LCHF-menyer

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Mindy

LCHF-menyer

Inlägg av Mindy »

:o
Ok, go girls :!: Nu vill jag med en knapptryckning ha menyer (frukost-lunch-middag) för åtminstone 2 veckor. =P~
Ganska snabblagat, rätt kända ingredienser och inte för dyrt för vi sparar föräldradagar. [-X :wink:

Jag bjussar på några bra grejer. Poppis hos 2-åriga sonen också.

Broccoli- och kasslergratäng:
Koka fullkornspasta, lägg ned frysta broccolibuketter sista minuten. Strimla kassler. Sila av vattnet och lägg ned allt i en ugnsfast form. Häll över ostsås (man kan lätt göra själv genom att ta mellangrädde, riva ned en smakrik ost och lite salt och peppar), hemlagad eller de som finns i små tetror. Strö över lite riven ost, in i ugnen 10 min på 200 grader.

Blomkålsmos i stället för potatis eller pasta
Ta färsk blomkål, bryt ned buketter och lägg ned i grädde (välj matlagning, mellan eller vanlig efter önskad fetthalt). Låt blomkålen puttra lite mjuk, salta och peppra lite. Ta mixerstaven och gör mos. Färdigt!
Simon tycker att det är jättegott, t ex till Chorizo-korv (min 70 % kött). Om moset blir för löst kan man sila bort lite grädde. Man lär sig avvägningen mellan grädde och antal buketter.

Kassler- och kycklinggratäng:

Fullkornsris eller fullkornspasta till om man inte vill äta den som den är med kokta grönsaker till t ex.
Strimla kyckling och kassler och bryn i stekpanan. Lägg ned i ugnsfastform, blanda ihop 2 dl creme fraiche (härdat fett tyvärr...) och 1 dl vitt matlagningsvin och häll över. Skiva tomater över och krydda med oregano. Avsluta med lite riven ost.

:D
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
J och Å

Inlägg av J och Å »

Vad lustigt. Jag tänkte precis starta en sån här tråd. Har nu beställt Skaldemans(hette han så) bok. Och behöver också tips på maträtter.

Och annat som är värt att veta. Hur strikt ska man vara? Läste på ngn hemsida att folk har smör i kaffet istället för grädde osv. Ni med erfarenhet kan väl tipsa. Jag behöver äta för att må bra, men framförallt för att gå ner i vikt, vilket kommer att göra att jag få må bättre. Så allt ni kan tipsa om.

Hoppas det är ok Mindy, jag menar, du blev det ju lite mer frågor än bara tips på maträtter :oops:
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
J och Å

Inlägg av J och Å »

Äh, glöm mina frågor här. Tråden om viktproblem atar sig ju så bra, så jag får svar på frågorna där.
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Kopierar mitt inlägg från Viktproblemstråden!

:idea: Jag är ingen överdrifternas kvinna och jag äter inte LCHF för att "banta" - lika lite som jag tar till mig Barnabokens filosofi för att vara en "perfekt förälder" eller "få perfekta barn". Jag gör båda sakerna för att jag lärt mig att se orsak och verkan samt förstått och reflekterar över hur människan som helhet är fungerar.

:idea: Jag tycker att man ska veta vad man ska göra och varför man gör det och därefter fatta ett eget beslut efter vad man själv tycker verkar bra. Det gäller att hitta en personlig helhet och balans i det man gör. Då brukar det bli naturligt och rätt - och ENKELT!

:idea: Jag inspirerades av Annika Dahlkvists enkla råd då det begav sig i februari. http://www.fettskramd.se/AnnikaDahlqvistskostrad.pdf Sedan har jag haft det i tanken och agerat därefter. Visserligen har jag fördjupat mig långt mer i ämnet men denna grundtanke består. Och vad det gäller matlagning så är det ju "bara" att skippa pasta, ris, potatis och bröd - ät resten! Och använd grädde och smör som bas. Det har jag alltid gjort - även innan 8) . Nu gör jag det med gott samvete :P !
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

OK! :wink:
Här kommer några förslag på vardagsrätter som inte är dyra.
Till frukost äter jag alltid ägg och bacon.

Korvgryta:
Falukorv (kolla så kolhydratsinnehållet är max 5g/100 g)
lök
krossade tomater
paprika
fet grädde
till detta, en sallad och EN potatis, eller LITE fullkornspasta

KöttfärssåsKöttfärs
lök
champinjoner
krossade tomater
riven morot
fet grädde
örtkryddor
Tillbehör som ovan

Moster Siws köttgryta
500 g grytbitar av fläsk eller nöt
3 medelstora gula lökar i klyftor
2 dl vatten
1 buljongtärning, eller motsvarande fond
2 msk soja
1/2 tsk svartpeppar
1 burk champinjoner
3 dl. vispgrädde

Blanda allt utom grädden i en gryta.
Koka upp, sänk värmen och låt koka 30 min-1 tim
Häll i grädden och champinjonerna, koka upp - färdigt!
Inget förstekande och krångel alltså.
Egentligen ska man reda av med mjöl, men det hoppar jag över.
Serveras med smörkokta morötter, sallad och ev. en potatis.

