Vad gör jag då hon skriker?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Jajjsen

Vad gör jag då hon skriker?

Inlägg av Jajjsen »

Idag har allt tjorvat!

Först och främst, tack för ett forum med konkreta svar och god råd! Skulle ha hittat hit mkt tidigare, tror saker hade sett annorlunda ut då. Hoppas på att få svar på mina frågor nybörjare på standardmodellen som jag.

Lite bakgrund, jag och min man har varit i sömn-helvetet med storebror och vägrar hamna där igen med lillasyster. Sonen är 3,5 och vi höll på att gå under av sömnbrist då det var som värst. Som bebis använde han mig som napp och jag ammade nätterna igenom vilket gjorde att jag tillslut mådde så dåligt och var så trött att jag bara grät och minns därför sonens första 6 månader som en enda tung tid. Sen sov han fortsatt dåligt till över tre års ålder med många uppvak per natt och tidiga morgnar. Vi behövde börja ta barnvakt över natten ofta för att ens orka, och vi har sedan han var 6 månader sovit i olika rum jag och min man då vi gått i skift på nätterna för att palla.

Nu i mars kom lillasyster (tog ett års vånda att ens våga bli gravid igen och orka med ett till sömnhelvete) för det tog verkligen knäcken på oss med storebror. BVC har varit till noll hjälp.

Det är därför oerhört viktigt att det blir rätt med lillasyster och jag önskar att jag läst Barnaboken för 4 år sedan. Hoppas därför på hjälp från er så vi slipper ha sömnkaos här hemma igen.

I början gick allt bra med henne, hon kom i v 38 igångsatt pga förlossningsrädsla och allt rullade på. Hon åt och sov vart man än la henne. Tills hon var ca 8 veckor.
Hon fick jättesvårt att komma till ro på dagarna, var sjukt övertrött och det enda som funkar är selen, men man får ju ont tillslut av den och det är heller inte en långsiktig lösning. Jag vart själv osäker och la henne lite här och där på dagarna, i vagnen ibland (funkar bara om den gungar) eller i selen eller hennes säng.
Har ammat lite när som men försökt få i henne mkt mat på dagen. Jag har mest gissat när hon är trött och hungrig.

Tills för 5 dagar sen beslöt jag mig för att nog få va nog så nu ska här införas rutiner! Jag älskar rutiner överlag och har det med sonen och har alltid haft så det passar oss utmärkt.

Lillasyster sover i mörkt rum, på mage i egen säng med larm sen två veckors ålder.
Tar inte flaska men jag har introducerat den varje dag sen en vecka tillbaka.

Jag började schemat enligt följande;

Vakna 07.30
Amma och vakentid
Vaken till 9.30 (så långt har jag haft hyfsad rutin hela tiden) somnar oftast bäst här
Väcker kl 11 (hon skulle gärna sova mer här men har läst att det ska va 45 min helst)
Ammar och vakentid
Amma, Vila nr 2 kl 12.15 eller 12.30 (här tjorvar det oftast, hon vaknar efter ca 30 min och är ledsen, jag går in och buffar men blir bara värre, som idag buffade armen av mig i nästan 45 min men hon skriker och skriker så jag gav upp och tog upp henne) Har tänkt minst 1,5 h här men får inte till det.
Amma och vakentid
Amma igen, Vila nr 3 kl 16 i tilltänkta 45 men vaknar efter ca 30 och är trött ännu
Amma och vakentid
Kvällsbestyr ca 18.15
Går upp och myser med henne, skrattar och småpratar och har supermysig kontakt och ammar sista slurken sen
God natt kl 18.45 somnar TACK OCH LOV peppar peppar oftast helt utan problem helt själv här.

Ammar ca 1-2 ggr per natt.

Nu till mina frågor;

* VAD rent konkret gör jag då hon skriker i sängen?
Jag buffar och buffar men det hjälper inte.
Tillslut tar jag upp, skrik i 30-45 minuter så hon får tårar är inte nått jag kan stå för. Buffert verkar inte funka alls.

