Kurdag 1- hjälp!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Ummusab

Inlägg av Ummusab »

Emma du skrev:
Antar att du har en nattslurk inpå läggningen dessutom?
Ja, det stämmer, den glömde jag ta med. Men d gick inte ned så mycket vare sig igår (tre klunkar välling) lr idag (½ flaska).

Så en fråga. Pluttisen e jätteförkyld o välling är ju sånt som gärna framkallar kräkning hos småttingar m slem i halsen (enl. BVC o d stämmer på mina båda). Så vid mellis idag när han fick sin välling låg den kvar så där 1h sen for den upp igen. Ska jag bara låta stackarn vara tom i magen lr ska jag pilla ned nåt annat, men det blir ju lite konstigt i matschemat i så fall. (mellis 14.30 som kom upp igen kl 16 o sen middag kl 18). Lr ska man fylla på m lite vatten efter att de kräks?

tack.

PS. tack cissi för att du skrev tillbaka. Jag blir peppad av alla som bryr sig o vill hjälpa till, känns jättebra!!!! Stor kram!
cissii

Inlägg av cissii »

Hej igen :D
Nu förvirrar jag mig själv här...
Hehe mig med :D

För det första vilken superläggningen! Och du fick in bekräftelsen oxå. Toppen.
Man kan väl säga att du kan ramsa ganska omgående, saker och ting är fortfarande nya och han behöver besked om vad som händer. Sen är det lyssna som gäller, vad händer, vad vill han säga, när han börjar gå uppåt utan att lugna sig och din "mammaröst" säger att Hm, nu borde jag nog göra något!, då påminnelseramsar du igen. Försök att förmedla det du vill säga med rösten, högt och ordentligt ska det vara :wink:

Här börjar du känna efter dialogen, dvs sonen lyssnar på ramsan och svarar, han säger sitt och du ditt. Du känner när du kommer hit. Jobba ordentligt med bekräftelsen under natten oxå, det är nycklen till att sätta ramsan.
Vid kris (om han absolut inte lugnar sig) , så går du in och buffar eller solfjädrar. Det är inte förbjudet att buffa, men försök att göra det så kort och effektivt det bara går.

Jag tror du kommer fixa det hur bra som helst!
Celeste 061208 :heart: -
Världens Bästa Barn
Ummusab

Inlägg av Ummusab »

Tack cissi du e super!!!

En fråga till: han e inte lättroad, jag jagar o busar o svingar o låter o försöker på alla sätt, men han småler o kommer m max ett "hehe". Så skrattet till go'nattet sitter verkligen inte.
Han e nöjd iaf o glad men när jag lägger honom i sängen blir han direkt ledsen. Jag valde att först lägga ned glad o leendes sen gå o släcka lampan o stänga dörren, vid det laget hade han ställt sig vid sänggaveln o grät olyckligt o besviket. Jag lade ned under protest o sa schhhh.... (vi brukade schyssa barnen) o han blev då tyst. Sen var d lite ålande hit o dit men till slut lugnade han sig o jag gick då ut. (anl. t att d gick så fort var nog att han var dundertrött).
Men d e ju inte så kul att han blir ledsen av att bli stoppad i säng.. så hur ska jag få honom (om inte "äntligen-sova-känslan" infaller") så nöjd åtminstone?
Ummusab

Inlägg av Ummusab »

En till fråga: Bekräftelsen, den ska ju vara mjuk o fin o gå ned i tonen, ok. Men ska den vara högljudd oxå som påminnelsen lr lägre? Jag tror ibland att jag kanske säger den för tyst även om jag säger den in i dörrspringan.
cissii

Inlägg av cissii »

Hej igen :D

Skrattet kommer. Ni är ju bara på natt 2. Jag tycker att ofta känner dom (barnen) av om man är äkta i sitt skrattande. När man kurar (och inte har sovit på 2,5 år ..) så kanske man är lite spänd och trött, och kanske lite orolig med. Inte världens bästa upplägg för genuint skrattande på kvällskvisten. Men oroa dig inte det kommer, gör ditt bästa bara.
vid det laget hade han ställt sig vid sänggaveln o grät olyckligt o besviket.
Här hade jag tänkt om. Jag tänker att ofta hör man sina egna rädslor i barnets gråt. Är man rädd att ens barn ska vara besviket, så hör man nog gärna det i gråten. Men jag tror att det här är mycket mer simpelt än då, han frågar helt enkelt. Han frågar dig om du vet vad du gör, och om du vet hur saker ska gå till. Och det vet du ju, som den kompetenta allvetande mamma du är, eller hur? :wink: :D
Ge det lite tid bara, så kommer han gosa in sig i madrassen och somna med nöjd suck ska du se.

