Kurdag 1- hjälp!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Ummusab

Kurdag 1- hjälp!

Inlägg av Ummusab »

Nu när min son 11 månader somnade på kvällen hade han gråtit och snyftat o kräkts och varit olycklig i 1,5 h. Ska d vara så, lr har jag gjort allt fel? Jag Skrattade m honom innan han lade sig, han åt inte sin välling som han brukar innan han sover, sen lade jag ned honom i hans säng och sa ramsan 1 (!) gång och gick ut, kom utanför dörren på att den skulle sagts 4ggr glatt o hurtigt medan jag lade ned honom så att han skulle få "smaka" på den.
Självklart började han skrika så jag gick in igen o buffade ca 20 min sen blev han lugn o somnade nästan då ramsade jag mig ut, glatt o hurtigt denna gång, o han gick igång igen, så jag gick in, buffade tills han blev tyst o ramsade mig ut. Han började skrika så jag påminde honom utanför dörren då blev det värre skrik just när han hörde mig, sen lugnade han sig något, så höll han på så o jag stod kvar o ramsade ca 20 min, 21.08 gick jag in o buffade, då upptäckte jag att han låg m ansiktet tryckt mot kudden o han hade kräkts o varit smått hysterisk därinne, (jag trodde han grät lågmält fast d var kudden som dämpade ljudet). 21.11 ramsade jag mig ut och stod utanför o ramsade o ramsade, 21.20 var han så tyst att jag bekräftade, då grät han mer men 21.23 kom sista gråten, sen var det mest snörvel o snorande så 21.25 bekräftade jag o sen sov han. Frågan är nu: har jag påmint för mycket o buffat för lite? Problemet: Han grät mycket. Han var inte särskilt arg, men riktigt riktigt ledsen. Så nu har han somnat ledsen o olycklig, så vad gör jag nu när han vaknar (förmodligen lika ledsen o olycklig)? Dessutom hungrig eftersom han inte åt kvällsvällingen...
Tacksam för svar!
/Ummusab
cissii

Inlägg av cissii »

Hej och Välkommen hit :D

Jag är trött och ska gå o lägga mig, så här kommer bara ett kort svar.
Först vill jag bara säga att du kan svara i samma tråd, så blir det bara en tråd per barn, vilket gör det enklare för oss som vill hjälpa. Så nu tycker jag att vi fortsätter i den här tråden, och skippar den andra :D

Men nu till mitt korta svar:

Barnet ska inte vara hysteriskt och superledset, då måste du lugna med effektiv buffning. Det lugnar alla barn, men kan ta lite länger tid första natten. Första natten så kan du vara generös med buffningen, det är mycket förändringar och mycket frågor som barnet vill ha svar på. Tog det 1, 5 tim så gjorde det det, huvudsaken är att du hjälpte sonen när han behövde din hjälp? Kände du att du gjorde det?
Så inatt, antingen följer du SHN-bokens instruktioner för Natt 1. Dvs in och buffa vid första pip. Eller så avbryter du kurandet om du känner dig för osäker på vad du gör, och läser på mer innan. Det kan bara du avgöra.

Lycka till, vilket beslut du än tar!
Celeste 061208 :heart: -
Världens Bästa Barn
Ummusab

Inlägg av Ummusab »

Hej cissi, o tack för svar.
Eftersom d var 1a omgången innan han somnat, fattade inte jag att jag ska buffa tills han somnar. Jag har förstått att jag ska in o buffa vi första pip, men jag trodde d gällde bara efter 1a uppvaket. Hur länge (alltså i ant omgångar) ska jag in o buffa i forstsättningen då under natten? Han piggnar ju till när jag ramsar o börjar då gråta, ska jag in direkt igen o buffa då lr påminna först o vänta ÄVEN om han gråter?
Mvh Ummusab
cissii

Inlägg av cissii »

Hej

Du buffar alltid tills han är lugn men INTE sover. Steget till sömnen får han ta själv. Efter du har gått ut med ramsan, så måste du lyssna på sonen. Precis som det står beskrivet i boken. Går han uppåt eller neråt i gråten, lugnar han sig inte det minsta så får du gå in och buffa igen. Men du måste alltså lyssna av gråten emellan buffningarna. Därför kan jag omöjligt svara på hur många omgångar du ska buffa under natten, det beror helt på vad som händer där och då.
Och känner du dig väldigt osäker på hur du ska gå tillväga, så läs på mer och skjut på kurstarten. Nu ska jag gå och sova ivf, lycka till igen! :D
Världens Bästa Barn
Ummusab

Inlägg av Ummusab »

Han tystnade o sen grät han mer o tystnade o grät mer, så höll han på tills han somnade. O det var de tysta pauserna som gjorde att jag avvaktade o bara påminde emellanåt, men d var kanske bara trötthetspauser. D e så svårt att veta när jag bara står utanför o lyssnar...
Du kan svara imorn, sov gott, o tack för hjälpen!
Ummusab

I full gång m kurning, utvärdering någon, please?

