Nu skall här sovas!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
duggan

Inlägg av duggan »

Där har vi attityden :lol:

Det blir spännande med ny rapport imorgon! :D

Pepping och hejjarop inför natt 2!!

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Metalmamman
Kontakt:

Inlägg av Metalmamman »

Heja heja! :lol:
Ikväll har vi också kört igång! :)
Izabelle 040416 - kurad i oktober 04 och sover säkert sedan dess
Alexander 080228 - Minikurad juli-08
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hur har natten varit?

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
MammaPetra

Inlägg av MammaPetra »

Hej!
Så här var natten:
18:45 (vi har justerat schemat lite; natt 18:45)
Jakob har skrattat massor och är såååå trött. Pappa lägger Jakob på rygg och går. Jakob börjar gallskrika med en gång. Jag lägger honom på mage, lägger tillrätta och buffar ca 5 min, han visar litet lugn och jag solfjädrar som markering och ramsar ut. Jakob börjar skrika direkt under utramsning. Kör några påminnelser och en bekräftelse, får påminna igen. Når ej fram.
19:09 Buffning någon minut, litet lugn, solfjäder som markering, ramsar ut, skrik - arg tror jag. Ger 2 höga påminnelser som inte går fram.
19:14 Buffning ca 5 min, invväntar längre lugn, ramsar ut 19:20
19:22 Bekräftar. Tyst.
03:24 :!: :!: :!: :D - 03:52 Gnyr lite och beklagar sig lite halvhjärtat och tystnar själv i 4 omgångar.
03:59 Högre mer vaket beklagande, tystnar, börjar igen.
04:01 Pangramsa, tyst.
04:02 Bekräftar, gnäller och klagar lite "lojt".
04:05 Bekräftar, tyst.
04:15 - 05:45 Vi kommunicerar, han beklagar sig och jag svarar, möts ofta av tystand men börjar beklaga sig igen efter ca 5 min. Han är vaken och gnäller och 05:45 störtar pappa och mamma in med klang och jubel som mottas med gråt - hungrig tror jag, han låter sig inte tystas förrän han får komma till bröstet.

Jakob har ju aldrig sovit mer sammanhängande än 3 timmar så detta är ju fantastiskt, duktig Jakob :D Jag är jätteglad :!:

Frågor till natten:
:arrow: Jakob började ju gallskrika när han lades i sängen på rygg. Tänkte vi kunde busa i hans rum och direkt ned på mage, kan det vara ett alternativ? Han kiknade av skratt precis innan så det känns som att han fick skrattet till gonattet.
:arrow: Läggningen tog lika lång tid som natt 1 även om den var annorlunda, vad kan jag tänka på/göra annorlunda?
:arrow: Vargtimmarna spökar ju, ska jag börja med husljud? Å när bör jag sätta in det i så fall ? Eller ska jag fortsätta med att ramsa ?

Inatt tar pappa över.

Några tips på vägen :?:

Hälsningar Petra
Mamma till Jakob, född 080130
Tim, född 090816
Metalmamman
Kontakt:

Inlägg av Metalmamman »

Det där gick ju finfint, förutom vargtimmen då, men den kan ju strula länge. Bra jobbat säger jag! :D

Som svar på dina frågor:
Jag tror att just det att ni lade på rygg först kan ha bidragit till att läggningen tog lång tid. Också att pappa lade honom och sedan gick :!: kan göra honom förvirrad. Låt den person som ha vakten lägga honom också, och lägg honom direkt tillrätta på mage! Ett moment mindre på vägen mot sömnriket. Annars tycker jag du jobbar bra på att backa och försöka låta ramsan ta över.

Jobba också lite på att få honom på bättre humör innan ni tar upp honom, även om det är svårt och han verkar otröstlig!
MammaPetra

Inlägg av MammaPetra »

Tack :D

Ja så var det nog, vi kör samma person och magläge direkt hädanefter.

