Nu är sonen äntligen kurad!

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Tilda
Kontakt:

Nu är sonen äntligen kurad!

Inlägg av Tilda »

Sonen, 2 år, sover äntligen tryggt på natten. Och på dagen också. Det är helt fantastiskt hur bra denna kur fungerar :D :D :D Så tusen tack Anna Wahlgren! ( och tack för SHN boken också)

Natt 1: Det tog 45 minuter sen sov han. Han ropade allt möjligt, typ "jag vill bort, jag vill i famnen, kan du sätta täcke på, jag måst bajsa..." Jag ramsade på. Sen ropade han att han hade bajsat. Han gör det mera ytterst sällan i blöjan. Jag gick in tog av blöjan, satt sonen på pottan. Sen då han bajsat färdigt, på med ny blöja sonen i säng och ut med ramsan. Allt det tog två minuter. 10 min efter det sov han. Han vaknade 3.50 på natten. Jag gick in, la tillrätta och ut med ramsan. Inga protester. 6.30 vaknade han nästa gång. Jag gick in la ner sonen och ut med ramsan. Efter 10 min var det tyst. Sen var han tyst tills vi väckte. Hans natt ska vara 19.30-7.30. Han sov ca 10 timmar första natten. På dagsluren tog det 10 minuter tills han sov. Sov i 1,5 timmar.

Natt 2: 10 minuter och han somnade! Härligt. Sov till 6.30. Jag ramsar. Efter 10 min är det tyst. Somnar inte om. Jag väcker 7.30. På dagsluren somnade han efter 10 min.

Natt 3: Han sov efter 5 minuter! Vaknade 6.50. Jag ramsar och det blir tyst. Väcker 7.30. På dagen somnade han också efter 5 minuter.

Så här har det fortsatt. På morgonen om han vaknar före 7.30 har jag inte mera behövt ramsa. Han är helt glad och nöjd. Ligger och pratar för sig själv.Idag tänkte vi försova oss ! Jag vaknade 7.35 och sonen sov ännu då jag gick in och väckte honom. Vi är nu på sjunde natten. Han somnar inte ännu utan protester, men det håller på bara i några minuter. Idag då han skulle sova på dagen, somnade han inte förrän 15 minuter före han skulle vakna. Pratade och viskade i över 1 timme. Då lät jag honom sova 20 minuter.

Vårt liv har blivit så mycket roligare. Sonen är gladare än förut. Han har också slutat dagis och jag är nu hemma med honom. Vi har flyttat till ett nytt härligt hus. Allt det här har hänt nu och i samma veva kurade jag sonen. Jag kurade, eller kurar för tillfället, pojken ensam. Maken är på resa och jag ville kura sonen genast då vi fyttat. Nytt hem, nya rutiner. Det känns så fantastiskt att allt har fungerat så bra. Mot hur vi hade det tidigare. I 1 års tid har vi suttit bredvid honom tills han somnat. Det har tagit 15-45 minuter. Samma sak på natten om han vaknade.

Vår pojke är så mycket gladare och mera harmonisk nu. Och det pga att han sover tryggt nu. Och också att han slutat dagis. Han får ta det lugnt hemma med mamma nu. Vi njuter båda! Visst kommer det säkert att hända att han vaknar på natten och så, men nu vet jag precis vad jag ska göra för att lugna honom.

Så ännu en gång TACK Anna! Livet känns härligt och underbart just nu!

Kramar från en lycklig mamma!
:heart: Pojke född i dec 2003
:heart: :heart: Två flickor födda i maj 2007
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Underbar läsning :lol: Tusen tack :lol: :lol: (säger jag också och inte minst å lilla barnets vägnar :wink: :lol: ) :!:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Katarina-Mamma duracell
Kontakt:

Inlägg av Katarina-Mamma duracell »

visst är det underbart!!!!
När man äntligen hittat det som hjälper. Vår son har alltid varit en riktig trixare vad gäller sömnen, vill inte alltid sova, men nu har han äntligen förstått budskapet, och sover från 20.00-8.00 och är precis som du upplevde din son, mycket mer harmonisk, och inte alls lika vild på dagarna. Dessutom kan han svara att han sovit gott när han vaknar på morgonen, vilket känns skönt efter att ha haft en son som verkligen inte velat somna :lol: :lol: :lol:
Katarina
Mamma till två barn som får Emil i Katthult att blekna

blogg om pyssel och allt därtill: krumelurans.blogg.se
Tilda
Kontakt:

Inlägg av Tilda »

Hej!

Liten rapport från oss. Allt fungerar bra här. Sonen sover 11-12 timmar på natten. Dagsömnen blir oftast bara 45 minuter. Han är 1,5 tim i sin säng. Jag har några frågor:

Dagsömn 12.45-14.15
:arrow: om han somnar 13.15. Ska jag väcka 14.15 eller efter marginalkvart 14.30? Då blir det 1 timmes sömn eller 1,15. Är det bättre att hålla sig till sömnrytmpassen 20 min, 45 min, 1,5 tim?

:arrow: Ska jag alltid väcka 14.15 eller senast 14.30 oavsett när han somnat?

