Vad gör jag för fel - SHN-kuren vid läggning om dagarna!!!!!
Vad gör jag för fel - SHN-kuren vid läggning om dagarna!!!!!
Hej,
Vi har en 9 månaders som vid 7 mån lärder sig att sova nätterna igenom.
Sedan 3 v tillbaka har hon börjat vakna om nätterna och nu har vi bestämt att det ska sovas hela nätterna och kör nu 2-dagen av SHN-kuren.
Läggningen har gått ganska bra på kvällarna (2 st) och det gick hyfsat bra inatt för min man får henne att snabbt somna om när hon vaknat (lite knepigt vid 6-tiden).
Utmaningen för oss är fm och em läggningarna, det har vart ett smärre "helvete" att få henne att somna i sängen på dagarna (tidigare har jag ammat henne till sömns eller vart ute med henne i vagnen).
Första gången igår em gick så där, hon vart ganska förbannad och ledsen från start men somna efter ngr vändor med läggning/solfjäder och ramsa.
Så här efteråt så tror jag det var mer av utmattning än av lugn som gjorde att hon somna.
Men med gott mod efter en bra läggning igår kväll och en natt med framgång så var jag peppad till tusen idag på fm när jag skulle lägga henne.... Men det gick bara inte, efter 1h25 min somna hon, helt klart av utmattning!
Vad gör jag för fel??? Så här gjorde jag:
Jag går glatt och lägger henne i sängen och på vägen ut ramsar jag, hon protesterar inget, dock så sätter/ställer hon sig upp och "lallar" för sig själv!
Underbart, borde jag känna - men jag blir mer stressad av det, tänker att hon "ska ju sova nu" så hon håller sig till "Schemat".
Jag ramsar lite utanför dörren (i hopp om att hon ska lägga sig ner och somna) men tiden går och hon "jollrar" på. Efter en stund så går jag in och lägger henne till rätta, ramsar på vägen ut och så höll jag på i ca 45 min - sen tog det lite hus i helvete, hon börja elda upp sig, skrika och grina.
Gick in la henne till rätta, då e hon lugn men så snart jag börjar ramsa så eldar hon upp sig å vi hamnar i en ond cirkel.
Till slut så är hon tok-ledsen, grinar och hulkar, inget lugn infinner sig och allt mitt självförtroende försvinner och jag känner mig värdelös...
Efter flera vändor med solfjäder och ramsa så lugnade hon ner sig och somnar, det tog som sagt 1h25min...
Men fy - Det är ju inte det här jag vill att hon ska ha med sig in i sömnen.
Snälla någon - coacha mig till att få ordning på det här!!!!
När hon "jollrar" efter läggning ska jag låta henne hållas, eller ska jag stå utanför dörren och ramsa?
Hur ska jag hinna med om hon lägger sig ner och somnar att skicka med henne ramsan om jag inte står utanför och ramsar?
Ska jag vänta med att gå in tills hon ev börjar gnälla lite?
Vad gör jag om hon helt enkelt inte vill somna?
Om hon nu somnar så pass sent, när ska jag då väcka henne så inte resten av dagen blir helt upp och ner?
Mvh Lotta
[/b]
Vi har en 9 månaders som vid 7 mån lärder sig att sova nätterna igenom.
Sedan 3 v tillbaka har hon börjat vakna om nätterna och nu har vi bestämt att det ska sovas hela nätterna och kör nu 2-dagen av SHN-kuren.
Läggningen har gått ganska bra på kvällarna (2 st) och det gick hyfsat bra inatt för min man får henne att snabbt somna om när hon vaknat (lite knepigt vid 6-tiden).
Utmaningen för oss är fm och em läggningarna, det har vart ett smärre "helvete" att få henne att somna i sängen på dagarna (tidigare har jag ammat henne till sömns eller vart ute med henne i vagnen).
Första gången igår em gick så där, hon vart ganska förbannad och ledsen från start men somna efter ngr vändor med läggning/solfjäder och ramsa.
Så här efteråt så tror jag det var mer av utmattning än av lugn som gjorde att hon somna.
Men med gott mod efter en bra läggning igår kväll och en natt med framgång så var jag peppad till tusen idag på fm när jag skulle lägga henne.... Men det gick bara inte, efter 1h25 min somna hon, helt klart av utmattning!
Vad gör jag för fel??? Så här gjorde jag:
Jag går glatt och lägger henne i sängen och på vägen ut ramsar jag, hon protesterar inget, dock så sätter/ställer hon sig upp och "lallar" för sig själv!
Underbart, borde jag känna - men jag blir mer stressad av det, tänker att hon "ska ju sova nu" så hon håller sig till "Schemat".
Jag ramsar lite utanför dörren (i hopp om att hon ska lägga sig ner och somna) men tiden går och hon "jollrar" på. Efter en stund så går jag in och lägger henne till rätta, ramsar på vägen ut och så höll jag på i ca 45 min - sen tog det lite hus i helvete, hon börja elda upp sig, skrika och grina.
Gick in la henne till rätta, då e hon lugn men så snart jag börjar ramsa så eldar hon upp sig å vi hamnar i en ond cirkel.
Till slut så är hon tok-ledsen, grinar och hulkar, inget lugn infinner sig och allt mitt självförtroende försvinner och jag känner mig värdelös...
Efter flera vändor med solfjäder och ramsa så lugnade hon ner sig och somnar, det tog som sagt 1h25min...
