Hjälp m schema, nattslurk mm för 11-veckors

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Helma

Hjälp m schema, nattslurk mm för 11-veckors

Inlägg av Helma »

Hej!
Jag har nu i flera veckor läst AWs böcker och på webbplatsen och skissat på många scheman för vår gobebis :heart: Alvin. Han fyller 11 veckor i morgon (född 060615) och väger redan över 6,7 kg! Men nu är det dags att sluta vela och se till att familjen äntligen får sova på nätterna. :sleep: Önskar dock lite expertråd först!

Så här är schemat tänkt:
07.00-08.00 Vakna, mat
08.30-10.00 Sova (1,5 tim)
11:00-12:00 Mat
12.00-14:00 Sova (2 tim)
15.00-16.00 Mat
16.00-17:30 Sova (1,5 tim)
19:00-20.00 Mat, bad och skratt
20.00-07:00 Sova natt (22:30 Nattslurk)

Frågor:
1) Bör det vara 4 timmar mellan starten på varje mål och till nästa eller 3,5? Har läst olika råd.

2) Nattslurken, bör den ges på kvällen eller morgonen? Är det viktigt att barnet får sova sammanhängande från 20-04 (dvs första delen av natten) eller går det lika bra med 23-07?

3) I schemat ovan avslutas både 11-målet och 15-målet med att sömnpassen inleds. Har läst att det inte är okej att sova så tätt inpå maten. Problemet är att Alvin inte är hungrig förrän efter fyra timmar. Han orkar inte heller vara vaken i mer än två timmar (Oftast bara 1,5 timmar). Hur ska jag ändra? Tar hjärtans gärna emot förslag!

4) Bör barnet ha en lunch/em-vila på minst två timmar, eller räcker det med 1,5?

5) Hur ska man vagna när barnet mest ligger och låter missnöjt? Alvin ligger och låter arg länge innan han börjar skrika. När jag vagnar tystnar han med en gång, när jag slutar börjar han gnöla igen och jobbar upp sig till skrik. Så där kan vi hålla på i mer än en timme i varje omgång. Antar att jag då vagnar på fel sätt. Hur ska jag tänka/göra? Ska jag vagna med i hans upp och nergångar från missnöje till skrik? Jag hinner oftast inte mer än stanna vagnen så börjar han fråga igen och allt börjar om, alltså har jag inte ens hunnit med sista skaket och gått därifrån.

Tack så mycket på förhand! :heart: :D
Helma
Mamma till :heart: :heart: två underbara pojkar födda 0410 och 060615
Lillsprudlis

Inlägg av Lillsprudlis »

Hej Helma :!: Välkommen :heart:

Inte för att jag kanske är något proffs men kanske kan jag komma med någon input:
1) Bör det vara 4 timmar mellan starten på varje mål och till nästa eller 3,5? Har läst olika råd.
Enl Standardmodellen så ger man mat när barnet vaknar och sedan byter man blöja och umgås (då har man ett barn som är mätt och belåtet på skötbordet) sedan ger man Påfyllningen från andra bröstet.Detta sker inom en timme. Efter det följer vakenhet som totalt då uppgår till 2 timmar från att Lillen vaknat. Sedan följer 2 timmars sömn. Det är detta som man vill försöka eftersträva 2 timmars sömn , 2 timmar vaken. Men som sagt det finns många scheman där barnet bara sover 1 1/2 timma vid något tillfälle. Titta på hur många timmars sömn totalt det blir, det ska vara ca 16 timmar/dygn.Det blir ju då ca 6 timmars sömn på dagen innan natten börjar.

2) Nattslurken, bör den ges på kvällen eller morgonen? Är det viktigt att barnet får sova sammanhängande från 20-04 (dvs första delen av natten) eller går det lika bra med 23-07?
Jag vet att Anna.W rekomenderar att låta barnet sova det klassiska 20.00-04.00 då vaknar barnet fint kl.07.00 och får således den fina sömnen på förnatten :sleep: . Vi här hemma har natt 20.30 sover 8 timmar till 04.30 då Nattslurken kommer på 20 minuter (ena bröstet, rap ej byte av blöja) och sedan morgon kl. 07.00. Meningen är att barnet ska sova sammanhängande 8 timmar.

