Lilla B behöver hjälp!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Fluffy
Inlägg: 19
Blev medlem: sön 16 apr 2017, 12:37

Lilla B behöver hjälp!

Inlägg av Fluffy »

Hej!

Har en pojke som blir 8 månader den 20 september, dock är han född i vecka 37 så då är han 3 veckor "yngre" enligt sina utvecklingsfaser. Vi hade en tuff start med blanda annat kolik och mkt kräkningar, men nu känner vi oss redo att få honom kurad. Vi behöver hjälp med...ALLT!
Det känns som att allt är upp-och ner just nu. Lilla B sover 3-4ggr/dag och då oftast 20-40min åt gången. Ibland händer det att han sover 1 ½h mitt på dagen. Han är van vid att somna i vagn...ute..inne skriker han mest. Försöker jag lägga honom i sovrummet blir det ramaskri och så kanske han däckar efter ngn timmes kämpande trots att han är megatrött för att sedan vakna efter 30 min *suck* Med maten går det sådär...vissa dagar äter han bra och vissa dagar inte. När han väl får flaska (han är flaskbarn sen födseln) så äter han max 135ml och inte en droppe mer! Just nu är han dessutom inne i en perid då han ofta vaknar på natten och somnar inte förrän han får flaskan.
Såhär äter han en genomsnittsdag:

vaknar 06.00
7.15 en port Gröt
9.30 macka eller smörgåsrån eller frukt
12.00 barnmatsburk hel el halv. samt fruktpure
14.30 135ml ersättning
16.00 klämmisgröt och fruktpure/frukt
19.00 200ml välling
23.30 135ml ersättning (när vi går o lägger oss)
sedan äter han mellan 1-3ggr per natt och då får han max 60ml, oftast 1ggr.

Så det vi behöver hjälp med är:
1. sömnen - få han att sova längre pass
2. maten -se till så att han äter och får i sig tillräckligt
3. somnandet - hur ska jag få honom att somna UTAN vagnpromenader? Winter i s coming... :wink:
4. schema

Tack på förhand!

/M
Lilla B föddes 20 januari 2017 i v 37
Planerar att börja kuren 7/10!! :D
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Lilla B behöver hjälp!

Inlägg av TorsMamma »

Hej och välkommen! :D

Steg ett är alltid, införskaffa Internationella SHN boken. Läs den 5 ggr. Återkom med schema förslag, frågor m.m. så kan vi bolla. De flesta av dina frågor besvaras i boken. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Fluffy
Inlägg: 19
Blev medlem: sön 16 apr 2017, 12:37

Re: Lilla B behöver hjälp!

Inlägg av Fluffy »

Har bara lästa Barnaboken flera ggr. Menar du att set står annat i SHN boken?
Lilla B föddes 20 januari 2017 i v 37
Planerar att börja kuren 7/10!! :D
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Lilla B behöver hjälp!

Inlägg av TorsMamma »

Hej, oh ja. I Barnaboken har du bara små korta nätter hur man vagnar bort nattmål. SHN är en Sova Hela Natten Kur som man tillämpar vid större sömnproblem. Du kan prova att låna den på Biblioteket om du inte vill köpa den. Men den är ett superkomplement till BB. Nu när du har BB läs om 8-mån i den och om 8-mån ångesten. Sen har du i bakdelen av boken kapitel 5. Bekymmer? Sömn exempelvis. Men Sen är superbäst.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Fluffy
Inlägg: 19
Blev medlem: sön 16 apr 2017, 12:37

Re: Lilla B behöver hjälp!

Inlägg av Fluffy »

Ok. Vet du var jag kan köpa boken? Hittar den bara som ebok o vill gärna ha en fysisk.
Lilla B föddes 20 januari 2017 i v 37
Planerar att börja kuren 7/10!! :D
Fluffy
Inlägg: 19
Blev medlem: sön 16 apr 2017, 12:37

Re: Lilla B behöver hjälp!

Inlägg av Fluffy »

Har hittat och beställt boken nu :)

Har du ngt tips för oss att börja med som en förberedelse innan kuren? Nu när han ändå blir 8månader om några dagar, är det bättre att vänta el köra på så fort jag läst boken 5ggr? Han har napp.
Lilla B föddes 20 januari 2017 i v 37
Planerar att börja kuren 7/10!! :D
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Lilla B behöver hjälp!

Inlägg av TorsMamma »

Hej, det enda och börja med om du vill är att skapa ett schema som passar. Exempelvis har du lite för mycket "måltider" på ditt schema. Så vi kan bolla lite tider här om du vill. 7+8 mån behöver 14,5 tim sömn på sitt schema. 3-4 tim mellan måltiderna. Allt annat tar man vid kurningen. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Fluffy
Inlägg: 19
Blev medlem: sön 16 apr 2017, 12:37

Re: Lilla B behöver hjälp!

Inlägg av Fluffy »

Just nu vaknar han innan klockan 06.00, min önskan hade varit om han sov 19.30-07.30 Han lägger sig redan vid 19.30 men går upp på tok för tidigt. Ett av problemen är att han bajsar så tidigt på morgonen o då måste man byta o då är hn ju redan superpigg.
Förslag till schema:

7.30 vaknar
8.30 frukost
9.30 sova 45min
12.00 lunch, mat
12.30 sova 1.5h
14.30 mellis, ersättning
17.00 sova 30min
17.30 middag, mat
19.00 välling
19.30 sova

Tack för att du orkar svara!
Lilla B föddes 20 januari 2017 i v 37
Planerar att börja kuren 7/10!! :D
mami22
Inlägg: 34
Blev medlem: sön 27 mar 2016, 11:55

Re: Lilla B behöver hjälp!