Men fy - Det är ju inte det här jag vill att hon ska ha med sig in i sömnen.
Snälla någon - coacha mig till att få ordning på det här!!!!
När hon "jollrar" efter läggning ska jag låta henne hållas, eller ska jag stå utanför dörren och ramsa?
Hur ska jag hinna med om hon lägger sig ner och somnar att skicka med henne ramsan om jag inte står utanför och ramsar?
Ska jag vänta med att gå in tills hon ev börjar gnälla lite?
Om hon nu somnar så pass sent, när ska jag då väcka henne så inte resten av dagen blir helt upp och ner?
Mvh Lotta
[/b]
Hej & Välkommen
Ska försöka hjälpa till lite här, jag tycker mig se vart det går lite fel.
Vill hon inte somna så är det inte mycket du kan göra, gå och gör något som är viktigt för dig och lämna den lilla ifred.
Schemat tar ett tag att sätta sig.
Somnar hon inte när hon ska så har du marginalkvartarna att ta till. Använd dom, men inte mer än så. På så sätt får du schemat att fungera inom rimlig tid.
Fråga gärna mer om det är något som är förvirrande av det jag har skrivit
Annars lycka till och grattis till det ni har uppnått än så länge
Ska försöka hjälpa till lite här, jag tycker mig se vart det går lite fel.
Du kan inte få henne att sova med ramsan. Ramsan är till för att lugna, och jollrar man så är man ju lugn eller hur? Inte tyst möjligtvis inte heller sovande, men lugn. Här stör du med ramsa och trafik. Ge barnet förutsättningarna att sova och låt det sen vara upp till henne, om hon inte blir ledsen. Dvs ledsen, inte arg eller sur. Utan uppriktigt ledsen , då ramsar du. Bara då fungerar ramsan som den är menad att göra.dock så sätter/ställer hon sig upp och "lallar" för sig själv!
Du ramsar efter tillrättaläggandet, på väg ut? Där får hon ju sin ramsa? Är hon sen bara glad efter det så behövs ingen mer.Hur ska jag hinna med om hon lägger sig ner och somnar att skicka med henne ramsan om jag inte står utanför och ramsar?
Nix, lite gnäll kräver ingen trafik. Bara vid MEGASUPERKRIS ska du in i rummet, och tänk isf efter noga innan. Du vill gå in och LUGNA inte för att elda på oron för lilla barnet.Ska jag vänta med att gå in tills hon ev börjar gnälla lite?
Vill hon inte somna så är det inte mycket du kan göra, gå och gör något som är viktigt för dig och lämna den lilla ifred.
Schemat tar ett tag att sätta sig.
Somnar hon inte när hon ska så har du marginalkvartarna att ta till. Använd dom, men inte mer än så. På så sätt får du schemat att fungera inom rimlig tid.
Fråga gärna mer om det är något som är förvirrande av det jag har skrivit
Annars lycka till och grattis till det ni har uppnått än så länge
Celeste 061208
-
Världens Bästa Barn
Världens Bästa Barn
Hej Lotta och välkommen till Forumet
Det tar ett tag innan schemat sätter sig så jobba på, ge förutsättningarna och backa! Du kan inte sova åt henne! Använd dig inte av marginalkvartar på långlurarna, 1,5 tim el mer, nu när schemat ska sätta sig. Det är som att ändra visarna hela tiden för en som håller på att lära sig klockan. Se långluren som förutsättning till ex 1,5 tim, blir det inte exakt det så är det ingen fara. Snart så blir hon sin egen lilla klocka! På kortlurarna, 20 el 45 min kan du använda marginalkvart om luren ex ska vara 9-9.45 och hon inte somnar förrän 9.15 så väcker du henne 10.00 för det är inom marginalkvart. Somnar hon dock först 9.30 så klockar du en 20-min lur och väcker sedan.
Förstår du hur jag menar?
Sedan kan jag varmt rekommendera detta vid lite sömnstrul: EXTRA mycket aktiv utevistelse, social delaktighet och SKRATT
Ja, och förståss så mycket mat det bara går ner vid varje måltid. Har ni "rätt" antal sömntimmar på schemat? Hon behöver ca 14 tim per dygn fördelat på natt och 2 lurar.
Elle
Det tar ett tag innan schemat sätter sig så jobba på, ge förutsättningarna och backa! Du kan inte sova åt henne! Använd dig inte av marginalkvartar på långlurarna, 1,5 tim el mer, nu när schemat ska sätta sig. Det är som att ändra visarna hela tiden för en som håller på att lära sig klockan. Se långluren som förutsättning till ex 1,5 tim, blir det inte exakt det så är det ingen fara. Snart så blir hon sin egen lilla klocka! På kortlurarna, 20 el 45 min kan du använda marginalkvart om luren ex ska vara 9-9.45 och hon inte somnar förrän 9.15 så väcker du henne 10.00 för det är inom marginalkvart. Somnar hon dock först 9.30 så klockar du en 20-min lur och väcker sedan.
Förstår du hur jag menar?
Sedan kan jag varmt rekommendera detta vid lite sömnstrul: EXTRA mycket aktiv utevistelse, social delaktighet och SKRATT
Senast redigerad av Elle den sön 10 feb 2008, 18:08, redigerad totalt 1 gånger.
Är nu inne på DAG 3 av kuren, 2 nätter har vi klarat av (vi gjorde en "omstart" i söndags)
Nu börjar jag känna motgång och självförtroendet tryter.... behöver råd och massor av peppning!
