligger i samma rum hör) jag kommer in med glad morgon kl 6:30. Pust. men ok. Hade bajsat så det var kanske det som störde.

Har sovit dåligt dåligt, mår uselt - undrar om jag orkar kura idag, kanske får bli imorgon.
/D
Dani

Inlägg av Dani »

Jahap, pappan tog på sig att kura. Vi behövde inte buffa på fm - fröken som vaknade så tidigt var så trött att hon sov 50 min på raken.
MEN nu när pappa gjort precis samma erfarenhet som mamma: sömnig flicka låter sig glatt sövas inför middagsvilan - men vaknar klarvaken efter 40 minuter - blir buffad ca 15 minuter och accepterar så småningom (två gångeer skrek hon i början när buffaren trodde sig klar) situationen: ganska mysigt på det hela taget vred sig t.o.m. om och log, och inte blev hon någe trött- till slut var hon helt tillfreds och lugn så pappa ramsade ut. Efter 10 minuter blir man misslynt - VAKEN TRÅKIGT. Då gav vi upp. Både pappan och jag har försökt buffa ner henne i detta läge tidigare, i en vecka har vi hållit på, några gånger har hon tillslut givit upp och somnat om så vi fått in i alla fall extra 20 min- efter allt från 30 min till nästan en timma - oftast efter mycken sorg och tandagislan.
Jag har kört 4x45 under hela hösten och det har funkat (så när som på att man envisats med att vilja bli nerammad och körd i vagn) så det är ju ändå många stora framsteg: Att man kan somna själv, i sin säng även på dagarna och sova en hel natt (vi hoppas att denna morgon var ngt tillfälligt). Om nu flickebarnet är så upplevelsesuget och världen så oemotståndlig redan efter 45 minuter så får den väl vara det.

Det schema jag nu tänker mig är:
Natt 19-06.30
Äta 06:30 - 07:30
Lur 08:30 - 09:15 (inomhus)
Äta 10:00 - 10:45
Lur 11:30 - 12:15 (inomhus)
(Slurk ? typ 12:20 ?)
Lur 13:00 - 13:45 (ute)
Äta 13:45 - 14:30
Lur 16:00 - 16:45
Äta 17:30
Slurk ca 18:40

Som ni ser försöker jag hålla övriga tider oberörda - eller tänker jag fel blir det för svårt att få henne att somna om redan efter 45min? Det brukade gå när jag hade hela lunchpasset i vagnen... Bestämma sig och genomföra sägs det. Jag tror på detta - gör ni?
(Idag lyckades pappan inte få henne att somna om i vagnen - hon blev bara ännu mer stimulerad...Hm - undrar om båda lurarna MÅSTE vara på samma ställe om man ska köra denna variant? Jag vet inte om det är hennes 8 månadersångest som spökar, hon har blivit mycket mer mammig, så kanske är det därför svårt att sova när man är på promenad med pappa?)

Angående mat och amning - i BB skriver Anna att barn i denna ålder knappt kan få för mycket - att mellanmål, småmackor och dyl inte påverkar aptiten vid huvudmålen. Hur ska man då se på amning? Kan det räcka med 1,5h amningsfritt före varje mål? Då skulle jag kunna ge henne en "mitt på dagen-slurk" mellan de två lurarna. Hon har lite svårt med fokus min tös och jag har svårt att hinna proppa i henne tillräckligt vid matningarna innan hon tappar intresset. Så hon blir hungrig lite för snabbt och vill ibland ha bröst emellan (säg en halvtimma efter avslutad måltid) får hon det har jag en solig och glad unge ända fram till läggningstid. Om inte är hon mer eller mindre eländig och måste aktivt underhållas.

Helst skulle jag vilja ha lite flexibilitet kring luchluren / lurarna - att det ibland skulle få blir 1h i sängen (marginalkvarten?) och 20 min i vagnen istället för 45+45? Och när hon är redo för 1,5 h på raken så skulle hon få det. Kan jag få ge henne det spelrummet om jag är noga noga med övriga tider morgon och kväll? Eller riskerar jag för mycket då?

Vad tror ni om allt detta?
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej Dani!

