Vad gör jag för fel - SHN-kuren vid läggning om dagarna!!!!!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan!

Skrattas det ordentligt före daglurar, hellst 10 min bus och skratt?

Sover hon inne i säng?

Kanske ute i vagn skulle främja, i början på promenad kanske? Jag tycker dom sover så gott ute så det inte är klokt, här i veckan var det så härligt väder så jag knölande ner min 1,5 åring i vagen och tog en lång och härlig promenad på hans lur, det går det också! Han sov så gott, så gott! :wink:

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
LottaS72

Inlägg av LottaS72 »

Ja promenader är inte dumt, dock fick vi tidigare råd att under "kuren" och försöka vara konsekvent så där av har vi hållt oss inne när det ska sovas, kanske vi har tolkat rådet fel.

Hur som helst så är det just sova fm/em i sängen (inne) som inte funkar så bra, för i vagnen ute på promenad är inga problem, och får vi inte ordning på detta så har en stor del av poängen med kuren gått förlorad för oss.

Vi vill inte att hon somnar arg/ledsen, lägga henne är inga problem men det är just när vi går ut o. börjar ramsa som hon blir som förbytt, så länge vi e tyst så e hon tyst...
Känslan är att hon fått så dålig "minne" av läggningarna att ramsan utlöser hennes ledsamhet (rädsla).
Det är väldigt tråkigt för hon är även lite ledsen även när hon vaknar efter dagslurarna, så här var det aldrig tidigare.

Vill verkligen poängtera att vi förövrigt känner att "kuren" gett oss så mycket. Hon sover som en prinsessa under natten och vaknar hon så hinner vi inte mer än till 4e ordet i ramsan förens hon slocknar - om vi ens behöver ramsa... det är sådan skillnad!!! :D

Vi kämpar vidare, men om ni tror att vi behöver göra en "reset" och göra ngr annorlunda så tar vi tacksamt emot råd, eller är det så här det kan vara ngr veckor - innan det till slut sätter sig?

// L
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan.

Råden ni har fått att man ska vara konsekvent med stället man valt att förlägga lurarna på stämmer, men jag tycker inte heller att man ska stånga pannan blodig och attityden rinna av..förstår du hur jag tänker?
när vi går ut o. börjar ramsa som hon blir som förbytt, så länge vi e tyst så e hon tyst...
Känslan är att hon fått så dålig "minne" av läggningarna att ramsan utlöser hennes ledsamhet (rädsla).
Här tror jag inte ni har uppnått komunikationen med dagsramsan, så egentligen så får du nog tänka dag 2 enligt lathunden, alltså bekräftelse ramsan osv Så backa lite i tänken och LÅT ramsan få sista ordet!

Men känn efter, fundera och framför allt HOTTA upp attityden, nu ska här sovas, punkt! :wink:

//Malin
LottaS72

Inlägg av LottaS72 »

Oups va hände idag då???

Efter handgriplig hjälp av Anna i förra veckan så har vi kunna skönja en stor förändring kring fm/em lurarna.
Jag tog fre-lördags lurarna å min man tog igår, tyvärr så gick det då på fm inte så himla bra, tog 30 min att somna och vakna efter 45 så em luren gick lättare att få henne att somna pga trötthet.
Men jisses nu på fm har hon bara grälat på (både stora, små, tysta, höga frågor har kommit)

Eftersom jag fått vägledning av Anna så vet jag att min attityd i ramsorna sitter som dom ska!
Men idag vägra hon sova - är det ett "klassiskt bakslag" som kan komma under uppföljningsveckan?
För att hon är förkyld ska väl absolut inte spela ngn roll? Dock var hon lite svårflirtad till skratt innan jag la henne.

Hjälp??? vad kan jag tänka på inför em luren????? Jag hoppas bara detta är ett bakslag.. för vi var så på rätt väg!

tack för alla råd!!
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Lotta!

Varför dottern inte sov så bra idag är svårt att sia om. Det ni kan göra är att ge henne förutsättningarna att sova och sedan backa. Tyvärr kan ni ju inte sova åt henne :wink: Så gör som du brukar på lurarna, backa, lyssna och avgör om dottern behöver en ramsa annars så går du till ditt och väcker sedan enligt schemat (ev marginalkvart).

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
LottaS72

Några frågor

Inlägg av LottaS72 »

Efter en fantastisk mars månad med bara god sömn, natt som dag :D så har vi några frågor.

