07.00 god morgon, frukost; gröt.
09.30 ersättning, ca 180 ml.
10-11 sova.
12 lunch.
14 ersättning, 180 ml.
15-16 sova.
16 mellanmål.
17.30 middag.
18.45 gröt
19.00 god natt.
Men vi har märkt att hon inte ätit så bra vid frukost, lunch och middag, utan blivit mätt snabbt. Sedan har även hon blivit mer och mer svårsövd dagtid, vid de klockslagen ovan. Hon har typ inte somnat fören ca 10.30-10.45 på f.m, och med en 30-40 min förskjutning på e.m också. Hon har även varit väldigt pigg på kvällarna, och inte velat somna fören typ 19.45. Så då tänkte vi att hon kanske blivit redo för att bara sova en gång per dag. Och vi tänkte också att det kanske blev för mycket småätande, så att det var dags att effektivisera måltiderna, och låta det gå lite längre tid emellan målen osv. Sen har hon haft napp tills för ca 10 dagar sedan, då vi valde att ta bort den. Den orsakade mycket störningar i hennes sömn, då hon vaknade flera gånger per natt för att hon tappat nappen osv. Men vi bestämde oss, och det har gått bra. Visst, hon saknar nog att ha den att tugga på (tror att det är tandsprickning på g...), men i övrigt så sover hon mycket bättre nattetid, utan nappen.
Men nu, sedan dessa förändringar trädde i kraft, har hon börjat vakna ca kl 06 varje morgon, och blir väldigt arg när hon får ligga vaken, själv i sängen mer än ca 15-20 min. Och de två senaste nätterna har hon vaknat kl 04 och varit vrålhungrig. Har gett henne ersättning och bytt blöjan, och sedan har hon somnat om på en gång, och sover fortfarande kl 07, när vi kommer in. Hon har inte vaknat för hunger, nattetid, innan dess att vi minskade antalet mål på dagen. Hon vill heller inte sova mer än ca 60-80 min dagtid, när hon bara sover en lur per dag. När hon vaknar dagtid, så låter vi henne vara så att hon kan somna om. Men det är sällan det sker, hon blir oftast bara ledsen och ibland helt hysteriskt ledsen när vi inte kommer och plockar upp henne "när hon anser att hon sovit klart". Men på kvällen blir hon ofta ledsen och visar tydligt att hon är övertrött, så det känns som att hon skulle behöva sova ett längre pass under dagtid, men hon verkar inte "vilja" det. Går inte att söva om henne, hon blir bara hemskt ledsen och arg. Oavsett god inställning, tillrättaläggande och solfjäder... Dock är hon förvånadsvärt pigg och glad fram tills ca kl 18-18.30, då det tippar över och hon typ kollar i kors av trötthet. Vi har fått lägga henne kl 18.30 typ varje kväll de senaste 6 dagarna, för att hon inte längre orkar ända fram till kl 19, som förut.
Det "nya" schemat, som vi trevar oss fram med, ser ut ca såhär:
07.00 godmorgon, gröt + puré.
09.00 smörgås.
11.00 lunch.
11.30 sova (sover ofta bara ca 60-80 min)
14.00 mellanmål, yoghurt och smörgås.
16.30 kvällsmat.
18.15 gröt.
18.30 god natt.
Tankar kring detta? Är det något att problematisera eller kan det "få" vara såhär? Hur mycket sömn behöver en 12 månaders? Några tips eller råd? Tankar kring schema och struktur? Har försökt med en liten tupplur (10-15 min) på sen eftermiddag, men det är lönlöst, hon vägrar sova då. Hon äter enbart hemlagad mat, förutom gröten - så det är rejäla portioner hon får i sig vid lunch och middag