Nej, jag tror inte på Alvedon. Jag tror inte på trafik ö h t. Om han bara somnar om fem stackars minuter under vargtimmen 4-6 krymper han så småningom "klyftan" mer och mer tills uppvaknandena är borta helt. Så ha inte för bråttom

Ha inte bråttom alls
Shn-kuren går inte som på räls. Det är fråga om en process. Det kan vara fem steg fram och två tillbaka. Mycket, mycket vanligt är just detta: lilla älsklingen som plötsligt börjat sova mer än han/hon förmodligen gjort i hela sitt lilla liv någonsin, "tror" att han/hon är utsövd. Det har ingenting med tänderna att göra. Vargtimmen går förbi, men det kan dröja flera veckor. Det är alltid någonting som krånglar länge: en eller två dagslurar, och/eller vargtimmen. "Livskriser" uppstår. Ha helt enkelt tålamod och ladda bössan - UTANFÖR barnets rum

Tänk på vakten (läs "Så här kan det gå till"). Vakten springer inte omkring bland dem som sover eller ska FÅ sova, i lugn och ro. Han spanar utåt, bortåt.
Du har släppt in ett gäng vargar med din oro och det är lätt hänt - förståeligt men totalfel. Ut med dem

Peppa dig med påläsning. "Varför skriker barnet?" t ex. Och Lathunden, igen och igen
"Ledsen i flera timmar" tillåter jag mig tro att du inte skulle tillåta att han var. Det är din uppgift att lugna honom, men det ska göras är han ligger. Han ska inte "räddas". (Att det är farligt att ligga i sängen är ju inte ens sant.) Om inte ramsan funkar, plötsligt, måste du lägga mer kraft i den, ett annat tonfall, en tåligare konsekvens. Då duger inte en attityd av att "han har inte buffats tidigare så det är inget alternativ". Det är just alternativ du behöver. Det är "dialogen" som ska till nu. Du måste lära dig lyssna och lyssna av och använda verktygen därefter. Men sparsamt. Allt mer sparsamt. Med allt mer förtroende för den lille själv.
Här ska inte gråtas i "flera timmar". Här ska ramsas direkt och sedan göras andra ljud i huset. Vid verkligt olycklig kris har du solfjädern att ta till, som ska vara tyst och orörlig och pågå länge nog. Att buffa är också ett mycket gott alternativ. Och buffningen ska ni öva in på varandra, inte på barnet med vargarna svansande kring era frågande ben
Jag ber dig, läs och läs på, läs och lär
Måste lite surt få påminna om vad som står i mina introduktioner: inget forum här är något klagoforum. Upp till konstruktiv ledning och glad kamp för den goda sömnen, alltså