Om ett barn som är lite större:
Gustav är nu 4 år och med undantag för att han vaknade på nätterna under en period i våras (då han var 3,5 år) så har han sovit som en prins hela sitt liv. Det finns perioder, som du beskriver, med förkylning och annat då det kan tjorva till sig, men har man väl stakat ut en bana kommer man fort upp på den igen. Det är det bästa.
Gustav sov hela nätter, från 19-07, från det att han var 3 månader. Det gör han fortfarande.
Gustav bråkar (så gott som) aldrig om att gå och lägga sig. Han tycker att det är trevligt och skönt att gå och sova.
Efter skratt och saga somnar min lilla älskling nästan bums. (Ingen långdragen nattning.) Alla dagar. Hemma som borta. Även när mamma och pappa har fest eller middag för vänner

. Efter 19 har vi vuxen-tid och det är värt massor för förhållandet.
Jämförelser är oundvikliga. Det finns så många barn som sover dåligt. Många med barn i samma ålder har avundats oss.
Men eftersom man måste lägga ner lite jobb på att strukturera och planera känns det väl jobbigt. Det är värt det! "Rutinerna ger frihet" skrev någon i detta forum och det är så sant! Jag är så glad att Gustav sover så bra. Men jag är nästan gladast över att vi införde "ensamleken". Rekommenderas varmt.
Nu jobbar vi på med lilla Ivar. Man får ingenting gratis, har jag märkt, men det går framåt

.
Tove med prinsarna; Gustav, född aug -02 , Ivar, född maj -06 och lillebror Axel född sept -11
Ivar kurades 22-26 mars 2007 i Gastsjön! <3