Kurdag 1- hjälp!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Ummusab

Inlägg av Ummusab »

Halloj!
Jag har ramlat ned en smula i överkoncentrationsträsket misstänker jag... :(
Och det är lurigt, och fantastiskt halt härnere, så jag har lite svårt att komma upp igen.
Finns d nån som vill räcka ut en hjälpande hand?

Sedan jag ändrade i schemat funkar middagslursinsomnandet MYCKET bättre. Och kvällen tar som vanligt ca 15 min.

Problemet är att jag ramsar för mycket (tror jag i alla fall).
Men jag vet liksom inte riktigt hur mycket jag ska ramsa.

Ex 1: jag lägger, solfjädrar o ramsar mig ut x 4 där sista versen är bekräftande (är det rätt :?: ). Efter ramsan brukar han börja klaga/protestera småargt, irriterat, så jag gör inget utan låter honom reagera färdigt.
Så ligger han o muttrar, klagar, knarrar, skriker lite (men oftast argt, typ: jag vill ju sova, så varför går det inte!?!?). Så jag låter honom vara.
Sen när han blir sådär jättetrött på att inte kunna somna in, brukar han höja volymen och t o m låta lite ledsen. I går och idag var jag bara tyst, och lät honom somna utan extra påminnelse och (idag inte ens) bekräftelse. Tidigare kvällar då jag påmint igen vid ökad ljudvolym har han mest blivit arg o skrikit mer, så nu var jag alltså istället tyst. (Han har ju fått bekräftelsen en gång redan.) Jag gjorde ist så att jag höjde volymen på vad jag hade i högtalarna och så somnade han till slut. (ca 5 min efter "min" volymökning)

:?: Men borde jag iaf bekräfta på slutet när jag hör att han blivit tyst? Igår gjorde jag det men inte idag av denna anledning:...

...och det blir ex 2: Han har de senaste nätterna börjat vakna på alla möjliga tider, och en gång under dessa uppvak är han vaken ca 1h, + att han vaknar 1h-1.5h innan morgon och även då är vaken tills jag "väcker" (han slumrar till 5 min till och från under den här tiden innan väckning, men i princip är han vaken hela tiden).
Det finns inget mönster i det hela förutom då att han vaknar någon gång mellan 06.15 o 07.00 och inte somnar om (förutom vid 2 tillfällen då han somnade om 10 i 8 så jag gav honom 20 min, och en natt då han var vaken 1h sent under natten så han sov till 8 då jag väckte.
Och det här trots att han ett tag sov nästan hela natten med nåt eller några snabba uppvak som jag ramsade bort.
Det hela har resulterat i att jag blivit tvungen att under en millisekunds avbrott i GRÅT och skrik, rusa in och göra godmorgon 12-15 min innan hans riktiga morgon. (och här e jag lite orolig att han ska börja tro att morgonen är tidigare. dessutom inte så kul att han legat 30- (oftast) 60 min o varit skrikig o mer eller mindre ledsen innan morgonen).

När han vaknar (oftast numer utan att somna om själv eller ens mha påminnelse på sistone), försöker jag ramsa direkt så att han ska somna om snabbt innan han vaknat till. Ibland har det funkat, men ibland inte. Men eftersom jag tänker mig att ramsan eller snarare bekräftelsen ska ha sista ordet, slutar det med att jag ramsar i ett. Alltså: jag påminner, han klagar, tystnar sedan, så jag bekräftar, han klagar mer, så jag bekräftar igen när han tystnar, han kanske skriker upp sig, så jag påminner igen och bekräftar, och så där håller vi på...
När jag går tillbaka till mina anteckningar ser jag att det går (när det är som tätast) 1-2 min mellan påminnelser o bekräftelser o nya bekräftelser o nya påminnelser. Under kanske en kvart. Det är fel va? (Jag låter det också gå tid, 5-8 min, men det är om han inte skriker upp sig o börjar låta ledsen.)

:?: Måste jag bekräfta om han inte varit RIKTIGT ledsen utan bara kanske litegrann ledsen?

:?: Måste jag ens påminna om han inte varit riktigt högljudd, utan bara legat skrikit o klagat o knarrat? Jag är ju rädd att det ska bli mer o värre, så jag påminner ganska med en gång innan han skrikit upp sig. (de få gånger jag testat att vara tyst, har han skrikit upp sig så jag har därför börjat påminna tidigare. Fel?)

