Hej Helma

Välkommen
Inte för att jag kanske är något proffs men kanske kan jag komma med någon input:
1) Bör det vara 4 timmar mellan starten på varje mål och till nästa eller 3,5? Har läst olika råd.
Enl Standardmodellen så ger man mat när barnet vaknar och sedan byter man blöja och umgås (då har man ett barn som är mätt och belåtet på skötbordet) sedan ger man Påfyllningen från andra bröstet.Detta sker inom en timme. Efter det följer vakenhet som totalt då uppgår till 2 timmar från att Lillen vaknat. Sedan följer 2 timmars sömn. Det är detta som man vill försöka eftersträva 2 timmars sömn , 2 timmar vaken. Men som sagt det finns många scheman där barnet bara sover 1 1/2 timma vid något tillfälle. Titta på hur många timmars sömn totalt det blir, det ska vara ca 16 timmar/dygn.Det blir ju då ca 6 timmars sömn på dagen innan natten börjar.
2) Nattslurken, bör den ges på kvällen eller morgonen? Är det viktigt att barnet får sova sammanhängande från 20-04 (dvs första delen av natten) eller går det lika bra med 23-07?
Jag vet att Anna.W rekomenderar att låta barnet sova det klassiska 20.00-04.00 då vaknar barnet fint kl.07.00 och får således den fina sömnen på förnatten

. Vi här hemma har natt 20.30 sover 8 timmar till 04.30 då Nattslurken kommer på 20 minuter (ena bröstet, rap ej byte av blöja) och sedan morgon kl. 07.00. Meningen är att barnet ska sova sammanhängande 8 timmar.
3) Se svaret på punkt 1. Enl. Standardmodellen påbörjars varje vakenpass med mat. Ett barn på 11 veckor ska inte behövas "knockas" med mat, "inte behandlas som nyfödd längre" utan läggas efter umgänge och vakenhet.
Har en liten fundering :-k på ditt kvällspass som jag kan se vaknar Alvin 17.30 för mat, bad och skratt för att sedan sova 20.00 samtidigt skriver du att han inte orkar vara vaken max 2 timmar, detta blir ju 2 1/2
5). Ja, jag är då inte den bästa på att vagna men det låter som om du kanske vagnar för långsamt så han tycker det är skönt

. Det är viktigt att inte vagna då han tystnar utan då avsluta med skak. Meningen är att de inte ska somna med vagningen utan somna efter avslutad vagning, annars kan man hamna i det sk. "Vagningsträsket". Dra i vagnen precis som om du skulle fånga den om den var på väg utför ett stup och tryck sedan samtidigt ner handtaget så det påbörjas med ett knyck. Sedan ska man vagna kortare och kortare för varje gång och det är viktigt att gå därifrån efter skak på handtaget.Skriker han högre så får du också ta i rejält tills han tystnar (bör ske inom 2 minuter).
Så här ser vårt schema ut, håller just nu på att träna in detta denna veckan och det behövs lite vagning då och då vid uppvak. Netten går fin, fint:
7-08.30 Mat med mgänge och ensamlek (11/2 tim)
08.30-10.30 Sova (2 timmar)
10.30-12.30 Mat med umgänge ligga och titta när jag lagar lunch, stryker etc.(2 tim)
12.30-14.30 Sova (2 tim)
14.30-16.30 Mat med Umgänge , Promenad ute om det inte gjorts tidigare på dagen.
16.30-18.30 Sova (2 tim)
18.30-20.30 Mat och bad och 20 minuter innan läggdags en kvällsslurk
20.30-04.30 Sova natt
04.30- ca 05,00 Nattslurk på 20 minuter (ej byte av blöja)
05.00-07.00 Sova fortsatt natt.
Detta var lite tips från mig

Fick inte till det där med att klistra in dina citat men hoppas du fått svar åpå några av dina funderingar

Hoppas du får fler.
Lycka till
God natt
Yvonne
Victor född 28 juni 2006.
Simon född med snitt 5 februari 2009
Tur att vi blivande föräldrar och blivande barn har en Anna Wahlgren.