Bajsat varje morgon!
Varje morgon sedan nätterna började sitta i mitten av feb har vår dotter bajsat när tar upp henne på morgonen. Kan detta vara en konsekvens av att middagen och nattmålet är så tätt inpå varandra, idag middag 17.30 och gröt vid 19-tiden. Innan kuren var middag vid 16.30/17.00 och gröt 19.00.
Vi har läst att det ska sätta sig och resultatet kan bli ett blöjbyte vid 10-tiden, gäller detta verkligen ”alla” SHN-barn :) eller är detta ett tecken på att vår dotter vaknar upp innan 07.00 och bör vi försöka göra ngt åt det då?

Dags för schemajustering, eller kan det vara ngt annat som stör?
Fm och em lurarna har suttit som en smäck sedan början mars när vi justerade schemat, 45 min fm och 1,5h em.
Fram till veckan efter påsk har hon knappt klagat, ngt enstaka pip ngn enstaka gång, när det har vart dags att lägga sig, alltid somnat inom ngr minuter. Men sedan förra veckan har hon börjat ställa frågor vid fm lurarna, av sina 45 min så har hon sovit mellan 20-35 min, det går lite snabbare för varje gmlur att få henne att somna. 8-[ (Igår så var det även protester vid em luren, somna kanske efter 15 min).
Min åtgärd har vart att lyssna av, avvakta, vänta och när jag hört att hon är på väga att skrika upp sig så har jag skakat (sidledes) och ramsat, endast en vända har behövts dom gångerna jag överhuvudtaget gjort ngt mer efter läggning.
Till saken hör också att vi alltid alltid fått väcka henne under dagslurarna men även här har det hänt att hon vaknat 5-10 min innan ibland och innan jag hunnit höra att hon vaknat så har hon skrikigt på ordentligt.
Samtidigt som hon börja strula med dagslurarna har hon också blivit väldigt väldigt mammig/pappig och för att toppa detta så har hon öronkatarr (vatten bakom trumhinnan) som en konsekvent av 2 öroninflammationer under mars månad.

Så vi står självklart lite handfallna nu och vänder oss till er som har vart med ett tag.
Kan det vara dags att korta ner fm luren till 20 min? Eller ska vi ge det några dagar till för att försöka ge henne en chans till vila, efter alla aktiviteter, mest för att hjälpa öronkatarren att försvinna.
Jag ska ärligen säga att jag vart så överlumpad när det började strula att attityden försvann :oops: , men den är på plats igen (får säkert grannarnas barn att somna av mitt svung i ramsan när hon sover på balkongen) :lol:

Så här ser schemat ut för Juvelen som nu är 11 månader.
7.00 Gomorron
7.30 gröt
9.15-10.00 sova i vagn ute
11.15 lunch
13.15-14.45 sova i vagn ute
15.00 mellis
17.30 middag
ca 19.00 gröt
19.30 Gonatt

Så hon sover: 45-1,5-11,5

Tack på förhand!

// Lotta
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan :D

Om du sattsar på att ge lösande mat, typ katrinplomman, päron pure osv till frukost/fm-mål så kanske magen sätter igång och hon gör det hon ska redan på kvällen. Värt att prova iaf, det kan ta några dagar innan resultat syns. Men min son bajsade på morgonen i flera månaders tid innan han äntligen började skjuta på det till 8.30. halleluja :lol:

Hon ska sova 14 h, och sover "bara" 13h & 45min, så någon sömntid går inte att ta bort. Men det som kan göras är att länga natten till 12 h och korta fm luren till 20 min. Men om det är så att hon är i start groparna för att börja gå så kan det vara det som spökar, det är många som vittnar om att sömnen kan få sig en törn starx föra första stegen.

//Malin
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

jag håller med Malin. Lite is i magen så ger sig små fnurror. Angående morgonbajs hade vi en släng av det när Edvard var 9-10 månader också. Det gick över det med. Han verkade inte bry sig, så då gjorde inte vi det heller. Lite tänder kanske stälde till det, vad vet jag...
LottaS72

Inlägg av LottaS72 »

Tack för era svar, ska ha dom i åtanke när vi jobbar vidare.
Ja dom första stegen kommer nog absolut snart...

// Lotta
LottaS72

Inlägg av LottaS72 »

Igår vart det fullständigt kris vid em luren, så nu behöver vi få ordning på det här innan allt blir kaos här hemma.

