Det var inte heller min mening att spy galla över BVC generellt. Jag känner mig bara besviken och förvånad att dom inte kan ge bättre råd kring sömn och att min sköterska inte kunde bjuda på att bekräfta mig när vi gjort SHN-kuren. Det känns som om det saknas en del kunskap kring sömn och även hur allt hänger ihop för som du säger är det mycket fokus nu på att låta barnet styra. Vad händer då med vår attityd och barnet reagerar sannolikt med osäkerhet? Att få ett råd att man ska "unna sig en natt" blir ju bara förvirrande för barnet. Det är ju föräldrarna som måste visa barnet hur det ska vara varje natt.
I vilket fall som helst tror jag helt klart att det ligger något i vad din mamma säger om fri amning. Läs i Barnaboken vad AW skrivit kring standardmodellen. Den är ju något mellanting mellan den gamla 4-timmarsregeln som våra föräldrar använde och dagens totala fria amning. Anna skriver ju just att hon infört amningsstrukturen för att barnen ska sova bättre och längre varje sovpass. Därför tycker jag att AWs metod är brilliant för barnet behöver aldrig vara hungrigt och få överlevnadsångest men samtidigt hjälper man barnet att tidigt lära sig att somna själv vilket ju är lättare när man är proppmätt och lugn
Jag ammade min lilla kille hela nätterna igenom tills han var ca 7 mån. Frekvensen ökade hela tiden och tillslut ammade jag varje 1-1,5h. Då kände jag att jag behövde göra något för han kunde absolut inte somna om utan tutte. Redan första natten på SHN-kuren tog vi ju bort amningen helt och han vaknade bara 2 eller 3 gånger totalt. När jag slutat amma på nätterna började han äta bättre på dagarna, både riktig mat men även bröstmjölk. Innan kuren var han ganska ointresserad av tutte på dagen men sen jag slutade amma på natten ökade intresset markant. Han är nu snart 10 mån och jag ammar fortfarande morgon och eftermiddag. Om det blir fler barn kommer jag definitivt att köra standardmetoden från början.
Jag frågade också min mamma hur hon gjort. Hon sa att hon följde 4-timmars regeln. När det var dags att sova la hon oss i sängen och stängde dörren

Det är ju kanske inget att rekommendera heller och därför är ju SHN så bra då man har verktyg att ta till.
Å så sist lite om sömnbrist. Min lilla kille sov knappt alls på dagarna från 1 mån-4 mån. På BVC sa dom bara att alla barn inte behöver lika mycket sömn. Detta tycker jag är mycket oroväckande. Jag anser att det är direkt olämpligt att svara så utan att sätta sig in i hur mycket barnet sover totalt och hur det beter sig i övrigt. Vi hade till exempel ett fullkomligt övertrött barn på kvällarna.
Nu är det dags för lunch så jag måste sluta
/AnnSofi
Stolt Mamma till Edwin född 2 maj 2005, shn-kurad i dec 2005 samt till lilla Stella född 1 nov 2007, BB-barn från början.