Bråk om sista luren - nu behöver vi reda ut detta

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
kokos

Bråk om sista luren - nu behöver vi reda ut detta

Inlägg av kokos »

Ibland krånglar lillkillens sista lur. Jag tycker inte att jag kan läsa mig till hur det ska vara med sista luren om barnet inte somnar i tid.

Nu la vi honom i sängen 16.30. Hans lur är till 17.15. Han somnade inte förrän 17.05 utan skrek och gormade och domderade.

Enligt mig ska vi ta upp honom 17.15: han har fått chans att sova sina 45 minuter. Enligt hans pappa kan vi låta honom få en marginalkvart till 17.30.

Hur ska det vara egentligen? Har för mig att jag läst någonstans att man ska börja klocka luren från det att han somnar men i så fall skulle han ju få sova till 17.50 :shock: Och hur är det om barnet inte somnar alls inom lurens 45 planerade minuter?

Kan nån reda ut det här för oss innan vi blir ännu mer osams...
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
JH

Inlägg av JH »

Som jag har förstått det så är det viktigt att hålla tiden på just 45min och 20min-lurarna. Alltså barnen ska SOVA exakt 45 eller 20 min. Om det tar 20 minuter att somna så ska barnet sedan ändå SOVA 45 minuter (till skillnad från de andra sömnpassen, där man bara använder sig av marginalkvart vid behov).

Så har jag alltså förstått det utifrån egna och andras frågor här på forumet.... Ni andra, har jag rätt?? :-k
Jenny, mamma till
Elsa :heart: 25 juli 2004 - SHN-kur vid 4 månader
Siri :heart: 18 april 2007 - SM från start
Bilder på Elsa och Siri!
father of sons

Inlägg av father of sons »

:D

Precis!
Det är 20 eller 45 minuter EXAKT (inga marginalkvartar) som gäller, från det att barnet somnat.

När vår son var vaken halva 45-luren gav jag honom 20 min när han väl somnade, för att inte resten av dagsschemat skulle sabbas. Det är också ok att slänga in en 5-minuterslur när som helst! :wink:

Jag tror att det bästa är att "hålla schemat på näsan" och "laga" med marginalkvartar, 5-20-45-minutare.

dp

Tack, behöver dock lite mer input

Inlägg av dp »

Tack pappa till en son,

Detta tror jag på. Vill dock ha lite till input. Vår sista lur för natten är 16:30-17:15. Nu somnade sötkorven 17:05 efter mycket skrik, då bestämde vi gemensamt att låta han sova 20 minuter till 17:25; dvs fem minuter över hans tid. Enligt din metodik (och min kära frus) skulle du alltså ha väckt honom 17:15 istället, eller?

Nästa fråga, om han inte hade somnat förrän tex 17:12, hade du då också väckt han 17:15?

Min nuvarande känsla är att man skall avrunda till det som är närmast av 5, 20, alt 45 minuter men jag är långt ifrån säker; vad tycker ni?

En slutlig fundering är ifall vi behöver skruva på schemat redan nu eftersom han snart är sju månader. Just nu ser schemat ut så här:

6:30 Vakna + äta
9:00-10:30 Sova
10:30 Äta lunch
13:00-14.15 Sova
14:15 Mellismål
16:30-17:15 Sova
17:15 Middagsmål
18:30 Nattslurk
19:00 Sova hela natten!

Berätta gärna också vad ni för övrigt tycker om schemat.

/dp
Pappa till Adrian *23 juni 2004 och Edvin *26 juni 2006.
Adrians kue startade 17 oktober 2004, Edvin kör standardmodellen från start.
JH

Inlägg av JH »

Som jag fattar era inlägg så menar ni samma sak..... eller? Alltså, om barnet inte vill somna under en 45min-lur så gör man det till en 20min istället för att inte rucka på schemat! :D

Schemat verkar bra, men som du sa borde ni kanske snart dra ner på timmarna eftersom ni fortfarande kör 15 timmars. Men jag har ju ingen erfarenhet av det ännu eftersom Elsa bara är 5 mån. :)
Jenny, mamma till
Elsa :heart: 25 juli 2004 - SHN-kur vid 4 månader
Siri :heart: 18 april 2007 - SM från start
Bilder på Elsa och Siri!
father of sons

Hej :D

Bra att ni bestämde er för 20 minuter! Klokt!
Enligt din metodik (och min kära frus) skulle du alltså ha väckt honom 17:15 istället, eller?
Nej, jag skulle inte ha väckt honom 17.15!
17.25, precis som ni gjorde! (20min=naturlig sömnrytm)

Avrunda? Ja, är det 30 kvar på sovtiden skulle jag ge honom 20 (lättare att väcka=glad unge).
Nästa fråga, om han inte hade somnat förrän tex 17:12, hade du då också väckt han 17:15?
- Nej, då hade jag väckt honom efter 5 minuter (naturlig sömnrytm). Sedan lagt honom 30 minuter tidigare inför natten. (vilket inte påverkar rutinen)
Min nuvarande känsla är att man skall avrunda till det som är närmast av 5, 20, alt 45 minuter men jag är långt ifrån säker; vad tycker ni?
Håller med! Så jobbar vi! :D

Ert schema ser bra ut, men jag skulle sikta på en 12h-natt - Det klarar han!
Em-luren skulle jag göra till en 20minutare (den luren försvinner senare) :D
dp

Underbara svar

Inlägg av dp »

Tack för bra svar från multipla håll,

Extra barnskratt :D :D :D går till fader till en son; skönt med pappor på föräldraforum också. En extra eloge till att du svarar "inline"; maskulin logik :).

