Vi behöver hjälp NU! Ber om ursäkt om jag är i fel forum...

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
pippilottan

Vi behöver hjälp NU! Ber om ursäkt om jag är i fel forum...

Inlägg av pippilottan »

Vi har en flicka på två år drygt. Hon hade kolik så de första tre månaderna skreks det ju en del, men så en kväll när hon var ganska precis tre mån somnade hon helt plötsligt själv i sin säng och sov till kl åtta morgonen efter! Det fortsatte hon sedan undantagslöst med. Jag överdriver inte.
Så när hon är 18 mån kommer lillebror till världen. Han saknar kolik, och tydligen också sömnbehov.Men eftersom han sover ganska mycket på dagen och är glad och snäll när han är vaken så gör det ju inte så mycket att han är vaken i prncip hela natten.
Vaken, glad sällskapsjuk.
Storasyster sover fortfarande gott om natten de första fem sex månaderna. Problemen för henne har börjat nu.
Lillen är sju mån. Oftast somnar han bra på kvällen i sin säng, men sover bara ca två timmar innan han vaknar första gången. Sen är han vaken minst en gång i timmen hela natten.
Han lägger sig kl 8 och vaknar första gången kring elva tolv.Vid sju ger vi upp och stiger upp med han. Detta sömnmönster har han haft sen han föddes. Han äter inget på natten och har inte gjort på många mån.
Han har sängen i vårt rum och använder napp. På dagarna sover han oftast kring två timmar mellan kl halv tio och halvtolv.
På eftermiddagen är det värre. Blir oftast bara någon halvtimma timma, ibland en gång i bland två, och oftast på olika tider för han går sällan söva samma tid två dagar.Eftersom att storasyster fixade sömnen själv är vi helst ställda, och helt slut.
Som om vi inte hade nog så har nu storasyster börja komma gråtandes in till oss om natten.
Olika tider men oftast efter midnatt( hon lägger sig kl sju). jag vägrar ta henne i sängen så vi följer henne tillbaka till sin säng under mycket gråt. Ibland flera ggr under natten. Hon sover inget under dagen. Hon stiger upp vid sju halv åtta och sover i eget rum.
Vi behöver hjälp NU! Efter sju månaders total sömnbrist orkar våran lilla familj inte mer. Den enda som är glad är lillkillen. Oavsett tid på dygnet sitter han mest o ler. HJÄLP!HJÄLP HJÄLP!
Som ni förstår är inte problemet att barnen inte somnar, utan att dom vaknar.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Re: Vi behöver hjälp NU! Ber om ursäkt om jag är i fel forum

Inlägg av annawahlgren »

pippilottan skrev:...eftersom han sover ganska mycket på dagen och är glad och snäll när han är vaken så gör det ju inte så mycket att han är vaken i princip hela natten.

Han har sängen i vårt rum och använder napp. Som ni förstår är inte problemet att barnen inte somnar, utan att dom vaknar.
:D Välkommen är du :lol:

"Efter sju månaders total sömnbrist orkar våran lilla familj inte mer. Den enda som är glad är lillkillen. Oavsett tid på dygnet sitter han mest o ler", berättar du, och nu är ni "ställda och helt slut".

Men varför har ni ställt till det för er på det här viset :?: :!:

Här behövs enkla, lugna rutiner, som inte ska ifrågasättas av någon (allra minst er själva, om man säger :shock: ) :!:

Lillebror sover hos er och vaknar en gång i timmen men äter inte utan "sitter mest och ler", oavsett tid på dygnet. Vad som än händer eller inte händer på natten så HÄNDER det saker, och detta noterar till slut naturligtvis även vanligen välsovande storasyster. PÅ NATTEN HÄNDER DET SAKER :!: meddelar ni henne natt efter natt, i handling, samtidigt som ni klagar.

Jag hoppas du förstår vad jag menar. Budskapet är ju: PÅ NATTEN HÄNDER INGENTING, annat än att alla människor sover som grisar. Och små barn sover lite tidigare och lite mer än vuxna, därför att de ännu mer innerligen än vuxna behöver sin egen, goda, ostörda, sammanhängande nattsömn.

Problemet, kan man säga, är inte att de små barnen vaknar, för vaknar till gör alla människor under natten, du och jag också, även om vi vuxna vet att det fortfarande är natt, vänder oss och somnar om. Men de små barnen som vaknar till kan ställa frågor. "Är allt OK? Är det någon där, som håller koll på vargen? Vågar jag sova lugnt? Bevakar ni mina intressen? Vakar någon över mig?" Eller också frågar de bara helt banalt: "Är det morgon nu?"

Ni har svarat med stor underhållning för den lille, och den stora älsklingen har då fått det indirekta beskedet att på natten händer det en massa saker, tydligen, som man ju inte bör gå miste om, kan tänka. Säger om inte annat den rena nyfikenheten :wink: :lol: (Som dock inte bör odlas nattetid, ty PÅ NATTEN HÄNDER INGENTING.)

Små barn gör som vi lär dem. Nappen är ett "strålande" exempel :oops: :roll:

Ta och kura dem bägge två, tycker jag :wink: :lol: Och passa på att kura er själva då, om man säger. Det är inte synd om er, ni har bara inte vetat vad ni gjort :cry:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"