När införa skrattet till gonattet?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Sarika

När införa skrattet till gonattet?

Inlägg av Sarika »

Hej
inatt tar vi bort sista nattmålet (04.30) så det blir natt 22.30-07.30 = 9 tim. :D Vi är peppade till max :D

En tanke som slog mig, när inför man så att säga skrattet till gonattet? Kommer inte ihåg när vi införde det på vår dotter. Som det är nu så pumpar jag lilla Viggo full med mat så länge det bara går på nattslurken. Det slutar alltid med att han så att säga äter i sömnen och tillslut släpper och inte vill ha mer. Jag lägger då honom till sängs i sovande tillstånd. Övriga sovapss läggs han alltid vaken. När ska jag börja väcka honom från nattslurken och busa för att få fram ett skratt? Vi brukar i vårt umgänge innan nattslurken prata om allt möjligt och vi skrattar då också oftast tillsammans räcker det då han fortfarande är ganska liten 2 månader och 1 vecka.

:D Sara
Sara
Mamma till Vilma född 040503 :heart: och Viggo född 060328 :heart:
VilmaochViggo
Åsa R

Inlägg av Åsa R »

Vi tankar också fullt på kvällssnåret, men har börjat bryta trugandet lite tidigare för att lägga henne innan hon somnat. Om hon bara ätit bra under övriga dagen så tänker jag att de där sista ynka millilitrarna som slinker ned på slutet varken gör till eller från för att hon ska somna om när hon vaknar till på natten. :)

Hur gick det första natten med 9 timmar? Vi väntar ett par veckor till och kör då på 10h natt 20.00 - 06.00.
Åsa R
Mamma till fantastiska Leo dec -02 (SHN-kurad vid 4-mån) och Jane mars -06.
Åsa R

Inlägg av Åsa R »

Glömde skriva att vi försöker få till ett leende åtminstone - men oftast är hon så trött att ögonen går i kors :) :) När de är såhär små tror jag det viktigaste är att etablera vanan är viktigare än själva skrattet i sig - dvs att stunden precis innan läggning ska vara med skratt och energi - inte nedvarvning (mörkt/tyst osv). Snart orkar de vara mer vakna och då blir det "skratt-till-gonatt" på riktigt!
Åsa R
Mamma till fantastiska Leo dec -02 (SHN-kurad vid 4-mån) och Jane mars -06.
Sarika

Inlägg av Sarika »

Ja du har nog rätt Åsa, det är bara det att vissa dagar har det inte varit så mycket mat på dagen så jag har verkligen velat få i alla droppar som går till natten.

Vi har vid nattslurken hittills gjort det mörkt osv för att han ska lära sig vad som är kvällen/natten, men som du säger det är dags att ta bort det :wink: Han är ju inte nyfödd längre. :wink: Och snart så är han väl vaken av sig själv innan läggning när han blir lite större.

Vi har gått från 6,5 tim till 9 tim, vi hoppade liksom över 8 tim detta för att det passar bättre för övriga familjen så vi kortar av kvällen när han blir 3 månader.
I natt vaknade han först vid 03.00 och jag lät honom vara, oftast om han vaknar till då (händer ibland), så brukar han klara det själv, men inte i natt :( Så jag fick vagna av och till i ca 1 tim 15 min (hörde hur han verkligen ansträngde sig för att somna) så när han somnade så var klockan 04.30 och det är då han brukar få sitt nattmål. Så jag undrade i mitt stilla sinne hur natten skulle fortsätta.....Men han vaknade nästa gång 05.10 och då vagnade jag tio korta drag direkt jag hörde honom och sen låg han och bökade. Jag avvaktade 10 min men han blev varken tyst eller skrek upp sig så jag tänkte att jag lägger mig (var så trött) så hör jag ju om han behöver vagnas igen. Men sen somnade jag och vaknade av hans gnöl 07.05 :!: :D Om han sovit eller ej vet jag inte men tror det annars borde jag hört honom då vagnen står precis vid sängen. Så att få mat på natten verkar inte vara något han behöver längre. Han åt morgonmålet men inte så mycket som jag trodde. Tog några drag och sen ville han kolla in annat :D Fast jag hoppas nu att 9 tim natt ska göra att han äter lite bättre på dagarna så att sovpassen inomhus (där han fortfarande vaknar efter 45 min) ska bli lite bättre.

Kram
Sara
VilmaochViggo
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D En liten älskling av det ynka formatet vill ju ingenting hellre än att skratta själv, höll jag på att säga. Man kittlar, busar, blubblar i magen, leker och lockar till leenden och skratt mest hela tiden med en sådan liten kerub, eller hur :?: Då är det bara att se till att han är glad, riktigt glad, när han ska läggas, men det måste inte komma EFTER nattslurken. Det kan precis lika gärna komma före och gör det ju, inte sant :wink: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Sarika

Inlägg av Sarika »

Tack Anna :D

Ja han skrattar faktiskt bara man tittar på honom :lol: å flörtar man med honom så storknar han :heart:
Sara
VilmaochViggo
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"