Ledsen när han ska sova...

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Sa

Ledsen när han ska sova...

Inlägg av Sa »

Hej!
Kuren går bra!!! Två veckor tot idag. :D Killen sover sina natttimmar vaknar ibland ca 15 min för tidigt men sover hela natten utan att vakna/somnar om av sig själv.
Problemet är dock att han inte vill gå och lägga sig. När han blir lite trött så blir han lite gnällig. Badar, blir glad \:D/ . Smörjs in, får pyjamas, börjar då gnälla lite igen, pappa och jag är glada och som vanligt. Försöker busa lite med honom, går ibland, oftast ett lite skratt för att sedan bli lite gnällig igen. Dricker välling, myser :heart: . Välling slut, gnäll..försöker vara som vanligt säger god natt till mamma/pappa, in i rummet släcker sista lampan....gråten börjar :cry: . Läggs i sängen med ett käckt nu är det natt... Buffas lite..lugnar sig lite. Går ut med en glad och hurtig ramsa.. :D. Sonen tar lite ny fart och gnäll/skriker lite..tystnar efter någon/några minuter. Iblanad en ramsa till..Sovmorrar lite och somnar inom 10 min :sleep: .. jag vet att detta inte är helvetet på jorden men det blir en lite klump i bröstet innan varje nattning för att han blir ledsen. Vi vill ju att han ska tycka att det är skönt att gå och lägga sig...
Har någon snälla tips på hur man kan få honom lite gladare på kvällen..eller kommer det att gå över av sig själv :?: Vi vill ju att han ska vara glad då han går och lägger sig :lol:
Sara; mamma till Billy 060211!
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Jag tycker att det låter som att han är lite övertrött.
Du kan ju alltid lägga honom en halvtimme tidigare ett par kvälla för att se om det förändras. Det påverkar inte schemat för övrigt (förutom bad och nattslurk såklart).

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Sa

trött??!

Inlägg av Sa »

Jag tycker också det ibland. Han lägger sig redan klockan 18.30 ca, ibland lite tidigare. Känns lite väl tidigt att lägga honom klockan 18.00. :?: Kan man inte förlänga dags eller morgonluren istället??!!? På morgnarna vill han gärna sova längre..det skulle ju göra att man kanske kunde flytta dagsluren lite längre fram på dagen??!!??
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Oja. Det hade jag också valt ;)
Känns det som att det funkar så är det inget problem. Men lägg då "normal" kväll kl 19 (om nu morgonen blir 7). Och lägg honom 18.30 när det behövs.

Får han tillräckligt med sömn i övrigt? Jag gissar ju att du gjort ett schema med tillräckligt med sömn.
Det kan ju också vara så att han behöver ta igen en del om han sovit för dåligt tidigare.

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
Sa

Inlägg av Sa »

Funderar på att förlänga morgonluren med en kvart, sedan skjuta fram lunchluren 30 min. Jag tror att det skulle vara bra då han vill sova längre på morgonen. Har däremot väldigt svårt att få honom att sova längre på dagen de dagar jag tyckt att han behövt det.
Schemat blir då följande

6.30 morgon (han vaknar oftast lite tidigare, gillar tydligen mornar)
6.40 frukost
8.30-9.30 sova
10.15 äta
12.30-14.00 sova
14.10 äta
17.15 äta
från 18.00 bad, välling och natti natti.
Känns bättre tror jag.
Sa

Inlägg av Sa »

Förlängde både morgon och dagslur idag med 15 min. Sonen är endå tröttare än någonsin på kvällen :(. la honom i sängen klockan 18.09. Han var då nära att "falla ihop". Tar inte till sig ramsan nu...utan skriker, gnäller och lugnar sig sedan själv..morrar lite och blir sedan tyst efter ca 10 min..Det känns som att något är fel :?: Varför är han så trött på kvällen nu när han får sova :?: :?: :?: . Han är lite snorig och hostar på nätterna men har ingen feber eller så. Brukar vara lite snorig så det är inget ovanligt.
Hur ser mitt schema ut???????? Jag tycker att det verkar bra..
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Jag vet ju inte hur mycket sömnproblem ni har haft tidigare, men det är inte ovanligt att små som inte har fått sova ordentligt tidigare helt enkelt blir så lättade att de blir tröttare och tröttare ett tag. De tar liksom igen det de missat.
Det är inte heller ovanligt att de blir sjuka när kroppen tillåter det, vilket den kan göra när den får tillräckligt med sömn. För lite sömn innebär stress för kroppen, vilket ger kroppen förhöjd beredskap. Det gäller även vuxna, inte alls ovanligt att man blir sjuk på semestern.

Ge honom lite marginalkvartar när han behöver, men håll tiderna i övrigt. Bekymra dig inte sedan utan betrakta det som ett lyckat jobb! :D

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
Sa

Inlägg av Sa »

ÅÅÅ vad skönt att du säger så. :heart: Det är precis vad jag och maken har spekulerat i. Han är så otroligt aktiv nu sedan han börjat sova ordentlig så han vill aldrig och då menar jag verkligen aldrig sitta still. Det är som att han tar igen allt han har missat förut genom sin trötthet. Låter honom sova lite marginalkvartar denna vecka så får vi se om det blir lite lugnare/piggare sedan.
Sa

Inlägg av Sa »

ÅÅÅ vad skönt att du säger så. :heart: Det är precis vad jag och maken har spekulerat i. Han är så otroligt aktiv nu sedan han börjat sova ordentlig så han vill aldrig och då menar jag verkligen aldrig sitta still. Han kör liksom slut på sig själv med all sin nyvunna energi. Det är som att han tar igen allt han har missat förut genom sin trötthet. Låter honom sova lite marginalkvartar denna vecka så får vi se om det blir lite lugnare/piggare sedan.
Sa

Inlägg av Sa »

La sig 18.35 idag!!! :D Mycket piggare och gladare. Lite gnäll vid nedläggandet, vi solfjädrade lite längre. Han skrek han till (argt) när pappa gick ut. Tystnade efter 1 min, morrar och somnar. Vi ger ingen bekräftelseramsa då utan ramsar bara x 4 på utgång. Ska vi bekräfta :?: :?:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"