Bekräftelsen ska vara mjuk och fin. Men det är ingen poäng att säga den om inte barnet hör den. Så inget viskande, utan såpass högt att barnet inte kan missa att höra den ivf.
Celeste 061208 :heart: -
Världens Bästa Barn
Ummusab

Inlägg av Ummusab »

Ok, d e kanske sant, jag kanske förväntar mig att han ska bli olycklig o då e d d jag hör.
Jag e bara orolig att sängen ska förknippas med att lämnas ensam o så, o att han ska tycka att d e en tortyrkammare jag lägger ned honom i. Jag har försökt leka i d rummet (vi har fram till nu inte vistats så mycket där så d här blir liksom en intro av rummet oxå) m honom så att han ska "lära känna" rummet o känna sig hemma där o trivas så att han inte blir ledsen så fort vi går in där.
Men finns d ngt jag ska göra för att skynda på processen "älska sängen" lr bara ha tålamod o vänta på att d kommer av sig självt?
Ummusab

dag 2

Inlägg av Ummusab »

Natt 2 gick bra, han somnade fort, vaknade ett par gånger men svarade på påminnelsen så jag behövde inte gå in o buffa honom (förutom 1 gång då jag råkade väcka honom ](*,) ). Visserligen var han vaken långa perioder trots att han svarade på påminnelsen (som mest 45 min), men det var mest för att han var så täppt i näsan att han inte kom till ro. Så natten gick helt ok. Förmiddagsluren (45 min) tog 15 min att somna på. Jag gick på vagnspromenad o precis när han nästan somnar in skakar jag på handtaget så han vaknar till o får somna själv, bara att d gjorde han inte förrän efter en kvart av promenerande o skakande om vartannat. (nej jag vagnar inte som man ska. o det är säkert fel, men den tiden på dagen kommer jag vara ute m min stora son så jag tänker att jag kan ta m "lillen" i vagnen så får han sova där ute lite)
Problem också nu under middagsluren. Blir jätteledsen när han kommer i sängen, fattar vad som komma skall. O när jag ska lägga tillrätta o buffa protesterar han o ålar som en mask- jättesvårt att hålla stilla. Sen när jag ramsade mig ut blev han panikslagen o grät o grät o reste sig upp o allt. Jag påminde o påminde o bekräftade o påminde (för ofta? kanske varannan minut eftersom han aldrig lugnade sig i skrikandet). Efter 19 minuter hade han skrikit upp sig rejält så jag gick in o lade ned (under mera protester) o buffade mera sen solfjäder o ramsa ut (högjlutt x 8 ). Sen lugnade han sig något o jag påminde igen, väntade något o bekräftade. Då gnällgrät han bara så jag påminde o avvaktade lite o bekräftade igen 3ggr så han skulle höra o förstå, sen när det blev tyst bekräftade jag igen (efter ca 2 min). Men d tog 29 min innan han somnade. Varför? igår bara en kvart... O han låter så ledsen.. :( . Det är som om att komma ned i sängen förknippas m hemskheter så han börjar redan när jag sätter ned honom. (Ungefär som när man e liten o blir illamående bara av att sätta sig i bilen för man vet att man kommer bli illamående sen när man åker iväg- så själva situationen förknippas m det som skall komma). Hur ska jag bryta detta? Vill ju inte att allt ska börja fel.
Ummusab

Inlägg av Ummusab »

Nu mitt i middagsluren vaknade han efter 30 min... Sen låg han o ylade o klagade i ca 18 innan han somnade om. Så fort han hör min röst (påminnelse lr bekräftelse spelar ingen roll) gråter han ännu mera. Vilket försvårade insomnandet betydligt för när jag ville bekräfta vaknade ju han liksom till o grät mera..
Jag gör nåt fel helt klart, vilket?
Är d ramsan d e fel på? I natt svarade han ju så bra på den (nattramsan alltså) även om han inte somnade om pga nästäppa (tror jag) så tystnade han iaf.
Eg ska han väckas 14.30, men eftersom han sovit så lite låter jag honom få 20 minuter o tar upp honom 14.37 ist.
Hjälp!! Vad gör jag nu? D som gick så bra...

Tacksam för hjälpen jag får!!
/Ummusab
Nimrah

Inlägg av Nimrah »

Salaam aleikum Umm Mosab!

Ngn som kan mer än jag svarar säkert snart. :) Det är lördagsmys på gång skulle jag tro :). Du har varit jätteduktig. Fortsätt som du gjort hittills och glöm inte attityden även om du tvivlar Tvivlar du läs lite vackra trådar här på forumet så kommer den strax tillbaka.

Stor kram, Umm Yasin
bäbis Y 080106 1:a kurdag 22 maj 2008
bäbis S 100717 Standardmodellerad
Ummusab

Inlägg av Ummusab »

Wa aleykum salaam!
Alhamdulillah att jag har min storasyster Umm Yasin.
Må Allah belöna dig m d bästa från detta o nästa liv!! O kompensera dig för det du har förlorat m Jannat ul-firdaus! Ameen.

Un bezote!!
Tu hermanita Umm Mos'ab
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej!

