Jisses! Hur hantera 8 mån ångest som helt spårat ur!?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
mrs tall

Jisses! Hur hantera 8 mån ångest som helt spårat ur!?

Inlägg av mrs tall »

Jag har tidigare skrivit om vår Skruttis som varit gnällig under den senaste tiden, men nu har det mesta spårat ur! :( Ja, det ända som fortfarande fungerar är sömnen, han sover som en stock och vill gärna sova ännu mer. Vi har utökat sömnen med en halv timme per dygn, så vi är tillbaka på 15 h per dygn trots att han är nästan 10 mån.

Gnället jag nämnt om har övergått till gallskrik. Han skriker nästan hela sin vakentid, och det mesta kan utlösa tröstlöst skrik. Matning (absolut det värsta!), bad, att han lyckas ställa sig upp, att han lyckas sätta sig ner, att han inte lyckas ställa sig upp, att han inte lyckas sätta sig ner... ja... det mesta helt enkelt. Av de 9 h han är vaken skriker han säkert 7! (Detta är samma unge som bara för en stund sedan inte skrek över huvudtaget!) Att vara i famnen passar inte alls, men inte att vara på golvet heller. Vi brukar sätta oss på golvet med honom men det har ingen större effekt det heller. (fungerade ganska bra fram tills helt nyligen). Någonstans måste vi ha gjort fel! :( Det verkar bara eskalera och bli värre och värre. :cry:

Hur skall vi ta oss ur dethär? Är det fortfarande 8 mån ångest, eller vad har hänt? Kan ungar "fastna" i sin kris? Vi skall om ett par veckor resa tillbaka till USA och jag fasar för de omställningar som kommer med det!

Att jag inte är i mitt livs form pga av graviditeten gör inte det lättare, tack gode gud har maken ett tålamod som heter duga! :D Råd mottages gärna!
Mamma till lilla Skruttis som föddes 1. nov. 2005 och lill-Skruttan som föddes 7.nov. 2006
mrs tall

Inlägg av mrs tall »

Ja just det... Skulle tillägga att jag nog läst i BB om 8 mån ångest för ett tag sedan, men boken är i USA så jag har inte tillgång till den just nu. Det må betraktas som bokens ända nackdel att den väger ett halvt ton och är därmed lite svår att frakta runt jordklotet! :D
Mamma till lilla Skruttis som föddes 1. nov. 2005 och lill-Skruttan som föddes 7.nov. 2006
Myra

Inlägg av Myra »

Hej. Har pm:at dig.... /Myra
Mamma till Joel född 0205 och Johanna född 0509
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej
Vetju inte vad du fått för svar från Myra...

Han har fastnat i ett mönster som han inte kan ta sig ur. Det måste ni hjälpa honom med.
Jag läser in att ni prövar massa olika saker vilket är förståeligt när han skriker som han gör, men kanske inte det rätta.

Lugn, ro och konsekvens tror jag är nyckelorden för att vända trenden. OCH social delaktighet. Ta med honom så mycket det går i dina/era sysslor så att han får känna sig delaktig och behövd - han klarar mer än ni tror (tror jag). När han inte är med och är delaktig så låt honom vara så mycket det går genom att göra dina sysslor. Du är mycket upptagen och hör inte hans illtjut. Se till att han får komma över tröskeln själv, skrika färdigt. Ta sig ur sitt missnöje utan att bli "räddad".
Uppmärksamma honom när han gör rätt - låter lite mindre. Och mindre när han skriker. Svårt, men viktigt.

Mata honom så lite som möjligt, ge honom chansen att äta själv genom mat som han kan plocka i sig för egen maskin. Sedan kan du ha en sked och peta i lite då och då under måltiden.

Det var några tankar från mig.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
mrs tall

Inlägg av mrs tall »

Jag har på känn att det börjat lossna lite nu... Jag har lagt till mer utevistelse på hans vilkor, och lite mer positiv uppmärksamhet i form av lek och sånger av oss ömma föräldrar. Jag har märkt att vi alltför ofta tror att han skall reda sig själv och hänga med i det vi gör. (Vilket han ju ofta gör, men kanske inte hela tiden).

Sociala delaktigheten har varit väldigt svår eftersom han inte längre hålls på ett ställe, vilket slutar i att vi antingen springer och hämtar honom stup i kvarten (han orkar koncentrera sig ca 20 sek på en sak) och inte så mycket blir gjort. Att damsuga är dock konon eftersom han inte bara kan röra sig med damsugaren, utan även hjälpa till. (Vi har det rent och städigt här hemma nuförtiden!) Att handla i butiken fungerar också, eftersom han då sitter i kundvagnen.