Jag är lite orolig för 12h nätter mest för att om jag lägger henne vid 19.00 istället för 19.30 så kanske hon vaknar tidigare. Idag hörde mannen att hon börja vakna när han gick vid 6.30 tiden...
Men om vi nu gör schemaförändringen så tänkte jag bara höra om nedan schemat verkar ok, hur lägger vi den korta fm luren bäst???

7.00 VAKNA
7.30 Frukost
9.30-9.50 FM lur (alt 1)???
9.40-19.00 FM lur (alt 2)???

11.15 Lunch
13.15-14.45 Em lur
15.00 Mellis
17.00 Middag (flytta den lite för att få in kvällsgröten)
18.30 Gröt
19.00 Sova

Tack på förhand!

// Lotta
LottaS72

Inlägg av LottaS72 »

Igår vart det fullständigt kris vid em luren, så nu behöver vi få ordning på det här innan allt blir kaos här hemma.

Jag är lite orolig för 12h nätter mest för att om jag lägger henne vid 19.00 istället för 19.30 så kanske hon vaknar tidigare. Idag hörde mannen att hon börja vakna när han gick vid 6.30 tiden...
Men om vi nu gör schemaförändringen så tänkte jag bara höra om nedan schemat verkar ok, hur lägger vi den korta fm luren bäst???

7.00 VAKNA
7.30 Frukost
9.30-9.50 FM lur (alt 1)???
9.40-19.00 FM lur (alt 2)???

11.15 Lunch
13.15-14.45 Em lur
15.00 Mellis
17.00 Middag (flytta den lite för att få in kvällsgröten)
18.30 Gröt
19.00 Sova

Tack på förhand!

// Lotta
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan!

Sömn föder sömn - heter du ju. Många löser tidiga morgnar med att lägga 30 min tidigare på kvällen med gott resultat. Så att länga natten behöver inte alls innebära tidiga uppvak.

Vars ni väljer att ha första fm luren avgör ni, jag har alltid lagt dom på saamma tid alltså förtsatt med gammla läggtiden och bara kortat. Men är det så att hon har svårt att komma till ro så skut fram det till passande tid

//Malin
LottaS72

Inlägg av LottaS72 »

Vi kört det nya schemat, enligt nedan, sedan förra helgen.
Vi har fått en ny liten utmaning som vi hoppas går över snart, sedan i tisdags kväll börjat bajsa på kvällen efter läggning, hon vaknar till mellan 20-23 och grinar till och därefter har vi behövt byta på henne.
Kan det vara så att det blir lite för mkt mat dom sista 4 vakna timmarna med tanke på att det bli 3 mål, hon har ifs vart risig i magen i veckan (lös med många byten) och vart ”liten” i maten (vanligen glupsk) - så kanske är det något annat som strular i magen.

7.00 Gomorron
7.30 Gröt
9.15 - 9.35 Fm lur - 20 minuter i vagnen (rullande)
11.15 Lunch
13.15 -14.45 Em lur - 1½ h timme inne i sängen
15.00 Mellis
17.00 Middag
ca 18.30 Gröt/välling
19.00 Gonatt

Någon som har erfarenhet av detta, vi avvaktar ett tag framöver och ser om det ger med sig om inte kan vi behöva göra en schemajustering där vi tidigarelägger allt?

// Lotta
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan :D

Om du väljer att ge lösande mat på fm, typ päronpure, katrinplommon pure osv så kanske magen kommer igång och att bajsande är bortgjort under dagen. Vad tror du?

När du byter under natten så försök klara dig från ledljuset från dörren och byt i sängen utan ord.

//Malin
LottaS72

Inlägg av LottaS72 »

Tack Malin,

Jodå, katrinplommon laddade vi på med för fullt i början av veckan och det hade effekt eller så har hon fått lite annat strul med magen för lös vart hon så det läckte över, så vi backar lite på katrinplommona tills magen är i fin form igen.

Blöjbytena sker galant i mörkt rum, hon har både vart vaken (gallskrikande), sovande och vaken små pratande. Vi håller flaggan högt och attityden att "blöjbyten mitt i natta går bra det oxå" (självklart är vi tysta) :D

Vi ser fram mot att hon ska slippa bajsblöjorna under natten :roll: (förhoppningsvis så var det en engångsförteelse för idag på långluren vakna hon 15 min innan och bajsade då :shock: , så det var bara att nyttja marginalkvarten )
Så kanske är det ngn bakteri i magen som ställt till det, för nu har även en förkylning brytit ut i fredags.

Kram L
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"