Inlägg av Ummusab »

Hej! Jag tänkte höra om någon kan hjälpa mig att utvärdera min 1a natt:
Jag körde på under natten, även om det blev fel i början så fortsatte jag. Detta hände (efter 1,5h-katastrofen):
(somnade 21.28)
vaknade 00.30-in buffar varpå han lugnar sig snabbt, ramsar ut varpå skrik följer, jag väntar tills skriken mattas o sedan påminner jag eftersom han inte ger sig riktigt. Han skriker uppsig så
00.32 gick jag in o buffade igen (ville inte göra om samma misstag som vid läggdags då jag gick in för sällan) ramsar mig ut o bekräftar 00.34
Då började han om så jag gick in o buffade kort, ramsade ut, påminde, gick in igen 5 min senare, ut m ramsa o bekräftade då han hade tystnat.
sedan smågnällde han till så för att få sista ordet bekraftade jag varje gång d blev tyst (3ggr) när han inte gav med sig gick jag snabbt in igen o ramsade mig ut o påminde.
Vid 01.05 blev skriken envisa o han lät ledsen så jag gick in o buffade, ramsa ut, påminde kl 01.08
Påminde, bekräftade, påminde bekräftade t 01.14 då jag gav sista bekräftelsen. Men jag var noga m att min väntan skulle vara längre än påminnelsetiden.
Då var han alltså vaken 45 min. (Tog d kanske så lång tid eftersom jag strulade vid läggningen?)
Sedan vaknade han vid 04.24 o krånglade enormt mycket när jag försökte lägga tillrätta och buffa, det tog sina 5 min innan han blev stilla o jag kunde ramsa mig ut. Han gnällde o klagade men när det blev tyst bekräftade jag. Sen grät han till vid 04.39 så jag gick in o buffade (väckte ev ett nästan sovande barn...) så d tog lite tid men efter ngra påminnelser o bekräftelser så blev d tyst 04.49. Sammanlagt alltså 25 min.
Nästa uppvak kl 05.26 Jag gick in buffade, ramsade ut o hade bekräftat o d var tyst kl 05.29. 3 min!!
Nästa uppvak kl 06.03: in buffa, ramsa ut, bekräftelse kl 06.06. 3 min!
Nästa uppvak kl 06.38: in buffar, ramsar ut (kanske för lågt) bekräftar o han blir irriterad, jag påminner högt o klart o punkt slut nu sover vi! 2 ggr, sen bekräftade jag då han blev tyst vid 06.46. nästan 10 min..
Sen vaknade han vid 07.48 så jag stormade in o gav godmorgon 10 min tidigt. jag var rädd att han inte skulle somna om (hungrig) o skrika upp sig så jag väckte lite tidigt.. (i onödan för han var kanontrött o hade säkert somnat om i 10 min).
Så: har jag gjort rätt nu?
långa middagsluren:
lägger kl 13.01, ger dagramsan när jag lägger honom o släcker o buffar, går ut m ramsan varpå han gråter väldigt. påminner 13.04 o går in kl 13.05 Då står han upp så jag lägger, han krånglar väldigt men tillslut lugnar han sig o jag ramsar ut. 13.07:påminner, bekräftar 13.09. gråter o klagar så jag påminner glatt m några minuters mellanrum, han gnäller o gnölar o klagar men när d blev tyst 13.14 bekräftade jag, då gnällgrät han mer men blev tyst o jag bekräftade sista gången 13.15.
Är d ok att d tar 15 min?
Gör jag fel lr är jag på rätt väg?

mkt!! tacksam för vägledning!!
Mvh Ummusab.
Ummusab

Inlägg av Ummusab »

Vill tillägga att jag är enormt motiverad!!!! Men kanske e jag lite trögfattad, lr trött? Det är mycket att hålla reda på i boken, att göra i rätt ordning o jag hade resfeber o tentanerver i gårkväll som hette duga!!
Men jag vill!! O det var det jag ville säga bara. :roll:
//Ummusab
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej! Jag tycker det låter som du jobbat på jättebra i natt och idag! Det kan ta tid att somna så här i början, han frågar och ska ha svar och det tycker jag det verkar som han har fått. Spelar sen inte så stor roll hur lång tid det tar att somna, bara du jobbar in bekräftelseramsan så som du gjort!

