Förändring i schema, korta ner från två till en lur

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
pangibygget

Förändring i schema, korta ner från två till en lur

Inlägg av pangibygget »

Hej! Jag har en dotter som blir 12 månader om ca en vecka. (Dock gick vi över tiden och blev igångsatta, så jag vill nästan säga att hon är ett år redan, haha). I alla fall. Hon sover generellt bra dagtid och nattetid, samt äter bra på dagarna. Vi har haft ett schema som hon haft länge, som varit:

07.00 god morgon, frukost; gröt.
09.30 ersättning, ca 180 ml.
10-11 sova.
12 lunch.
14 ersättning, 180 ml.
15-16 sova.
16 mellanmål.
17.30 middag.
18.45 gröt
19.00 god natt.

Men vi har märkt att hon inte ätit så bra vid frukost, lunch och middag, utan blivit mätt snabbt. Sedan har även hon blivit mer och mer svårsövd dagtid, vid de klockslagen ovan. Hon har typ inte somnat fören ca 10.30-10.45 på f.m, och med en 30-40 min förskjutning på e.m också. Hon har även varit väldigt pigg på kvällarna, och inte velat somna fören typ 19.45. Så då tänkte vi att hon kanske blivit redo för att bara sova en gång per dag. Och vi tänkte också att det kanske blev för mycket småätande, så att det var dags att effektivisera måltiderna, och låta det gå lite längre tid emellan målen osv. Sen har hon haft napp tills för ca 10 dagar sedan, då vi valde att ta bort den. Den orsakade mycket störningar i hennes sömn, då hon vaknade flera gånger per natt för att hon tappat nappen osv. Men vi bestämde oss, och det har gått bra. Visst, hon saknar nog att ha den att tugga på (tror att det är tandsprickning på g...), men i övrigt så sover hon mycket bättre nattetid, utan nappen.

Men nu, sedan dessa förändringar trädde i kraft, har hon börjat vakna ca kl 06 varje morgon, och blir väldigt arg när hon får ligga vaken, själv i sängen mer än ca 15-20 min. Och de två senaste nätterna har hon vaknat kl 04 och varit vrålhungrig. Har gett henne ersättning och bytt blöjan, och sedan har hon somnat om på en gång, och sover fortfarande kl 07, när vi kommer in. Hon har inte vaknat för hunger, nattetid, innan dess att vi minskade antalet mål på dagen. Hon vill heller inte sova mer än ca 60-80 min dagtid, när hon bara sover en lur per dag. När hon vaknar dagtid, så låter vi henne vara så att hon kan somna om. Men det är sällan det sker, hon blir oftast bara ledsen och ibland helt hysteriskt ledsen när vi inte kommer och plockar upp henne "när hon anser att hon sovit klart". Men på kvällen blir hon ofta ledsen och visar tydligt att hon är övertrött, så det känns som att hon skulle behöva sova ett längre pass under dagtid, men hon verkar inte "vilja" det. Går inte att söva om henne, hon blir bara hemskt ledsen och arg. Oavsett god inställning, tillrättaläggande och solfjäder... Dock är hon förvånadsvärt pigg och glad fram tills ca kl 18-18.30, då det tippar över och hon typ kollar i kors av trötthet. Vi har fått lägga henne kl 18.30 typ varje kväll de senaste 6 dagarna, för att hon inte längre orkar ända fram till kl 19, som förut.

Det "nya" schemat, som vi trevar oss fram med, ser ut ca såhär:
07.00 godmorgon, gröt + puré.
09.00 smörgås.
11.00 lunch.
11.30 sova (sover ofta bara ca 60-80 min)
14.00 mellanmål, yoghurt och smörgås.
16.30 kvällsmat.
18.15 gröt.
18.30 god natt.