Sonen har också några kvällar varit mera ledsen vid läggning, både natt och dag, än tidigare i kuren. Vi är nu på natt 16. Har påminnt några gånger då och sen låtit honom vara. Han vet ju vad som gäller

Sonen sover inte de 13,5 timmar/dygn han skulle behöva, men han har förutsättningar till det. Det är väl så jag ska tänka?
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Inte börja vingla nu :shock: :lol: Men det gör du inte heller, eller hur :?: Egentligen :?: Det luktar en liten anings varg, och det kan så lätt vara just den som gör honom lite ledsen - osäker, vinglig själv.

Inte ovanligt är att små älsklingar - innan de vet bättre - får för sig att det roliga aldrig mer kommer tillbaka.

Därför är det viktigt att satsa rejält på skrattet till både go'nattet och till dagsluren, en god stund innan, så att det blir riktigt skönt att få sova sedan. Det finns små bebisar som kryper till sängen och tittar vädjande på sina ömma som om de ville säga: "Jaja, ni är hemskt roliga och allt det där, men kan ni inte vara snälla och lyfta upp mig nu, så jag får sova..."

Håll tiderna. Noga noga. Du ger honom förutsättningarna för luren, och det är rätt tänkt - det är det viktiga. Låtsas inte om att han kanske verkar ledsen och ställer oroliga frågor utan bär dig åt som om han vore hur glad som helst - var det alltså själv. Så jagar man ut alla vargar: troll spricker i solsken!

Låt honom sedan vara i fred sin 1,5 timme.

Laborera inte med marginalkvartar på det här stadiet, tycker jag - det ska i så fall vara om han är så trött att du märker att han inte orkar vänta till 12.45 och du lägger honom 12.30 i stället, kanske. Likadant på kvällen. Men halka inte in i kompensationstänkandet - DET är vingligt (som du märker) :wink:

Njut av livet, barnet och natten :lol:
Tilda
Kontakt:

Inlägg av Tilda »

Tack för svar Anna!

Nej, jag vinglar inte :wink: Men du bekräftade mina funderingar, så tack för det! :)

Får nog ta och satsa ännu mera på skrattet till go'nattet. :lol:

Fortsätter att njuta av livet, barnet och natten! :D :D
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:lol: :lol: :lol:
Tilda
Kontakt:

Inlägg av Tilda »

Hade hoppats att jag inte skulle behöva skriva hit mera. Men nu behöver jag lite råd av er kloka!

Sonen är ledsen vid varje läggning nu, både på kvällen och på dagen. Verkligen ledsen ibland. Jag vet inte riktigt hur vi ska gå vidare härifrån, det gick så bra tidigare. Det är en månad sedan vi började kuren och i snart två veckor har det varit mera gråt.

:!: Skrattet till godnattet-rejält och börjar i god tid före läggning. Sonen är glad och säjer själv att nu ska han sova. Men sen börjar han småsnyfta då vi går mot sängen och gråta då jag går ut med ramsan.

:!: Tiderna hålls noga.

:!: Attityden är det inget fel på. På natten sover man, världens mest naturliga sak har jag i tankarna. Tycker inte att jag släpper in någon varg här.

:!: Jag tycker att jag backar tillräckligt. Ger en ramsa då jag går ut från rummet. Avvaktar in i det sista. Om det blir kris ger jag en ramsa x 4 och sedan inget mer. Han brukar tystna för några sekunder då, men börjar gråta på nytt sedan. Några gånger har jag måstat gå in och göra solfjäder då han varit verkligen ledsen. Då har han börjat gråta på nytt då jag gått ut ur rummet med ramsa, men sedan somnat ganska fort.

Iband vaknar han också på natten, men då somnar han ganska fort på nytt. Är nog ledsen då också. Pojken är alltid glad när han vaknar( utom på dagsömnen då jag väcker är han lite småsur en stund ). Om han själv vaknar före väckning på morgonen ligger han och viskar för sig själv. Men om pappa redan stigit upp, och sonen hör att någon är uppe blir han ledsen och börjar gråta. Då får han en ramsa och jag väntar tills det är dags att stiga upp och pojken är tyst.

Som sagt vet jag inte riktigt hur vi ska gå vidare. Det är ju inte roligt att sonen ska vara ledsen varje gång han ska somna. Och när det funkade så bra tidigare. Jag tycker inte vi gör något annorlunda nu som då.

Jag hoppas att någon har bra råd att ge!
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Det känns som att ni hamnat i en nattning som innebär "nattning- skrika-ramsa-skrika-solfjäder-skrika-ramsa-skrika-ramsa-sova". Då fastnar man i detta bara för att barnet tror att "så ska det vara". Så då gäller det att ändra på det!

:idea: Natta som vanligt - ramsa ut och sätt på hög taktfast musik och gör andra vanliga vardagsljud i huset. GÅ INTE IN! Utan känn känslan av hur ljuden och attityden av självklarhet genomsyrar hala huset. Det räcker mer än väl. Då får ni en ny cirkel av "nattning- skrika- sova" som kommer att bytas till "nattning- sova" inom max en vecka :thumbsup: !

