Ok, go girls
Ganska snabblagat, rätt kända ingredienser och inte för dyrt för vi sparar föräldradagar. [-X
Jag bjussar på några bra grejer. Poppis hos 2-åriga sonen också.
Broccoli- och kasslergratäng:
Koka fullkornspasta, lägg ned frysta broccolibuketter sista minuten. Strimla kassler. Sila av vattnet och lägg ned allt i en ugnsfast form. Häll över ostsås (man kan lätt göra själv genom att ta mellangrädde, riva ned en smakrik ost och lite salt och peppar), hemlagad eller de som finns i små tetror. Strö över lite riven ost, in i ugnen 10 min på 200 grader.
Blomkålsmos i stället för potatis eller pasta
Ta färsk blomkål, bryt ned buketter och lägg ned i grädde (välj matlagning, mellan eller vanlig efter önskad fetthalt). Låt blomkålen puttra lite mjuk, salta och peppra lite. Ta mixerstaven och gör mos. Färdigt!
Simon tycker att det är jättegott, t ex till Chorizo-korv (min 70 % kött). Om moset blir för löst kan man sila bort lite grädde. Man lär sig avvägningen mellan grädde och antal buketter.
Kassler- och kycklinggratäng:
Fullkornsris eller fullkornspasta till om man inte vill äta den som den är med kokta grönsaker till t ex.
Strimla kyckling och kassler och bryn i stekpanan. Lägg ned i ugnsfastform, blanda ihop 2 dl creme fraiche (härdat fett tyvärr...) och 1 dl vitt matlagningsvin och häll över. Skiva tomater över och krydda med oregano. Avsluta med lite riven ost.