Vaknar massor av gånger på natten

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
ramlösa

Vaknar massor av gånger på natten

Inlägg av ramlösa »

Lille Joel, 4 månader har sovit över nattmålet och ska nu sova natt mellan 19.15 till 06.30.
Detta har han gjort mer eller mindre i tre veckor. Han har vaknat till några få gånger på natten, fått nappen, och somnat om. Vargtimmen har börjat fungera fint den med.
Men nu har Joel börjat vakna fler och fler gånger per natt, mellan 5 och 8 gånger per natt, från 23-tiden och framåt.
Värst är det när pappa lagt honom... Joel frågar och frågar på natten, men då pappa inte hör sin son är det jag, mamma, som får rycka in. Jag blir tokig :!: Min sömn blir störd, för att inte tala om Joels. (För mycket trafik, eller :oops: )
Vad sjutton ska jag göra? Antar att det är dags att ta bort nappen en gång för alla och låta ramsan verka fullt ut istället. Ska jag köra upp maken när han nattat Joel så att han får ramsa eller buffa?
Joel har aldrig haft några sömnproblem, han äter som han ska och mer därtill :D , och får den sömn han behöver.
Daglurarna har också börjat krångla, han sover ute i vagnen och vi går ingen promenad innan, men vaknar till några gånger varje sovpass och frågar om han ska/kan fortsätta sova. Har introducerad en dagramsa så jag antar att det är den som ska gälla fr.o.m nu. Joel sover på rygg, och verkar trivas med det, han buffas så också.
Fantiserar om ostörda nätter för oss alla och lugna, sköna daglurar. (Jag måste få sova ordentligt jag med på natte och på e.m pga MS så detta är jätteviktigt för oss).
Vet ju att det kan bli verklighet, men hur? Måste jag kura i stor stil?
Mamma till Joel född 11 oktober 2005
Gäst

Re: Vaknar massor av gånger på natten

Inlägg av Gäst »

ramlösa skrev:Antar att det är dags att ta bort nappen en gång för alla och låta ramsan verka fullt ut istället.
:idea: Japp - du tänker helt "rätt" här. Öva upp ramsandet och använd sedan ramsan. Buffa ska du inte behöva med en så välsovande liten kille! Vem som ramsar kvittar - men män brukar ha den rätta tonarten! Min make är ramsandets mästare - snacka magstöd och om att leverera äkta attityd av självklarhet :thumbsup: !
ramlösa

Inlägg av ramlösa »

Tack för ditt svar :D
Läste ditt svar till Novas mamma också och kände mig genast oerhört hoppfylld.(Har fastnat i samma procedur som henne med vagnen utomhus).
Angående ramsandet så är det jag som har attityden här hemma och jag kan sjunga ramsan HÖGT och ljudligt om det krävs.
När maken nattat, ska han ramsa då under natten?
Ser fram emot spiralen -sova- som borde infinna sig om någon vecka.
Det ska bli såå skönt. :D
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Så bra! :D

:idea: Det spelar ingen roll vem som ramsar - så kör på du!
ramlösa

Inlägg av ramlösa »

Nu är nappen borta! :) Det tog väl ca 40 min innan Joel somnade efter idogt ramsande, och till slut fick han buffas då han verkligen började skrika. Envetna barn :heart: :) Han vaknade efter en timma, då tog det ca 15 min med ramsande och till slut en kort buffning innan han sov till 03.15 (tidigare mattiden) och då frågade han och grälade på mig i ung 40 minuter. Jag ramsade, gick, ramsade gick, väntade osv. Även här slutade det med buffning då han SKREK. (Kunde inte låta bli att skratta när han var som argast och maken vaknade till och undrade vad det var som var så skoj). Joel sov till 06.15 (vi har morgon 06.30) så då fick han komma upp och var lika glad och solig som vanligt.
Insåg mitt i allt att jag inte vant honom av med att äta på natten, bara gett honom nappen som en slags ersättning och hoppats på det bästa. *slår mig själv i huvet* :) Så det var inte konstigt att han frågade så mycket både vid läggdags och på natten.
Förhoppningsvis går det bättre i natt, och jag hoppas ramsan verkligen ska TA nu, det vore skönt.
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Så bra - ser fram emot spännande fortsättning... :wink:
ramlösa

Inlägg av ramlösa »

