Jag har ramlat ned en smula i överkoncentrationsträsket misstänker jag...
Och det är lurigt, och fantastiskt halt härnere, så jag har lite svårt att komma upp igen.
Finns d nån som vill räcka ut en hjälpande hand?
Sedan jag ändrade i schemat funkar middagslursinsomnandet MYCKET bättre. Och kvällen tar som vanligt ca 15 min.
Problemet är att jag ramsar för mycket (tror jag i alla fall).
Men jag vet liksom inte riktigt hur mycket jag ska ramsa.
Ex 1: jag lägger, solfjädrar o ramsar mig ut x 4 där sista versen är bekräftande (är det rätt
Så ligger han o muttrar, klagar, knarrar, skriker lite (men oftast argt, typ: jag vill ju sova, så varför går det inte!?!?). Så jag låter honom vara.
Sen när han blir sådär jättetrött på att inte kunna somna in, brukar han höja volymen och t o m låta lite ledsen. I går och idag var jag bara tyst, och lät honom somna utan extra påminnelse och (idag inte ens) bekräftelse. Tidigare kvällar då jag påmint igen vid ökad ljudvolym har han mest blivit arg o skrikit mer, så nu var jag alltså istället tyst. (Han har ju fått bekräftelsen en gång redan.) Jag gjorde ist så att jag höjde volymen på vad jag hade i högtalarna och så somnade han till slut. (ca 5 min efter "min" volymökning)
...och det blir ex 2: Han har de senaste nätterna börjat vakna på alla möjliga tider, och en gång under dessa uppvak är han vaken ca 1h, + att han vaknar 1h-1.5h innan morgon och även då är vaken tills jag "väcker" (han slumrar till 5 min till och från under den här tiden innan väckning, men i princip är han vaken hela tiden).
Det finns inget mönster i det hela förutom då att han vaknar någon gång mellan 06.15 o 07.00 och inte somnar om (förutom vid 2 tillfällen då han somnade om 10 i 8 så jag gav honom 20 min, och en natt då han var vaken 1h sent under natten så han sov till 8 då jag väckte.
Och det här trots att han ett tag sov nästan hela natten med nåt eller några snabba uppvak som jag ramsade bort.
Det hela har resulterat i att jag blivit tvungen att under en millisekunds avbrott i GRÅT och skrik, rusa in och göra godmorgon 12-15 min innan hans riktiga morgon. (och här e jag lite orolig att han ska börja tro att morgonen är tidigare. dessutom inte så kul att han legat 30- (oftast) 60 min o varit skrikig o mer eller mindre ledsen innan morgonen).
När han vaknar (oftast numer utan att somna om själv eller ens mha påminnelse på sistone), försöker jag ramsa direkt så att han ska somna om snabbt innan han vaknat till. Ibland har det funkat, men ibland inte. Men eftersom jag tänker mig att ramsan eller snarare bekräftelsen ska ha sista ordet, slutar det med att jag ramsar i ett. Alltså: jag påminner, han klagar, tystnar sedan, så jag bekräftar, han klagar mer, så jag bekräftar igen när han tystnar, han kanske skriker upp sig, så jag påminner igen och bekräftar, och så där håller vi på...
När jag går tillbaka till mina anteckningar ser jag att det går (när det är som tätast) 1-2 min mellan påminnelser o bekräftelser o nya bekräftelser o nya påminnelser. Under kanske en kvart. Det är fel va? (Jag låter det också gå tid, 5-8 min, men det är om han inte skriker upp sig o börjar låta ledsen.)
Sen (tror jag) att han har vant sig vid att somna med högtalarna på, så under natten då jag inte vill sätta igång dem, är det som om han slutat lyssna till min ramsa. Ibland lyssnar han till ramsa, men inte alltid. Och ibland funkar det om jag går o spolar i toaletten, men jag kan ju inte stå där hela natten...
Imorse var han vaken 07.07 - 07.48 (under natten insåg jag att jag ligger o ramsar stup i ett, och blev mot småtimmarna mer sparsam med ramsandet) så vid 07.30- snåret då han, efter 2 separata påminnelser, låg o grät högljutt bestämde jag mig för att visa att jag är här men inte genom att ramsa, (typ "husljud" men från mig, eftersom toelettspolandet slutat funka) så jag hostade lite (hmm..) diskret. Funkade inte! Han skrek: "Va?! e du kvar därute? Varöfr kommer du inte o TAR UPP MIG DÅ!?!?!?!" Det var helt klart lugnare innan min "hostattack".
/Ummusab