Inlägg av mami22 »

Hej,

Min lilla flicka blir 8 månader om ca 2v. Den schemat som jag har till henne är:

7.00 Godmorgon + ersättning
8.00 frukost
9.00 sova 45min
11.00 lunch riktig mat (om du ger burkmat tillsätt lite fett )
12.00 sova 1.5h
14.00 Mellis (frukt, yoghurt) + ersättning
15.40 sova 20min
17.00 Middag med familjen
18.00 Välling
19.00 Godnatt
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Lilla B behöver hjälp!

Inlägg av mamaA »

Hej!

Vid 8-9 månader brukar man vanligtvis plocka bort den tredje luren så det kan vara värt att tänka på när du planerar schemat då det är dumt att behöva byta schema efter bara några veckor.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Fluffy
Inlägg: 19
Blev medlem: sön 16 apr 2017, 12:37

Re: Lilla B behöver hjälp!

Inlägg av Fluffy »

Tack för era inputt! Väntar ff på att boken ska komma, förhoppningsvis kommer den redan idag om jag har tur! :) Är faktiskt lite nervös över att det INTE ska fungera :oops: :cry: Fast samtidigt är jag peppad som 17! :)

En fråga, "måste" de sova en 12h-natt? Jag tänker att han är en riktig "tröttis" under dagarna men piggnar till lite på kvällen och har ofta inga problem att hålla sig till 19.30. Eller så är han så övertrött att han är inne i andra andningen kanske?? :?:

Sen undrar jag även när ni skriver ex. "19.00 välling, 19.30 godnatt" Vad gör ni under den halvtimmen? Barnet äter väl inte i 30 minuter? Eller det kommer stå i boken? :oops:

Tänkte även på din flicka som får ersättning vid 07.00 och sen frukost vid 08.00, hur mkt ersättning ger du och vad får hon till frukost? Jag funderar på om min hade orkat äta så tätt.. Jag serverar gärna gröt till frukost.

Tack än en gång alla som ställer upp och hjälper oss med tankar! <3
Lilla B föddes 20 januari 2017 i v 37
Planerar att börja kuren 7/10!! :D
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Lilla B behöver hjälp!

Inlägg av mamaA »

Hej!
Kvällsrutinen ser ju olika ut men vi brukade ha mat, sen bad och pyjamas och sen lek/läsa etc. Vällingen serverar man någonstans innan läggdags där man tycker att det passar, det går bra sista kvarten eller halvtimmen, det beror ju på hur snabbt de äter, mina har ju inte direkt varit så snabba, det har aldrig svepts någon flaska på 10 min hos oss :lol: . Blir det tid efter är det ju bara att leka, krypa,läsa, vad ni vill :wink:, skrattet till godnattet är ju en viktig del av kuren så jag hade satsat på att verkligen ha kul då.

12 timmarsnatten är verkligen att föredra och man kan inte jämföra pigghet/trötthet innan kuren och efter. Man kan ha 11/11,5 timmes natt men det gör lurarna krångligare att beräkna och klaffa sömnmässigt så jag rekommenderar VERKLIGEN 12 timmar :D .

Frukost kan du antingen servera typ välling på morgonen och sen har vissa en "second breakfast" med familjen då de äter lite mackbitar/yoghurt/gröt men det går precis lika bra att bara ha en frukost med gröt. Ger man bara flaska på morgonen kan det vara bra med den andra frukosten men annars räcker det med en. :D

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Fluffy
Inlägg: 19
Blev medlem: sön 16 apr 2017, 12:37

Re: Lilla B behöver hjälp!

Inlägg av Fluffy »

Okej, jag förstår :)
Angående schema, han blev som sagt 8månader nyligen o är inne i den här jobbiga fasen just nu där jag knappt/sällan kan sätta honom ifrån mig,gnäller o är missböjd jämt känns det som. Är det bättre att ha ett schema med 3 sovpass eller ska jag göra schema med 2 längre sovpass? Ska jag vänta tills denna utvecklingsperioden är slut innan jag sätter igång att kura eller går det bra ändå?
Lilla B föddes 20 januari 2017 i v 37
Planerar att börja kuren 7/10!! :D
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Lilla B behöver hjälp!

Inlägg av Tin »

Hej,
nar tanker du borja kuren? mamA menar att om det ar snarare 9 mander innan du borjar sa kanske det kan vara bra att kora tva lurar pa en gang. Den dar sista luren kan vara knivig om liten borjar bli stor. Plus att man inte vill andra schemat stup i kvarten utan lata det satta sig. Sa det beror lite nar du tanker satta igang?

8 manders angesten ar ju just mycket det, vara hos mamma hela tiden. Jobbigt for mamma, jobbigt for liten. Men det passerar. Det ar ett mycket bra kapitel i barnaboken angaende detta.

Angaende angesten, nej vanta inte, fa boken, las och kor sen. En angest ar lattare att hantera for bade mamma och barn om man sover bra under tiden tanker jag. Det viktiga ar att mamma ar palast och har attityd mossan pa.

Och vi finns har.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
mami22
Inlägg: 34
Blev medlem: sön 27 mar 2016, 11:55

Re: Lilla B behöver hjälp!

Inlägg av mami22 »

Hej

Jag brukar ge henne 120 ml ersättning på morgonen och en gång på eftermiddagen. Eftersom amningen inte funkade för oss så vill jag se till att hon får i sig det näring som hon behöver. Till frukosten ger jag henne gröt med banan och ett knäcke bröd med smör på.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"