Det där med uppmärksamhet när han skriker tror jag på. Dock är det jätte svårt ibland! Maken har varit jätte duktig på den biten.

Nu är ensamleken slut och det är dags att sparka igång dagen på allvar! Tack för hjälpen!
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej mrs tall :D

Du har fått många fina råd men jag vill dela med mig av det som ofta funkat mycket fint hos oss. Nu förstod jag att du inte känner dig helt ok men ni är ju två vuxna :D

Du skrev: "och lite mer positiv uppmärksamhet i form av lek och sånger av oss ömma föräldrar"

Utmärkt :thumbsup:

:idea: Om inget annat "fungerar" här brukar jag plocka fram mina hemliga show, dans och teaterambitioner :wink: :lol: Avväpna helt enkelt :!: Ett plötsligt "häxvrål" följt av fånig dans (balett t.ex) eller härma olika djur. Knasiga sånger med hemmagjorda texter, klappa i händerna, stampa med fötterna, låtsas bli anfallen av gosedjur... :roll: Kittlas på fötterna, leka tittut med ett grytlock, ja allt du kan komma på som tar bort fokus från det som för tillfället är trist :lol:

Lycka till :!: :D
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Diskhon är en bra plats. Diskborste att "diska" med och något att diska. Tacka kollosalt mycket för hjälpen när ni är klara.

Om han inte "gör rätt" eller ens diskar hela tiden gör ju inget. Och om det tar 30 minuter att diska istället för 10så gör ju det inget heller kanske.

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
mrs tall

Inlägg av mrs tall »

mrs tall skrev:Jag har på känn att det börjat lossna lite nu... Jag har lagt till mer utevistelse på hans vilkor, och lite mer positiv uppmärksamhet i form av lek och sånger av oss ömma föräldrar. Jag har märkt att vi alltför ofta tror att han skall reda sig själv och hänga med i det vi gör. (Vilket han ju ofta gör, men kanske inte hela tiden).

Sociala delaktigheten har varit väldigt svår eftersom han inte längre hålls på ett ställe, vilket slutar i att vi antingen springer och hämtar honom stup i kvarten (han orkar koncentrera sig ca 20 sek på en sak) och inte så mycket blir gjort. Att damsuga är dock konon eftersom han inte bara kan röra sig med damsugaren, utan även hjälpa till. (Vi har det rent och städigt här hemma nuförtiden!) Att handla i butiken fungerar också, eftersom han då sitter i kundvagnen.

Det där med att inte ge uppmärksamhet när han skriker tror jag på. Dock är det jätte svårt ibland! Maken har varit jätte duktig på den biten, men jag medger nog att jag får skärpa mej där.

Nu är ensamleken slut och det är dags att sparka igång dagen på allvar! Tack för hjälpen!
mrs tall

Inlägg av mrs tall »

Diskhon har varit jättebra ända tills nyligen! Nu hålls han inte längre på bänken utan hans eskapader är så hårresande att jag inte vågar ha honom där. Det är otroligt hur huvudlösa småbarn är när de inte riktigt förstår höjdskillnader! Jag har försökt ha honom i barnstolen brevid mej, men då räcks han ju inte till vattnet... :roll: Vid matlagningen får han pyssla med köksredskapen i en låda osv.

Det blir nog bra så småningom! Som tur är är vi två ännu några veckor före maken måste tillbaka på jobb!
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Emil står i sin barnstol vid diskhon och når alldeles utmärkt ner i diskon. Själv står jag vid sidan av honom och har ena armen runt honom. Fast då är jag ju smal som en vidja :? , ingen gravidmage alltså :) .

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
mrs tall

Inlägg av mrs tall »

Ha ha! :D :D :D Jodu, med den här jättebullen får man vara glad om man själv räcks till diskhon! :D
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Misstänkte att det var på det viset :wink: :D :D

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
mrs tall

Inlägg av mrs tall »

Hade honom igår sittande vid diskhon med fötterna I den lilla diskhon. Det gick faktiskt riktigt bra! Skam den som ger sig!
:D
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Jag menar alltså att han ska sitta I diskhon, inte på bänken eller vid sidan. Det kräver ju att man har två så att man kan diska i en och ha honom i den andra...

Lite bättre attityd av självklarhet tror jag är på sin plats också. Han behövs ju - eller hur(?).

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
mrs tall

Inlägg av mrs tall »

Fast vi har bara en diskho :cry: . Men, men... om 2 veckor åker vi till USA och DÄR har vi två STORA diskhoar brevid varann. :D
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"