Lycka till med ditt Verktygande :!:

/dp
dp

En sista fråga (just nu )

Inlägg av dp »

En sista lång fråga (just nu ) :lol:,

Om man *gud förbjude* tänker sig att man i framtiden råkar ut för att ingen sömn infinner sig och att om klockan passerat ordinare tid på detta sista pass (17:15 i vårt fall), skall man då ge upp och ta upp Sötkorven eller skall man pina på i tio minuter med en marginalkvart för att försöka få till en femminutare?

/dp
father of sons

Manlig logik :D it takes one too know one :D

Det finns inga marginalkvartar på kortlurarna (5, 20, 45).

Om Adrian "gud förbjude" inte somnar under det planerade sovpasset nästa gång eller under en hel vecka :shock: skulle jag ändå ändra den till en 20-minutare och förlänga natten.

Annars är det bara att ge honom en "femma" och lägg honom en halvtimme tidigare på kvällen. ( "femman" kommer förr eller senare :sleep: )
dp

Femman "rular" (rules)

Inlägg av dp »

Tack igen. Det här blir bättre och bättre! Bra att veta om femman i förtid. Skall gå in på min femte öl nu :lol: ; jag har privat tid ikväll.
father of sons

"Privat tid" :?: 5, 20 eller 45? marginalkvart? åt båda hållen? :lol: :lol:

Berätta gärna hur det går för er med sonens em-lur! :D
dp

Ha, ha, ha...

Inlägg av dp »

Bättre och bättre som sagt :lol: :lol:

PHN är det som gäller just den här gången; Privat Hela Natten. Med andra ord är man på skiftet igen 06:30 plus minus en kvart. Min fru gick på detta schemat igår; skötte sig bra :o.

Att verktyga in några PHN, PHK och PHH i kvartalen är bra för relationen!

I'll keep you posted!

/dp
kokos

Inlägg av kokos »

Tusen tack för svaren på frågan om sista luren! Vore ju väääldigt skönt med en 12-timmarsnatt... Men som det har varit nu vaknar han gärna vid 6.15, dvs kvartar åt fel håll. Och så har vi fortfarande alldeles för ofta problem vid vargtimmen, tror det är det som gör att jag inte vågar ta steget till en längre natt. Då blir det ju ännu längre tid att få killen att somna om tills han äntligen får komma upp!

Nu har det varit tre nätters vargtimmetjafs på rad :twisted: och jag fattar bara inte vad vi gör för fel... Jag blir tokig när det är ett babblande och bubblande från 5.15 på morgonen och då är det inte ens säkert att han somnar om!!! :cry: Vi har testat lite olika: pangramsa (fungerade de första gångerna), upprepat ramsande (ramsa - svara -ramsa - svara högre - lägga tillrätta - somnar....), vi har skramlat med allt möjligt, vi har gjort INGENTING (pappas favorit :lol: )...

Egentligen är mitt drömschema så här:
7.00 vakna + äta välling
9.30-11 sova
11 äta lunch
13.30-14.15 sova
14.15 äta mellanmål
16.40-17 sova
17 äta middag
18.40 nattslurk
19 sova natt

Det blir 14 timmar och 35 minuters sömn om jag har räknat rätt och det är väl vad 7-månadersbebisar behöver (nåja han är inte riktigt 7 månader ännu men ändå)

Problemet med det schemat är t ex att det blir lite för långt mellan frukost och lunch och för tätt mellan mellanmål, middag och nattslurk... Plus att jag oroar mig :oops: för att han kanske inte vill sova 12 timmars natt...

Det där var ju en helt annan fråga egentligen. Schemafråga tycks vara min favorit.
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
father of sons

God morgon!? :)
Ang. vargtimman ( som vi ej har ngn erfarenhet av, försöker tipsa ändå) så tycker jag, precis som Adrian, att det låter jätte-spännande!
Undrar vad som händer idag kl.05.00?!
Skrammel i köket?
Mamma sjunger i sängen?
Pappa och jag pratar?
Mamma och pappa låtsas sova?
Det låter som julafton varje dag, ur-kul! Härlig underhållning :lol:

Babbel och bubbel = kör med öronproppar. :wink:

Var konsekventa! Bestäm er för ett sätt i vargtimman och kör stenhårt! Han ledsnar, det går över, framhärda. Tråka ut honom, för på natten händer ingenting.. Absolut ingenting! :)

Schemat ser jätte-bra ut! :thumbsup:

Oroa dig inte för om Adrian inte "vill" sova 12h natt, du ska få iväg vargen
(din oro) så snabbt som möjligt och återta attityden av självklarhet / ta ledning!

Paradoxalt nog så kan barn sova längre på morgonen om de läggs en halvtimme tidigare... Värt ett försök?

Ett stort lycka till!

kokos

Inlägg av kokos »

Hahaha ja du har rätt vi har inte varit konsekventa... I natt gjorde jag praktiskt taget ingenting. Ramsade direkt när han vaknade 5.45 och sen låg han och snackade, sov en liten stund och fick kliva upp 6.30, hans normala vakentid. I natt var det alltså en ganska bra natt.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"