Japp, humöret måste helt klart upp. Det verkar nästan som att han skriker mer när han får syn på mig när jag kommer för att plocka upp honom.
Nu efter första luren vaknade han innan det var dags att stiga upp. Då han inte lät sig lugnas med ramsa (det visade sig sedan att det var bajs i blöjan) gick jag in och buffade honom. När han blivit lugn tog jag upp honom å då satte han igång med en gång och det tog några minuter innan jag fick honom lugn :cry:

Hälsningar Petra
Tim, född 090816
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Vad bra natten gick för er. Du har fått kanontips av metalmamman :heart: , följ dem så kommer det att gå bra. :wink:
När han blivit lugn tog jag upp honom å då satte han igång med en gång och det tog några minuter innan jag fick honom lugn
Det ger vi inget extra för sig. Låtsas som om du inte hör att han beklagar sig. Prata på med glad röst och visa honom något intressant. Det brukar då komma av sig och upphör inom några dagar att beklaga sig. :wink:

Ser fram emot nästa rapport.

Ida

www.sovgott.net
pappaCalle

Skiftbyte

Inlägg av pappaCalle »

Hej alla tjejer, PappaCalle här :P
Vi har med all tydlighet förstått varför den som inte ska kura bör sova hos en bekant.

Under de senaste nätterna har jag starkt betvivlat värdet av kuren och lidit av svåra tvivel och oroskänslor för att vi ska förstöra hela Jakobs trygghet och tillit till oss. När han skrikit och skrikit i vad som känns som en evighet (han är inget skrikmonster så det är väldigt ovant för oss, jag har bara hört honom så någon enstaka gång) endast överröstad av Petras ramsande är det otroligt svårt att koncentrera sig på att vara stödjande.

Tankarna snurrar :evil: : "Men ska han skrika så här? Kan vi inte buffa lite till? Skiljer sig detta verkligen från den vanliga skrikmetoden? Men vad gör hon där ute, varför tystnar han inte? Är han rädd, tänk om han är jättemörkrädd :cry: , tänk om han blir mörkrädd på grund av detta, av oss? Säg inget nu bara var stödjande..säg Ingenting!" etc. etc. Så när även pappa börjar ställa frågor var inte mammaPetra så himla nöjd :oops: (försökte att inte säga något men det slank ut en liten fråga som snabbt blåste upp sig som en blåsfisk) :shock:

I alla fall, jag tog boken med mig till jobbet och läste om lathund och sakta återfick jag beslutsamheten. Nu i kväll är det min tur att sitta pass och "Här ska det sovas!"

Läggningen gick mycket bättre än i går. Vi badade, lekte så gott det gick men J var tydligt trött. Vi hann dock locka fram lite skratt eftr flera tokigheter. Sedan tog jag honom och gick in i det mörklagda rummet. Jag började så klart bli lite nervös eftersom Petra varit mycket noggran med att proceduren skulle hållas bokstavligt och så slank det ut ett "så ja, så ja" när läggnyet kom. Skärpning nu, snabb buffning och sedan solfjäder under tystnad så att lugnet infann sig. Ramsning när jag var på väg ut...Fel ramsa! irriterad blick från P,rätt ramsa, var var jag? 3 eller 4 ramsor? ny blick från P. Djupt andetag...för petras skull som inte sovit på två dygn i stort sätt. Får till det.

Sammanfattning:

1845 Läggning
1845-50 3x4 ramsor avvaktade sedan
1850 J har skrikit hela tiden. Kort buff med solfjäder så att han lugnar sig. Ramsar ut
1857 J lugnar ned sig lite. 1x4 ramsa + bekräftelse.
1859 Tyst i lägret

20 min förbättring :D Högsta betyg. Nu ska vi se vad natten bjuder för överraskningar. Det är Mycket lättare att ha rätt attityd när man är "in charge", omöjligt när man inte är det. Bara ett tips :lol:
Pappa till Jakob, född 080130
pappaCalle

Inlägg av pappaCalle »

...och till min älsking som kämpat så hårt i två nätter. <3
Du är bäst min ängel, sov gott :D

/PappaCalle.

Kontakt:

Inlägg av Metalmamman »

Härliga rapporter! Bra jobbat att ni kortat ner läggningen så! Och fantastiskt skönt för er alla att du hittat Attityden igen. För det ÄR ju inte synd om barnet!
Jag är här med dig i natt. Är inne på andra kurnatten med sonen nu och är lite spänd på hur natten skall förlöpa. Ska försöka lura lite på soffan nu medan maken är vaken. Han har lovat att väcka vid minsta knyst från sonen.
Jannika

Inlägg av Jannika »