:thumbsup:
Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Ummusab

Inlägg av Ummusab »

TACK :heart: Emma!!
Det där känndes bra för självförtroendet!
*Drar en suck av lättnad!*
Var lite orolig att jag sabbat allt vid läggning o förstört d stackars barnet för livet :cry: . Men nu känns d bättre. D finns hopp va? :?
Kram!!
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Ummusab skrev:Var lite orolig att jag sabbat allt vid läggning o förstört d stackars barnet för livet
Tok heller! Det har gått galant! En helt klassisk BRA första natt, och du kan lyssan och vet vad han säger. Det kommer att gå helt utmärkt för er! :thumbsup:
Ummusab

Schemahjälp?

Inlägg av Ummusab »

Grattis Emma förresten till bebisen!
Du har som jag: 2 tätingar. Jag brukade säga att om alla blir som 1an så kan jag ha 10 st.
Nu e 1an o 2an som natt o dag, men om alla är som 1an o 2an kan jag ha 10 st!! (D enda jobbiga är att jag inte sovit en hel natt på 2,5 år.... men nu blir det ändring inshaAllah! ) Får jag bara sova e d lungt!

Kan du (lr någon) titta på mitt schema o tycka lite?
Eg vill jag ha allt 30min tidigare, men eftersom d snart blir vintertid vill jag inte trixa för mycket så jag gjorde så här (tänker att d är lättare att flytta allt 30 min än en timme. Rätt tänkt? )

08.00 Morgon!! tvätta, byta, byta om och..
..sedan frukost så fort d går senast 08.30: gröt lr välling o smörgås
10.00-10.45 vila
11.30 lunch: mat+ frukt
13.00-14.30 vila
14.30 mellis: yoghurt, lr fruktpuré o lite smörgås
18.00 middag: mat+frukt
19.00 bad o lek o skratt
20.00 sova

O barnet e 11 månader strax.

tack tack!!
mvh Ummusab
Ummusab

Inlägg av Ummusab »

Tok heller! Det har gått galant! En helt klassisk BRA första natt, och du kan lyssan och vet vad han säger. Det kommer att gå helt utmärkt för er!
E lite rädd så här i början, är INTE van att han ska få gråta så mycket, brukar langa in vällingen o gunga i bilstolen (!) i vanliga fall... :oops: (d låter ju sjukt när jag säger d, men om sanningen ska fram.... )

/Ummusab
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Jag tycker schemat ser jättebra ut! Antar att du har en nattslurk inpå läggningen dessutom? Bra tänkt med tidsjusteringen, blir lättare nu när det är så nära ändring.

Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
cissii

Inlägg av cissii »

Hej

Ville oxå hoppa in och säga att jag tycker det verkar ha gått jättebra. Du har lyssnat och agerat efter det, och det är ju nyckeln. Sen exakt hur lång tid det tar spelar inte så stor roll.

Nej, det är ju just det att man inte är van att höra på gråten i början. Jag brukar tänka att barnet måste få låta och gå på i början, och ger man barnet det utrymmet och lyssnar istället för att tänka att man måste få tyst på gråten med vilka medel som helst, så tycker jag man gör sitt barn en stor tjänst. Barnet måste fråga/gråta för att få rätt svar. Om du förstår vad jag svammlar om :roll: :D

Lycka till inatt!
Världens Bästa Barn
Ummusab

kurnatt 2

Inlägg av Ummusab »

Hej hallå! 8-[ behöver lite support från någon m tid så här på kvällen.
Nu har jag nattat gossen, somnade på 5 min efter buff o ramsa ut o påminnelse (sen bekräftade jag).
Nu gäller alltså (så jag fattat rätt o inte gör fel här nu) att så fort han vaknar ska jag vänta o lyssna o se om han somnar om själv innan jag påminner GLATT O KÄCKT? I boken står "när du är på vippen att trots allt gå in o buffa - då är rätta tiden att ramsa", menas att jag ska vänta tills han börjar skrika upp sig o då påminna lr att jag först ska avvakta lite, sen påminna o sedan återigen när han börjar skrika upp sig o jag vill gå in, påminna? Alltså: vänta länge o sedan påminna, lr vänta lite o sedan påminna o om han fortsätter påminna igen? Det måste jag väl iaf? Nu förvirrar jag mig själv här... :?
O vad göra om han inte lugnar ned sig?!? Ska jag in o buffa lr solfjädra lr vad är d som gäller i så fall? Vill ha en plan för alla händelser. Förhoppningsvis lyssnar han t påminnelsen o blir tyst så jag kan bekräfta o han somnar, men ifallomatt....

1000 tack på förhand!!
mvh Ummusab
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"