Vardag med Ivar

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
kattklo

Inlägg av kattklo »

Ja hmm...
jag har tänkt på dig och funderat fram och åter sen du skrev!
Och jag tror inte på schema på så här små.
Likaså nätterna, där tror jag också på mat när han ber om det än så länge. Det kommer att bölja fram och åter några veckor till tror jag. En natt med si många timmar före hungergnöl, nästa med så många timmar...

K var en riktig SM-are med mat upp i luggfästet. Henne kunde jag väcka för mål varje natt från inte vet jag hur tidigt. Däremot hade jag inte tålamod att vänta på mättnaden före jag tog bort 4-målet ](*,) vilket ledde till ett jobbigt verktygande. I backspegeln vet jag att jag hade fått det serverat om jag bara gett det några veckor till!
Veckor som känns SÅÅ fjuttiga nu, men som känns som en evighet när man står där ni står nu. Jag vet. 8)

A var en tuffare nöt. Inte riktigt kläm på ätandet, äggallergiker, sjuk hela första månaden av sitt liv. Här var jag lättare på handen. Och nu är han 5 månader och sover sina 12h och vi kom dit ändå. :D

Lycka till vad ni än väljer
kram
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Nu har jag gjort första dagen själv. Det har gått bra. Har t.o.m varit barnvakt några timmar åt en kompis till Vera. Men det är ju nästan enklare att ha två än en... Dom har lekt, tjafsat och skrattat. Jag har ägnat en hel del tid med Ivar - t.ex. vilat i 1,5 timme med honom på magen.

Men nu känner jag vad mitt problem är. Jag är inte så rädd att det ska hända något eller att jag inte ska klara av att vara ensam med barnen.
:? :cry: JAG VILL INTE!!! :cry: :?
En dag - inget bekymmer. Varje dag från morgon till eftermiddag är inte heller så svårt. Men att vara själv, med eller utan barn i tre dygn känns som en evighet.
Det kanske är fånigt och det är många som är ensamstående eller har män som jobbar borta hela veckor, men jag har inte det. Och vill inte ha det så.

Jag tycker det är pissjobbigt. För samtidigt vill jag inte på något sätt missunna honom att åka iväg och ha kul. Det gör ju jag och vill kunna göra.

Är det någon som har tips på hur man gör? Hur mår man lite bättre när man är ensam?

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

...Kort bakgrund - maken åkte iväg på golfresa i morse och kommer hem sent på söndag kväll...
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
Gäst

Inlägg av Gäst »

Lotta :heart:, du är inte ensam om att känna sådär. Här är en till, fast jag mixar det ganska bra med en massa oro :?.

Tips: gå UT! Träffa någon, gärna någon ytligt bekant så man inte vågar ynka sig så mkt. Man blir ju starkare då. Sen tog mina tips slut...

Kram på dig
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Jenny, tack!
Jag antar att du menar ut - utomhus. Jo, det ska bli imorgon. Men det är kvällarna som är jobbiga. Och jag tänker inte gå på krogen med två barn för att hitta någon ytlig bekant ;) :lol: (tack för lite skratt!)

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
Gäst

Inlägg av Gäst »

:lol: Jo, jag menade utomhus. Inte krogen. Fast det kanske hade varit bra... Min jobbigaste del av dagen är fm, och då är krogen stängd :roll:.

Du är grymt stark som vågar ge dig in i att vara ensam i tre dygn med barnen. Jag hade nog inte kommit på tanken. Har inte ens varit själv med dom på kvällen än.
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Det är inte jag som kommit på tanken... Men jag har valt att inte fly fältet. Fast jag vet inte om jag orkat tillbringa helgen hos mormor, som varit alternativet.

Men nu känner jag ingen direkt oro längre att vara själv med barnen. Jag har aldrig gillat att vara själv utan maken på de 14 år vi har levt ihop.

Måste bara inflika att Vera är ljuvlig och så hjälpsam! Hade klarat mig sämre utan henne! :heart:

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Här är en till. Kan fortfarande känna obehag att ha båda barnen ensam en längre tid ( t ex en helg) Min sambo reste en del när Malte var liten (tre dagar varannan vecka ) Svärmor brukade komma efter jobbet då ibland. Inte som avlastning, jo lite kanske, men mest som sällskap till mig. Vi kommer väldigt bra överens, så det var skönt.

Beundrar dem som har män som veckopendlar, att de fixar vardagen ensamma, det är starkt. Inget för mig dock, jag trivs bäst när båda är hemma, precis som du. Och det handlar inte om att jag inte skulle fixa alla moment, för det gör jag, men med lite lätt ångest...

Fast som du skrev ovan, att man känner sig såååå stark när man väl har fixat det. Som att man klarar allt....

Kram Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

:?: Har jag gratulerat dig LO :oops: Här kommer sent omsider, ett JÄTTEGRATTIS till lillkillen :D :heart: Har varit lite frånvarande på forumet ett tag, läser, men skriver inte så mycket.
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Tack Kattklo för dina tankar kring maten och sömnen! Jag tycker det verkar som han mår bra nu. Lemolac får han... Och jag är mer avslappnad när jag inte behöver styra upp saker och ting än. Det funkar ändå och vi mår bra!

Tack LindaVega för svar och hälsning!

Men vänner, jag tror jag kom på det... Det kanske stavas K-Ä-R-L-E-K helt enkelt! Alltså vi vet att vi klarar av att vara själva, tekniskt, praktiskt, men vi vill inte vara utan våra män! För att vi älskar dom! :heart: Eller hur! :lol: Och känslan i magen att man inte vill vara ensam kanske egentligen mest är saknad?!?!