3) Se svaret på punkt 1. Enl. Standardmodellen påbörjars varje vakenpass med mat. Ett barn på 11 veckor ska inte behövas "knockas" med mat, "inte behandlas som nyfödd längre" utan läggas efter umgänge och vakenhet.
Har en liten fundering :-k på ditt kvällspass som jag kan se vaknar Alvin 17.30 för mat, bad och skratt för att sedan sova 20.00 samtidigt skriver du att han inte orkar vara vaken max 2 timmar, detta blir ju 2 1/2 :?: :wink:

5). Ja, jag är då inte den bästa på att vagna men det låter som om du kanske vagnar för långsamt så han tycker det är skönt :) . Det är viktigt att inte vagna då han tystnar utan då avsluta med skak. Meningen är att de inte ska somna med vagningen utan somna efter avslutad vagning, annars kan man hamna i det sk. "Vagningsträsket". Dra i vagnen precis som om du skulle fånga den om den var på väg utför ett stup och tryck sedan samtidigt ner handtaget så det påbörjas med ett knyck. Sedan ska man vagna kortare och kortare för varje gång och det är viktigt att gå därifrån efter skak på handtaget.Skriker han högre så får du också ta i rejält tills han tystnar (bör ske inom 2 minuter).

Så här ser vårt schema ut, håller just nu på att träna in detta denna veckan och det behövs lite vagning då och då vid uppvak. Netten går fin, fint:
7-08.30 Mat med mgänge och ensamlek (11/2 tim)
08.30-10.30 Sova (2 timmar)
10.30-12.30 Mat med umgänge ligga och titta när jag lagar lunch, stryker etc.(2 tim)
12.30-14.30 Sova (2 tim)
14.30-16.30 Mat med Umgänge , Promenad ute om det inte gjorts tidigare på dagen.
16.30-18.30 Sova (2 tim)
18.30-20.30 Mat och bad och 20 minuter innan läggdags en kvällsslurk
20.30-04.30 Sova natt
04.30- ca 05,00 Nattslurk på 20 minuter (ej byte av blöja)
05.00-07.00 Sova fortsatt natt.

Detta var lite tips från mig :) Fick inte till det där med att klistra in dina citat men hoppas du fått svar åpå några av dina funderingar :) Hoppas du får fler.
Lycka till :!:
God natt
Yvonne
Victor född 28 juni 2006.
Simon född med snitt 5 februari 2009
Tur att vi blivande föräldrar och blivande barn har en Anna Wahlgren.
Helma

Inlägg av Helma »

Hej Yvonne! :D
Tack för alla råd! Har med stort intresse läst ditt senaste samtal med AW och lärt mig massor.

Såg också att jag planerat 2,5 timme vakentid precis när jag redan skickat iväg inlägget :oops: Det gäller att inte vara alltför trött när man schemasnickrar :sleep:

Tidigare har Alvin ätit var tredje timme, men det har varit svårt att få i honom andra bröstet. Jag trodde att det var fem måltider PLUS nattslurk som gällde, men så för en vecka sedan verkade han inte hungrig vid måltiderna längre. Då blev jag osäker och gav honom mat oftare på dagen och två gånger till på natten, precis som man INTE ska göra. Så då brakade allt och vi hade nattklubb hela nätterna igen. :roll:

:idea: Men nu har jag fattat att det är fyra måltider plus nattslurk som gäller, tack och lov. Var lite för snabb med att tro att han bara vill äta var fjärde timme för i går eftermiddag och i dag har han ätit ungefär efter 3,5 timmar och faktiskt varit hungrig! :shock:

Natten som gick var den tredje sedan vi bestämt att han skulle sova åtta timmar utan mat igen. Den första var väldigt jobbig (Vagningsträskvarning!) och den andra lite bättre, då kändes som om jag fått bättre teknik. I natt väckte jag honom heller inte vid 22:30 som jag tänkt, för han har tidigare sovit ganska bra från 20-04 och jag ville försöka igen. Så han sov jättebra från 20:30 till ca 04, med undantag för några kortare vagnpass.

Så det känns som om vi är på rätt väg! \:D/ Åtminstone med nätterna ...

Jag tycker ert schema ser väldigt bra ut. Har några fler frågor om det går bra.
1) Hur får ni till dagslurarna? Har du några tips? 2 timmar låter som en dröm, tycker jag.

2) Fungerar det bra att lägga 20:30? Äter han nattslurk med god aptit så nära inpå fjärde målet? Jag är rädd att Alvin inte skulle äta då och bli hungrig snabbare på natten.

3) Räknar du den slurken innan natten som femte målet, eller bara ett extra mål eftersom Victor äter vid 4:30 på natten? Såg att du frågade AW om det, men är inte helt säker på vad hon menade. Eller tänker man nattmål = extramål som ska tas bort på sikt?

