Vi har fortfarande problem med nätterna för vår 8½ månaders glurp. Läggningarna inga problem, inte dagschemat med lurar heller, men nätterna blir vi inte kloka på
Mönstret är tydligt: Han vaknar till, "hackar" till lite, och vi låter honom vara för att se om han somnar om själv. Sedan tilltar skrikandet och efter en stund ramsar vi första gången, eventuellt två gånger. Han blir tyst i upp emot 10 minuter, vi tror att han somnat. Men så tar det ny fart: Han "hackar" i någon minut, är tyst men vrider sig i sängen, kanske blir helt stilla, men så upprepas "hackandet" med åtföljande paus av tystnad om och om igen. Så pågår det under en längre tid, kanske så mycket som en halvtimme. Vi gör ingenting eftersom han ju inte skriker non-stop och vi dessutom aldrig riktigt vet om han somnat om! Men tillslut börjar han gråtskrika en längre stund och då ramsar vi igen för andra/tredje gången. Men då biter inte ramsan alls. Vi avvaktar men skriket och gråten tilltar. Vi ramsar igen, gör ljud i köket,
I boken står det att man till nöds ska gå in en gång vid kris. Men krisen går ju inte över! Så vi går in en andra gång buffar denna gång, han tystnar direkt, men tar ny sats så fort vi går ut. Vi avvaktar, försöker verkligen vänta med ramsandet, men han skriker ju sig blå. Vi också, som överröstar vrålen med ramsor som inte tar. Till slut kanske vi varit inne uppemot så mycket som 3 gånger och buffat, då helt plöstsligt (förmodligen av utmattningen) tystnar han och somnar efter sista bekräftande ramsan.
Jag vet: det är för mycket trafik och det borde inte behövas när det är så länge sedan vi införde kuren. Han borde sova 7-7 utan problem. Men vi kan verkligen inte förstå vad vi gör fel. ](*,) Vi tycker att vi lyssnar av hans skrik, väntar långa perioder för att se om han lugnar sig, ramsar när vi känner det som vi skulle vilja gå in. När vi till slut går vi in har kraken varit vaken länge (oftast totalt i en timme) och skriker så mycket att det känns outhärdligt i föräldrarhjärtat.
Jag vet att vi dragit ut på processen i början för att jag tog upp honom ur sängen
mvh
en