hjälp, vad gör vi fel?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Karin Svedberg
Inlägg: 26
Blev medlem: tis 15 nov 2005, 12:26

hjälp, vad gör vi fel?

Inlägg av Karin Svedberg »

Hej igen!

Vi har fortfarande problem med nätterna för vår 8½ månaders glurp. Läggningarna inga problem, inte dagschemat med lurar heller, men nätterna blir vi inte kloka på :!: Det kan gå flera nätter och ramsan biter hur bra som helst, om vi ens behöver ramsa. Men så med jämna mellanrum kommer tillfällen då han vaknar upp och kan skrika i så mycket som 2 timmar och inget tycks fungera.

Mönstret är tydligt: Han vaknar till, "hackar" till lite, och vi låter honom vara för att se om han somnar om själv. Sedan tilltar skrikandet och efter en stund ramsar vi första gången, eventuellt två gånger. Han blir tyst i upp emot 10 minuter, vi tror att han somnat. Men så tar det ny fart: Han "hackar" i någon minut, är tyst men vrider sig i sängen, kanske blir helt stilla, men så upprepas "hackandet" med åtföljande paus av tystnad om och om igen. Så pågår det under en längre tid, kanske så mycket som en halvtimme. Vi gör ingenting eftersom han ju inte skriker non-stop och vi dessutom aldrig riktigt vet om han somnat om! Men tillslut börjar han gråtskrika en längre stund och då ramsar vi igen för andra/tredje gången. Men då biter inte ramsan alls. Vi avvaktar men skriket och gråten tilltar. Vi ramsar igen, gör ljud i köket, :-({|= avvaktar in i det längsta. Men det blir aldrig någon förbättring, så till slut går vi in. Tillrättaläggande+solfjäder men han blir om möjligt än mer uppjagad. Vi påminner om det nyligen givna beskedet men han lugnas inte.

I boken står det att man till nöds ska gå in en gång vid kris. Men krisen går ju inte över! Så vi går in en andra gång buffar denna gång, han tystnar direkt, men tar ny sats så fort vi går ut. Vi avvaktar, försöker verkligen vänta med ramsandet, men han skriker ju sig blå. Vi också, som överröstar vrålen med ramsor som inte tar. Till slut kanske vi varit inne uppemot så mycket som 3 gånger och buffat, då helt plöstsligt (förmodligen av utmattningen) tystnar han och somnar efter sista bekräftande ramsan.

Jag vet: det är för mycket trafik och det borde inte behövas när det är så länge sedan vi införde kuren. Han borde sova 7-7 utan problem. Men vi kan verkligen inte förstå vad vi gör fel. ](*,) Vi tycker att vi lyssnar av hans skrik, väntar långa perioder för att se om han lugnar sig, ramsar när vi känner det som vi skulle vilja gå in. När vi till slut går vi in har kraken varit vaken länge (oftast totalt i en timme) och skriker så mycket att det känns outhärdligt i föräldrarhjärtat.

Jag vet att vi dragit ut på processen i början för att jag tog upp honom ur sängen :oops: vid två tillfällen. Är det måhända detta som stör fortfarande? (Men det var ju så länge sedan och det har gått veckor som det fungerat utan problem) Hur kan vi i så fall reparera den skadan? Ska vi ramsa oftare i början av vaketperioden när han ligger och periodvis hackar?

mvh
en :cry: uppgiven mamma
Mamma till Albin född 050415
Tess
Inlägg: 17
Blev medlem: ons 08 jun 2005, 12:38
Ort: Nykvarn

Jag känner igen mig!

