Nödrop från (förhoppningsvis) blivande SHN-kurare!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Gud vad sött! :D

Har du kurat alla dina tre, Ida? Du verkar vara en riktig veteran på området. Klok som bara den! En blivande diplomerad, kanske? :wink:

Förlåt trådkapningen Lena H!
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Förlåt Lena H att jag svara Tinis i din tråd. Hoppas det är ok.

Jo jag kurade Hugo vid 8 mån. Selma är SM från början och Tore är också SM men det spårade ur strax innan 5 månader. Vi sålde vårt hus och flyttade. Helt plötsligt satt jag och ammade 4ggr per natt. Men det fixade sig ju rätt snabbt med en kur :wink:

Jo, jag har väl funderat på aug. och Anna har sagt att det är ok. Problemet är barnpassning. Min man jobbar då sina två veckor i Norge och min mamma är i Grekland men jag jobbar på en lösning. Har sett att du ska ditt. Hoppas vi träffas :D :heart:

Förlåt Lena H igen. Nu ska jag koncentrera mig på att ge dig svar i den här tråden och inte tjattra med Tinis :wink: . Hoppas det är okej, ska inte hända igen :D

Kramar till er båda :heart: :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Förlåt LenaH skulle bara önska dig lycka till ikväll. Kör så det ryker. Vi ser med spänning fram emot första rapporten :D

Kram :heart:
Ida

www.sovgott.net
Åse

Inlägg av Åse »

Hej Lena H och alla engagerade på tråden! Jag har bett Mindy flytta den till Kurbarnens hjälpforum för barn upp till ett år, så det gör hon säkert så snart hon bara hinner. Alltså, hittar ni inte tråden här, gå genast till Kurbarnens...

Lena H, jag säger som Tinis och ilindström: häng i, släpp oss inte! Berätta hur det går och fortsätt ställa frågor. Och framför allt, LYCKA TILL!

:D Åse
Mamma till lille J född sep -06 och lilla T född jan -10
Gäst

Inlägg av Gäst »

Flyttar upp tråden så att du verkligen ska hitta den Lena H! :D

/Tinis
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hur går det Lena H. Tänker på er, och skickar attityd och tålamod.

Ida

www.sovgott.net
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Tini och jag skrev visst samtidigt :D

Ida

www.sovgott.net
Gäst

Inlägg av Gäst »

:lol:

Och tack för svaret innan, Ida! Nu ska vi verkligen sluta prata i Lena H:s tråd, men jag hoppas på Gastsjön!

Så, sänd oss ett livstecken Lena H så vi vet att du hittat hit!

/Tinis
Lena H

Jo, jag har hittat...

Inlägg av Lena H »

Nu har vi satt båten i sjön! Hon somnade 19.15 efter en kvarts buffande, men sen har det gått sämre... :? Jag hoppas att jag kommer att orka skriva en mer utförlig rapport i morgon när jag vet hur resten av natten har fortlöpt!
Lena H
mamma till Tindra född 050301 och Tyra 070910.
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hur gick natten?

Ida

www.sovgott.net
Lena H

Godmorgon!

Inlägg av Lena H »

Jag erkänner, det var jag som släppte in vargen! Vid några tilfällen bjöd jag honom t o m upp i spjälsängen! Undra på att hon skrek!! :roll: Nåja, Tyra skötte sig mycket bättre än vad jag gjorde och på det stora hela känner vi oss nöjda. Så här såg det ut:
19.00-19.15 Buffning, ramsa x 4, ut. (Plötsligt kom jag ihåg varför vi gick ifrån magläget när hon blev så pass stor att hon orkade hålla upp huvudet. Hon låg som en båge med huvud och fötter i luften...) Av dessa femton var 12 skrik, tre minuter var svordomar och två minuter var mumlande klagomål. Efter ett par minuter började hon klaga igen och jag sprang in och skulle precis börja buffa när hon somnade om av sig själv. Där var jag lite för ivrig!
19.30-19.32 Buffade, ramsade x 4. Hon svarade på det direkt och somnade. Kort.
19.35-20.25 Buffa, ramsa, ut, buffa, ramsa, ut, buffa, ramsa.... Här smet vargen in en och annan gång... Somnade i fem minuter...
20.30-22.30 (suck) Nu var han inne och krälade runt i sängen för fullt! Antingen är hon väldigt frågvis eller så är jag skitdålig på att ge bra svar. :cry: Eller båda delarna...
22.30 Buffade, ramsade, ut. Nu somnade hon, jag vet inte om det var för att hon var nöjd med svaret eller om det var för att hon var utmattad. Visserligen brukar vi hålla på så här i vanliga fall också, men med två skillnader; För det första brukar jag ta upp henne (och bekräfta oron), bära, amma, vagna och allt man kan komma på. Det gjorde jag INTE igår, jag t o m bytte blöja i sängen när hon hade bajsat. För det andra brukar vi hålla på med denna "kvällsritual" till framåt midnatt, ibland ännu senare.
01.50-01.55 Vaknade (?). Buffa, ramsa x 4, ut. Buffa, ramsa x 4, ut. Somnade! Nu hade hon inte ätit på sju och en halv timme, och hon har aldrig tidigare varit utan bröstet i mer än två timmar. Dygnet runt... Gissa om jag blev förvånad när hon somnade om!
05.57-06.02 Vaknade och var supersnorig! Buffade, ramsade (jag vill gärna se det som en bekräftelseramsa, men det var nog mer en frågeramsa... "Kan du tänka dig att försöka fram till mållinjen?" (Vargen igen!) Dock verkade hon inte bry sig om honom, för hon somnade om direkt!
07.00 Väckning av mycket trött bebis som gärna hade kunnat tänka sig en timme till! Inte var hon speciellt hungrig heller, vilket förvånade mig.
Pappa tog över och jag gick och la mig. Sista halvtimmen innan hon skulle sova vid nio fick han använda alla till buds stående medel för att hålla henne vaken. Han väckte henne 9.45 och nu är hon jättetrött igen. Nåja, hon skötte sig som sagt bättre än mig, och vi kämpar vidare!
Lena H
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Bra jobbat av både dig och dottern :thumbsup: =D>