:D Lycka till!
Tilda
Kontakt:

Inlägg av Tilda »

Tack för svar Mammut Maria! :D

Igår kväll gick det bättre :) . Sonen blev tyst efter fem minuter. Efter en halv timme började han gråta på nytt. Då gav jag en ramsa x 4 och sen blev han igen tyst efterca 5-10 min. Gjorde jag rätt med att ramsa då? Vet inte om han hade sovit där emellan. Om han vaknar på natten, räcker det med en ramsa? Han vaknade förra natten 00.35.Jag ramsade x 4 och han blev tyst efter 5 min.

Dagsömnen idag verkar också gå bättre. Då jag lagt honom i säng gick jag ut med en glad ramsa. Han grät i 5 min och sen tystnade han.

Det ska bli bättre det här. Det är jag inställd på. Mera förtroende för barnet antar jag. :) :)
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Ja men, du är ju så klok så klok så :wink: :lol: ! Som du kan :D !

:idea: Helt rätt agerat med ramsan. Gödsla inte med den utan pangramsa - så som du gjorde. Toppen!

:idea: Det bli bättre ju mer du backar - svårt att tro men du kommer att märka det :wink: !
Tilda
Kontakt:

Inlägg av Tilda »

Tack Maria! :D :D

Nu steg mitt självförtroende rejält! :D

Så tack för dina ord. Vi är på rätt väg.
Tilda
Kontakt:

Inlägg av Tilda »

Hej!

Har glömt att berätta hur det går för oss. Det tog lite mer än en vecka förrän sonen började somna utan gråt. Efter tre veckor började han somna lugnt och nöjt. Det som hjälpte i alla fall till en del var att vi köpte en väckarklocka åt sonen. Han är så stolt över sin klocka och påminner oss vid varje läggning att sätta på klockan. Sen är han jätteglad då den ringer och väcker honom. :D

Men, men.... Ett nytt dilemma har uppstått, efter att en tid ha somnat och sovit bra. Sonen har nu börjat kasta sin mjukishund bort från sängen. Det har räckt med att jag gett den tillbaka åt honom och så har han somnat. Ibland har jag fått gå in 2-3 gånger. Ja ,jag vet att jag säkert gjort fel :oops: Borde väl inte alls gå in. Kastar man sin hund får man sova utan den. Ikväll skrek han länge efter sin hund. Han sa " jag kastar inte hunden mera", och till sist ansträngde han sig så gott han kunde från allt gråtande och sa "snälla pappa kan du hämta hunden". Och pappa gick in och gav hunden och sonen somnade genast. Men jag vet ju att det är fel att gå in och ge hunden. Sonen slutar inte att kasta den om inte vi slutar att gå in och ge den tillbaka. Så det blir väl dags för en minikur.

- lägger sonen, ramsar på väg ut från rummet. Precis som vanligt alltså.

- låter sonen vara i fred, fast han kastar hunden, går inte in

- ramsar vid behov på nytt, dvs om sonen blir riktigt förtvivlad

Är jag inne på rätt spår med dessa tankar? Ska jag gå in och sätta hunden i hans säng då han har somnat?
Tilda
Kontakt:

Inlägg av Tilda »

Ok, har inte fått svar av någon ännu men berättar hur vi gjort. Då jag skrivit det förra slutade sonen att kasta hunden från sängen. För en tid.... Nu gör han det igen, inte varje kväll. Har gått in genast då han kastat hunden ( han gör det nästan genast då man gått ut från rummet), gett hunden åt honom och sagt att om han vill sova med hunden kan han inte kasta den. Sen genast ut igen. Efter det har han somnat. Han sover hela natten och vaknar sen då hans klocka ringer. Samma sak på dagsömnen. Men då kan han ibland vakna före klockan ringer och kastat hunden. Då har jag inte gått in utan ramsat till svar. Då gråter han efter hunden tills det är dags att vakna.

Gör jag fel då jag går in och ger hunden åt honom? Som det nu är tycker jag inte att det är ett problem. Är bara rädd att det kan bli ett problem. Om han börjar kasta hunden mera eller göra det mitt i natten. Hur ska jag ta hand om detta på bästa sätt? Han borde ju inte alls behöva kasta sin hund.
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Tyvärr, du har rätt :cry: Hunden måste också sortera under goddag-yxskaft. Ramsan, alltså. Utifrån. Med eller utan kastad hund.

Är han inte dum, vilket han verkligen inte verkar vara, lägger han mycket snabbt ihop två och två. Och behåller hunden.

Nu är han så pass stor att det är anständigt att förvarna. "Natta" hunden hos honom utan åthävor och säg liksom i förbigående, innan du går: "Om man kastar hunden på golvet så har man ingen hund i sängen. Lilla hunden vill sova så gott hos dig!"

Och så får lektionen följa på det, dvs konsekvens i handling. Med ramsa enligt ovan.

Ingen mer trafik :idea:

Skulle tro att hunden får ligga kvar efter en enda sådan natt/morgon :wink: :lol:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "