Natt 1: Det tog 45 minuter sen sov han. Han ropade allt möjligt, typ "jag vill bort, jag vill i famnen, kan du sätta täcke på, jag måst bajsa..." Jag ramsade på. Sen ropade han att han hade bajsat. Han gör det mera ytterst sällan i blöjan. Jag gick in tog av blöjan, satt sonen på pottan. Sen då han bajsat färdigt, på med ny blöja sonen i säng och ut med ramsan. Allt det tog två minuter. 10 min efter det sov han. Han vaknade 3.50 på natten. Jag gick in, la tillrätta och ut med ramsan. Inga protester. 6.30 vaknade han nästa gång. Jag gick in la ner sonen och ut med ramsan. Efter 10 min var det tyst. Sen var han tyst tills vi väckte. Hans natt ska vara 19.30-7.30. Han sov ca 10 timmar första natten. På dagsluren tog det 10 minuter tills han sov. Sov i 1,5 timmar.
Natt 2: 10 minuter och han somnade! Härligt. Sov till 6.30. Jag ramsar. Efter 10 min är det tyst. Somnar inte om. Jag väcker 7.30. På dagsluren somnade han efter 10 min.
Natt 3: Han sov efter 5 minuter! Vaknade 6.50. Jag ramsar och det blir tyst. Väcker 7.30. På dagen somnade han också efter 5 minuter.
Så här har det fortsatt. På morgonen om han vaknar före 7.30 har jag inte mera behövt ramsa. Han är helt glad och nöjd. Ligger och pratar för sig själv.Idag tänkte vi försova oss ! Jag vaknade 7.35 och sonen sov ännu då jag gick in och väckte honom. Vi är nu på sjunde natten. Han somnar inte ännu utan protester, men det håller på bara i några minuter. Idag då han skulle sova på dagen, somnade han inte förrän 15 minuter före han skulle vakna. Pratade och viskade i över 1 timme. Då lät jag honom sova 20 minuter.
Vårt liv har blivit så mycket roligare. Sonen är gladare än förut. Han har också slutat dagis och jag är nu hemma med honom. Vi har flyttat till ett nytt härligt hus. Allt det här har hänt nu och i samma veva kurade jag sonen. Jag kurade, eller kurar för tillfället, pojken ensam. Maken är på resa och jag ville kura sonen genast då vi fyttat. Nytt hem, nya rutiner. Det känns så fantastiskt att allt har fungerat så bra. Mot hur vi hade det tidigare. I 1 års tid har vi suttit bredvid honom tills han somnat. Det har tagit 15-45 minuter. Samma sak på natten om han vaknade.
Vår pojke är så mycket gladare och mera harmonisk nu. Och det pga att han sover tryggt nu. Och också att han slutat dagis. Han får ta det lugnt hemma med mamma nu. Vi njuter båda! Visst kommer det säkert att hända att han vaknar på natten och så, men nu vet jag precis vad jag ska göra för att lugna honom.
Så ännu en gång TACK Anna! Livet känns härligt och underbart just nu!
Kramar från en lycklig mamma!