Tankar kring detta? Är det något att problematisera eller kan det "få" vara såhär? Hur mycket sömn behöver en 12 månaders? Några tips eller råd? Tankar kring schema och struktur? Har försökt med en liten tupplur (10-15 min) på sen eftermiddag, men det är lönlöst, hon vägrar sova då. Hon äter enbart hemlagad mat, förutom gröten - så det är rejäla portioner hon får i sig vid lunch och middag ;) Vår inställning påverkar säkerligen mycket i denna situation, men klart att vi blir osäkra och trevar i mörkret, speciellt dagtid då man blir osäker på om hon får tillräckligt med sömn och mat. Och vi anser att hon får i sig ordentligt med mat dagtid, men ändå verkar hon hungrig på tidig morgon?! Har inga problem med att gå upp och ge henne lite mat, och byta blöja, men det är liksom nytt för oss. Känns som hon är typ 4 månader igen... :?
mamaA
Rådgivare/advisor

Re: Förändring i schema, korta ner från två till en lur

Inlägg av mamaA »

Hej!

Nu får du nog hjälpa mig lite här, är hon sm-barn från början eller har ni precis börjat? använder ni verktygen? Ramsan? det är ju ramsan som ska jobba när hon vaknar på middagsluren. tillrättaläggande gör man inte på så stora barn förutom möjligtvis under kuren och solfjädern är ju ett krisverktyg. generellt blir de ännu argare när man går in så det rekommenderas inte.

Klassiskt 1-årsschema är 12-1,5/2. Visserligen kan man ha en andra frukost men då är det typ en timme efter första så jag hade skippat mackan kl 9 och i så fall haft den kl 8 om den verkligen behövs. Oftast är det ju mest om man har flaska som första målet det kan behövas lite extra. Middagen tycker jag gott kan flytta fram 30-60 min och sen en liten kvällsslurk precis innan läggning, vanligtvis välling men gröt funkar också. Den är bara för att se till att liten är absolut mätt så ratas den så behövs den oftast inte.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej och välkommen hit! :D

Det framgår inte riktigt om du har kurat henne och fått hjälp här med schema etc? Schemat är ganska ovanligt för en ettåring och jag tror definitivt att det här går att förbättra på många plan!

1. På med ledartröjan/Attitydmössan. Det är DU som vet bäst och det är du som leder henne och visar i kärleksfull handling vad som gäller. Med detta menar jag att du självklart vid ALLA förändringar får räkna med nya frågor men dessa ska inte besvaras med att t.ex. ta upp och byta blöja och ge ersättning ( [-X Hon är INTE fyra månader igen, men du behandlar henne som det?! [-X Räkna med att hon kommer fortsätta att undra!). Frågor besvaras (om något alls behöver göras) med Ramsan, har ni infört den?

2. Glesa ut måltiderna ordentligt, skippa alla mellanmål och ge henne Riktig Mat. Hon är stora tjejen nu och kan (bör) äta kött och potatis som vilken karl som helst (eller vad ni nu äter som Riktig Mat hemma hos er)!

3. Ett schemaförslag lämpligt för en ettåring (typ det vi har haft och fortfarande har som grund):

7 Glad väckning! Morgonrutiner och laga/duka fram frukost ihop.
7.30 Frukost
11.30 lunch (kan vara 11.00 men inte tidigare)
12.30-14 Sova
14.30 Mellis (eller 14)
17.30 Middag (eller 17)
19.00 Godnatt (erbjud ev. kvällsslurk/gröt en stund innan om hon är van vid det men våra har aldrig orkat ngt sånt därav saknas det i schemat).

Mycket social delaktighet och utevistelse såklart!! Massa fysisk aktivitet också!