Inlägg av Tess »

Jag har precis skickat ett meddelande till dig. Men då hade jag inte läst detta meddelande. Jag känner så väl igen mig...jag föll också ett par gånger och tog upp min dotter :oops: . Och din beskrivning av hur din son låter på nätterna stämmer så väl med henne. Kanske håller hon inte på lika länge och hittills bara under vargtimmarna (4-6). Men jag blir inte heller riktigt klok på vad som händer. Jag tror att min attityd har tagit fart igen :thumbsup: , men det känns tungt just nu. Alva är exakt lika gammal som din pojke, kan det vara en fas? Hon kurades för ca 2 månader sedan och allt fungerade bra, men nu har det strulat ett par veckor. Jag försöker stålsätta mig för jag vill ju verkligen hjälpa henne att sova, men det är inte lätt. Säg, vad mer kan vi göra?
Hälsningar
Therése, mamma till Lovisa -01 och Alva 18/4-05, kurad med gott resultat vid 6 månader
mamma till Lovisa, sept-01 ( ej kurad) samt Alva april-05 (har k?rt med standardmodell sedan hon var ca 3 m?nader. Kurade ordentligt vid 6 m?nader efter att n?tterna b?rjat strula med en massa vargar...Lite ?verg?ende strul ocks? vid 8 m?n...
Karin Svedberg
Inlägg: 26
Blev medlem: tis 15 nov 2005, 12:26

Inlägg av Karin Svedberg »

Hej igen!

Finns det någon mer som har något tips???
Mamma till Albin född 050415
MarieH
Inlägg: 302
Blev medlem: tis 07 dec 2004, 20:36

Inlägg av MarieH »

Hej!
Nu vet jag inte bakgrunden, och hur länge ni hållit på, men en sak som kan hjälpa är att pang-ramsa så fort han börjar "hacka", så att han får besked innan han hinner börja jaga upp sig.

Du får säkert fler svar när jul- och nyårsfirandet lugnat ner sig. :D
/Marie
Mamma till två underbara Barnabokstrimmade busungar födda 2004 resp. 2005.

Sporadisk närvaro pga rygg- & nackskada.
juline
Inlägg: 36
Blev medlem: ons 16 nov 2005, 22:25

Inlägg av juline »

Vår tjej är två veckor äldre än er Albin och vi började kura ungefär samtidigt.

Läget för oss är att hon somnar vid 18.30 - 19 utqn någrq större problem.
Sen vaknar hon (i nuläget) ca. 2-3 ggr före kl.23 (förut 01) där efter sover hon alltid resten av natten till 07.
(detta kan ju ha med att fram till 23 är vi uppe och stökar, sen blir det lugnt)

När hon vaknar så brukar hon inte direkt vilja lyssna på ramsan hon heller men vi gör, precis som Marie h föreslog, så att vi pangramsar - högt och bestämt.
Detta tillvägagångssätt går ju tyvärr emot Annas råd om att lyssna och avvakta (vi gör även det men försöker få nattsömnen att funka för TVÅ barn i samma rum...)
För oss funkar det iallafall eftersom det bara är medan vi fortfarande är uppe.

Vi upplever också att det helt plötsligt går "sämre" :shock: men ser det som en FAS som snart är över. Jag skyller på att hon är åtta/nio månader och just nu inte alls vill gå och lägga sig när resten av familjen får vara uppe.
Hon har säkert flera tänder på gång, mm mm...
Det viktiga är att INTE känna sig uppgiven, ledsen och med det börja släppa in vargar!
NI gör rätt! Ni vet att på natten sover man och det vet han med - ni måste bara påminna honom, igen och igen...

Som du märker har jag inga direkta RÅD att komma med men kände att jag ville skriva till dig eftersom vi är jämngamla (i både ålder och kurning).

Prova att vara snabbare med ramsan och se vad som händer! 8)
LYYYYCKA TILL!
mamma till tv? tjej-?nglar f?dda 03 och 05
Karin Svedberg
Inlägg: 26
Blev medlem: tis 15 nov 2005, 12:26

Inlägg av Karin Svedberg »

Måste bara få berätta att de tre senaste nätterna har prinsen sovit 7-6.30 med några få uppvak, där han somnat om själv!!! \:D/ Jag är nöjd med att ha kämpat på och varit ihärdiga med verktygen. Det ger resultat och det stärker.

Dock vaknar han fortfarande ½ timme för tidigt, men det får vi snart bukt med också! :wink:

en lugnad och mer utvilad
Karin
Mamma till Albin född 050415
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"