Nu ska jag berätta om vår dag! En riktigt bra dag :D
Ivar sov i två ganska långa pass inatt, så jag var relativt utsövd när det var morgon.
Vi åt frukost och gjorde oss redo för Boll-i-bompa. Det är boll och lek för barn mellan 3 och 6 år.
Ivar sov när vi skulle iväg, men jag tog till mig ett tips från Torsmamma (tror jag) så jag la en värmekudde i vagnen innan jag lyfte över honom. Alttså värmde vagnen innan. Han sov vidare utan ett knorr.
Mat iordninggjord och "nya" fotbollsskor - riktiga :!: :thumbsup: - på Vera så gick vi mot fotbollsplanen. Där blev hon väl omhändertagen av en mamma till en dagmammekompis, eftersom jag var tvungen att hålla koll på lilleman som inte var helt nöjd med tillvaron när vi väl kom fram.
Meningen är alltså att en förälder är med varje barn och hjälper till och är med på alla övningar. (Bollpassning, hinderbana, springlekar...)

Sedan råkade det vara så - hade inte riktigt koll på det - att klubben firade 75 år just idag. Så det var mer aktiviteter. Tipspromenad - med vagnen i motionsspåret! - fiskdamm och fika. Hamburgare fick vi dela en också :D Och Vera vann på tipspromenaden :D

Det enda som tog udden av tillställningen var MASSOR av getingar. Så det var ett viftande och kollande hela tiden. Lyckades smätta iväg två som trasslat in sig i Veras hår :shock: men vi klarade oss från stick.

Vi gick hemåt - 10 minuters promenad är lagom avstånd! Vi satte oss i soffan och tittade på OS en stund och sedan gjorde jag lunch/middag!
Då bestämde vi oss för att vi skull ha myskväll lite senare.
Men direkt efter maten kände jag att jag var supertrött och Vera ville vara själv, så hon satte på TVn i köket och jag la mig på soffan med Ivar på magen. Vi sov i över en timme :sleep: Vera åt lördagsgodis och vilade ögonen på Små Einsteins.

När vi piggnade till igen fixade jag popcorn, cocacola och Doktor Snuggles :lol:

Vänta, nu måste jag mata Ivar!...Klar :D Det var en riktigt snabb nattslurk!

Det var ju en hyfsad nostalgitripp med Snuggles. Det såg jag massor när jag var liten :lol:

Vera verkade nöjd med dagen och kvällen och hon la sig glad med sina saker som hon fick i fiskdammen (ja, förutom godiset då...) Men hon pratade inte många minuter innan hon slocknade.
Nu sover Ivar också, jag sitter i sängen och ska bara skriva färdigt, sedan ska jag också sova.

Imorgon blir en ny dag! Och imorgon kommer älsklingspappan hem! :heart: Troligen sent, men han kommer hem!

Kram på er och gonatt!
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej Lotta, vad glad jag är att dagen gick så bra för er, det förtjänar ni, och om inte annat så hjälper det självkänslan ordentligt. :D

Jo det där om att ha en klump i magen när maken är borta känner jag också igen. Jag gillar det inte alls! :cry: Men som du säger och som vi alla vet, man klarar sig, kanske t.o.m bra, men det är ändå inte SKOJ, tycker jag i alla fall. :evil:

Det jag gör när jag är ensam är ett par saker. Äter "comfort food" som i mitt fall är rostbröd och varm choklad. Tittar på bra filmer och ringer alla jag någonsin missat att ringa. Pratar om allt mellan himmer och jord. Funkar för mig. :D

Jag tänker på dig och du vet vart telefonen är om du vill plinga! :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Det gick bra hela helgen och igår kom han tillbaka - låter som han varit borta flera månader, men det var tre dagar och två nätter :)

Jag inser att vi behöver lära Ivar lite krogvett... Man ska som man knappast stirra ner i dekoltaget på en dam och om man nu ändå fastnar med blicken så är det INTE att rekommendera att kräkas rakt ner i klyftan mellan brösten :roll:
Det var bara att gå upp och duscha...

För det är en sak som jag vill ta upp. Han kräks. Inga mängder, men det luktar KRÄKS. Surt, fränt, äckligt. Annars brukar bebiskräks gå att stå ut med några timmar.
Jag vet inte om det är Lemolac-ersättningen som gör det eller ersättning över huvud taget.
Det blir också trådiga klumpar i munnen på honom, som han inte verkar vara så förtjust i - vilket ju är förståeligt.

Någon som vet om det "ska vara så" eller om det kan vara något som inte ska vara så.

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
dukat

Inlägg av dukat »

Det är ersättningen som gör att det luktar illa. Märkte stor skillnad på kräklukten hos båda mina grabbar när vi gick över till ersättning. Inget att oroa sig för alltså :wink:
Mamma till två söner
storebror född juli 04
lillebror född okt 07
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Tack, dukat!

Idag har vi försmak på vardag :) Maken tog bussen till jobbet, jag lämnade Vera hos dagmamman och nu äter jag frukost. Ivar sitter intill och är lite frustrerad. En tröttis som tror han är hungrig. Så jag får noog fixa lite mat...

...Enstund senare... Ivar har ätit, vi har vilat. Inga klockrrena rutiner direkt. Men vi har ju bara börjat. Torssdag tränar vi igen. Måndag är skarpt läge...

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej Lotta! Det låter som att du kommer komma in fint i vardagen :D.

Om kräk och trådiga klumpar:
Ja, kräket luktar sämre med ersättning. Till och med värre med ersättning än med smakis-kräks upptäckte jag idag :roll:.
Jag förstår nog vad du menar med trådiga klumpar. Abbe har också lite mjölktrådar i munnen iblad, verkar dock inte besväras av det. Kanske IVar har segare saliv :) , som gör att det klumpar sig mer?

Kram Jenny
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"