:?: Kan man pangramsa, som jag försöker, hela natten eller ska man "spara" på den sortens ramsa till vargtimmen? Och består den av 4 kraftfulla påminnelser och en extra bekräftelse, eller inklusive bekräftelse? Har den ens en bekräftelse?

Sen (tror jag) att han har vant sig vid att somna med högtalarna på, så under natten då jag inte vill sätta igång dem, är det som om han slutat lyssna till min ramsa. Ibland lyssnar han till ramsa, men inte alltid. Och ibland funkar det om jag går o spolar i toaletten, men jag kan ju inte stå där hela natten...

Imorse var han vaken 07.07 - 07.48 (under natten insåg jag att jag ligger o ramsar stup i ett, och blev mot småtimmarna mer sparsam med ramsandet) så vid 07.30- snåret då han, efter 2 separata påminnelser, låg o grät högljutt bestämde jag mig för att visa att jag är här men inte genom att ramsa, (typ "husljud" men från mig, eftersom toelettspolandet slutat funka) så jag hostade lite (hmm..) diskret. Funkade inte! Han skrek: "Va?! e du kvar därute? Varöfr kommer du inte o TAR UPP MIG DÅ!?!?!?!" Det var helt klart lugnare innan min "hostattack". :roll: Så jag fick påminna igen.... :?

:?: Hur ska jag få bukt med dessa uppenätter? Bara vänta och [-o< hoppas på bättre tider, eller kan jag göra nåt?

/Ummusab
:heart: Storebror :heart: 060410 kurad jan 2009
:heart: Lillebror :heart: 071112 kurad okt 2008
:heart: Lillasyster :heart: 100129 kurad aug 2010
:heart: Bebis Liten :heart: 110713
Nimrah

Inlägg av Nimrah »

Oj!
Har du inte fått svar? Jag puffar lite....

Kram Nimrah
bäbis Y 080106 1:a kurdag 22 maj 2008
bäbis S 100717 Standardmodellerad
Nimrah

Inlägg av Nimrah »

Jag tror inte du behöver bekräfta längre separat. JAg tror du kan (han kan) klara det själv nu. Påminn om du behöver men annars backa... Det kan hända att du stör nu?

Ngn annan som är klokare? :)

Här får du en till kram :) lugn bara lugn det kommer snart...
Ummusab

Inlägg av Ummusab »

Jazakallahu kheyr!

Det var lite långt så folk kanske inte riktigt orkade :P

Bara jag får svar på mina frågor om påminnelse o bekräftelse så nöjer jag mig.
Har försökt sluta lyssna till klagomålen jag får från min son, så d funkar nu lite bättre. Under nätterna vill jag så desperat (även för min egen skull) att han ska somna om, så jag kanske ramsar för tidigt där?

Ikväll lade jag lite tidigare, han var slut av trötthet: 19.53. Lade ned, solfjäder, ramsa ut.
Han klagade som vanligt, lite mer högljutt äv han brukar (överkonc, va?) så jag bekräftade vid tystnad (efter 10 min) o han blev ilsken på min o skrek mera. Tyst igen vid 20.10 så jag var oxå tyst.
:?: Jag behöver inte bekräfta va om han inte varit ledsen lr?

/Ummusab
cissii

Inlägg av cissii »

Hej

Ledsen att svaret har dröjt en smula. Många har mycket att göra på söndagar gissar jag. Men nu så:

Jo tack, här ser jag ett klart fall av överkoncentration och insnöande på exakta detaljer. :D :wink:
Kan man pangramsa, som jag försöker, hela natten eller ska man "spara" på den sortens ramsa till vargtimmen? Och består den av 4 kraftfulla påminnelser och en extra bekräftelse, eller inklusive bekräftelse? Har den ens en bekräftelse?
Helt ärligt så vet jag inte :wink: Jag gissar på att det inklusive bek. Vad jag vill komma till är att sonen sover inte bättre för att du gör en extra bek. eller inte. :D
Lyssnar han på ramsan, dvs att du har satt ramsan, ni kan kommunicera med den. Att han lyssnar på ramsan måste inte i alla fall betyda att han genast blir tyst och somnar, men han bör ha blivit tyst ivf en gång. Och du ska känna att ni kan föra en dialog med ramsans hjälp. Har du kommit hit, så behöver du inte längre bek. separat. Det gör du bara i början av kuren, för att få ramsan att sätta sig.
Alltså: jag påminner, han klagar, tystnar sedan, så jag bekräftar, han klagar mer, så jag bekräftar igen när han tystnar, han kanske skriker upp sig, så jag påminner igen och bekräftar, och så där håller vi på...
Istället: Du påminner, är sonen tyst under ramsan, så bekräftar du på slutet. Har son något mer att tillägga efter bek, så är det en ny omgång. Kanske behöver du inte göra något åt det alls. Kanske är han bara sur. Lyssna, lyssna (men en bit bort, inte några stora öron som fladdrar mot dörren. lyssna med öronen och inte med hjärtat.) tills du är säker på vad han vill säga, ge honom själv och dig tid att förstå innan du påminner igen. Ber han om hjälp? Vill han bli lugnad?