Läggningarna går bra, mellan 5min-20min.
Det vi inte får till är 14h sömn.
- 1a natten (sön-mån) sov hon mellan 19.45-06.10 med 6 uppvaknanden, ca totalt sömn under natten 10h
- Måndag dag sov hon fm 1,5h och em 55min
= Totalt ca 12.5h
- 2a natten (mån-tis) sov mellan 19.45-06.30 med 4 uppvaknanden varav en som höll i 50 min innan hon tillslut somna om. Ca sömn 9h30min
Å nu på fm så somna hon men sov bara i 45 min och jag lyckades inte få henne att somna om med ramsan utan hon vart ledsen.
Vad gör jag då? Jag provade ramsan igen, hon tystna för att sedan bli ledsen igen, jag gick in och la henne tillrätta med solfjäder, hon lugna sig men så snart jag ramsade på vägen ut blev hon ledsen så efter 3e försöket tog jag upp henne (ledsen)…
Jag ser ju redan nu att det inte blir ngr 14h idag heller, tyvärr så märker jag nu av att hon är i behov av denna sömn, både gäspar och blir gnällig fast hon precis vaknat, så hur når vi dit - till 14h behövlig sömn????
Och hur får jag henne att somna om vid dagslurerna om hon fortsätter att vakna?
Jag är superrädd att jag hamnar i ett solfjäder med ramsande istället för att få till ”på-vägen-ut-ramsandet”.
I natt ska mannen ta passet å jag få sova ihop lite sömn (å självförtroende), men tyvärr åker han bort så jag får ta 2nätter och dagar själv nu och behöver nu bra tips som skjuter oss åt rätt håll… vill inte ge upp (ska inte ge upp även om det nu känns motigt)
Så här ser schemat ut nu:
19.30 – 07.00 Sova
07.15 - 07.45 Frukost + amning
09.30-11.00 Sova
11.30 Lunch
14.00 Mellis (eventuellt)
15.00 – 16.00 Sova
16.30 Middag
19.00 Gröt + amning
19.30 Skrattet till gonatten
Tack för all hjälp...
// Lotta "små grusig i ögonen"
Nu börjar jag känna motgång och självförtroendet tryter.... behöver råd och massor av peppning!
Läggningarna går bra, mellan 5min-20min.
Det vi inte får till är 14h sömn.
- 1a natten (sön-mån) sov hon mellan 19.45-06.10 med 6 uppvaknanden, ca totalt sömn under natten 10h
- Måndag dag sov hon fm 1,5h och em 55min
= Totalt ca 12.5h
- 2a natten (mån-tis) sov mellan 19.45-06.30 med 4 uppvaknanden varav en som höll i 50 min innan hon tillslut somna om. Ca sömn 9h30min
Å nu på fm så somna hon men sov bara i 45 min och jag lyckades inte få henne att somna om med ramsan utan hon vart ledsen.
Vad gör jag då? Jag provade ramsan igen, hon tystna för att sedan bli ledsen igen, jag gick in och la henne tillrätta med solfjäder, hon lugna sig men så snart jag ramsade på vägen ut blev hon ledsen så efter 3e försöket tog jag upp henne (ledsen)…
Jag ser ju redan nu att det inte blir ngr 14h idag heller, tyvärr så märker jag nu av att hon är i behov av denna sömn, både gäspar och blir gnällig fast hon precis vaknat, så hur når vi dit - till 14h behövlig sömn????
Och hur får jag henne att somna om vid dagslurerna om hon fortsätter att vakna?
Jag är superrädd att jag hamnar i ett solfjäder med ramsande istället för att få till ”på-vägen-ut-ramsandet”.
I natt ska mannen ta passet å jag få sova ihop lite sömn (å självförtroende), men tyvärr åker han bort så jag får ta 2nätter och dagar själv nu och behöver nu bra tips som skjuter oss åt rätt håll… vill inte ge upp (ska inte ge upp även om det nu känns motigt)
Så här ser schemat ut nu:
19.30 – 07.00 Sova
09.30-11.00 Sova
11.30 Lunch
15.00 – 16.00 Sova
16.30 Middag
19.00 Gröt + amning
Tack för all hjälp...
// Lotta "små grusig i ögonen"
Hej Lotta!
Jag ska försöka att guida dig vidare i kuren. Jag kan varmt rekommendera att du skriver ut Lathunden och har den bredvid dig. Då är det lättare att arbeta FRAMÅT:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=21
Dottern känner av din osäkerhet och frågar då ännu mer: Är du VERKLIGEN säker mamma, att det ska vara så här? Känner du dig då inte TVÄRSÄKER på vad du gör så skickar du frågor tillbaka istället för svar. Så försök hitta rätt ATTITYD och öva upp ramsan!
dottern ska somna själv, trygg i sin säng och sova gott och lääänge
Du fixar detta
Elle
Jag ska försöka att guida dig vidare i kuren. Jag kan varmt rekommendera att du skriver ut Lathunden och har den bredvid dig. Då är det lättare att arbeta FRAMÅT:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=21
Nu gäller det att du kämpar på med ramsan och verkligen sätter den. För att detta ska gå så måste du backa och LYSSNA på dottern. Lära dig att urskilja olika skrik/gråt. Är hon sur, arg, ligger och muttrar och bökar, ja det är fullt tillåtet och det får hon ta hand om själv. Det är först om hon arbetar upp sig och blir ledsen som hon ska ha en betryggande ramsa som svar. Ramsan ska sägas med rejält magstöd så att du når fram. Kom även ihåg den viktiga bekräftelsen när hon börjar varva ner och är på gång att somna.LottaS72 skrev: Å nu på fm så somna hon men sov bara i 45 min och jag lyckades inte få henne att somna om med ramsan utan hon vart ledsen.
