Nödrop från (förhoppningsvis) blivande SHN-kurare!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej Lena H, vilken härlig läsning :thumbsup: . Bra jobbat. Till din fråga så är jag lite förvirrad över vilket schema du använder. Skulle det varit morgon 7.30? Om det är så skulle jag låtsas att det regnar och följa schemat som valigt och till i morgon ställa en väckarklocka :wink:

En sak som jag funderar över när jag läser din rapport. Det verkar som om du ramsar vid sängen för att därefter gå ut. Du ska ramsa på vägen ut och utanför dörren. Om man står vid sängen kommer den lilla attt ro att det är där ramsan ska sägas och bli förvirrad när du ramsar utanför om du förstår vad jag menar :wink:

Vad ni är duktiga alla tre tycker jag. Fortsätt att rapportera.

Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Lena H

Schema

Inlägg av Lena H »

Det schema vi följer ser ut som det som Mari föreslog.
19.00-7.00 sova
9.00-9.45 sova
12.00-14.00 sova
15.45-16.30 sova
Första natten började jag ramsa när jag tog första steget på väg bort från sängen, fortsatte på väg ut och sa dom två sista omgångarna ståendes utanför dörren. Igår kväll försökte jag bara ramsa utanför dörren, men när hon inte gav sig så gjorde jag som under första natten. Hur ska jag göra fortsättningsvis?
Jag tror att det har rett upp sig efter nattens misslyckade tidshållning på det sättet att hon bara har sovit 20 minuter på förmiddagen(mellan 10.00-10.20) och förhoppningsvis kommer att sova sin längre lur mellan 12.00-14.00 som vanligt. Vill bara tillägga hur världen ter sig så annorlunda när man är utvilad. Kaffet smakar bättre, solen skiner starkare och mannen är snyggare :lol: . Det är säkert detsamma för ett litet barn... Tack alla ni som har hjälpt oss så här långt! Jag fortsätter att rapportera.
Lena H
mamma till Tindra född 050301 och Tyra 070910.
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Du har gjort helt rätt båda nätterna, det var jag som missförstod vad du skrivit. :oops: Du gör helt tätt som känner av situationen och handlar där efter. Nu från natt tre ska du helst inte buffa alls, bara om det är riktig kris. Försök att jobba med ramsan utanför dörren hela tiden och glöm inte att bekräfta när liten blir tyst och håller på att somna. Det är superviktig så här i början. :wink:

Husljud är också ett bra verktyg att använda sig av. Endel använde också klassisk musik. Brukar fungera super :)

Vad bra att ni kom i fas så snabbt efter morgonens försovning. Ser fram emot nästa rapport.

Kram :heart:
Ida

www.sovgott.net
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Glömnde säga att det är ett bra schema du valt. Jag har haft det till mina barn och de går lätt att förkorta dagslurarna utan några större förändringar.

Ida

www.sovgott.net
Lena H

Snor, snor, snor...

Inlägg av Lena H »

Vi höll sovtiderna (förutom förmiddagsjusteringen) hela dagen igår, trots tilltagande förkylning. Jag tror att många oinvigda skulle se det som plågsamt för barnet att hålla på med en kur på ett barn som är sjukt, men jag har upptäckt att det är tvärtom! Hade vi inte haft kuren hade förmodligen hennes senaste dygn varken blivit hackat eller malet vad gäller den (just nu ännu mer!) välbehövliga sömnen. Visserligen uppskattade hon inte sin vakentid speciellt mycket igår, utan ville helst sitta i knät och dingla med huvet, men hade det varit för en vecka sen hade hon förmodligen burits runt av någon av oss under större delen av dygnet, inte ett dugg gladare och om möjligt ännu tröttare :cry: Nu såg det ut som följer:
18.30 Orkade inte mer utan somnade mitt i nattslurken.
21.15 Vaknade och snorade. Två verktyg användes. Snorsug och solfjäder. Och ramsa förstås... (Ida, jag såg på mina tidigare inlägg att jag uttryckt mig oklart gällande hur jag ramsat. Förlåt!).
22.30-23.10 Hosta och gnöl, ramsa utanför dörren. Tyst i fem minuter, samma visa igen. Somnade efter drygt en halvtimme.
03.57 Vaknade och snorade. Ramsade och somnade om.
04.15 Vaknade och snorade. När jag nu ramsade utanför dörren kikade jag in samtidigt och såg till min stora glädje att hon la sig ner direkt när hon hörde ramsan! :o Helt otroligt med tanke på att det bara är sextio timmar sedan hon hörde den för första gången och då inte hade en aning om vad den innebar!
06.45 Vaknade och snorade. Nu bedömde jag att det var morgon.
Om det inte hade varit för allt snor så tror jag faktiskt att natten hade gått bättre för jag känner att hon verkligen vill vila och välkomnar rytmen som gör att hon själv kan förutse vad som komma skall när jag lägger henne ner. Oavsett om det är sängen eller vagnen, så fort jag lägger armarna tillrätta så lägger hon själv huvudet åt sidan. Det har hon inte gjort förut! Vi fortsätter vidare framåt...
Lena H
KajsaIE

Vilken härlig tråd!!!

Inlägg av KajsaIE »

Hej!

Hur kan jag har missat denna fantastiska tråd! Jag tycker du har jobbat på JÄTTEBRA!!!! Vilka framsteg! =D>

Som du märker själv så tar din lilla tjej tacksamt emot eran ledning, fortsätt med det bara! :thumbsup:

Glöm inte backa bara, förstår att det är krävs en hel del attiyd, speciellt när lillan är förkyld, men kämpa på!!! :wink:

Kajsa
Gäst

Inlägg av Gäst »

Vilken kalasrapport! Din inställning i och med förkylningen och den välbehövliga sömnen visar att du verkligen tagit till dig filosofin och att attityden finns på plats.