Ex:1 som du beskrev. Ja, bek på slutet. Gå sen iväg till ditt, på med husljud och musik/ljud. När jag satt i överkoncentrationsträsket så brukade jag planera innan vad jag skulle göra efter läggningen, tex färga håret, baka bröd, städa. Sen gjorde jag det oavsett vad kära bebisen behagde göra. Inbillade mig att jag var tvungen.

Här måste alla oro och överkoncentration dras bort. Bort med det, sparka ut alla vargar och lås dörren. Självklart vill du sova på natten och det vill ju sonen med. Men att överagera och använda verktygen till att tysta i första hand, istället för att lugna. Det leder ju tyvärr ingen vart.

Säg till nu om jag missade något. :D
Celeste 061208 :heart: -
Världens Bästa Barn
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Hej Ummusab! :D

Hmm hur var schemat nu, sover han de timmar han ska eller för mycket? Tänker på de tidiga uppvaken. Annars kan de sitta i ett tag och då gäller det att bestämma ett sätt att jobba med dem som känns bra. Tex att pangramsa (vad jag förstått är det en hög, klar och tydlig ramsa och ingenting mer. Jag har sagt den med den sista versen lite saktare) och sedan göra husljud. Eller pangrama och sedan sätta på musik. När jag kurade sa jag en pangramsa och var sedan tyst. Det fungerade för oss.

Du kan säga ramsan med den sista versen som bekräftelse nu. Och sedan tycker jag att du ska gå till ditt på en gång, skramla och var upptagen. Lyssna av lite i förbifarten hur han låter. Är det bara lite gnöl så har han förstått. Är det ledset så behöver han en påminnelse, alltså ramsan igen med sista versen som bekräftelse. Blir han tyst efter det så gör du inget mer. Skulle han bli riktigt ledsen så påminner du och då kan även en separat bekräftelse vara på sin plats för att vara tydlig. Men jag känner igen det där med överkoncentrationen, det är som att barnet svarar "Jaaaa jag VEEEET!" :wink:

Det är svårt att svara på din fråga när det gäller "lite ledsen", bara du hör ju om han bara gnölar, eller låter lite, eller om han faktiskt är ledsen på riktigt. Är han ledsen behöver han hjälp. Är han arg avvaktar du tills han lugnat sig och är han nöjd men låter lite så behöver han inte mer hjälp.

Kanske att han uppfattar det lite tjatigt med en påminnelse så snabbt. Är han ledsen här eller påminner du för säkerhets skull? Gå till ditt istället tycker jag. Som Anna beskriver det, du måste backa för att han ska kunna göra framsteg.

Jag tycker att du kan lämna mer åt honom även under natten. Se efter först om han fixar uppvaket själv. Om inte ge en påminnelse med sista versen som bekräftelse. Upprepa som vanligt om han behöver fler svar.

Lite mer tillit till honom tror jag det är vad som behövs. Och kolla så att han har rätt antal timmar på schemat. Och inget "bara vänta och hoppas" [-X Det är du som håller i ratten och det är du som kör, eller hur?! Vi kan ju inte låta bilen köra själv och hoppas att den svänger rätt? 8)

Kram Bea
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
Nimrah

Inlägg av Nimrah »

Ikväll lade jag lite tidigare, han var slut av trötthet: 19.53. Lade ned, solfjäder, ramsa ut.
Han klagade som vanligt, lite mer högljutt äv han brukar (överkonc, va?) så jag bekräftade vid tystnad (efter 10 min) o han blev ilsken på min o skrek mera. Tyst igen vid 20.10 så jag var oxå tyst.
Jag behöver inte bekräfta va om han inte varit ledsen lr?
Jag ska bara säga hur jag gör. :) Jag lägger ner (tillrättalägger) ganska snabbt. Pussar eller smeker lite snabbt och går ut med ramsan. Sen om han låter (nu var det ju i och för sig ett tag sedan han kurades) låter jag honom vara TILLS jag verkligen, verkligen känner att Neeeej nu måååste jag gå in. Då ramsar jag igen.... Väntar på hans tystnad. Om jag ska påminna igen ska det igen bli såpass att jag känner Neeej nu måååste jag gå in.

