Är inne på andra kurnatten nu.

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Lottanen

Är inne på andra kurnatten nu.

Inlägg av Lottanen »

Jag undrar följande:
(Min andra kurnatt pågår nu och jag är väldigt sömnig och passar på att hålla mig vaken genom att lusläsa Föräldraforumet)

1. Första natten vaknade min 8-månaders grabb 6 ggr. Första två gångerna var jag inne, buffade och så snabbt ut eftersom han lugnar ner sig fort av buffandet. Problemet är/var att så FORT jag tog bort händerna för att gå ut så blev han helt hysterisk (har aldrig sett honom sådan). Och när jag sen påminde utanför blev det ännu värre. Gick in och ut 8 ggr båda första passen, men vid båda tillfällena somnade han av att jag till sist påminde och bekräftade vid sängen. Är det helt fel att påminna och bekräfta inne på rummet, för att sedan gå ut när bebben håller på och somnar, utan att bekräfta på vägen ut?

2. Är inne på min andra natt nu och har försökt påminna honom utanför dörren så fort han har vaknat. Han har inte alls vaknat lika hysterisk som natten innan, men så fort jag börjar påminna skriker han sig hysterisk och jag får gå in och lugna. Buffar knappt nu, utan det räcker med solfjädern. Men återigen påminner jag och bekräftar vid sängen. Är detta oxå helt fel? Han somnar om igen på ca 5-10 min på detta sätt, eftersom han inte hinner bli lika hysterisk som första gångerna kvällen innan, då jag höll på och påminde utanför.

3. I morgon är det ju meningen att allt ska gå mycket bättre och att det ska ske färre uppvaknanden. Första natten vaknade han 6 ggr varav han var vaken ganska länge några av gångerna. I natt har han redan hunnit vakna 3 ggr och klockan är bara 3.00 am. Om jag nu har gjort rätt, kan han börja känna sig trygg och göra en helomvändning på så kort tid och inte vakna så många gånger längre (kan inte minnas senast han sov mer än 2 h i sträck - och då snackar vi lyx - vilket han inte har gjort nu heller)?

4. Ska man avbryta en kur eller fortsätta, även om man märker att det inte ger önskat resultat efter de 4 första nätterna? Även om man gjort framsteg, men bebben inte sover hela nätterna än??

5. Hursomhelst lyckas jag få honom att somna hyfsat lätt, i sin EGEN säng dessutom! Om inte annat, så är det en oerhörd vinst för vår lilla familj. Men vi bor i en tvåa och vågar nog inte flytta in i sovrummet om vi återigen börjar störa hans nattsömn. Ska vi satsa på att sova i vardagsrummet (ja, jag hör att det låter dumt) eller sitter kuren så pass bra efter ett tag att man kan återerövra sin säng och få sova bredvid sin man för första gången på snart 8 månader..? *Längtar*

6. Antar att jag bara är ute efter lite tips och råd och peppning och sällskap! :) Det är kul och motivernade att höra andras historier om kurning, så berätta gärna!

Hälsningar från en mycket trött, men hoppfull Lotta
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Allt låter precis som det ska - riktigt bra dessutom :thumbsup: !

:idea: Man får "alltid" en protest i ryggen efter en avslutad verktygsanvändning. Den ska man - precis som du gör - ramsa ner och på det sätter bekräfta vad som gäller med ramsan. Ramsan tar sedan över rollen som en fjärrstyrd buffning/solfjäder. Så gå på med ramsan tålmodigt och envetet med budskapet om att allt är lugnt och att han kan sova skönt!

:idea: Du ska fortsätta att bekräfta även om det är som att kasta bensin på eld så här i början :wink: ! Men det är viktigt för att bekräfta och befästa samt att låta ramsan ta över. Det hela går förbi på några kvällar.

:idea: Ingenting blir bättre "med tiden" och således kan du inte räkna med att natt 3 eller 4 per automatik ska bli "bättre". Utan det är helt upp till verktygshanternde och attityd! Det är man själv som "får det att hända"! Utvärdering om tidigast en vecka efterkuren!