* Ska hon somna om då hon vaknar för tidigt på dagsvilan? Ska jag i så fall ha bestämt innan hur länge den ska va och sen hålla på det? Och i så fall buffa och buffa tills hon skrikit tiden ut?

* Ska jag låta henne sova tills hon vaknar där första vilan och inte väcka henne kl 11?
Hon verkar vilja sova länge då men jag är osäker på hur man gör.

Jag gissar att jag behöver styra upp maten mer exakt för nu ammar jag bara på känsla och vet inte egentligen när hon är hungrig.

Jag är livrädd att hon ska börja skrika på nätterna och att inget ska hjälpa utom att ta upp. Nätterna har peppar peppar funkat bra, förutom inatt då jag buffade 25 min innan hon suckade efter skrik och somnade om.

Jag har läst och läst och läst i forumet och gör inget annat på kvällarna men hittar inget svar på mina frågor, hoppas någon kan hjälpa mig att få ihop ett schema som jag förstår och kan tillämpa, och hjälpa mig att hitta attityden att stå emot hjärtskärande skrik.

Tacksam för svar :)
TorsMamma
Forumets ordförande

Re: Vad gör jag då hon skriker?

Inlägg av TorsMamma »

Hej och välkommen. Jag är ledsen men det står inte någon stans exakt hur gammal hon är?
Schema för en 2-3 mån är tipset att ha rytmen 11+1,5+2+1,5 (11 tim natt, 1,5 fm lur, 2 tim middagslur och 1,5 em lur eller 45+20(45) em lur)
Är hon 3 mån är mitt heta tips att du kör på det klassiska 12+45+2+45. Hon kommer att fatta galoppen om du bara håller fast vid ditt schema.
Barn under 3 mån rekommenderar jag skarpt att du har i vagnen både på dagen och natten, köp gärna med fördel en begagnad "DANSK" liggvagn där många kan ligga till året utan problem. Då kan du vagna! Vi kallar det för att man vagnar små skräp, på barn under 4 mån tycker nästan de flesta av oss att just vägningen funkar bättre!

Läs här på "våra favoriter" läs i boken igen om standardmodellen. Ta ledningen!

Vi återkommer gärna med mera svar när vi vet lite mera om ålder, tankar osv...
Men somnar hon kl. 19 och tanken är att hon skall sova till 07.30 har du 12,5 tim natt, det är lite FÖR länge för en som är under 4 mån. Men 2 maningar/natt är super! :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Jajjsen

Inlägg av Jajjsen »

Jättetacksam för svar :D

Flickebarnet är född 14/3 -17, hur får man in det i signaturen?

Jo tanken var att ha schemat enligt vad de flesta har på 12-45-2-45, gjorde så i början av veckan , jag väckte då efter 45 men fick inte till långvilan då heller så jag tänkte att hon kanske behöver 1,5 h där.
Ska ärligt säga att jag inte provade det schemat mer än nån dag. Lät henne sova 1,5 om hon behövde men ibland som idag vaknade hon själv efter 45.

Jag har henne i sängen för i vagnen hatar hon att ligga, eller rättare sagt ja har inte varit konsekvent nog och vetat hur jag ska göra då hon börjar vråla så fort vagnen stannat, även om hon somnat, tex efter en promenad. Min önskan är att ha henne i vagn för att inte känna mig låst till att va hemma, hade tänkt gå över till vagn då schemat satt sig men känner mig redan lite låst eftersom det är sommar och man vill hitta på saker.

Så jag bör alltså ha henne i vagn dag som natt för bästa resultat?
Jag sa till min sambo idag faktiskt att jag tror jag behöver gå över till vagn dagtid, vill verkligen ha henne i säng redan nu på natten.

Kan jag ha henne i vagn dagtid och säng nattetid?

Anledningen till att jag skrev här var just för frågan kring vad jag gör då barnet inte tycks gå att lugna, inte i sängen iaf. Mest dagtid då hon alltid vaknar för tidigt på vilan.

