Fundering om nattsömn och fri amning

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Gäst

Fundering om nattsömn och fri amning

Inlägg av Gäst »

Jag pratade med min mor om detta med att få små barn att sova på natten - tycker det är skumt att den äldre generationen inte verkar ha haft några problem med det. :sleep: "Har ni förträngt alltihop eller hade ni den där självklara attityden från början?" funderade jag. "Nej, det är väl den där fria amningen" sa mamma, "att ungarna ska amma så fort de piper. Och så vänjer de sig vid att somna på det sättet."
Hmm. :o Det är ju inget snack om att amningen är jättebra och jätteviktig. Man får lära sig redan från början av graviditeten hur man ammar - men ingen talar om hur man får bebben att sova. En mig närstående småbarnsmamma beklagade sig på BVC och det "råd" hon fick var: "Ja, du borde verkligen unna dig någon natt!" :roll: Inget ont om BVC, men är det inte dags att vi börjar ställa lite krav på att de ska lära oss vilsna småbarnsföräldrar hur man får de små att sova (förutom den förskräckliga 5-minutersmetoden). Det verkar ju av detta forum att döma vara många som lyckats med SHN-kuren, men man ska ju ha lite tur om man får höra talas om den. Den är helt utdömd [-X p g a att barnen ska ligga på mage. (Om så allt det andra är jättebra. Och det finns ju larm) Men det kan ju inte vara särskilt nyttigt för de små att inte sova heller - tänk om alla dessa s k bokstavsbarn (eller bara några av dem - illa nog) lider av sömnbrist! :shock:
Är det någon annan som har tänkt i samma banor?
Gäst

Inlägg av Gäst »

Ja, absolut!
Det är skandal och inget annat att BVC med tillhörande läkare och psykologer inte informerar om att det går utmärkt enkelt att få barnen att sova bättre!! Det har jag sagt till mitt BVC också, men jag vet inte om det tog...Mitt förra BVC vet jag att Anna W var och föreläste hos, och där verkade det ha tagit skruv faktiskt.
Om alla här börjar att prata med sina sköterskor är det alltid en början!
Åsa :wink: :D
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Hej :D

BVC suger :twisted: - om man ska tala i klarspråk.
Jag har inte fått ett enda vettigt råd därifrån. Nu går jag enbart dit för att väga Vega, skulle aldrig få för mig att ställa en fråga som jag verkligen behöver svar på.

Ändå har den sköterskan vi går till säkert 30 års erfarenhet... :x

Usch nu blir jag riktigt upprörd. :twisted: :twisted: Föräldragrupperna ska vi inte tala om. Titta på filmer som är gjorda på 70-talet. Är det sedan någon som har någon fråga, får man bara svävande svar.....helt sjukt.

Den enda som jag har fått bra och konkreta råd av är dietisten på barnmottagningen. Vi har varit i kontakt med henne i samband med att Vega är prematur. Hon sa t ex att Vega säkert äter på natten eftersom hon är van vid det , inte för att hon är hungrig. ( före vi kurade henne)

Jag hade älskat att gå till ett alternativt BVC, med riktig rådgivning, där man kan få råd och stöd- som på det här forumet...Kanske en affärsidé :roll:
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
AnnSofi

Inlägg av AnnSofi »

Kan inte låte bli att sluta mig till skaran...

Jag försökte verkligen få hjälp från BVC kring sovandet. Dom råd jag fick var tydlig nattningsrutin, lugna lekar på kvällen etc, det där vanliga. När vi gjort SHN-kuren och våra problem försvann över några nätter kom jag till BVC glad i hågen och berättade vad vi gjort. Sköterskan snörpte lite på munnen och sa att det kunde lika gärna bero på att vår lilla kille "kommit in i en ny fas" och nu var "redo" att sova hela natten :!: :!: :!: Är det så man stärker nyblivna föräldrar :?: :?:

I vårt fall är det solklart att den onda cirkeln bröts med SHN-kuren därom råder inget som helst tvivel :!:
Stolt Mamma till Edwin född 2 maj 2005, shn-kurad i dec 2005 samt till lilla Stella född 1 nov 2007, BB-barn från början.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Oj, det var inte precis min mening att vi skulle ösa galla över BVC här… jag är i alla fall jättenöjd med vår BVC-sköterska. :)
Men tror ni det finns något samband mellan fri amning och sömnproblem :?: Finns det någon här som flaskmatar? Jag känner bara en som gör det och hennes bebis har sovit hela natten hela tiden i stort sett. Men hon kanske inte är representativ :?:
Ska man fråga på amningshjälpen vad de anser om att barn behöver sova också och inte bara amma?! :-k Tror ni de skulle gå med på att länka hit?
Finns det någon risk med SHN-kuren att mjölktillgången minskar så att bebisen inte blir nöjd, om man inte ammar på nätterna längre? Jag tänker då f a på mindre barn som inte kommit igång med vanlig mat än. Vad har ni för erfarenheter?
Jag ska i alla fall prata med vår BVC-sköterska om SHN-kuren. Vi har visserligen inte genomfört den än, men hoppas känna oss nog pålästa och redo vilken dag som helst (får man be om några hållna tummar!?)
:roll:
AnnSofi

Inlägg av AnnSofi »

Det var inte heller min mening att spy galla över BVC generellt. Jag känner mig bara besviken och förvånad att dom inte kan ge bättre råd kring sömn och att min sköterska inte kunde bjuda på att bekräfta mig när vi gjort SHN-kuren. Det känns som om det saknas en del kunskap kring sömn och även hur allt hänger ihop för som du säger är det mycket fokus nu på att låta barnet styra. Vad händer då med vår attityd och barnet reagerar sannolikt med osäkerhet? Att få ett råd att man ska "unna sig en natt" blir ju bara förvirrande för barnet. Det är ju föräldrarna som måste visa barnet hur det ska vara varje natt.