Jag tycker låt honom vara. Han vet vad som gäller nu och jag tror du stör honom mer än du hjälper honom. Alltså när han behöver din hjälp då ramsar du...
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Och håll inte på å stör så mycket. Vill man summera dagen så ska man få det utan att någon lägger sig i. Som du hörde blev han sur.
Nimrah har en jättebra modell, kör på den!
Ummusab

Inlägg av Ummusab »

Hej alla!
Tack för all hjälp.
ett klart fall av överkoncentration och insnöande på exakta detaljer
Cissii: precis vad jag kände! :-&
När jag satt i överkoncentrationsträsket så brukade jag planera innan vad jag skulle göra efter läggningen
Jag e ju bara så rädd att han ska hinna bli ledsen...
(onödigt att oroa mig säkert)

Sen jag skrev mitt långa medd. har jag bestämt att jag inte ska störa stu i ett så nu sista 2 nätterna (återigen: [-o< att det håller i sig!!) har han sovit bra, ett par korta uppvak som han skött själv, lr jag ramsat bort. sedan då igår morse vaknade han kl 7, och idag 06.40... inte lika kul. jag tänker på hur jag ska göra sen då vid vintertid då jag tänkt att han ska sova t minst 7.30... d lär ju bli lagom lätt. :P

Jag sitter oxå o funderar på om schemat e felet, Bea:
20.00-08.00: sova natt
10.20-10-40 vila (eftersom han vaknar så tidigt på morgonen brukar jag ge honom 20 min om han somnar inom en kvart, även om jag förstått att man bara ska använda marginalkvart på långlur. Korrekt :?: Annars bara 5 min.)
13.30-15.00 vila

Alltså sammanlagt (vid maximalt m vila) 13h 50min.
Jag har nog inte räknat förut, det är väl aldeles för mycket vid 11,5 mån?
I så fall kan jag börja dra ned på sömnen o lägga 5 min på fm, lr hur?

Förresten Bea:
Vi kan ju inte låta bilen köra själv och hoppas att den svänger rätt?
Hoppas kan man ju alltid, men den lär ju inte göra det :P :wink:

Problemet är inte längre (tack GODE GUD) läggningarna, sen förra schemaändringen funkar det bra. Problemet är sedan de nätterna han vaknade o var vaken så länge, och sen då mornarna då han vaknar på tok för tidigt.
Kör på ny schemaändring helt enkelt.
5 min fm o långvila kl 13.30 klarar han , det har han ju gjort ett par ggr.
Men sen då när 5min vilan försvinner, då tror jag det blir för sent att vila kl 13.30, kan jag bara rakt av tidigarelägga middagsvilan ,lr bör jag marginalkvarta den tidigare?

Tack igen för all hjälp!
STOOOOOR kram till alla :heart:
Nimrah: salaam till dig o Yasin.
/Ummusab
cissii

Inlägg av cissii »

Hej :D
Jag e ju bara så rädd att han ska hinna bli ledsen...
(onödigt att oroa mig säkert
Det är ju just det. Du ska ju såklart inte lämna honom i sticket så du inte hör om han kallar på hjälp. Vet inte hur ni bor, men jag kan ju aldrig komma längre än kanske 10 m från Celestes sovrum. Jag bor så litet. Men vänd din uppmärksamhet helt mot något annat, du hör om han blir ledsen jag lovar. Men försök lyssna på honom med ett halvt öra bara. Det är bara påfrestande för honom att ha din oro hängande över sig. Men när du går ifrån sovrummet så vänd hela din energi BORT från rummet, ta med dig alltihop och gå. All oro, alla stora öron.
Celeste 061208 :heart: -
Världens Bästa Barn
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Hej igen!

