Hej!
Jag är ny medlem i forumet, har bara snyltat tidigare

, men efter att ha läst en massa på forumet och i BB (TACK AW för all ovärderlig hjälp och klokhet!) har jag en undran gällande amning och SHN.

Vad jag ser av inläggen jag läst verkar de flesta använda NAN eller annat tillägg när de vagnar eller buffar bort nattmålen. Jag undrar nu om det finns mammor som utestlutande ammat och som ändå fått bort nattmål med lyckat resultat
Vår dotter är 7 veckor men 2,5 vecka för tidig så jag hade tänkt vänta ett par veckor, innan jag försöker få ihop 8 tim obruten sömn. Idag är vi uppe i max 6 tim på hennes eget initiativ. Jag har inte brist på mjölk, men hon äter länge, länge på kvällen innan hon vill göra natt.
Jag vill inte införa tillägg eftersom min son, snart 2 år, är komjölksallergiker, vilket yttrade sig i våldsamma kräkningar och kramper när han var liten

och det tog ett tag för oss att lista ut var boven låg. Och det var ju genom att han fick i sig mjölkprotein genom det JAG åt, inte genom mjölkbaserade tillägg. Han är fortfarande hyperkänslig, liksom hans morfar var som barn så därför vill jag vänta med att införa komjölksbaserad kost av alla slag för min dotter tills hon är lite större. Och min erfarenhet av mjölkfri ersättning som Nutramigen och Profylac är att de inte är mer mättande än bröstmjölken och inte så lockande för en liten en om det finns annat mer smakrikt till buds

.

Samma undran gäller sedan om det finns någon som infört 12-timmars-kur redan vid 4 månader utan att ha infört tillägg eller smakportioner. Jag har för avsikt att vänta med att införa smakportioner tills hon är 5 månader och vill helamma tills hon är 6 månader, om jag orkar och kan. Väntade alltför länge med att kura min första eftersom det inte fanns någon mjölkfri välling att tillgå för att göra honom mättare inför natten, men inser nu i efterhand att min hemlagade gröt går minst lika bra

. Vid 4 månaders ålder kommer jag dock fortfarande bara att amma och därför undrar jag om det finns någon som kan berätta om lyckad SHN så tidigt utan tillägg eller annan kost då?