Amning/Tillägg/Smakportioner vid SHN

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Ewa

Amning/Tillägg/Smakportioner vid SHN

Inlägg av Ewa »

Hej!

Jag är ny medlem i forumet, har bara snyltat tidigare :oops: , men efter att ha läst en massa på forumet och i BB (TACK AW för all ovärderlig hjälp och klokhet!) har jag en undran gällande amning och SHN.

:D Vad jag ser av inläggen jag läst verkar de flesta använda NAN eller annat tillägg när de vagnar eller buffar bort nattmålen. Jag undrar nu om det finns mammor som utestlutande ammat och som ändå fått bort nattmål med lyckat resultat :?:

Vår dotter är 7 veckor men 2,5 vecka för tidig så jag hade tänkt vänta ett par veckor, innan jag försöker få ihop 8 tim obruten sömn. Idag är vi uppe i max 6 tim på hennes eget initiativ. Jag har inte brist på mjölk, men hon äter länge, länge på kvällen innan hon vill göra natt.

Jag vill inte införa tillägg eftersom min son, snart 2 år, är komjölksallergiker, vilket yttrade sig i våldsamma kräkningar och kramper när han var liten :cry: och det tog ett tag för oss att lista ut var boven låg. Och det var ju genom att han fick i sig mjölkprotein genom det JAG åt, inte genom mjölkbaserade tillägg. Han är fortfarande hyperkänslig, liksom hans morfar var som barn så därför vill jag vänta med att införa komjölksbaserad kost av alla slag för min dotter tills hon är lite större. Och min erfarenhet av mjölkfri ersättning som Nutramigen och Profylac är att de inte är mer mättande än bröstmjölken och inte så lockande för en liten en om det finns annat mer smakrikt till buds :wink:.

:D Samma undran gäller sedan om det finns någon som infört 12-timmars-kur redan vid 4 månader utan att ha infört tillägg eller smakportioner. Jag har för avsikt att vänta med att införa smakportioner tills hon är 5 månader och vill helamma tills hon är 6 månader, om jag orkar och kan. Väntade alltför länge med att kura min första eftersom det inte fanns någon mjölkfri välling att tillgå för att göra honom mättare inför natten, men inser nu i efterhand att min hemlagade gröt går minst lika bra :lol:. Vid 4 månaders ålder kommer jag dock fortfarande bara att amma och därför undrar jag om det finns någon som kan berätta om lyckad SHN så tidigt utan tillägg eller annan kost då?
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Ebbab

Inlägg av Ebbab »

Kul att du har hittat hit! Man får verkligen ovärderliga tips här.

Till dina funderingar: När vår lillälskling var knappt 4 mån införde vi verktygen i SHN-kuren (buffning och i viss mån ramsning tillsammans med magläge) och i samma veva slopade jag nattmålen (två st) och införde 12-timmar natt. Gick alldeles utmärkt :wink: . Behövdes ingen regelrätt kur, utan under två nätter vaknade han till men med hjälp av verktygen somnade han snabbt om och glömde sedan bort hela saken. Att sova var ju så skönt :D !
Inte heller hade jag något tillägg, men jag klämde in ett extra amningsmål under dagen. Jag väntade också ytterligare en månad innan jag införde smakportioner. Smakisarna blev ganska snabbt större portioner, eftersom hans tillväxtkurva stannade upp lite (och då får man bassning på BVC).

Så min erfarenhet är att man kan göra så som du har tänkt! :P
Stora Skrattungen 021126
Lilla Skrattungen 050731
Ewa

Inlägg av Ewa »

Tack! Jo, jag kände mig lite naiv som frågade, men när jag läst så många inlägg där det talades om tillägg så började jag tvivla... Men vad skönt att höra att det kan gå så bra! :lol:
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, Ebbab :D :lol:

:D Välkommen är du :lol:

Haka inte upp dig på det du läst om tillägg - alltsammans handlar ju bara om att lilla barnet ska bli mätt.

Bröstmjölken kan ju ofta tröttna mot kvällen och det kommer kanske inte så mycket, inför natten. Då kan man pumpa ut under dagen och ge som tillägg på kvällskulan.

Inte konstigare än så.

Var än nu maten kommer ifrån, ska den bara vara tillräcklig (och lite till). Det är hela saken.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Ewa

Inlägg av Ewa »

Tack för svar!
Jo, det är förstås en modell. Har provat nu ett par kvällar, men har inte lyckats övertyga Disa om att flaskans goda feta mjölk är bättre än bröstet ännu. Men skam den som ger sig... :wink:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"