Hjälp! Vad gör man när de får tänd

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Gäst

Hjälp! Vad gör man när de får tänd

Inlägg av Gäst »

Hej!

Vi är inne på uppföljningsveckan av kuren och det har gått bra fram till inatt då han vaknade kl 04.30. Hittills har ramsan funkat när han har vaknat vi den här tiden men inte inatt. Jag gick in och kollade att allt var ok (att han inte hade trasslat in sig i filten osv.) och det var det. Han fortsatte skrika till kl 06.15 (han skall vakna 07.30) då vi bestämde oss för att låtsas att det var morgon och plocka upp honom.

Den enda förklaringen jag kan komma på är att han håller på att få tänder. Hur skall jag fortätta nu? Ingenting hjälper varken ramsa, tillrättaläggande eller solfjäder Det känns inte rätt att bara låta honom ligga och gråta. Han har inte buffats tidigare så det är inget alternativ.

VAD SKALL JAG GÖRA??? :(
mammamy

Inlägg av mammamy »

Hej Rose! Du ska göra ingenting! Absolut inte ta upp honom före det är morgon. Tänder eller nåt annat, orsaken till att han ställer frågor kan vara bilken som helst men det är helt ointressant, det viktiga är hur ni bemöter det. Jag föreslår att ni ramsar EN gång högt och tydligt direkt han börjar, sen låter ni honom hållas helt utan åtgärd tlss han bli ledsen, först då ramsar ni igen. Ta inte upp honom!
Att få tänder är helt normalt och det bör ni förmedla till honom. Han kommer att få många tänder, vara förkyld många gånger osv och då får inte ni föräldrar börja vela på det här sättet. Fram med attityden och backa undan mer. Glöm inatt som blev fel!
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!
Gäst

Inlägg av Gäst »

Men om han är ledsen i flera timmar och inte ens minimalt ramsande hjälper, det kan väl inte vara rätt att bara låta honom gråta??? Jag vet att man inte skall ta upp honom och kommer att undvika det in i det sista men finns det INGET jag kan göra när han gråter, ramsan som har funkat tidigare hjälper inte i det här fallet?
Katarina-Mamma duracell
Kontakt:

Inlägg av Katarina-Mamma duracell »

har du provat att stryka lite flytande alvedon över tandraden för att lindra värken? det funkade för oss och nätterna blev mer som vanligt igen. Men du får inte ge upp nu, du måste visa att detta är sättet det ska vara på
Mamma till två barn som får Emil i Katthult att blekna

blogg om pyssel och allt därtill: krumelurans.blogg.se
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Nej, jag tror inte på Alvedon. Jag tror inte på trafik ö h t. Om han bara somnar om fem stackars minuter under vargtimmen 4-6 krymper han så småningom "klyftan" mer och mer tills uppvaknandena är borta helt. Så ha inte för bråttom :D Ha inte bråttom alls :D

Shn-kuren går inte som på räls. Det är fråga om en process. Det kan vara fem steg fram och två tillbaka. Mycket, mycket vanligt är just detta: lilla älsklingen som plötsligt börjat sova mer än han/hon förmodligen gjort i hela sitt lilla liv någonsin, "tror" att han/hon är utsövd. Det har ingenting med tänderna att göra. Vargtimmen går förbi, men det kan dröja flera veckor. Det är alltid någonting som krånglar länge: en eller två dagslurar, och/eller vargtimmen. "Livskriser" uppstår. Ha helt enkelt tålamod och ladda bössan - UTANFÖR barnets rum :shock: Tänk på vakten (läs "Så här kan det gå till"). Vakten springer inte omkring bland dem som sover eller ska FÅ sova, i lugn och ro. Han spanar utåt, bortåt.

Du har släppt in ett gäng vargar med din oro och det är lätt hänt - förståeligt men totalfel. Ut med dem :D Peppa dig med påläsning. "Varför skriker barnet?" t ex. Och Lathunden, igen och igen :D

"Ledsen i flera timmar" tillåter jag mig tro att du inte skulle tillåta att han var. Det är din uppgift att lugna honom, men det ska göras är han ligger. Han ska inte "räddas". (Att det är farligt att ligga i sängen är ju inte ens sant.) Om inte ramsan funkar, plötsligt, måste du lägga mer kraft i den, ett annat tonfall, en tåligare konsekvens. Då duger inte en attityd av att "han har inte buffats tidigare så det är inget alternativ". Det är just alternativ du behöver. Det är "dialogen" som ska till nu. Du måste lära dig lyssna och lyssna av och använda verktygen därefter. Men sparsamt. Allt mer sparsamt. Med allt mer förtroende för den lille själv.

Här ska inte gråtas i "flera timmar". Här ska ramsas direkt och sedan göras andra ljud i huset. Vid verkligt olycklig kris har du solfjädern att ta till, som ska vara tyst och orörlig och pågå länge nog. Att buffa är också ett mycket gott alternativ. Och buffningen ska ni öva in på varandra, inte på barnet med vargarna svansande kring era frågande ben :lol:

Jag ber dig, läs och läs på, läs och lär :D

Måste lite surt få påminna om vad som står i mina introduktioner: inget forum här är något klagoforum. Upp till konstruktiv ledning och glad kamp för den goda sömnen, alltså :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Gäst

Inlägg av Gäst »

Tack Anna och ni andra för att ni tar er tid att svara!

Det är lätt att hamna i "tunnelseende/tänkande" när man ens bäbis gråter men nu känns det bättre efter lite peppning.

Det är väl bara att kavla upp ärmarna då och börja om. Skall börja öva buffning så att det blir ett alternativ :wink:

Det var inte meningen att klaga eller låta gnällig, men det är lätt att bli desperat när ens lilla ängel gråter, speciellt om man tror att han har ont.
gunnar

Inlägg av gunnar »

Håller med Anna (såklart) och rekommenderar solfjädern. Funkar perfekt. Du är där men ändå inte om du förstår vad jag menar. :)
Mor till son född 4 mars 04 och son född 10 januari 07
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"