I vilket fall som helst tror jag helt klart att det ligger något i vad din mamma säger om fri amning. Läs i Barnaboken vad AW skrivit kring standardmodellen. Den är ju något mellanting mellan den gamla 4-timmarsregeln som våra föräldrar använde och dagens totala fria amning. Anna skriver ju just att hon infört amningsstrukturen för att barnen ska sova bättre och längre varje sovpass. Därför tycker jag att AWs metod är brilliant för barnet behöver aldrig vara hungrigt och få överlevnadsångest men samtidigt hjälper man barnet att tidigt lära sig att somna själv vilket ju är lättare när man är proppmätt och lugn :wink:

Jag ammade min lilla kille hela nätterna igenom tills han var ca 7 mån. Frekvensen ökade hela tiden och tillslut ammade jag varje 1-1,5h. Då kände jag att jag behövde göra något för han kunde absolut inte somna om utan tutte. Redan första natten på SHN-kuren tog vi ju bort amningen helt och han vaknade bara 2 eller 3 gånger totalt. När jag slutat amma på nätterna började han äta bättre på dagarna, både riktig mat men även bröstmjölk. Innan kuren var han ganska ointresserad av tutte på dagen men sen jag slutade amma på natten ökade intresset markant. Han är nu snart 10 mån och jag ammar fortfarande morgon och eftermiddag. Om det blir fler barn kommer jag definitivt att köra standardmetoden från början.

Jag frågade också min mamma hur hon gjort. Hon sa att hon följde 4-timmars regeln. När det var dags att sova la hon oss i sängen och stängde dörren :!: :wink: Det är ju kanske inget att rekommendera heller och därför är ju SHN så bra då man har verktyg att ta till.

Å så sist lite om sömnbrist. Min lilla kille sov knappt alls på dagarna från 1 mån-4 mån. På BVC sa dom bara att alla barn inte behöver lika mycket sömn. Detta tycker jag är mycket oroväckande. Jag anser att det är direkt olämpligt att svara så utan att sätta sig in i hur mycket barnet sover totalt och hur det beter sig i övrigt. Vi hade till exempel ett fullkomligt övertrött barn på kvällarna.

Nu är det dags för lunch så jag måste sluta :wink:

/AnnSofi
Stolt Mamma till Edwin född 2 maj 2005, shn-kurad i dec 2005 samt till lilla Stella född 1 nov 2007, BB-barn från början.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, alla :D Intressanta synpunkter som till en del redan ventilerats på Diskussionsforum, och där skulle väl den här tråden egentligen också höra hemma :wink: :!:

:D Vill bara påpeka att brösten bär sig åt som lilla barnet, ungefär. Det tar en tre-fyra dygn för brösten att "kuras" när man slutar nattamma. Därefter är de med på galoppen i regel, precis som lilla barnet: man äter (respektive levererar mjölk) på dagen, inte på natten.

Amningshjälpen älskar inte mig och skulle knappast länka hit. Kärt påstående där är att SHN-kuren skulle äventyra amningen ö h t. Så är det naturligtvis inte. Världen är full av ammande mödrar som aldrig skulle ge mat om nätterna och som inte har minsta problem för det. Och så har det alltid varit, fram till dess att amningshysterin bröt ut på 90-talet. Man (överheten, i regel manliga forskare/doktorer) tänkte sig att helamning fram till sex månader och sedan fortsatt men kompletterad amning första året ut skulle få bukt med åtminstone några av de värsta allergierna, som spred sig som en skogsbrand bland små barn utan att man riktigt förstod varför. Man la alltså (i vanlig ordning) ansvaret på mödrarna, som förväntades lösa problemet - ett problem som bl a kan sökas i det faktum att den mat livsmedelsindustrin lockar oss att sätta i oss dagligdags innehåller 4.000 kemiska tillsatser.

Hur som helst gick inte allergierna "ner" alls. I stället fick vi en ny: mjölkallergi.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Gäst

Inlägg av Gäst »

Fel forum, ack ja… :oops:

Ja kära nån så mycket vansinningheter det finns… det går tydligen inte att hålla sig mitt på vägen, utan man ska dratta ner i ena eller andra diket.

Jag har inte läst Barnaboken, tyvärr, och känner därför inte till standardmodellen, jag inser att det är något jag missat! :( Nu lär det inte bli fler barn här, så någon standardmodell kommer vi nog inte att behöva, men boken har man kanske nytta av även när barnen blir större?

Jag ska nog ta och mejla en fråga till amningshjälpen i alla fall… :wink:
susanneethel

Inlägg av susanneethel »

Hej Karin!
Du har absolut nytta av Barnaboken när dom små blir större också. :)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"