4. Att hon vaknar kl. 4 beror på att det är vargtimmen då frågorna kommer (vad händer? var är min napp som jag är så van vid? etc) och inte på att hon är hungrig. Dessutom händer det mycket i ettåringens liv redan utan yttre förändringar så det är inget att hänga upp sig på att hon råkar vakna ibland. Arg kan hon vara för troligast vaknar hon nog ändå av att det strilar in för mycket sommarljus någonstans i rummet. Har du kontrollerat mörkläggningen på sistone?! Det ska vara BECKMÖRKT i sovrummet, så mörkt att du inte ser handen framför dig om du står där mitt på dagen. Testa! Vår- och sommarljuset kan väcka den tröttaste, och vem blir inte arg av att väckas kl. 04?! :shock: :roll:

Som sagt! Styr upp skutan och räkna med att det tar någon vecka eller två av frågor från tjejen. Är du osäker på hur frågor besvaras så hjälper vi dig gärna! Hon är ingen bebis längre och behöver definitivt inga småslurkar och extralurar etc. dagarna i ända utan det hon behöver är tydlig ledning, massa mat inom en halvtimme på bestämda tider (där du kan erbjuda vatten/mjölk/ersättning till maten, annars gäller här hemma självklart endast vatten mellan måltiderna) och en skön långlur på 1,5 h som inte ska ligga efter 14. Den kan ligga 12-13.30 ännu hellre men vi har haft som ovan.

Hör av dig om du har fler funderingar! Nu ligger tråden på "Späda och Små" men om några dagar är hon för gammal för det, hon är ju snart varken späd eller liten längre!! :wink:

Lycka till och kör så det ryker!

Kram!

/Ylva
:heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
pangibygget

Inlägg av pangibygget »

Ledsen för många oklarheter ;) Nej, hon är inget SM-barn från början. Utan vi införde rutiner och scheman när hon var liten, och såg att hon besvarade det väl. Och sedan har vi märkt att hon sover bra på mage, och att buffning och dessa verktyg har fungerat bra med henne. Jag tror mest på rutiner och att det Anna anser att barn behöver osv, så vi har aldrig kurat eller följt någon bok. Sen vet jag inte vart jag ska vända mig med dessa funderingar jag har, då det inte finns så många som resonerar som ni/vi här i Annas forum gör. Många runt i kring oss ratar våra rutiner osv, men sedan har de ju inte ett barn som sover hela nätterna igenom heller ;) Finns inget bra forum i övrigt, som berör frågor och funderingar likt dessa. Så vi har anammat de verktyg och tankar, som passat oss.

Vi har inte infört någon ramsa, har tyvärr svårt att förstå meningen med den och hur det ens ska gå till praktiskt taget :roll: Har läst om ramsan och så, men inte riktigt förstått meningen med den? Och hur man ska använda sig av den? Känns som att hon bara kommer tro att det är dags att prata när man börjar prata med henne, tex i form av en ramsa...

Försöker vara bestämd, och ta ledarroll, men det är svårt när hon växer och man inte hänger med i hennes nya behov och rutiner. Brukar känna mig bestämd och säker, men inte nu, då vi inte vet ut eller in med vad hon behöver osv. Vill inte sluta med mellanmål, då jag själv äter 5-6 mål om dagen. Jag tycker mellanmål behövs! :)

Schemat låter bra, tror dock inte att hon kommer orka ända tills klockan 12.30, då hon generellt är tröttare på f.m än på e.m. Hon visar att hon är trött redan vid kl 11... :-k

Vi har väldigt mörkt i hennes sovrum, så tvivlar på att det är en bidragande faktor :) men går ju alltid att ses över :)

Hur ska vi rent, konkret göra när vi lägger henne dagtid, och om hon vaknar under tuppluren? Och antingen är ledsen eller bara väldigt pigg och svårsövd? Ska det vara ljust eller mörkt i sovrummet dagtid? Hur ska vi få henne att förstå att hon behöver sova längre? Vi har ljust i hennes sovrum under dagen, och becksvart under natten. Och hur ska vi hantera hennes tidiga, eller FÖR tidiga uppvak under natten, innan kl är 07? När ska man gripa in? Hon brukar ofta ligga väldigt tokigt i sängen, och det brukar vara en anledning till att hon vaknar. Att hon knölat in sig mellan spjälorna osv. Då känns det dumt att inte gå in till henne :(