Jag tycker att du jobbar på så bra men vart är attityden. Ursäkta att jag skäller lite på dig men du tolkar in så mycket i hans agerande. Här är din varg tror jag. Du tror att han är olycklig och inte vill. Just nu är allt nytt för honom och han är förvirrad. Då gäller det att mamma står stadigt på jorden och ger klara entydiga svar. Tänk som så att du ska ge honom den finaste gåvan du kan ge honom nämligen att få goda sovvanor för resten av livet. :wink:

Du måste tänka på att det här är en process och inte en mirakelkur. Det tar tid innan allt sitter, flera veckor. Så läs på Annas jannuarikrönika om säkerheten så tror jag att du kommer få aha-upplevelser. Fortsätt jobba på med målet för ögonen och schemat på näsan så kommer du snart fram :wink:

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Ummusab

Inlägg av Ummusab »

Tack tack tack!! Super att få svar o peppnig. lite skäll skadar inte när det behövs!!
Så du menar att min attitydproblem :wink: e grunden till varför d tar sån tid att "natta" på dagen? Men varför vaknar han då? E han osäker då?
Jag tror att problemet idag var maten. Han äter magen full, men inte på rätt sätt: tex vägrar han äta mat m små bitar i, hans favorit är barnmatsburk "pasta o broccoli" från 6 (!) månader: helt slät puré alltså, men hur länge håller man sig mätt på det? 30 min kanske. Han är ju 11 månader!!!
Idag t middag fick han sin pure o åt dessutom en portion spaghetti m tomatsås (spaghetti m tomatsås, o ris brukar han faktiskt tycka om, men har tills idag inte ätit mer än ngra tuggor, vilket jag trott beror på att han inte förstått sig på att tugga o svälja för han har stoppat kinderna fulla o sugit på sitt lilla ris i bortåt en halvtimme). Nu på kvällen åt han dessutom nästan hela vällingflaskan =D> . Jag e jättenöjd!
Iaf t problemet: frukost mellan kl 8-8.30, förmiddagslur kl 10-10.45, lunch kl 11.30, sova middag kl 13-14.30 sen mellis direkt, då han både igår o idag kastat i sig hela vällingflaskan o mer om d hade funnits.
Jag vet att man inte ska ändra i schemat, men jag tror att anledningen t att han inte somnar m en gång o sen vaknar e att han e hungrig. (dag 1 var han som en zombie o sov därför som en stock mitt på dan) Men om det fortsätter imorn m att han inte somnar o vaknar mitt i middagsluren o e vaken länge, kan jag då i fortsättningen ist ge honom ett litet mellis direkt efter förmiddagsluren o flytta lunchen t kl 12.30, o sen ge ett till mellis som vanligt efter middagsluren, o middag som vanligt kl 18?

Tack för all hjälp!
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Helt rätt om maten. Tittade på ditt schema och det är långt mellan lunch och långlur. Det vanligast är att man ha en andra frukost. Tex. när han vaknar får han en flaska välling och efter ca 1,5 timme så får han gröt alltså innan fm-luren. Då kan du flytta lunchen en timme. Vad sägs? :wink:

Sedan spelar faktiskt attityden en större roll än vad man tror så läs krönikan jag rekommenderade. :wink:

Ida

www.sovgott.net
Ummusab

Inlägg av Ummusab »

Tack för svar!
Nu hann jag inte läsa innan förmiddagsluren, så han ska snart vakna... Då blev d ändå inte som vi tänkt...
Men om jag idag ger lite frukt lr smörgås när han vaknar o sen luch vid 12.30, o sen fr o m imorn följer ditt förslag, blir d bra tror du lr för mycket ändringar? (ett sätt igår, ett annat idag o ett tredje fr o m imorn?)
Sen tänkte jag: om han får välling kl 8, hinner han bli så pass hungrig på 1,5h att han då vill ha gröt? Fast å andra sidan har han ju varit utan mat på 12 h så vällingen täcker kanske upp natthungern o så blir gröten som dagens "första" mål, förstår du hur jag menar? Jag tänker mest högt nu, ditt förslag låter super, jag kör på d fr o m imorn.

Ang. krönikan: jag läste den i går kväll o jag fattar! Nu gäller bara att få in d i praktiken... 8-[

Inatt gick d jättebra, han somnade på 8 min, sen vaknade han 6 ggr, men svarade (nästan alla gånger) direkt på påminnelse o bekräftelse o somnade om, ngra gånger vaknade han o somnade om själv utan att jag behövde göra ngt alls. Så jag känner mig peppad inför middagsluren, det här ska gå bra! Visst?..... :wink:

1000 tack, Ummusab
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Inatt gick d jättebra, han somnade på 8 min, sen vaknade han 6 ggr, men svarade (nästan alla gånger) direkt på påminnelse o bekräftelse o somnade om, ngra gånger vaknade han o somnade om själv utan att jag behövde göra ngt alls. Så jag känner mig peppad inför middagsluren, det här ska gå bra! Visst?.....
Vad duktig han är och hans mamma också :wink: Fortsätt så!

Angående maten så gör det du tycker imorgon. Du känner ditt barn bäst. :wink:

Ida

www.sovgott.net
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"