Många blir just förvånade över att barnen inte är vrålhungriga till frukost. Nu i natt kan du ju släppa den vargen. Den dotter är faktiskt inte hungrig på natten :wink:

Se nu till att dagen fylls med mat, social delaktighet och massa skoj och bus så ska du se att det kommer gå galant även i natt :D

Än en gång härligt jobbat i natt, tänk på att nu ska ramsan börja ta över mer och mer. För att barnet ska kunna göra framsteg måste vi vuxna göra baksteg :wink:

Ser fram emot nästa rapport :heart:
Ida

www.sovgott.net
Lena H

Ett tillägg...

Inlägg av Lena H »

... angående min tidigare oro för den egna sömnen - eller bristen på densamma - för de fall att någon annan blivande kurare med samma oro läser denna tråd; Jag var inte alls speciellt trött! Vid halv tre-tiden var jag tvungen att pumpa ur och någon timme senare slumrade jag lite på en madrass på golvet utanför dörren. När pappa tog över på morgonen så sov jag ca 2,5 timme, och nu känner jag mig inte sämre än om man varit på en halvdan frostnatt på stan, och det klarar man ju! Alltså, blivande kurare, känn ingen oro för den biten!
:lol:
Lena H
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Härlig läsning LenaH! Även om det nosade runt en och annan varg i natt så såg du ju dem helt själv, så inatt har du ju bössan klar. Det kommer att gå helt galant för er, det vet jag helt klart! Och du har ju all världens guld hjälp av Tinis och Ida! :thumbsup:
Lena H

Det kan inte vara sant...

Inlägg av Lena H »

Godmorgon! Mer än ni anar....
Så här såg vår kväll/natt ut:
18.30 Nattslurk och skrattet
19.00 Ramsa x 4, solfjädra, ut
När jag kom ut till pappan vid TV:n tittade han förvånad upp på mig. "Sover hon??!" "Jag vet inte sa jag, hon bara la sig och var tyst." Tio minuter senare tittade han på mig igen och sa: "Men sover hon verkligen?!" Han smög fram till dörren och lyssnade och det gjorde hon!! Vi bara tittade på varann och visste inte vad vi skulle säga.
21.10 Ramsa utanför dörren x 4. Det hjälpte inte. In och solfjädra, ramsa x 4. Ut. Hjälpte inte. Dock låg hon kvar med huvudet nere och jag fick en känsla av att hon faktiskt ville somna om... Hon är tyvärr jättesnorig och hostig nu, hostan började i onsdags och jag tvekade länge om vi ändå skulle sätta igång med kuren. Till slut var jag tvungen att tända i fönstret och ta fram snorsugen. Jag tog inte upp henne och började buffa när så mycket snor som möjligt var borta. Hon låg hela tiden och gnölade och jag ramsade utanför dörren. När hon inte skriker upp sig, ska jag låta henne vara då i avvaktan eller? Så här höll vi på till 22.25 då hon somnade. Den här gången hade vi inte vargen som sällskap iaf! Det var nog mycket beroende på det som någon (förlåt, minns inte vem) skrev att jag nu vet att hon inte behöver äta på natten.
02.45 Vaknade och protesterade högtljutt på ett sätt som jag aldrig har hört förut! Inget bebisskrik, mera som om hon med hög stämma sa: "Va, ligger jag här fortfarande! Har inte jag sagt till dig att jag inte vill det!? Va!? Vad exakt är det du inte förstår??!!" Ramsa x 6 två gånger. Sedan sov hon igen!
Nu kommer det mest pinsamma, men samtidigt helt fantastiska! Pappan vaknade, sprang upp och väckte mig och vi tittade på klockan. 08.07!!! Det var den ljuvaste, djupaste sömn jag nånsin upplevt... :oops: Vi rusade in till Tyra och där låg hon vaken och nöjd!! Det här är inte sant!!
Kan någon ge mig hjälp med hur vi ska styra upp resten av dagen så att hon ändå är i fas ikväll?
Hälsningar från världens sämsta nattvakt... :oops: :oops:
Lena H
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"