Misslyckades igår....NU behöver jag goda rå

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
H?nsmamma

Misslyckades igår....NU behöver jag goda rå

Inlägg av H?nsmamma »

Hej alla!

Igår kväll började så SHN-kuren för min snart 6-månader gamla son. Här skulle det buffas och ramsas! MEN det hela slutade 25 minuter efter nattning med att jag till slut vände på honom. :oops: Jag klarade inte av att han lät övergiven och ledsen :cry: . När jag vände på honom lugnade han ner sig, lekte lite med sin filt och hade roligt och sedan somnade han på egen hand efter ca 10 minuter - nu glad! Så jag lade ner hela projektet för tillfället. :?

Saken är ju den att min son sover omkring 13,5-14,5 timmar per dygn. Han somnar oftast på egen hand eller genom att jag håller mjukt i hans händer så att han får komma till ro (tar ca 2-7 minuter). Han gråter i princip aldrig vid sängdags eller när han vaknar (annat än på natten). Han sover bra dagtid, åtminstone förmiddag och mitt på dagen, det är dock något svårare på eftermiddagen. Det STORA problemet är på natten, då han har fått för sig att han ska ha mat och/eller få snutta på sin levande jättenapp (läs: mig) 4-10 gånger :!: :!: :shock: Plus att han ligger vaken 1-2 gånger per natt och leker tittut med sin filt, "sjunger", petar på sina föräldrar (ja, vid det laget ligger han i vår säng :oops: ), "pratar" etc. Det brukar pågå i 30-60 minuter... :-s

Jag känner mig helt misslyckad. Jag var laddad, om än väldigt trött och så gick det så här. Jag började helt enkelt tvivla mitt i processen och det började poppa upp frågor i huvudet. :|

Nu behöver jag råd och peppning för att köra igång ikväll eller imorgon kväll igen [-o< . Min stora fundering är; kan jag lägga sonen som vanligt och låta honom somna på egen hand som han brukar och sedan börja kuren först när han vaknar på natten och söker efter mat/jättenappen? Det han behöver lära sig är att somna om på natten.

Nu behöver jag höra erfarenheterna "tala" :wink: !

Hälsningar från Hönsmamma med något stukad attityd av självklarhet :(
Bild
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej!
Vilken liten gullunge som ligger och leker tittut med filten!! :D
Ni har ju en kur på gång, och med tanke på att han redan kan somna själv på kvällen, om än med en liten handhållning ibland, så borde det inte bli svårt!! :D
Men det är viktigt att du för in ramsan redan vid läggningen så att han vänjer sig vid den. Jag ser inget fel med att hålla handen en stund, det måste väl vara samma grej som att solfjädra tills han är tung i kroppen och alldeles lugn?? (kanske nån som tycker annorlunda..??) Men gå ut innan han har somnat, med en mjuk och trygg ramsa!
Sen på natten kanske du ska byta rum några nätter, jättenappen har semester...Ramsa och använd de andra verktygen vid behov som vid en vanlig kur. Och om mag/ryggläge... Om han visar redan nu att han sover bra på rygg/sidan så kan han kanske ligga kvar så. Det viktiga är att han får klart för sig att jättenappen är borta, men som sagt han kan redan somna själv så det borde gå geschwinnt (?).
Lycka till!
H?nsmamma

Inlägg av H?nsmamma »

Hejsan Åsa B!

Ditt resonemang liknar det som jag själv har :D ! Jag är helt klart inne på det spåret, att ramsa vid nattning och använda verktygen när sonen vaknar på natten, men jag vill bara få bekräftat om jag tänker rätt :roll: .

Nu har jag ändrat starten på "kuren" till fredag eller lördag. Jag tror att jag behöver tid att ladda om plus att maken måste jobba mer än heltid i veckan (vilket inte var den ursprungliga planen), så...jag hinner förbereda mig återigen och ni därute kan fortsätta att komma med goda och kloka råd under tiden :lol: !

Hälsningar från Hönsmamma som fortsätter agera jättenapp några nätter till... :wink:
Bild
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Hej :D
Been there... :wink:

Känn dig inte misslyckad - du tar ju nya tag. Eller hur :?: Då är man ju inte misslyckad... :D

I ditt läge hade jag använt de kvarvarande dagarna till att läsa på ännu mer och veta vad du gör och varför du gör det.

Du behöver ju inte buffa honom vid läggning om han inte är upprörd. Buffa gör man första kvällen tills de små blir lugna och färdiga för sömnen. Däremot ska nattningen göras kort och alla nattningsprocedurer hållas utanför rummet. Själva nattningen ska enbart ta några minuter och vara kort och koncis. Glöm inte skrattet till gonatten.

Att hålla handen kan tyckas som ett alternativ till buffning nu när det bara tar två minuter. Men sådant (samma som att ligga bredvid) eskalerar alltid och till slut blir det ett bevakande från barnets sida och i regel en irritation från föräldrarnas. Det är samma sak när man ligger bredvid - jättebra först när det går snabbt, men mindre bra när det tar tre timmar.

Ditt mål här är att han ska känna sig trygg i sängen och att han ska veta att du vaktar honom. Inte att du ska finnas hos honom och vakta honom. Han ska lära sig somna själv för att sedan kunna lära sig att somna om själv tryggt på natten.

Känn dig inte taskig för att du ska lära honom att sova ordentligt. Utan sin sömn kommer han inte orka med de spännande dagar som väntar när utveckligen obevekligen driver honom framåt. Kommande halvår ska han lära sig så mycket, varav krypa-äta-gå bara är delar av allt. Och mamman behöver också kraft för att orka visa honom världen. Det är en gåva du ger honom - trygghet och kraft.

Lycka till nu
Kram
Susanne :D
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
H?nsmamma

Inlägg av H?nsmamma »

Tack för de orden! :) Inför omstarten fortsätter jag att bläddra i SHN-boken för att det inte ska fel igen...och det låter ju klokt att jag inte ska behöva buffa om han ändå somnar lugnt och fint på egen hand...

Så nu är planen enligt följande:
1. Lägga honom som vanligt, naturligtvis med skrattet till gonattet.
2. Ramsa när jag går ut och låta honom somna på egen hand.
3. Om han har svårt att somna hjälper jag honom i några sekunder att komma till ro genom att hålla i hans händer, därefter går jag ut och ramsar.
4. När han har somnat (på rygg) vänder jag på honom på mage efter ca 10 minuter.
5. När han vaknar på natten buffar jag, solfjädrar och ramsar - allt enligt instruktioner.
6. Dagtid kör vi stenhårt efter schema.

Vad sägs om detta?!

Hälsningar en något villrådig Hönsmamma :-s
Bild
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"