Dottern känner av din osäkerhet och frågar då ännu mer: Är du VERKLIGEN säker mamma, att det ska vara så här? Känner du dig då inte TVÄRSÄKER på vad du gör så skickar du frågor tillbaka istället för svar. Så försök hitta rätt ATTITYD och öva upp ramsan!
Ingen brådska! Snart kommer dottern få sina 14 timmar sömn per dygn men det tar ett tag innan nätterna och dagslurarna sitter ordentligt. Så ha TÅLAMOD och arbeta FRAMÅT med MÅLET för ögonenLottaS72 skrev:Jag ser ju redan nu att det inte blir ngr 14h idag heller, tyvärr så märker jag nu av att hon är i behov av denna sömn, både gäspar och blir gnällig fast hon precis vaknat, så hur når vi dit - till 14h behövlig sömn????
Några tankar om schemat: Dottern behöver ett mellanmål på em, förslagsvis 14.30 och sedan BUMS i säng. Middagen skulle jag skjuta på till 17.30. Em-luren är en timme och det är egentligen inget naturligt sömnrytmpass, 5, 20, 45 minuter, 1.5, 2, 2.5 tim. Efter ett sådant pass så kommer de små juvelerna upp i ytligare sömn och det är lättare att väcka dom. Men om det fungerar med en entimmeslur så ha kvar den. Kom även ihåg den viktiga aktiva utevistelsen och sociala delaktigheten!LottaS72 skrev: Så här ser schemat ut nu:
19.30 – 07.00 Sova
09.30-11.00 Sova
11.30 Lunch
15.00 – 16.00 Sova
16.30 Middag
19.00 Gröt + amning
Du fixar detta
Senast redigerad av Elle den tis 12 feb 2008, 17:20, redigerad totalt 1 gånger.
Tack Elle!!!
Kanske är vi tröga men vi har läst på oss och får inte riktigt ihop det när det bara ska ramsas, när det e ok att gå in och solfjädra + ramsan utanför... vi får läsa igen. Men idag så vart jag lite ställd eftersom det hänt så sällan att hon vaknat tidigare än sina 1h30min på fm så jag har fråga på det.
- Om hon vaknar tidigare på dagen och bara jollrar, blir rastlös, arg ska jag låta henne ligga kvar "tiden ut" för luren, typ vaknar hon 20 min tidigare, låter jag henne ligga där dom 20 min el ska jag ta upp henne om jag märker att sömnen inte vill infinna sig igen?
- Om hon vaknar och blir ledsen och ställer sig upp, ska jag bara ramsa utanför dörren el ska jag gå in lägga henne till rätta, solfjäderna och ramsa på vägen ut?
- När vi kommer till att det kommer räcka med att bara "påminnelse-ramsa" utanför dörren, ska jag hänga vid dörren för att lyssna in att hon är på väg att somna för att då skicka in bekräftelseramsan. Eller klämmer jag till med ngr påminnelser och rundar av med bekräftelsen?
Jag vill ju inte kracha schemat nu när vi börjat där av har det blivit 1h på em (men inte e hon ngn sol när jag väcker henne)
- Va tror du är bäst nu, sikta på NU, att hon får 1.5h på em eller endast 45min?
När schemat sitter och hon sover 14h så kommer det bara bli 45 kvar att sova på em.
En sista fråga (denna gång
)
- Är det svårt att få dom att somna vid vagning på rygg, om dom tidigare fått somna in av sig själv när vagnen vart i rullning.
- Vi har en Teut. Fun, liten å lite stummare - inte optimal för en rörligrackare att ligga på mage i. Hur stor inverkan har det att vagnen inte är så där härligt "svampig"?
Ska ner i källaren å jobba på tekniken ikväll
- Om jag lägger för suffletten så det blir mörkare å inga synintryck kommer till henne, hur sjutton vet jag när jag ska skicka me ramsan?
Me alla dessa frågor så kan det kännas som om vi inte fattat ngt av kuren, men jag det är min oro att göra fel som ställer till det... så Japp - Attityden ska jag verkligen strama upp mig på..!
// Lotta
Kanske är vi tröga men vi har läst på oss och får inte riktigt ihop det när det bara ska ramsas, när det e ok att gå in och solfjädra + ramsan utanför... vi får läsa igen. Men idag så vart jag lite ställd eftersom det hänt så sällan att hon vaknat tidigare än sina 1h30min på fm så jag har fråga på det.
- Om hon vaknar tidigare på dagen och bara jollrar, blir rastlös, arg ska jag låta henne ligga kvar "tiden ut" för luren, typ vaknar hon 20 min tidigare, låter jag henne ligga där dom 20 min el ska jag ta upp henne om jag märker att sömnen inte vill infinna sig igen?
- Om hon vaknar och blir ledsen och ställer sig upp, ska jag bara ramsa utanför dörren el ska jag gå in lägga henne till rätta, solfjäderna och ramsa på vägen ut?