Om man satt ut att vilan ska va si och så lång, SKA man då vagna/buffa tills tiden är slut på vilan, även fast att barnet skriker? Ska man hålla på vilotiderna och inte ta upp förrän de tilltänkta 2 h är slut?
Den frågan har jag grubblat rejält på :)

För om jag tar upp för tidigt så blir det ju väldigt länge till nästa vila vilket göt att hon blir jättetrött och jag får lägga en timme tidigare på vila nr 3, eller hur gör man?

om jag går över på vagn imorrn på samma tider, ska jag då vagna bort skriket tills hon tystnar även om det ska ta hela 2 timmar?

Jag vill ta ledningen, jag vill vara så pass säker att inget kan rubba mig, men jag vet inte vad som är rätt och fel då jag bara kört i 6 dagar ännu :)
Idag har hon bara vilat 40 minuter åt gången tre gånger, jag försökte buffa där på långvilan mellan 12-14 men hon skriker upp sig så väldigt att jag tillslut tar upp.

Innan jag började med standardmodellen för snart en vecka sen då ammade jag minst 3-4 ggr. Nu siktar jag på två gärna en. Även här är jag osäker och vet inte vad jag gör, jag har inte ledningen här.
Hon vaknar alltid vid 23-00 tiden, gnäller och låter irriterad över att hon vaknat, normalt hade jag ammat men försöker (beroende påhugg mkt hon skriker eller låter hungrig eller ej) att hoppa över det målet, har försökt låta henne somna om själv, eller buffa om hon skriker upp sig.
Har typ tänkt att jag ska dra ut på tiden så långt det går innan jag ammar men har märkt att sömnen både för henne och mig blir väldigt ryckig då, jag ligger på aga att snart ska jag buffa, och hon är förmodligen hungrig men jag försöker buffa vilket leder till att hon blir jätte ledsen och jag hör på skriket att hon ju vill äta.

Funderar nu på att göra som en mamma skrev i en tråd att ta upp vid 22 (livrädd att det ska bli kaos av att störa henne men värt ett försök för bättre sömn) sen amma igen vid 03-04 om jag kan dra ut på det om hon vaknar emellan.
Kan dettta vara något? Att man har schema även på natten och matar på tider?

Då måste jag bara veta klart som korvspad vad som gäller övriga uppvak, där behöver jag hjälp.

Tack så otroligt att ni tar er tid att svara, betyder jättemkt!! :D
Jajjsen

Inlägg av Jajjsen »

Idag har hon lärt sig att vända sig från mage till rygg, ska jag lägga tillrätta då till mage igen de antal gånger som behövs?. :shock:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Nu börjar jag hänga med lite bättre. Hon är ju nästan 4 mån! :D :wink:

Då är det andra bullar som gäller. :P

Signaturen kan man lägga in om man går högst upp ovanför loggan och in under kontrollpanel. :D

Sen funderar jag på om du inte kanske vill sikta på en full SHN-kur?

Så nyckel 1, är man "testar" och "laborerar" inte med barnet. Det är liksom inte särskilt juste mot någon. Jag menar, hur skall hon lära sig klockan om du envisas med att flytta visarna? :wink:

Att ta ledningen betyder att man VET vad man gör och VARFÖR. Det är därför vi rekommenderar att man läser, läser, läser, speciellt i böckerna så man vet.
Längst bak i BB (om du läst allt upp till 4 mån i början av boken) finns kapitlet "Bekymmer? Mat och Bekymmer? sömn" Dessa är bra och i alla fall också läsa för attityden.

Schema betyder att man sätter tider som passar barnet, så vad har du tänkt för tider?
Visst kan du ha vagn på dagen och säng på natten, inga problem! Men vagnen måste vara stor nog att sova på mage med larm!
Man håller tiderna nästan på minuten! Max använder man "marginalkvarten" använd sök och läs om den här på forum. Jag tror du hittar betydligt mera "handgripliga" råd under SHN forumdelen samt i Internationella Sova Hela Natten boken.

Men det finns också under Späda och små, våra favoriter Standardmodellen i Raketfart. Titta där!

Sist, det som kommer att vara er nyckel, hon behöver MAT! Om du bara ammar och on är 3,5 mån är det svårt att sova 2 tim mitt på dagen om du inte i princip klusterammar innan. Men att ge lite mosad banan eller så kan räcka för att hon skall sova lite bättre dagtid. Även lite andra introduktioner kan vara bra. Annars kan det vara en fundering att pumpa eller ge lite ersättning för och se om hon behöver mera mat.