:idea: Påminna och bekräfta KAN man göra vid sängen så som du gjort. Det första dagarna. Därefter stör man faktiskt så från och med i natt så påminner och bekräftar du från dina händelsers centrum (som INTE är barnet :lol: ). Det är det som kallas för tillit och tilltro till sig själv, varandra och situationen! Betryggande ljud om att allt är som det ska skall finnas i bakgrunden och bekräfta sanningen - att det inte är någon fara på taket! Så ta tag i julbak, julstädning eller paketinslagning och gör det så det hörs :wink: ! Ramsa där du råkar befinna dig - så där i förbigående liksom.

:?: Kuren är en process som måste följa sitt förlopp - precis som en förlossning. Så avbryta? Varför då? Skulle du själv gå hem från BB mitt i krystvärkarna och knipa ihop bara för att det inte förlöpte enligt det man lärt sig i Barnkunskapen i skolan :wink: :lol: ? Till vilken nytta då :shock: ?

:idea: Helomvändning brukar det bli om man gör som du gör nu - verktygar på rätt sätt!

:idea: Se till det som är bra och gör det andra bättre!

:idea: Skärma av en liten sovplats i ert sovrum så ska du se att det går bra att sova tillsammans.

:D Bra gjort och lycka till!
Lottanen

Tack, tack

Inlägg av Lottanen »

Tack så hemskt (eller underbart) mycket för svaret! Det var precis det jag behövde för att få upp min kampanda och beslutsamhet tillbaka!

Klockan är 3:35 och jag är inne på tredje natten.

Läggningen var "katastrofal" och höll på att få fnatt. Hade nog både min man och vargen hasandes vid bena. Men efter 40 minuter av påminnelse och bekräftelse vid sängen och solfjädern och några spring in och ut somnade han till slut.

Sen sov han i 2 h och vaknade med ett skrik. Till dess hade jag hunnit läsa ditt svar och hade nytt mod! Med min man fortfarande som sällskap i hemmet (började få så gott självförtroende att jag lät honom sova hemma i natt; fast i köket), lydde jag ditt råd och påminde och bekräftade så där i förbigående, medan jag tvingade min skräckslagne man att hålla en mycket livlig och nonchalerande koversation för att få plutten att förstå att vi har annat att göra än att få honom att somna om hela tiden. Tyvärr gick inte detta så bra. Plutten är envis och kräver en hel del uppmärksamhet, om inte all! Så för att han inte skulle bli lika hysterisk som föregående nätter, gick jag in och lade honom tillrätta och provade med att påminna och bekräfta vid sängen. Höll på som i början av kvällen, sprang in och ut i tron att han somnat i 40 minuter tills han då äntligen somnade. Men hör och häpna - JAG BEHÖVDE INTE ANVÄNDA MIG AV BUFFNING ELLER SOLFJÄDERN. Ramsan börjar nog ta, trots att jag igår natt trodde att det var en omöjlighet!

Har så mycket nytt hopp nu!!!

:) Lotta
Bild
Kurning p?b?rjades 20 december -05.
K?pte Sova hela natten av Anna Wahlgren senh?sten -05, vilket var min f?rsta kontakt med henne.
Gäst

Inlägg av Gäst »

8) Skippa dramat med halvhysteri, skräckslagna makar och katastrofaler :roll: ... :wink: ! Barnet är heller inte envist eller kravställande utan ställer frågor om Livet och hur allt funkar. Ni har i 8 månader sagt en sak och nu säger ni en annan. En reaktion är väl då på sin plats :wink: :lol: ? Så svara med självklarhet utan att lägga värdering i "hur barnet ÄR" (= man bli passiv och har medvetet eller omedvetet bestämt sig för att situationen inte går att förändra). . För barn ÄR ingenting - de har BETEENDEN som är någonting (=beteenden har en orsak och om man ser det på det viset så blir man aktiv och tror på sin egen möjlighet till påverkan och förändring). Och då kommer frågan - vad kan VI göra åt det? Hur har vi det med attityden :D ?

:idea: Läste ditt andra inlägg också och allt går som det ska! Men du ska INTE gå in mer nu! För att övertyga dig om hur bra ramsan hörs oc känns för barnet så kan du be maken ramsa för dig i sonens rum. Då kommer du att höra hur bra det känns och att han faktiskt hade stört om han stod vid din säng och ramsade. Pröva och se :P !

:D Kom igen nu - du gör det här jättebra! Det går ju bättre och bättre - varför väljer du att inte se DET?
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"