- När vi kommer till att det kommer räcka med att bara "påminnelse-ramsa" utanför dörren, ska jag hänga vid dörren för att lyssna in att hon är på väg att somna för att då skicka in bekräftelseramsan. Eller klämmer jag till med ngr påminnelser och rundar av med bekräftelsen?
Jag vill ju inte kracha schemat nu när vi börjat där av har det blivit 1h på em (men inte e hon ngn sol när jag väcker henne)
- Va tror du är bäst nu, sikta på NU, att hon får 1.5h på em eller endast 45min?
När schemat sitter och hon sover 14h så kommer det bara bli 45 kvar att sova på em.
En sista fråga (denna gång
- Är det svårt att få dom att somna vid vagning på rygg, om dom tidigare fått somna in av sig själv när vagnen vart i rullning.
- Vi har en Teut. Fun, liten å lite stummare - inte optimal för en rörligrackare att ligga på mage i. Hur stor inverkan har det att vagnen inte är så där härligt "svampig"?
Ska ner i källaren å jobba på tekniken ikväll
- Om jag lägger för suffletten så det blir mörkare å inga synintryck kommer till henne, hur sjutton vet jag när jag ska skicka me ramsan?
Me alla dessa frågor så kan det kännas som om vi inte fattat ngt av kuren, men jag det är min oro att göra fel som ställer till det... så Japp - Attityden ska jag verkligen strama upp mig på..!
// Lotta
Bra att du rätar ut alla
Om hon ska sova på rygg i vagnen så täck för sufletten med en luftgenomsläpplig filt så alla synintryck stängs ute. Sedan hur man gör för att "sätta" en lur i vagn är olika. Antingen promenerar du hela luren och "hör" inte ev tidigt uppvak utan stannar först och "väcker" när luren är över. Annars vagnar du tills hon lugnar sig och går bort med dagramsa, avvaktar och upprepar vid behov. Antingen låter du vagnen stå still hela luren eller så börjar du promenera när hon somnat.
Elle
Ja, låt henne vara "tiden ut". Du ger henne förutsättningarna att sova hela luren, väljer hon att ligga och snacka lite, ja det är upp till henne.LottaS72 skrev: - Om hon vaknar tidigare på dagen och bara jollrar, blir rastlös, arg ska jag låta henne ligga kvar "tiden ut" för luren, typ vaknar hon 20 min tidigare, låter jag henne ligga där dom 20 min el ska jag ta upp henne om jag märker att sömnen inte vill infinna sig igen?
Så lite trafik som möjligt in till dottern. Om hon blir ledsen så svarar du med en betryggande ramsa. Hon kan sätta sig igen och lägga sig, bara hon får chansen. Gå endast in vid KRIS.LottaS72 skrev: - Om hon vaknar och blir ledsen och ställer sig upp, ska jag bara ramsa utanför dörren el ska jag gå in lägga henne till rätta, solfjäderna och ramsa på vägen ut?
Du ska inte ramsa i onödan utan verkligen träna på att lyssna av dottern. Ni säger ju ramsan på väg ut från rummet. Sedan sysselsätt er med något annat så ni släpper överkoncentrationen på dottern och hon får "reagera klart". Sedan avgör ni om hon är ledsen och behöver en påminnelseramsa eller om hon håller på att varva ner och ni bara behöver ge en mjuk bekräftelseramsa. Det är ju ni som känner dottern bäst och vet hur hon låter när hon håller på att somna så tillåt er verkligen att backa och LYSSNA och besluta sedan om hon behöver hjälp och i så fall hur. Oftast är man för snabb med påminnelseramsan och stör mer än vad man gör nytta. Hör ni att hon tystnar på ramsan/påminnelsen så "baka in" bekräftelsen genom att gå ner i tempo sista versen och avsluta mjuuuukt.LottaS72 skrev: - När vi kommer till att det kommer räcka med att bara "påminnelse-ramsa" utanför dörren, ska jag hänga vid dörren för att lyssna in att hon är på väg att somna för att då skicka in bekräftelseramsan. Eller klämmer jag till med ngr påminnelser och rundar av med bekräftelsen?
Du ska inte utöka sömnen på em för då blir det för mycket sömn sammanlagt. Så antingen har du kvar 1-timmeslur om det fungerar eller så drar du ner till 45 minuter.LottaS72 skrev:Jag vill ju inte kracha schemat nu när vi börjat där av har det blivit 1h på em (men inte e hon ngn sol när jag väcker henne)
Har du tänkt att hon ska få ta en/båda lurarna i vagnen nu? Eller gör hon det redan nu? Jag rekommenderar att ni har samma sovplats på lurarna tills schemat sitter och inte variera detta. Exempelvis om hon ska sova fm-luren i sängen och em-luren i vagnen så var konsekvent med detta tills schemat sitter. Sedan kommer hon bli sin egna lilla klocka och somna där du lägger henneLottaS72 skrev: - Är det svårt att få dom att somna vid vagning på rygg, om dom tidigare fått somna in av sig själv när vagnen vart i rullning.
Se svaret ovan.LottaS72 skrev: - Om jag lägger för suffletten så det blir mörkare å inga synintryck kommer till henne, hur sjutton vet jag när jag ska skicka me ramsan?
LottaS72 skrev: Japp - Attityden ska jag verkligen strama upp mig på..!
åhh hittade er kommunikation
LottaS72... det här var som att läsa om våra problem med daglurarna för vår lilla dotter 7 månader.