Hon brukar få vara med och plocka i diskmaskinen, plocka med tvätt, dammsuga, rensa ogräs osv. Har ni fler tips på bra aktiviteter som stimulerar den sociala delaktigheten? Hon kryper ej, och står ej. Hon hasar enbart på rumpan. Hon är en tungviktare, så hon är kämpig att konka runt på. Hon verkar gilla matlagning, men vet inte vart man ska ha henne med? Hon nöjer sig inte med att sitta i matstolen, brevid. :)
pangibygget

Inlägg av pangibygget »

Ylvispylvis skrev:Hej och välkommen hit! :D

Det framgår inte riktigt om du har kurat henne och fått hjälp här med schema etc? Schemat är ganska ovanligt för en ettåring och jag tror definitivt att det här går att förbättra på många plan!

1. På med ledartröjan/Attitydmössan. Det är DU som vet bäst och det är du som leder henne och visar i kärleksfull handling vad som gäller. Med detta menar jag att du självklart vid ALLA förändringar får räkna med nya frågor men dessa ska inte besvaras med att t.ex. ta upp och byta blöja och ge ersättning ( [-X Hon är INTE fyra månader igen, men du behandlar henne som det?! [-X Räkna med att hon kommer fortsätta att undra!). Frågor besvaras (om något alls behöver göras) med Ramsan, har ni infört den?

2. Glesa ut måltiderna ordentligt, skippa alla mellanmål och ge henne Riktig Mat. Hon är stora tjejen nu och kan (bör) äta kött och potatis som vilken karl som helst (eller vad ni nu äter som Riktig Mat hemma hos er)!

3. Ett schemaförslag lämpligt för en ettåring (typ det vi har haft och fortfarande har som grund):

7 Glad väckning! Morgonrutiner och laga/duka fram frukost ihop.
7.30 Frukost
11.30 lunch (kan vara 11.00 men inte tidigare)
12.30-14 Sova
14.30 Mellis (eller 14)
17.30 Middag (eller 17)
19.00 Godnatt (erbjud ev. kvällsslurk/gröt en stund innan om hon är van vid det men våra har aldrig orkat ngt sånt därav saknas det i schemat).

Mycket social delaktighet och utevistelse såklart!! Massa fysisk aktivitet också!

4. Att hon vaknar kl. 4 beror på att det är vargtimmen då frågorna kommer (vad händer? var är min napp som jag är så van vid? etc) och inte på att hon är hungrig. Dessutom händer det mycket i ettåringens liv redan utan yttre förändringar så det är inget att hänga upp sig på att hon råkar vakna ibland. Arg kan hon vara för troligast vaknar hon nog ändå av att det strilar in för mycket sommarljus någonstans i rummet. Har du kontrollerat mörkläggningen på sistone?! Det ska vara BECKMÖRKT i sovrummet, så mörkt att du inte ser handen framför dig om du står där mitt på dagen. Testa! Vår- och sommarljuset kan väcka den tröttaste, och vem blir inte arg av att väckas kl. 04?! :shock: :roll:

Som sagt! Styr upp skutan och räkna med att det tar någon vecka eller två av frågor från tjejen. Är du osäker på hur frågor besvaras så hjälper vi dig gärna! Hon är ingen bebis längre och behöver definitivt inga småslurkar och extralurar etc. dagarna i ända utan det hon behöver är tydlig ledning, massa mat inom en halvtimme på bestämda tider (där du kan erbjuda vatten/mjölk/ersättning till maten, annars gäller här hemma självklart endast vatten mellan måltiderna) och en skön långlur på 1,5 h som inte ska ligga efter 14. Den kan ligga 12-13.30 ännu hellre men vi har haft som ovan.

Hör av dig om du har fler funderingar! Nu ligger tråden på "Späda och Små" men om några dagar är hon för gammal för det, hon är ju snart varken späd eller liten längre!! :wink:

Lycka till och kör så det ryker!

Kram!

