Blir er vagning ifrågasatt?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Mindy

Blir er vagning ifrågasatt?

Inlägg av Mindy »

Vår son är två och en halv månad okorrigerat (5 v för tidigt född) och vi har ännu inte påbörjat någon shn-kur. Tänkte avvakta till i slutet av januari. Som läget är nu så äter han en gång på natten (3-4 snåret) om sista målet blir vid 23-tiden och sedan vid sju på morgonen så vi får se om han tänker sova själv eller om han måste kuras.
Bara lite bakgrundsinfo om oss!
Nåja, till saken. Jag började läsa Barnaboken innan förlossningen och har anammat många av AW:s tankar och teorier ur den, bl a att ta upp och mata tidigt och vagningen. Vilket har gjort att vi har det mkt lugnt och skönt hemma hos oss. Sonen skriker i princip aldrig om han inte råkar få ont i magen och då gnyr han mest.
Vagningen funkar ju SÅ bra! :D Det tar oftast bara några minuter för mig och min man att söva sonen men när svärmor ska dra vagnen (hon förstår inte drag-instruktionen, eller tror inte på den kanske?) så skriker den lille, vilket han bara gör hemma om han är övertrött och en kort stund.

När andra ska passa honom någon liten stund så tycker jag att det är jättejobbigt det här med att få andra att vagna på samma sätt. De vill gärna skaka vagnen i sidled och han blir alldeles vansinnig av det.
När jag visar hur jag vill att de ska dra vagnen så tittar de på mig som om jag vore knäpp och får heller inte till knycken - med dåligt resultat som följd förstås. :wink:
Ibland somnar han förstås alldeles själv utan att vagnas. (Kan förresten passa på att tipsa om en bra grej nattetid! Jag lägger en värmedyna på 1:an i vagnen och när jag sedan lägger ned honom efter amning och rapning så smäller han av direkt utan att vagnen behöver dras. :lol: Det har blivit stor skillnad sedan jag började med värmedynan.)

Det här gör att jag hellre avstår från att lämna bort honom som det är nu. Hur är är det för er? Blir ni ifrågasatta när ni vagnar?
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
JH

Inlägg av JH »

Hej!

Har inte blivit ifrågasatt när jag vagnar, men däremot är jag orolig för att lämna bort Elsa, vilket vi aldrig gjort hittills :? . Vi har tänkt att vi snart borde kunna lämna henne hos vänner´(har ingen familj i samma stad) för att gå ut och äta bara jag och mannen :heart: . Elsa lägger sig redan 19 så vi tänkte att vi kunde natta henne och sen gå ut, men det jag oroar mig för är OM hon skulle vakna och vännerna inte kan ramsa "rätt"! Då kommer hon kanske att börja skrika och då kanske det till slut tar upp henne och det vore ju jättesynd, eftersom vi inte har gjort det sen vi började kuren för 5 veckor sedan. :roll:

Kanske måste man bara släppa det där och instruera dem och hoppas att det funkar...
Jenny, mamma till
Elsa :heart: 25 juli 2004 - SHN-kur vid 4 månader
Siri :heart: 18 april 2007 - SM från start
Bilder på Elsa och Siri!
Jennie + 2 sm

Inte alls! men tidigare.

Inlägg av Jennie + 2 sm »

Hej, jo jag känner till problemet med personlig buffning, min svärmor kunde inte "buffa" i vagnen utan kritiserade och gungade som hon tyckte. För att berätta en anekdot från första barnet så skulle hon passa Kevin ( då 6 mån ) Han brukade villja bli rejält omruskad och gungad i vagnen, vilket hon tyckte var förfärligt, hon skulle passa Kevin då vi för första gången skulle gå på teater, hon låg på en gräsmatta utanför och vi hade förberätt med välling och allt, Det hela började med att hon inte la ner Kevin i tid i vagnen utan satt och lekte honom övertrött, när han väl började gnälla så la hon ner honom i vagnen och "fjösgungade" honom lite mjukt och försiktigt, ännumera gallskrik det hela slutade i allafall med att jag missade större delen av andra akten för att inte svärmor kunde lyssna på vad jag sa!!! :twisted: . Så ta det lugnt du kan nog inte räkna med att folk ska förstå hur lillbebben din skall buffas, ELLER ha tålamod och förklara hur viktigt det är att buffaren gör på rätt sätt. SÅ SVÅRT ÄR DET JU INTE :wink:
I dag med Liam så är det faktiskt inte någon som har frågasatt buffningen och mat/sovchemat som jag trodde att dom skulle göra, dom ser väl kvittot, en nöjd pigg och glad pojke. Stå på dig!!!! Har du provat att handbuffa lillen din? det kanske är lättare för andra att göra, Vet inte jag heller. bara en tanke. Du kan ju visa AW video på buffandet så är det lättare.

Kram och lycka till.
Jennie
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"