Jag hänger med och läser här i tråden hur det går och kanske får ett och annat gott råd här också.
Låt oss kämpa tillsammans och tack Elle för bra tips
LottaS72... det här var som att läsa om våra problem med daglurarna för vår lilla dotter 7 månader.
Jag hänger med och läser här i tråden hur det går och kanske får ett och annat gott råd här också.
Låt oss kämpa tillsammans och tack Elle för bra tips
mammaigen till en liten skrutta född i juli -07.
Tre barn födda under tidigt -80-tal
Natt som gick bra, vid 6 tiden ihade hon svårt att somna om och inte undra på då hon bajsat, sen somna hon om.
Fantastisk morgon med en familj som känner av framgång...
Efter frukost går vi ut en sväng för att njuta av den härliga, för att sedan sova fm. Typ där tar det roliga slut
Efter en stund i säng så börjar hon protestera, jag fixar runt i lgh just för att inte börja ramsa för tidigt, efter ett tag så börjar hon elda up sig å jag levererar ramsan (med rätt attityd), å sen börjar hon eskalera i ljudnivå för att sedan övergå till gråt.
Efter vart inne 3 gånger så e det helt klart att min attityd säkert gått över till fullständig uppgivenhet. Till slut somnar hon, efter 30 min. Hon får sova med en marginal kvart och när jag väcker henne e hon på kalas humör.
Så då känns det bra igen.
Efter lunch går ut, gungar, åker rushkana, träffar mammagruppen å är ute i totalt 2h50min. Hon får en 5min i vagnen vid 13.40 tiden, då ögonen klipper som bara den.
Peppad till tusen så lägger jag henne i sängen, glad, vid 15 tiden å efter 8 min med joller -> irriterad -> arg -> grinar så går jag in till henne när ramsan inte får henne att bli lugn å då hade hon bajsat. Byter i sängen.
Sen går det inte, hon är i lättare upplösningstillstång, ramsan får bara henne att bli arg/ledsen å då är vi igång igen. in-ut--kort solfjäder-ramsar-grinar-ramsa in-ut-kort solfjäder-ramsar-grinar-ramsa...
Jag lovar, mina ramsor levererades med rätt attityd till en början men efter 5 gången på 20 min så börjar min känsla av framgång totalt försvinna.
Hela sin lur grina hon sig igenom (grina = det gör ont hos båda två) och jag får ta upp henne jätteledsen när tiden är ute för luren.
Igår upptäckte vi att en tand börjat kika fram, hur mkt kan detta ställa till? Såg att hon gnagde på handen när jag la henne tillrätta.
Ngr tankar om vad som går fel? Jag förstår att attityden är AO och ramsan sitter med olika tonlägen. Så - ngr "kris tips"???
// Lotta
Fantastisk morgon med en familj som känner av framgång...
Efter frukost går vi ut en sväng för att njuta av den härliga, för att sedan sova fm. Typ där tar det roliga slut
Efter en stund i säng så börjar hon protestera, jag fixar runt i lgh just för att inte börja ramsa för tidigt, efter ett tag så börjar hon elda up sig å jag levererar ramsan (med rätt attityd), å sen börjar hon eskalera i ljudnivå för att sedan övergå till gråt.
Efter vart inne 3 gånger så e det helt klart att min attityd säkert gått över till fullständig uppgivenhet. Till slut somnar hon, efter 30 min. Hon får sova med en marginal kvart och när jag väcker henne e hon på kalas humör.
Så då känns det bra igen.
Efter lunch går ut, gungar, åker rushkana, träffar mammagruppen å är ute i totalt 2h50min. Hon får en 5min i vagnen vid 13.40 tiden, då ögonen klipper som bara den.
Peppad till tusen så lägger jag henne i sängen, glad, vid 15 tiden å efter 8 min med joller -> irriterad -> arg -> grinar så går jag in till henne när ramsan inte får henne att bli lugn å då hade hon bajsat. Byter i sängen.
Sen går det inte, hon är i lättare upplösningstillstång, ramsan får bara henne att bli arg/ledsen å då är vi igång igen. in-ut--kort solfjäder-ramsar-grinar-ramsa in-ut-kort solfjäder-ramsar-grinar-ramsa...
Jag lovar, mina ramsor levererades med rätt attityd till en början men efter 5 gången på 20 min så börjar min känsla av framgång totalt försvinna.
Hela sin lur grina hon sig igenom (grina = det gör ont hos båda två) och jag får ta upp henne jätteledsen när tiden är ute för luren.
Igår upptäckte vi att en tand börjat kika fram, hur mkt kan detta ställa till? Såg att hon gnagde på handen när jag la henne tillrätta.
Ngr tankar om vad som går fel? Jag förstår att attityden är AO och ramsan sitter med olika tonlägen. Så - ngr "kris tips"???
// Lotta
Hejhej!
Jag ska försöka svara lite, men är jag ute på fel spår så rätta mig någon mer kunnig!
Ramsan blir inget att lita till, vare sig för förälder eller barn.
Föräldrahjärnan - skit, det funkar ju inte! Hon skriker bara mer och mer.
Barnhjärnan - vad tjatar mamma om, vargen är ju här omkring och stryker, mamma måste komma och kolla HÄR INNE som hon brukar....
Du skriver :
Vem kan sova i den trafiken? Ramsan måste få en chans. Så länge trafiken fortsätter såhär, så kommer det nog tyvärr inte bli någon ordning. Det blir en ond cirkel, du går in - när du går frågar hon varför - du går in - osv osv.