Att hon vaknar när vagnen stannar är för att du har lärt henne att den måste rulla för att hon skall kunna sova. Om du nu skall lära om tar det sina modiga 3 dagar att införa och 10 dagar att följa upp till punkt och pricka innan man utvärderar och funderar på om något skall ändras.

Om hon vänder sig så lär man dem somna om på rygg, när de sovit 10 min DÅ får man vända tillbaka. Några rullar en stor handduk och lägger under madrassen runt kanten så det blir svårare.
SEN, måste ni öva vändningar från rygg till mage 10ggr/5min/dag så hon kan vända tillbaka själv.

Tittan under www.annawahlgren.com och SHN under verktygslådan också. Man kan också hitta Anna på youtube https://www.youtube.com/channel/UCOQUpG ... 9Nh9XY_6Qw Här ser du också lite olika tekniker.

De verktyg man använder skall kunna lugna det mest upprörda barn på en kort stund. Men ha i åtanke, det är inte "SÖVA" du skall göra, lunga så hon kan sova själv. :D

Läs runt ordentligt så du känner att du vet vad och hur man gör men mest varför. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Jajjsen

Inlägg av Jajjsen »

Jättebra svar! Tack :)

Jag tog till mig det du sa om att natten var för lång, (har att göra med att jag vill gå upp 7.30 eftersom hon vanligen ammade vid 07 sen sov hon till efter 09 men då faller ju resten av dagen im jag ska följa et schema :) så idag gjorde jag ett nytt schema för att få ihop det bättre;

God morgon 6.30
6.30 - 7.30 Äta och vaken
Vila nr ett kl 8.30 i 45 min strikt
9.15 - 10.15 vaken
10.15 - 11.15 Äta
11.30 vila nr två i tilltänkta 2 h (här funderar jag på att börja ha i vagn så kan jag vagna vid tidiga uppvak)
13.30 vaken
14.30 - 15.30 Äta
16.00 sova 45 min
16.45 vaken
17.30 Äta
18.30 kvällsbestyr och god natt 19.00 strikt

Synpunkter? :)

FRÅGA; Om hon vaknar för tidigt på någon vila, SKA jag då få henne att ligga kvar tills tiden är slut? :)
Om jag tar upp, eller hon vaknar för tidigt, ska jag ändå hålla på tiderna, även fast vakentiden blir för lång tills nästa vila än om hon sovit perfekt?

Jag provar med flaska varje dag i hungrigt tillstånd men den ratas bestämt, jag akulle gladeligen tanka henne om hon tog den :/

Smakisar ger jag sen en vecka tillbaka från tips i forumet, Hur mkt kan man ge och hur ofta nu i början?

Jag har skedat lite och hon verkar gilla både gröt och morotspure.

Ja helt klart behöver jag skaffa mig en attityd och tro på och veta vad jag gör, annars faller ju allt.

Är det där med tidiga uppvak på vilan som är vårt trassel och att schemat faller där, det andra funkar överlag bra.

Vill va trygg med vagnen åxå sedan så man kan pka bort utan att va nervös över vilan hennes. Men folk lär ju tycka och tänka, att man vagnar och ungen vrålar.. men om man sätter vanan hemma först så kanske det faller på plats sedan av sog självt.

Hoppas på svar ang dagsvilan och hur man gör då det vaknas för tidigt, om man isf ska ha henne kvar tills tiden är slut.

tack :-D
Jajjsen

Inlägg av Jajjsen »

Eller kan jag dela upp den långa vilan på tex 1,5 h och resten vad det nu blir (sämst på matte hehe)

Tänker att jag inte kan tvinga henne att vila så länge som 2 h i sträck, kanske inte är hennes rytm, så kan jag testa ha 1,5 eller 1,20? :)
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, Om du kortar ner långluren till 1,5 tim. Måste du göra en annan lur till 1,5 då de naturliga sömnpassen måste passa in också. Dessa är 5 min, 20 min, 45 min, 1,5 tim, 2 tim, 3 tim. Så det närmaste i så fall blir att man gör 11,5+ 1,5 + 1,5 + 45.
Man använder marginalkvarten som max flex. Den tror jag du kan läsa om här under favoriter.
Tor 2006

mamaA
Rådgivare/advisor

Inlägg av mamaA »

Hej!

