Efter en fantastisk mars månad med bara god sömn,
natt som dag 
så har vi några frågor.
Bajsat varje morgon!
Varje morgon sedan nätterna började sitta i mitten av feb har vår dotter bajsat när tar upp henne på morgonen. Kan detta vara en konsekvens av att middagen och nattmålet är så tätt inpå varandra, idag middag 17.30 och gröt vid 19-tiden. Innan kuren var middag vid 16.30/17.00 och gröt 19.00.
Vi har läst att det ska sätta sig och resultatet kan bli ett blöjbyte vid 10-tiden, gäller detta verkligen ”alla” SHN-barn

eller är detta ett tecken på att vår dotter vaknar upp innan 07.00 och bör vi försöka göra ngt åt det då?
Dags för schemajustering, eller kan det vara ngt annat som stör?
Fm och em lurarna har suttit som en smäck sedan början mars när vi justerade schemat, 45 min fm och 1,5h em.
Fram till veckan efter påsk har hon knappt klagat, ngt enstaka pip ngn enstaka gång, när det har vart dags att lägga sig, alltid somnat inom ngr minuter. Men sedan förra veckan har hon börjat ställa frågor vid fm lurarna, av sina 45 min så har hon sovit mellan 20-35 min, det går lite snabbare för varje gmlur att få henne att somna. 8-[ (Igår så var det även protester vid em luren, somna kanske efter 15 min).
Min åtgärd har vart att lyssna av, avvakta, vänta och när jag hört att hon är på väga att skrika upp sig så har jag skakat (sidledes) och ramsat, endast en vända har behövts dom gångerna jag överhuvudtaget gjort ngt mer efter läggning.
Till saken hör också att vi alltid alltid fått väcka henne under dagslurarna men även här har det hänt att hon vaknat 5-10 min innan ibland och innan jag hunnit höra att hon vaknat så har hon skrikigt på ordentligt.
Samtidigt som hon börja strula med dagslurarna har hon också blivit väldigt väldigt mammig/pappig och för att toppa detta så har hon öronkatarr (vatten bakom trumhinnan) som en konsekvent av 2 öroninflammationer under mars månad.
Så vi står självklart lite handfallna nu och vänder oss till er som har vart med ett tag.
Kan det vara dags att korta ner fm luren till 20 min? Eller ska vi ge det några dagar till för att försöka ge henne en chans till vila, efter alla aktiviteter, mest för att hjälpa öronkatarren att försvinna.
Jag ska ärligen säga att jag vart så överlumpad när det började strula att attityden försvann

, men den är på plats igen (får säkert grannarnas barn att somna av mitt svung i ramsan när hon sover på balkongen)
Så här ser schemat ut för Juvelen som nu är 11 månader.
7.00 Gomorron
7.30 gröt
9.15-10.00 sova i vagn ute
11.15 lunch
13.15-14.45 sova i vagn ute
15.00 mellis
17.30 middag
ca 19.00 gröt
19.30 Gonatt
Så hon sover: 45-1,5-11,5
Tack på förhand!
// Lotta