Du vet att hon förstår ramsan, inga tvivel där? Då måste DU våga lita på den.
Jag måste bara skicka en länk med en jättebra beskriving, som jag fick skriven till mig av Sonica
när jag hade samma problem. (Kommer i separat inlägg)
Dottern är nio månader? Läs om 8 - mån ångesten i Barnaboken, om du inte redan gjort det.
Kram
Jag ska försöka svara lite, men är jag ute på fel spår så rätta mig någon mer kunnig!
Just här tror jag mycket av svaret ligger. Med ramsan är det ju lite såhär, går du in efter du har ramsat så desarmeras ramsan sakta men säkert.Sen går det inte, hon är i lättare upplösningstillstång, ramsan får bara henne att bli arg/ledsen å då är vi igång igen. in-ut--kort solfjäder-ramsar-grinar-ramsa in-ut-kort solfjäder-ramsar-grinar-ramsa...
Jag lovar, mina ramsor levererades med rätt attityd till en början men efter 5 gången på 20 min så börjar min känsla av framgång totalt försvinna
Ramsan blir inget att lita till, vare sig för förälder eller barn.
Föräldrahjärnan - skit, det funkar ju inte! Hon skriker bara mer och mer.
Barnhjärnan - vad tjatar mamma om, vargen är ju här omkring och stryker, mamma måste komma och kolla HÄR INNE som hon brukar....
Du skriver :
in-ut--kort solfjäder-ramsar-grinar-ramsa in-ut-kort solfjäder-ramsar-grinar-ramsa...
Vem kan sova i den trafiken? Ramsan måste få en chans. Så länge trafiken fortsätter såhär, så kommer det nog tyvärr inte bli någon ordning. Det blir en ond cirkel, du går in - när du går frågar hon varför - du går in - osv osv.
Du vet att hon förstår ramsan, inga tvivel där? Då måste DU våga lita på den.
Jag måste bara skicka en länk med en jättebra beskriving, som jag fick skriven till mig av Sonica
Dottern är nio månader? Läs om 8 - mån ångesten i Barnaboken, om du inte redan gjort det.
Kram
Celeste 061208
-
Världens Bästa Barn
Världens Bästa Barn
Sonicas svar till mig:
Jag kurade min son för 12 år sen, men jag minns på ett ungefär
Det viktigaste är att få ramsan att ta. Tar den inte så, se till att den får sista ordet. Bekräftelsen.
De övriga verktygen använder du sparsamt om du ska använda dom alls, överhuvudtaget. Det gjorde aldrig jag. Bara vid det självklara beskedet, Tillrättaläggande, solfjäder, markeringsbuff.
Sen är du klar med det. Punkt slut. Ramsa dig ut. 4 gånger, sista ramsan ner i bekräftande tonläge.
Sen ska du avvakta, avvakta, avvakta, avvakta. Vänta ut, det kan ta superlänge, särskilt om det har varit otydligheter förut, Och om ramsan används för mycket, utan verkan, utan att ta, då kan det ta tid.
Avvakta.
Påminelsen får barnet när du hör att barnet ber om hjälp, tröttheten smyger sig på, det hör man. Skriket mattas, är inte lika ilsket. Och man riktigt hör att nu vill hon verkligen komma till ro. Då sätter jag in påminelse ramsan. Kanske reagerar igen med ilska, skriker.
Avvakta, avvakta, återigen tills hon ber om hjälp. Sätt in ramsan, då.
Vänta in tystnad, och ge bekräftelseramsan.
Lugn trygg, avslutande.
Förhoppningsvis somnar hon, om inte gör om allt igen.
Avvakta, stålsätt dig. Och se till att bekräftelsen får sista ordet.
Tänk så här: Det är nu du ska börja göra såsom man gör i resten av livet som förälder, hålla ut lite längre än barnet. Inte svikta, inte säga en sak en dagen, och en annan sak nästa dag. Totalt konsekvent, med all tveksamhet undanstoppad, undangömd, och tillintetgjord.
du ska framhärda lite längre, Tänk: Du ska sova. och det står jag för i ord och handling. Jag ger mig inte om det så tar en timma eller ännu längre. Jag ger mig aldrig, jag vet, jag leder, och jag ska banne mig få det resultatet jag vill uppnå.
Att bara stå och tjata med ramsan, till ett ilsket skrik, har ingen verkan, sätt in den när den behövs, när hon ber om hjälp, när tröttheten hörs genom skriket. När ilskan har lugnat sig.
Besked, påminelse, Bekräftelse.
När ramsan tar, så drar du i hop, den ramsan med påminelsen. Men först ska den få följa barnet in i sömnen, så det får den betingade reflex den är tänkt att vara.
Jag kurade min son för 12 år sen, men jag minns på ett ungefär
Det viktigaste är att få ramsan att ta. Tar den inte så, se till att den får sista ordet. Bekräftelsen.
De övriga verktygen använder du sparsamt om du ska använda dom alls, överhuvudtaget. Det gjorde aldrig jag. Bara vid det självklara beskedet, Tillrättaläggande, solfjäder, markeringsbuff.
Sen är du klar med det. Punkt slut. Ramsa dig ut. 4 gånger, sista ramsan ner i bekräftande tonläge.