/Ylva
:heart:
Ledsen för många oklarheter:) vår dotter är inget SM-barn från början. Utan vi införde rutiner och scheman när hon var liten, och såg att hon besvarade det väl. Och sedan har vi märkt att hon sover bra på mage, och att buffning och dessa verktyg har fungerat bra med henne. Jag tror mest på rutiner och att det Anna anser att barn behöver osv, så vi har aldrig kurat eller följt någon bok. Sen vet jag inte vart jag ska vända mig med dessa funderingar jag har, då det inte finns så många som resonerar som ni/vi här i Annas forum gör. Många runt i kring oss ratar våra rutiner osv, men sedan har de ju inte ett barn som sover hela nätterna igenom heller  Finns inget bra forum i övrigt, som berör frågor och funderingar likt dessa. Så vi har anammat de verktyg och tankar, som passat oss. 

Vi har inte infört någon ramsa, har tyvärr svårt att förstå meningen med den och hur det ens ska gå till praktiskt taget  Har läst om ramsan och så, men inte riktigt förstått meningen med den? Och hur man ska använda sig av den? Känns som att hon bara kommer tro att det är dags att prata när man börjar prata med henne, tex i form av en ramsa... 

Försöker vara bestämd, och ta ledarroll, men det är svårt när hon växer och man inte hänger med i hennes nya behov och rutiner. Brukar känna mig bestämd och säker, men inte nu, då vi inte vet ut eller in med vad hon behöver osv. Vill inte sluta med mellanmål, då jag själv äter 5-6 mål om dagen. Jag tycker mellanmål behövs!  

Schemat låter bra, tror dock inte att hon kommer orka ända tills klockan 12.30, då hon generellt är tröttare på f.m än på e.m. Hon visar att hon är trött redan vid kl 11...  

Vi har väldigt mörkt i hennes sovrum, så tvivlar på att det är en bidragande faktor  men går ju alltid att ses över  

Hur ska vi rent, konkret göra när vi lägger henne dagtid, och om hon vaknar under tuppluren? Och antingen är ledsen eller bara väldigt pigg och svårsövd? Ska det vara ljust eller mörkt i sovrummet dagtid? Hur ska vi få henne att förstå att hon behöver sova längre? Vi har ljust i hennes sovrum under dagen, och becksvart under natten. Och hur ska vi hantera hennes tidiga, eller FÖR tidiga uppvak under natten, innan kl är 07? När ska man gripa in? Hon brukar ofta ligga väldigt tokigt i sängen, och det brukar vara en anledning till att hon vaknar. Att hon knölat in sig mellan spjälorna osv. Då känns det dumt att inte gå in till henne  

Hon brukar få vara med och plocka i diskmaskinen, plocka med tvätt, dammsuga, rensa ogräs osv. Har ni fler tips på bra aktiviteter som stimulerar den sociala delaktigheten? Hon kryper ej, och står ej. Hon hasar enbart på rumpan. Hon är en tungviktare, så hon är kämpig att konka runt på. Hon verkar gilla matlagning, men vet inte vart man ska ha henne med? Hon nöjer sig inte med att sitta i matstolen, brevid. 
mamaA
Rådgivare/advisor

Inlägg av mamaA »

Hej!
Ok, då är jag med :D . Kanon att hon sover så bra redan men ramsan är ett oslagbart verktyg, när de blir större stör det bara att gå in i rummet så buffningen och solfjädern bör ni lämna bakom er. Längre fram när trotsen kommer och liknande är det skönt att ha ett verktyg att luta sig på när liten plötsligt bestämmer sig för att hon inte vill sova :wink: Vill ni har styr på hennes sömn, främst dagsömnen om jag läser rätt :?: , så är det kur som gäller. Ni har ju kommit en bra bit på vägen så det blir förhoppningsvis inte så svårt. Köp/låna SHN-boken och läs den fram och baklänges liksom läs här på forumet i kurforum för äldre barn. Bestämmer ni er för att kura så flyttar vi in tråden där.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"