:lol: :lol: Haha! Du har ju inte förlorat humorn iaf! Jag skrattade gott åt din beskrivning av kvällens diverse moment.
Så när även pappa börjar ställa frågor var inte mammaPetra så himla nöjd (försökte att inte säga något men det slank ut en liten fråga som snabbt blåste upp sig som en blåsfisk)
Ramsning när jag var på väg ut...Fel ramsa! irriterad blick från P,rätt ramsa, var var jag? 3 eller 4 ramsor? ny blick från P.
Men självinsikt är attraktivt så Petra kan nog (så småningom, när hon fått sova) förlåta och fördra dina smärre missöden. :wink: :lol:

Jannika
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej pappaCalle och välkommen hit. :heart: :D

Tack för kvällens goda skratt. Vilken målande beskrivning, på pricken hur det var hemma hos oss för drygt 5 år sedan. En mamma som klockan 3.15 ramsar, diskar och putsar fönster. :lol:

Natten kommer gå super om du bara kan hålla attityden hela natten. :wink:

Annas jannuarikrönika kan varmt rekommenderas, handlar just om vikten av säkerheten.

Ser fram emot nästa rapport.

Ida

www.sovgott.net
pappaCalle

Inlägg av pappaCalle »

Morgonrapport efter tredje natten.

Det har gått jättebra i natt. Ramsan tog varje gång :D

läggningen har jag redan skrivit om så jag går direkt till natten.

23:30 Jakob gnyr. En ramsa och han tystnar
04:14 PappaCalle vaknar utanför jakobs dörr på madrassen. Allt är stilla, det händer ingenting, lite kissnödig. Försöker somna om.
04:21 Jakob vaknar och börjar fråga en mängd saker och jag motar Olle i grind med en bekräftelseramsa, han tystnar ganska omgående
05:00 Ny fråga från Jakob, avvaktar, han somnar om själv
05:45 Fler frågor som får svar av en ramsa
06:00 Väckning :D Jakob visar sig ligga på sida, är lite mosig i ansiktet och gillar inte att bli väckt ur sin beauty sleep. Vi får honom att skratta lite ansträngt innan vi lyfter upp honom och ger en morgonslurk.

Nu ska PappaCalle och MammaPetra äta lite frukost.

Mvh Calle

Kontakt:

Inlägg av Metalmamman »

Hejja PappaCalle! =D>
Rätt attityd kommer man långt med :!: Nu fattar Jakob att ni menar allvar och att man sover på natten och ingenting annat. Och de små frågorna har han ju faktiskt svar på själv redan!
Hoppas MammaPetra fick sig en underbar och välförtjänt natts sömn i natt! :)
MammaPetra

Inlägg av MammaPetra »

Hej!

Fjärde natten:
18:45 - 19:20 En trött J blir tvärilsken när pappaCalle tar bort solfjädern, så här fick det jobbas lite :D Det är ju skönast att få somna med trygga händer på ryggen :wink: När J väl tystnat sista gången ges bekräftelse ramsa å jösses vilket illvrål som kom från J, jag hade läst om svordomar som kan komma å tänkte att hm, hur låter dom? det var nästan roligt :wink: "nu är jag så arg för att du hela tiden tar bort solfjädern, jag vill inte höra ett ord till från dig - FÖRSVINN!" :twisted: Så pappaCalle va tyst å J också :wink:

05:27 :!: Fråga, ramsa, tyst
05:44 Fråga, ramsa, tyst
06:15 Väcker liten ryggsovare som ler efter lite gnugg i ögonen! :heart:

Dagslurarna lurar lite :wink: Det är lite protester men funkar ändå bra å det blir bättre å bättre.

Jag är så glad och tacksam för Jakobs skull, å så förvånad att det på bara några nätter går att få en liten att sova som folk. Jag kan inte se hur jag själv hade löst sovproblemet om jag inte hittat AWs hemsida via google. Å så själv har jag sovit i två nätter, oj så sköönt :mrgreen:

Övriga reflektioner:
Var ute på promenad igår och eftersom Jakob inte kan sitta själv men gärna vill vara med och titta så har jag honom i ett halvliggandes läge i vagnen. Men när jag gick där med J så såg han ju mest mig och såg inte ut att ha så jättekul där i vagnen. Så då kom jag å tänka på magläget, så jag sänkte ned till sovläge och lade honom på mage så han kunde ligga å titta ut genom myggnätet. Vilken skillnad! Huvudet åkte från höger till vänster å tillbaks igen å J snackade å verkade stortrivas :!: :D

Hälsningar Petra
Tim, född 090816
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"