Vad bra hjälp du fått av flera stycken nu! :D

Han är nästan lika gammal som Elsa och hon sover lika, 12-20-1,5. Men en del går över till bara en lur nu och då kan man ju förlänga den till 2 tim istället i början. Du vet ju bäst själv vad han trivs bra med. Elsa har inte visat några tecken på att vilja ha mindre sömn än. :sleep: När du ändrar till en lur kan du lägga den tidigare, mitt på dagen skulle jag lägga. I ditt fall ca 13.

Marginalkvart har jag använt på alla lurar. Somnar de inom kvarten så blir det så lång lur det ska vara. Somnar de försent så blir det en förkortad lur, på långluren kan man lägga till en kvart för att få lite extra sömn.

Och jo jag vet, man kan alltid hoppas. Men vi behöver inte [-o< [-( för du har ju verktygen, oavsett om han blir ledsen. Oavsett om han skulle fråga 1000 gånger, då vet du ju de 1001 svaren. :thumbsup: Detta fixar du! :D Målet i sikte! Tänker på er som kurar och kommer ihåg att det inte alltid var så lätt att veta exakt om man gjorde rätt osv. Men du kommer att bli mer och mer säker och sen är du där jag är nu. Och det är så underbart att veta att hon sover så gott i sin säng. Att hon självmant vänder på sig i min famn för att jag ska kunna flyga henne ner i sängen. :heart:

Kram Bea
Ummusab

Inlägg av Ummusab »

Hej alla!
Jag vill bara skriva och berätta hur BRA det går med sovandet för oss här hemma!

Min son somnar på ca 10- 15 min, men enbart babbel och ev (främst under dagluren) med pyttelitegrann klagomål. Sen sover han natten igenom tills kl strax innan 7, nu sedan vintertid blir det då fram till strax innan 6. (nu är det morgon kl 7.30 som jag ville ha från början)

Sista två dagarna har han inte gråtit mer än lite lite på morgonen. Tidigare kunde han ligga nån halvtimme-timme o vara lite ledsen, men framför allt trött o utan att kunna somna om själv.. igår o idag har han pratar o muttrat o babblat o klagat lite, men sen somnat om helt själv. Jag har pangramsat när han vaknar o sen låtit honom vara.
Imorse när han började klaga o det lutade åt gråt pangramsade jag en gång till, o sen somnade han om o sov iaf 15-20 min innan morgon!
Helt fantastiskt!!

Dagluren går oxå bra, somnar där oxå på ca 10-15 min efter lite klagan kanske, men d går super!
Jag prövade en dag att korta fm-luren t 5 min, men han orkade inte med dagen då, och gnällde o grät precis hela dagen fram till kvällen då nu får han återigen sina 20 min fm.

Ett tag trodde jag nog att jag skulle misslyckas, och jag tänkte "Näää! D e inte sant! Jag vill ju att vi ska få sova!"
Så d blev lite så att jag inte orkade hålla på o ramsa o ramsa morgonen igenom :oops: Men det var ju precis det som behövdes!!
När jag slutade ramsa och slutade STÖRA! har han ju nu (även om det inte gick över 1 natt) lärt sig somna om själv även på morgonen o o gråter inte längre.
Tack GODE GUD för det! [-o<

Så jag vill tacka alla er fantastiska människor som har stöttat och peppat o gett råd. Det har verkligen betytt mycket för mig, och det har hjälpt mig att hjälpa min son att sova (nästan) hela natten. Snart e vi helt i mål!
:heart: tack!! :heart:
Stor kram /Ummusab
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Vad härligt att läsa. Jag blir så glad för er skull. :-({|= \:D/ Vårda nu det ni skapat ömt. :wink:

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

:D :heart: :sleep: :heart:
Nimrah

Inlägg av Nimrah »

Alhamdulillah, subhanallah! :D :D :D

Jag blir så lycklig! :) Det är just den där lilla, lilla men ändock så stoooora tröskeln. Kronan trillar äntligen ner, inte för bäbisarna de gör ju bara som vi visar de att de ska göra, men för mammor och pappor... Snart blir det väl storebrors tur? :) :)

Du berättar väl för Ummabdullah (? var det så?) om standardmodellen så hon kan hamna rätt från början?

Stor lycklig kram från UmmYasin! :heart: :heart: :heart: :heart: :sleep: :sleep: :sleep: :sleep: :sleep: :sleep:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"