Några frågor mitt i kurandet, mitt i 2:a uppf&ou

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Åkerb

Några frågor mitt i kurandet, mitt i 2:a uppf&ou

Inlägg av Åkerb »

Hej!
Måste skriva i forumet både p.g.a frågor men oxå positivsm. :lol: Började kura sonen för 14 kvällar sedan. Jag hade odlade min attityd, men den fick jag jobba mig till, för i 2 veckor var jag tveksam till att metoden skulle fungera på MIG inte min son! :oops: Jag har nattat honom med bröstet sedan han varit nyfödd, och det var ju hur mysigt och enkelt som helst, tills han sa ifrån. Dels genom att inte somna trots maratonamningar, och dels genom att han vaknade 8-10 ggr per natt. Kulmen nåddes precis som Anna säger vid 6 månader. Stod ut tills boken kom och andningslarmet. Började kura honom då 7 månader och 1 vecka gammal.
Jag kände att nåt måste göras. Första kvällen somnade han på 13 minuter !!!!:shock: Vi var helt stumma!! Vaknade sedan 4 ggr. Varav 2 av gångerna somnade han om med ramsa och 2 ggr av gångerna var det ramsa och buffa x100 men somnade till slut om efter 1 timme båda gångerna. Natt nr 2 somnade på 8 minuter. Vaknade 3 gånger och somnade om något lättare men dock buffning 2 av gångerna vid 1 tillfälle.
Natt nr. 3 ....somnade visserligen på 19 minuter men sedan inte ett ljud förrän 6.30!!!???? :shock: :shock: :shock:
Nattsovandet ska vara mellan 19.45-6.45. Han sover som en stock tills 5.40-6.10 med undantag av 2 mornar då vi väckt honom. 6.45. Annars inte ett ljud under hela natten. Förrutom inatt då han vakande 2.25 och somnade om på 15 minuter med ramsa x3, med långa pauser. Han knölar dock in sig i det tunna täcket. Ska man låta han ligga på det , det blir kanske knöligt. Flyttar honom dock från fotändan till andra sidan efter 10 minuter. Ibland vet man inte när han somnat, hur exakt är det med 10 minuter?

Nu till frågan. På mornarna tar inte ramsan. Jag ramsar direkt vid minsta pip men han ångar upp sig nåt kolossalt. Jag är oxå försiktig med att hamna i buffandet så det har jag inte gjort. Hur kan jag gå vidare? :?: Jag ramsar inte heller så mkt utan väntar in reaktionen. Jag/vi har aldrig fått honom att somna om på morgonen. När han väl skrikit upp sig är det svårt att få honom så pass lugn så att vi kan komma in och köra uppväckningskalajset. (här har jag buffat 1 gång en morgon men det blev bara värre!) Jag vet att detta ska bli bättre men jag /vi vill inte att han ska vara ledsen som det faktiskt låter som att han är.

Sedan ett lyxproblem. Måste väcka honom 3 av daglurarna? Är det bra? Långa sovpasset sover han dock bara 1 timme istället för 1.5 timme :roll:
Han sover alla dagslurarna i vagn, oftast går jag ut, det kan vara jobbigt, ska jag börja med dagslurar inne i hans säng. Eller är det för tidigt. :?: Vi har ju 5 dagar kvar på uppföljningsveckan!
6.45 Vakna-Bröstet
8.30-9.15 Sova
10.30 Lunch
11.00-11.45 Sova
12.45 Frukt eller 1 bröst
13.30-15.00 Sova
15.00 Middag
16.30-16.50 Sova
18.30 Gröt
19.45 Sova

Tack för alla fina inlägg som har hjälpt mig massor och tack allra sist men inte minst Anna W.
Mammor till *Noah 051010 ;-);-);-)
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du :lol:

Härlig rapport :wink: :lol:

Ha nu lite lugnt tålamod bara. Allt ser ju toppen ut :wink: Eller nästan allt. Resten är skönhetsfläckar :x av övergående natur :lol:

Kolla "Tips på vägen" om tidiga morgnar. Ramsa direkt men bara en gång (x4). Kör sedan andra ljud i huset, och/eller spela musik, gärna klassisk (utan sång). Höj volymen vid behov, sänk så smått när han "går ner", stäng av när han tystnat, sätt på igen om och när han börjar om... Det finns tråd om detta; kanske kan du via search hitta en massa på musik :?:

De tio minuterna är inte så viktiga. Det viktiga är att man inte råkar dundra (smyga, kila, ila) in efter exakt tjugo minuter, när sömnen är lätt och ytlig och lilla barnet blir lika förvirrat som vaket över ens plötsligt uppdykande, störande närvaro :cry: Man kan lyfta barnet rätt och dra undan alla knöliga underlag. Eller bara lägga en filt ovanpå det hela.

Ja, väck barnet, håll tiderna, helst ska inte marginalkvarten användas nu än, på dagarna. Vagna över skarven så han sover vidare på 1,5-tim-luren eller åtminstone har förutsättningarna (se Verktygslådan och öva efferktiv vagning :!: ). Ändra ingenting i schemat eller i var det ska sovas; han håller på och lär sig nu och alla polletter har inte trillat ner än. Ju tydligare desto lättare och bättre :!: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"