Igår kväll tog det bara 12 minuter innan han somnade, utan napp. Han var ganska arg och förvirrad, men med ramsa och några små lätta påminnelsebuffar så somnade han gott. Han vaknade efter ca 40 min, frågade argt var nappen var, men efter ramsa x 4 så somnade han sött om och sov till 02.30. Ramsade från min säng, han tystnade i hela 5 min, och sedan började han bli väldigt förvirrad och arg. Ramsade igen, fick till en dialog, *häftigt* 8) men till slut blev det några buff i rumpan som hjälpte honom till ro efter totalt 17 minuter.
Hur kvällen såg ut idag återkommer jag med rapport om imorgon.
Ena dagluren, den på em har havererat totalt både igår och idag *suck*
Han somnar efter lite argt frågande efter knappt tre minuter, men vaknar efter 25 min och kan inte somna om hur vi än bär oss åt. Promenad, vagning, ramsa, buffning och en jäkla attityd. Det funkar inte. Hoppas bara att det är schemat som behöver justeras, tror att hans sköna nattsömn börjar dra ned behovet av daglurar från 5½ timma till 4½-5 timmar. Ska testa att ta bort en halvtimma imorgon på em-luren och se om det hjälper.
(Så nu är både Joel och jag heltrötta och min j..a MS gör sig påmind med värk i hela kroppen...)
Jag har liksom glömt bort att han är stor nu, 4 månader, och behöver sova mindre och mer stimulans när han är vaken. Ska testa att "roa" den lille prinsen mer imorgon liksom att låta honom upptäcka världen mer än tidigare.
Hoppas att det fungerar, han brukar sova sött efter babysimmet och efter Öpnna Förskolan och när vi varit ute och åkt bärsjal på hundpromenaden på dagen.
ramlösa

Inlägg av ramlösa »

Det går framåt. :D igår natt somnade han utan napp på mindre än 5 minuter och vaknade först vid 04.45 då jag ramsade, han tystnade och jag skapade massa trafik. *suck* vad ointelligent man är vid den tiden på morgonen. Han somnade till slut om vid 05.45 och jag fick väcka honom 06.30.

Kortade em- luren med en halvtimma igår och det gjorde att Joel sov som han skulle på dagen igår och somnade som en stock i bilenpå kvällen för att sedan somna om i sin säng på mindre än 2 minuter. Han sov till 02.15 ung då jag vaknade av att han låg och pratade med sig själv. Han höll på en lång stund, jag var såå trött att jag GLÖMDE ramsa :oops: , men gick in och stoppade om honom och buffade honom vilket gjorde det hela värre, *dum mamma* :) Ramsan var fortfarande bortglömd, så jag hämtade nappen *ännu dummare mamma* :) och han somnade på 15 sek.
Samma idiotiska misstag :shock: :) gjorde jag när han vaknade till vid 05.20 då maken gick upp. Joel somnade om gott, och jag med tills att det var morgon 06.30. Nåja, en gång är ingen gång :? :) så inatt ska det ramsas igen. Jag har ju sett vilka framsteg Joel gjort, han sover bättre och djupare så jag antar att det är därför han vaknar mitt i natten och är GLAD.
Nyss somnade han i vagnen på farstun utan napp så den är inte såå viktig för honom.
ramlösa

Inlägg av ramlösa »

Natten har gått strålande :D :lol: (Utan napp) Joel somnade igår kväll 19.20 på två minuter och vaknade inte förrän 05.35 imorse då han låg och pratade för sig själv i mörkret :) Satte in en pangramsa från min säng, han tystnade, men fortsatte sedan prata på. När klockan var 06.05 klämde jag i med en argare ramsa och han började gnöla lite, struntade i honom, men efter tio minuter började han skrika upp sig så jag kollade in i rummet och såg att han låg obekvämt. (Han sover på rygg) Rättade snabbt till honom upp på kudden och på med täcket. Hjälpte honom att få loss armen under kudden så att tummen kunde åka in i munnen, gav honom några snabba lösa buffningar och VIPS så sov han igen. Väckte honom 07.35. Underbart att få sova så sammanhängande på natten.
Joel har precis somnat för sin fm-lur. Det tog mindre än 1 minut innan han sov. Jag ramsade, rullade vagnen mjukt några drag och så sov han. *skönt*
Joel som alltid ätit mycket och sovit bra, äter nu ännu mer och sover ännu bättre. Ser fram emot hela nätter... *underbart*

Det verkar som om det justerade schemat gjorde susen, nu får vi se om jag behöver korta fm-luren också för att få bättre nätter. Det finns ju marginalkvartar för trötta/pigga barn.

Har just insett vilka verktyg vi har för ryggsovande Joel:
1. tillrättaläggande på kudden och omstoppning med täcket. Tyst, snabbt och effektivt ska det vara.
2. snuttefilt på ögonen
3 ramsa
4 buffning/vagning
5. Endast i NÖDfall : nappen (måste mamma sova för att orka med dagen så måste hon)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"