Tack igen för råden! :D
Hälsar Helena
Lillsprudlis

Inlägg av Lillsprudlis »

Hej igen :!:

Kul att höra att mina "dumma frågor" till Anna har kommit till hjälp :)

Roligt att höra att du får till nätterna :D
Svar på dina frågor:
1: Hur vi får till dagslurarna ..... Nja, vi jobbar på det kan man säga. Första luren går bäst och även det andra.Inga problem att få Lillen att somna men han vaknar nästan jämt efter 30 minuter, oftast hjälper lite vagning eller rusk i handtaget ibland går det bara inte, han gnyr, gråter och jag bara vagnar och vagnar (Vagningsträsket besökte vi senast idag senaste sovpasset) Så jag är absolut inte den bästa att komma med goda råd om detta. Behöver faktiskt lite hjälp själv. Men jag kan avslöja att idag när lillen skulle sova sitt andra pass så fick jag vagna mer eller mindre i 40 minuter innan Lillen somnade och jag........ :sleep: Vilket medförde att vi båda försov oss :roll: :oops: därför var han väl helförvirrad när han skulle läggas kl. 17.00 och sova 2 timmar....Men han fixade det själv genom att vara vaken och gny och trilsaks med oss så kvällen blev bra till slut. Sov 20.40 :shock: Ska ALDRIG hända igen. :evil: Hädanefter är det jag som ställer väckarklockan.

2: Det sitter som en smäck kan man säga. Hur knöliga och bökiga dagslurarna varit så har kvällspasset aldrig krånglat. Jag ger ena bröstet och han snuttar lite längre så här på kvällen (brösten är lite slappare kan man säga :lol: ), rap och umgänge då vi pratar etc oftast blir det inte så länge förrän han vill ha mat igen. Serverar då det andra bröstet. Rap. Denna timme består av mycket ammande. Sedan tar vi ett bad och då har ca 30 minuter förflutit. Sedan ger jag den sista slurken och han slocknar nästan vid bröstet. Sover sen fint till 04.30 ca.

3: Ja , slurken efter det fjärde målet räknas som det femte enl. Anna.W. Men ärligt talat så vet jag inte om det målet ska tas bort på sikt. Det kan inte vara många droppar som han får i sig om jag ska vara ärlig.

Lycka till :!:
God natt
Yvonne
Victor född 28 juni 2006.
Simon född med snitt 5 februari 2009
Tur att vi blivande föräldrar och blivande barn har en Anna Wahlgren.
Helma

Inlägg av Helma »

Hej igen!
Tack för svar!
Ja , våra senaste nätter har inte varit så roliga. Tyckte vi var på rätt väg ... men lillen har haft nattklubb. Jag har vagnat och vagnat och vagnat så att jag nästan somnat stående :sleep: :sleep: :sleep: Känner mig helt slut. Måste göra helt fel, för vi är vakna från 01-05 varje natt, med uppehåll för kortare sovstunder.

Fråga:
Vad gör man om man har planerat nattmål 04 och barnet somnat 03:30 efter att ha blivit vagnad, väcker man då 04 i alla fall?

Hälsningar
Helena
kokos

Inlägg av kokos »

Helma skrev:Hej igen!

Fråga:
Vad gör man om man har planerat nattmål 04 och barnet somnat 03:30 efter att ha blivit vagnad, väcker man då 04 i alla fall?
Ja, om barnet somnar om 3.30 ska man vara otroligt nöjd att man då verkligen FÅR väcka barnet: det är när man själv har kontrollen att få väcka som man kommer någonstans. Så svaret är JA ni ska väcka kl 4.00. Att ni får till en omsomning är kanonbra: då lär sig barnet att NI har koll!

Men ja - ni tycks ha fastnat lite i vagningen. Vagna rejält, det ska inte vara fråga om att vagna i timtal. Vagnar man försiktigt och länge så blir bara barnet nervöst. Tänk att du ger ett besked när du vagnar! Vagna inte till sömns. Och när barnet har tystnat/lugnat sig avslutar du med ett par långa drag och skak. Och gå därifrån. Vagna kortare och kortare för varje gång.

Om du vagnar "rätt" får du tyst på barnet på max ett par minuter, när tekniken och beskeden verkligen sitter tar det bara några drag! Öva med tyngd i vagnen!

Har du läst den här tråden?
http://annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=7807
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
Helma

Inlägg av Helma »

Tack för ditt svar! :)

Efter att jag höll på att duka under av trötthet i går tog min sambo hand om natten. De senaste nätterna har inte gått så bra. MEN! Alvin sov från 20:30-06:10 med undantag för oro under cirka två timmar mellan 01-03 då pappa fick vagna och byta blöja. Men det är verkligen mycket bättre än tidigare. Alvin har också sovit mycket bättre under dagslurarna. :D

Fråga:
Hur gör ni för att vagna över 45-minuters skarven? Börjar ni redan då man märker att barnet börjar vakna eller ska man vänta tills det börjar ropa?

Hälsningar
Helena
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"