Sen ska du avvakta, avvakta, avvakta, avvakta. Vänta ut, det kan ta superlänge, särskilt om det har varit otydligheter förut, Och om ramsan används för mycket, utan verkan, utan att ta, då kan det ta tid.
Avvakta.
Påminelsen får barnet när du hör att barnet ber om hjälp, tröttheten smyger sig på, det hör man. Skriket mattas, är inte lika ilsket. Och man riktigt hör att nu vill hon verkligen komma till ro. Då sätter jag in påminelse ramsan. Kanske reagerar igen med ilska, skriker.
Avvakta, avvakta, återigen tills hon ber om hjälp. Sätt in ramsan, då.
Vänta in tystnad, och ge bekräftelseramsan.
Lugn trygg, avslutande.
Förhoppningsvis somnar hon, om inte gör om allt igen.
Avvakta, stålsätt dig. Och se till att bekräftelsen får sista ordet.
Tänk så här: Det är nu du ska börja göra såsom man gör i resten av livet som förälder, hålla ut lite längre än barnet. Inte svikta, inte säga en sak en dagen, och en annan sak nästa dag. Totalt konsekvent, med all tveksamhet undanstoppad, undangömd, och tillintetgjord.
du ska framhärda lite längre, Tänk: Du ska sova. och det står jag för i ord och handling. Jag ger mig inte om det så tar en timma eller ännu längre. Jag ger mig aldrig, jag vet, jag leder, och jag ska banne mig få det resultatet jag vill uppnå.
Att bara stå och tjata med ramsan, till ett ilsket skrik, har ingen verkan, sätt in den när den behövs, när hon ber om hjälp, när tröttheten hörs genom skriket. När ilskan har lugnat sig.
Besked, påminelse, Bekräftelse.
När ramsan tar, så drar du i hop, den ramsan med påminelsen. Men först ska den få följa barnet in i sömnen, så det får den betingade reflex den är tänkt att vara.
Celeste 061208
-
Världens Bästa Barn
Världens Bästa Barn
Vi har ju ungefär samma problem Lotta och jag så jag följer med här
Så har jag förstått det hela rätt om jag tänker så här...
Ingen ramsa när hon är ILSKEN å ARG men när snyftningar och frågor som -måste jag sova, vågar jag verkligen sova; lyser igenom, DÅ ramsar jag!?
För mig känns det som om jag ramsar när hon är arg då blir hon ännu argare?
Tänkte så här i går och då somnade hon på tio minuter i sin säng på första dagluren
får se om det funkar idag.
Så har jag förstått det hela rätt om jag tänker så här...
Ingen ramsa när hon är ILSKEN å ARG men när snyftningar och frågor som -måste jag sova, vågar jag verkligen sova; lyser igenom, DÅ ramsar jag!?
För mig känns det som om jag ramsar när hon är arg då blir hon ännu argare?
Tänkte så här i går och då somnade hon på tio minuter i sin säng på första dagluren
mammaigen till en liten skrutta född i juli -07.
Tack för alla råd och visst börjar jag skönja en förändring 8)
Natten gick enligt skolbok...
Har fundering kring varför vi inte får till em luren (fm går bättre å bättre)
Vet att det inte är populärt att skriva hysteriskt men för att vara min dotter så är det just det hon blir efter jag lagt henne, ngn minut efter det att jag gått ut och ramsat så ställer hon sig upp och börjar gapa och det blir högre och högre. Hon är fullständigt skitförbannad, det kan jag ta men och härda ut men ovan på det blir hon tok-ledsen.
Jag har verkligen väntat ut henne, väntat på att hon ska tröttna - men efter 15 min (tom min mamma sa igår att nu borde hon tystna) har jag svårt att ignorera henne går in och lägger henne.
Igår och även idag så har hon kommit till ro och slocknat när jag lagt ner henne en andra gång.
Jag vet att det anses som om jag idkar skyttetrafik där inne, men att låta min dotter skrika sig hes (så hon hostar när jag lägger ner henne) känns inte rätt för mig - så hur ska vi bryta det här?
I helgen får min man ta henne, så får vi se om det blir skillnad (då e det bara för mig att inse att jag behöver strama upp mig mer)
Ni har säkert massa supertips som kan få ordning på det här
För nu e vi så nära mål att det vore väl själva
om vi inte kommer dit i helgen.
// Lotta
Natten gick enligt skolbok...
Har fundering kring varför vi inte får till em luren (fm går bättre å bättre)
Vet att det inte är populärt att skriva hysteriskt men för att vara min dotter så är det just det hon blir efter jag lagt henne, ngn minut efter det att jag gått ut och ramsat så ställer hon sig upp och börjar gapa och det blir högre och högre. Hon är fullständigt skitförbannad, det kan jag ta men och härda ut men ovan på det blir hon tok-ledsen.
Jag har verkligen väntat ut henne, väntat på att hon ska tröttna - men efter 15 min (tom min mamma sa igår att nu borde hon tystna) har jag svårt att ignorera henne går in och lägger henne.
Igår och även idag så har hon kommit till ro och slocknat när jag lagt ner henne en andra gång.
Jag vet att det anses som om jag idkar skyttetrafik där inne, men att låta min dotter skrika sig hes (så hon hostar när jag lägger ner henne) känns inte rätt för mig - så hur ska vi bryta det här?
I helgen får min man ta henne, så får vi se om det blir skillnad (då e det bara för mig att inse att jag behöver strama upp mig mer)
Ni har säkert massa supertips som kan få ordning på det här
// Lotta