Moussaka
500 g köttfärs
1 stor hackad lök
2 hackade tomater
1 dl. vitt vin

2 små zuccini
1 stor aubergine
Skiva på längden och stek i smör.
Lägg i en ugnsfast form

Stek köttfärs och en lök
Blanda i 2 hackade tomater, och 1 dl vitt vin. Låt puttra ihop en kvart tillsammans med salt, peppar, oregano, och lite muskot.
På med köttfärsen i formen ovanpå zuccini och aubergine.
Häll på 5 dl vispgrädde och massa ost. In i ugnen 40 min 200 grader.

kram anna

[/b]
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Mindy

Inlägg av Mindy »

Tack! Jag säger som sonen, meja meja! :wink:

Här är en god bärsmoothie till frukost eller mellanmål om man unnar sig lite bär om dagen.

2 dl sojamjölk
1 dl naturell yoghurt
2 msk linfrö
1 dl halvtinade bär (jag brukar ta jordgubbar)
1 tsk rivet citronskal

Med mixerstav! :D
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Alltså ni OCKSÅ :shock:
Kan väl säga välkommen till http://43.freebb.com/fettskramd/fettskramd.html.

Men jag håller med Mammut! Läs och lär! Skaldemans bok (Ät dig ner i vikt) eller Fettskrämd av L-E Litsfeldt (Jag har läst båda) så att ni vet varför ni gör dethär och vad det går ut på. Det är ingen bantningskur, det är en livsfilosofi. Som Barnaboken och dess filosofi är en "barnafilosofi" inte en "easy-fix".

Man väljer sedan nivå, så att säga. Den superstrikta lever på kött och fett och ytterst lite grönsaker. Annars lägger man till grönsaker. Andra äter lite "rena" kolhydrater, såsom pasta, ris eller potatis. En del väljer frukt. Jag äter kött, fett och grönsaker, samt "lördagsgodis". Dvs. är vi bortbjudna så äter jag lite fikabröd. Och bjuds det på mat där det inte går att undvika kolhydraterna så äter jag.
Jag har heller inte något överdrivet problem med övervikt...

Jag har inget belägg direkt men jag har hört många som är väldigt skeptiska mot soyaprodukter, och särskillt soyamjölk, eftersom det då blir så mycket på en gång.

Nu till recept:
Och eftersom lunch och middag i princip innebär att ta bort potatis/ris/pasta och ersätta med lite mer grönsaker och mycket mer fett, så tar jag inte med det.
Frukost
2 Kokta ägg och ½ avokado
eller
äggröra gjord på 1 ägg och 2 msk chreme fraich (fet förståss)

Kvällsmat
Brieost och oliver (bröd ÄR överflödigt!)
eller
nötter och mandel om man ätit ordentligt två eller tre gånger p ådagen så är man inte så hungrig på kvällen, men är man van att äta, så är man ofta lite sugen.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Jag gör om din smothie:
Vispgrädde och frysta bär.
Kan bli glass också om man inte tar riktigt så mycket grädde.

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
Mindy

Inlägg av Mindy »

Tack LO! :wink: :D

Ja, nu har jag krånglat till det och inte varit tydlig. :roll: Recepten ovan är med lågt GI och familjerecept. D v s jag har ätit lite av pastan och de andra i familjen som vanligt.

Grädde i Smoothien = mums! :lol:
Jag kände inte till det där om Sojamjölk! :?

Har beställt Skaldemans bok, ska bli mycket intressant att läsa. För som ni ser så vet JAG inte mycket om LCHF utan bara om allmän GI. Hade hoppats på fler förslag från er sida, även om jag tagit till mig Mammuts inlägg och förstår att jag kommer att ha mer klart för mig när jag har läst boken så står jag ändå där med idétorka när det vankas middag OAVSETT vilken filosofi jag tillämpar. :roll: :evil:

Men NU ska filosofin förhoppningsvis kunna bli livslång, för det här KÄNNS rätt! :D
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Mindy!
Gå in på länken LO/ skrev ovan.
Där finns ett forum som heter "lyckade recept" Där finns MASSOR av recept! :D

Här är ett till:
Koka ett blomkålshuvud delat i buketter. Lägg i ugnsform. Fyll på med grädde kryddat med lite senap. Täck med mycket ost. In i ugnen 225 grader tills osten fått fin färg.
Servera med sallad.

kram anna
ramlösa

Inlägg av ramlösa »

Hur fungerar LCHF-diet på små barn? Har för mig att de behöver kolhydrater?
Mamma till Joel född 11 oktober 2005
CHELLO

Inlägg av CHELLO »

Hej och förlåt att jag lägger mig i men jag måste få fråga;

Vad är LCHF :oops:

Är det ytteligare ett dietprogram

Mvh
CHELLO
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Det är svårt det där, för de flesta dietister säger att alla behöver kolhydrater. Jag har ingen aning.
Vera äter lite gröt och lite bröd hemma. Vanlig mat hos dagmamman, men vällingen har vi bytt mot 1 dl grädde 1 dl mjölk och en äggula.

Det är så mycket kolisar i vällingen, så det fick vara.

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

LCHF = Low Carb Hi Fat
Lite kolhydrater och mycket fett, lagom med proteiner.

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Jag skulle INTE våga mixtra med våra barn. Jag kan för lite om det för att våga chansa. De får helt enkelt denna kost, men med kolhydrater till.

kram anna
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"