Ni gör naturligtvis som ni vill med daglurarna om ni tror att schemat kommer att passa er så kör på det. Har själv ingen erfarenhet av endast 45 minuters lurar så kan inte riktigt råda om hur tätt lurarna kan ligga.

Angående 45 minuterslurar och fem minuter kvar så gäller ju att när barnet inte frågar så behöver den ju inget svar heller. Så du tänker helt rätt och jag lite tokigt. Låt henne bara var så länge hon är nöjd. Det jag skulle vara noga med är att inte ta upp henne om hon skriker. Då skulle jag först lugna henne och ta upp henne när hon är tyst.

Jag personligen har inte kunna ge mina barn något emellan målen förutom typ majskorkar elle en skorpa att suga på. Jag skulle lägga ordentligt krut på att mata inom 45 minuter och sedan inget emellan målen. Snart lär hon sig det och det blir inte så hattigt.

Angående flexibiliteten i schemat så skulle jag inte hålla på och mixtra med lurarna. Det blir förvirrande för liten.

hälsningar
Ida

www.sovgott.net
Dani

Inlägg av Dani »

Hm, har bestämt mig för att göraett sista tappert försök med 1,5h om det går utan "våld" - jag lyckades ett par gånger i vagnen - ibland tog det en halvtimma för omsomning och jag var tvungen att släppa in världen en liten stund (totalt som sämst 10 min + 10 minuters grinande) men det är ju fortfarande bättre och snabbare än att försöka buffa en klarvaken tös till tystnad. Så det får bli vagnen en vecka så utvärderar jag sedan. Om jag lyckas i vagnen kanske jag kan omplantera henne till sängen sedan.

Återkommer med rapport. Snälla om ni har tid och ork så kom GÄRNA med fler synpunkter och kommentarer på det jag skrivit. Det är SÅ bra att ha detta forum när allt känns omänskligt och svårt, så känner man sig lite mindre ensam i alla fall. :heart:
/D
------
Lucia, maj 08
Dani

Måste vi kura om morgnarna också?

Inlägg av Dani »

Hej!
Ojdå, igår vaknade tösen 5:50 pangramsa och husljud höll henne skapligt lugn till 6:25. Idag vaknade hon 5:20...(trots att hon sov alldeles för lite igår) pangramsa får henne lugn - men hon somnar inte om. Ramsade en gång till efter ca 30min, då tror vi nog tillslut hade slumrat till i kanske 5 minuter. Kl 6 var hon så klagande att jag tänkte att nu får jag ta till husljud. Men hon noterade att jag gick ut och blev arg, efter en kvart blev hon riktigt ledsen och jag gick in för att buffa henne lugn. Gjorde morgon med väckarklockan kl 6:20 eftersom hon började hojta ledset igen.

Är det dagstrulet som smittat morgarna nu? Är det dags för en omkurning för morgnarna? Dvs buffa henne lugn på morgonkvisten så hon faktiskt får sova lite till. Är ganska säker på att hon då hade somnat om och sedan när det fått sätta sig ngn dag (om hon fortsätter att vakna) backa till enbart ramsa.

Det är svårt när det strular såhär, jag blir inte klok på om jag ska gå in mer för att hon inte fattat vad som gäller "minikur" eller backa så hon får hitta sitt sätt att somna själv.
/D
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej Dani :D

Jag ser att du inte riktigt får ordning på dagsömnen. Jag skulle gärna vilja titta på det schema med 1,5-timmeslur som du har i nuläget, hittar det inte i tråden men jag kanske läser slarvigt.
Dani skrev:Jag kan inte bara ignorera när det är full panik och Anna har ju själv hutat åt dem som bara låter barnen skrika. Är man inte lugn kan man inte sova osv. och som sagt, det har ju gått att få henne att vända ner i sömnen igen när jag gjort tillräckligt mycket tillräckligt fort. Är inte det bättre än att hon vaknar HELT och hamnar i ångestskrik läge?
:idea: Här är du inne på något mycket viktigt och jag skall skriva mer om detta sedan. Tror att vi får ta tag i just detta ämne för att du skall känna dig trygg med de svar du ger på tösens frågor.

Återkommer senare under dagen eller senast imorgon.

Nancy
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"