Du måste sluta testa och bestämma dig för att det är du som bestämmer :lol: . Hur vet du att hon inte kan sova två timmar om du verkligen inte provat det en längre tid? Nyckeln till att få om omsomningen på lurarna och natten är att verktyga SPARSAMT, dvs att vänta minst dubbelt så länge som antal drag du vagnade/buffningar innan du buffar igen och att gå bort från vagnen/ sängen emellan, stå inte kvar. Du kommer inte att behöva verktyga hela luren i all framtid :wink: men i början kan det krävas ett tag innan poletten trillar ner och det gör den bara om du backar, för mycket verktygande ger bara motsatt resultat tyvärr och leder till att bebis inte somnar om. Välj ett av verktygen eller båda men som du verkligen känner dig bekväm med. Jag lyckades aldrig bra med vagning så jag buffade i både vagn och säng.

Ett tips till schemat är också att ha det längsta vakenpasset sist, kan vara 2,5-3 timmar så hon är ordentligt trött(men inte övertrött :wink: )

Du kan definitivt skeda på med smakisar om hon gillar det, ge gärna katrinplommonpure(ren) varje dag också för magens skull eller päronpure. Gillar de mat är det ju superbra, min äldste gick från smakisar till full portion gröt på en vecka :mrgreen:

Jag tycker egentligen också att full kur vore det bästa, du är ju bekant med den sen innan och då brukar ju attityden också bli bättre. I vilket fall som helst så läs "sova hela natten" för att få check på attityden för utan den kommer man ju tyvärr ingenstans :wink: .

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Jajjsen

Inlägg av Jajjsen »

Hej igen :)

Vändningarna på natten ställer verkligen till det nu, jag började ett tag att ha henne i den trängre vagnkorgen för att undvika vändningar och då sov on bättre, ett tag, tills armarna inte kunde röra sog fritt. Så tillbaka till vanlig spjälsäng med babynest, tänkte att kanterna skulle förhindra vändningar men nej...

Jag är upp minst 3-4 ggr per natt och vänder till mage igen, hon vaknar, ligger och äter och suger på pyamasen och säger sedan till att hon är vaken, är då inte skrikig utan vill ha hjälp att vända sig igen. Börjar bli tröttsamt för både henne och mig.

Sen har hon börjat med att vakna 05.30 varje morgon.. jag har tagit bort nattmålet from 2 nätter tillbaka. Men jag vill ju att vi ska sova till 07, inte 06 som nu då jag hört hennes skrik sen 05.30.. jag gör alltså morgon för tidigt för hon har då inte ätit sen 18.30.

Flaska tar hon inte så får inte i henne nån nattalurk, bara amma än så länge med det ska ju bort sen.

Om jag får tipset att kura så kommer jag ändå inte tillrätta med vändningarna och hunger i vargatimmen..

Mat äter hon på dagen frukost amma
Lunch mat och pure och bröstmjölk
Mellis frukt och puré
Middag mat
Kvällsslurk amma

:)

Tacksam för feedback!
Barnet är 5 mån den 14/3 2017
mamaA
Rådgivare/advisor

Inlägg av mamaA »

Hej!
Vändningscirkus har alla ett tag, det går över sen :wink: . Öva vändningar så mycket ni kan på dagtid med syftet att hon själv ska kunna vända från rygg till mage.

Mer mat under dagen? jag vet inte vad du menar med frukt och pure till mellis? Är det fruktpure? Gröt mättar bra tänker jag och om du inte tror att amningen räcker som kvällsslurk så kan du ju ge lite gröt då också. glöm inte att tillsätta fett i all mat ( smakfri kokosolja/rapsolja/smör) för extra mättnad.

Hur ser schemat ut? är det dags att korta ner någon lur? eller justera schemat 18-06 om det funkar bättre?

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"