Först och främst, tack för ett forum med konkreta svar och god råd! Skulle ha hittat hit mkt tidigare, tror saker hade sett annorlunda ut då. Hoppas på att få svar på mina frågor nybörjare på standardmodellen som jag.
Lite bakgrund, jag och min man har varit i sömn-helvetet med storebror och vägrar hamna där igen med lillasyster. Sonen är 3,5 och vi höll på att gå under av sömnbrist då det var som värst. Som bebis använde han mig som napp och jag ammade nätterna igenom vilket gjorde att jag tillslut mådde så dåligt och var så trött att jag bara grät och minns därför sonens första 6 månader som en enda tung tid. Sen sov han fortsatt dåligt till över tre års ålder med många uppvak per natt och tidiga morgnar. Vi behövde börja ta barnvakt över natten ofta för att ens orka, och vi har sedan han var 6 månader sovit i olika rum jag och min man då vi gått i skift på nätterna för att palla.
Nu i mars kom lillasyster (tog ett års vånda att ens våga bli gravid igen och orka med ett till sömnhelvete) för det tog verkligen knäcken på oss med storebror. BVC har varit till noll hjälp.
Det är därför oerhört viktigt att det blir rätt med lillasyster och jag önskar att jag läst Barnaboken för 4 år sedan. Hoppas därför på hjälp från er så vi slipper ha sömnkaos här hemma igen.
I början gick allt bra med henne, hon kom i v 38 igångsatt pga förlossningsrädsla och allt rullade på. Hon åt och sov vart man än la henne. Tills hon var ca 8 veckor.
Hon fick jättesvårt att komma till ro på dagarna, var sjukt övertrött och det enda som funkar är selen, men man får ju ont tillslut av den och det är heller inte en långsiktig lösning. Jag vart själv osäker och la henne lite här och där på dagarna, i vagnen ibland (funkar bara om den gungar) eller i selen eller hennes säng.
Har ammat lite när som men försökt få i henne mkt mat på dagen. Jag har mest gissat när hon är trött och hungrig.
Tills för 5 dagar sen beslöt jag mig för att nog få va nog så nu ska här införas rutiner! Jag älskar rutiner överlag och har det med sonen och har alltid haft så det passar oss utmärkt.
Lillasyster sover i mörkt rum, på mage i egen säng med larm sen två veckors ålder.
Tar inte flaska men jag har introducerat den varje dag sen en vecka tillbaka.
Jag började schemat enligt följande;
Vakna 07.30
Amma och vakentid
Vaken till 9.30 (så långt har jag haft hyfsad rutin hela tiden) somnar oftast bäst här
Väcker kl 11 (hon skulle gärna sova mer här men har läst att det ska va 45 min helst)
Ammar och vakentid
Amma, Vila nr 2 kl 12.15 eller 12.30 (här tjorvar det oftast, hon vaknar efter ca 30 min och är ledsen, jag går in och buffar men blir bara värre, som idag buffade armen av mig i nästan 45 min men hon skriker och skriker så jag gav upp och tog upp henne) Har tänkt minst 1,5 h här men får inte till det.
Amma och vakentid
Amma igen, Vila nr 3 kl 16 i tilltänkta 45 men vaknar efter ca 30 och är trött ännu
Amma och vakentid
Kvällsbestyr ca 18.15
Går upp och myser med henne, skrattar och småpratar och har supermysig kontakt och ammar sista slurken sen
God natt kl 18.45 somnar TACK OCH LOV peppar peppar oftast helt utan problem helt själv här.
Ammar ca 1-2 ggr per natt.
Nu till mina frågor;
* VAD rent konkret gör jag då hon skriker i sängen?
Jag buffar och buffar men det hjälper inte.
Tillslut tar jag upp, skrik i 30-45 minuter så hon får tårar är inte nått jag kan stå för. Buffert verkar inte funka alls.
* Ska hon somna om då hon vaknar för tidigt på dagsvilan? Ska jag i så fall ha bestämt innan hur länge den ska va och sen hålla på det? Och i så fall buffa och buffa tills hon skrikit tiden ut?
* Ska jag låta henne sova tills hon vaknar där första vilan och inte väcka henne kl 11?
Hon verkar vilja sova länge då men jag är osäker på hur man gör.
Jag gissar att jag behöver styra upp maten mer exakt för nu ammar jag bara på känsla och vet inte egentligen när hon är hungrig.
Jag är livrädd att hon ska börja skrika på nätterna och att inget ska hjälpa utom att ta upp. Nätterna har peppar peppar funkat bra, förutom inatt då jag buffade 25 min innan hon suckade efter skrik och somnade om.
Jag har läst och läst och läst i forumet och gör inget annat på kvällarna men hittar inget svar på mina frågor, hoppas någon kan hjälpa mig att få ihop ett schema som jag förstår och kan tillämpa, och hjälpa mig att hitta attityden att stå emot hjärtskärande skrik.
Tacksam för svar