Du är helt enkelt jätteduktig! :D

/Tinis
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Kanonbra jobbat :thumbsup: . Vilken attityd trotts att lillstumpan är snorig. Nu går ni mot gladare tider. Bra användning av verktygen.

Ida

www.sovgott.net
Lena H

Inlägg av Lena H »

I natt har hon haft det jättejobbigt... Hon somnade som vanligt(!) kl 19.00. Sen vaknade hon mest hela tiden mellan 20.30-24.00. Efter det har hon vaknat tre gånger mellan midnatt och 7.00. Boven i dramat är snoret och hostan som väcker henne hela tiden, det blir bara värre och jag har fått en tid på vårdcentralen idag. När hon andas så piper det i bröstet och ibland hostar hon tills hon kräks... :cry: Vem kan sova då? Till det positiva hör väl ändå att vi inte har någon varg så långt ögat kan nå och att hon fortfarande inte varken har ätit eller varit ur sängen mellan 19.00-07.00 sedan i fredags! Jag ska försöka hålla schemat idag, trots att hon nickar till så fort jag vänder mig bort! Fortsättning följer...
Lena H
Gäst

Inlägg av Gäst »

Det här är förstås undantagstillstånd, Lena H! Såklart man vaknar om man är så sjuk. Det är ju ändå jättebra att du har kvar henne i sängen och ger henne så goda förutsättningar att sova, det behöver hon nu mest av allt.

Var inte rädd för att ge extra sömn på dagen också. Håll schemat i bakgrunden, men ge marginalkvartar åt alla håll. När min lilla hade tredagarsfebern (och det var hööög feber i 4, inte 3, dygn) släppte jag till slut schemat och lät henne sova fritt. Hon orkade verkligen inte vara uppe. i ett nafs var vi sen tillbaka på banan när hon var fris. Men kan du, så är det skönt att behålla strukturen!

Hoppas hon kryar på sig snart!

Tinis
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Vad bra ni jobbar på. Vad tråkigt med förkylningen, men det är ju bra att du fått tid till doktorn så att de lyssnar på henne. Om de små är sjuka och hängiga så kan du gått använda marginalkvartarna åt båda hållen och tom. lägga en halvtimme tidigare på kvällen o du bedömer att det behövs. Det bli ju ganska mycket mer sömn då och det behöver de små sjuklingarna :wink:

Hoppas ni blir friska snart :heart:
Ida

www.sovgott.net
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Lena H skrev:I natt har hon haft det jättejobbigt... Hon somnade som vanligt(!) kl 19.00. Sen vaknade hon mest hela tiden mellan 20.30-24.00. Efter det har hon vaknat tre gånger mellan midnatt och 7.00. Boven i dramat är snoret och hostan som väcker henne hela tiden, det blir bara värre och jag har fått en tid på vårdcentralen idag. När hon andas så piper det i bröstet och ibland hostar hon tills hon kräks... :cry: Vem kan sova då? Till det positiva hör väl ändå att vi inte har någon varg så långt ögat kan nå och att hon fortfarande inte varken har ätit eller varit ur sängen mellan 19.00-07.00 sedan i fredags! Jag ska försöka hålla schemat idag, trots att hon nickar till så fort jag vänder mig bort! Fortsättning följer...
Jo, vi drabbades av samma. RS, troligtvis. Till och med våran stentrygga sovare hade det riktigt besvärligt med sömnen.

Man kan använda marginalkvartar åt alla håll när de är sjuka, men det är bra att försöka hålla tiderna någorlunda om det går. (Det gick inte här, ska villigt erkännas. Han somnade så fort han satt när jag försökte. :shock: )
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Oj, vad enigt från alla håll! :mrgreen:
Gäst

Inlägg av Gäst »

På hugget idag! :lol:
Lena H

Inlägg av Lena H »

Jag har tagit ett ordentligt steg bakåt, men inte på det sätt som jag borde... :cry: Jag tog över henne till mig i natt!!! Det är bara att erkänna att vi har tappat kursen. Hon somnade så bra vid halv sju igår. Sin vana trogen vaknade hon halv tio. Dom senaste dagarna har hon ändå legat kvar med huvudet nere och slumrat till av ramsan, men inte igår... Mannen och jag turades om att ramsa, när inte det funkade buffade vi. Hon var vaken och skrek mer eller mindre upprört till strax efter tolv. Då hade vi fortfarande inte tagit upp henne, men när hon så vaknade igen 01.35 och jag först ramsat och sen buffat i en halvtimme så orkade jag inte mer... Eftersom förkylningen kom innan schemat hunnit sätta sig så känns det som att jag bränner mitt ljus i bägge ändar. Jag ställer min klocka på halv sju och väcker henne sju. När jag sedan inte får någon vila förrän efter tolv på natten och därefter väcks ett par gånger per natt, så orkade jag helt enkelt inte... Därför har jag bestämt mig för att i möjligaste mån följa dagsschemat (med någon marginalkvart om hon behöver, som någon föreslog) och sen hantera natten på bäst möjliga sätt under tiden som sjukdomsperioden varar. Jag ångrar bara att vi inte började kura för två veckor sedan, för då hade förhoppningsvis rutinerna hunnit sätta sig så att både hon och jag fått den vila vi behöver, innan förkylningen slog till... För övrigt har hon inte lunginflammation (RS kollade dom inte eftersom det är ett virus och ändå inte behandlingsbart...?), men däremot mycket slem i luftrören och mot det fick vi Ventoline. Hon ska ha det fyra gånger om dagen, så än har vi väl inte sätt någon effekt av det. Känns deppigt måste jag säga... :cry:
Lena H
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"