(Min andra kurnatt pågår nu och jag är väldigt sömnig och passar på att hålla mig vaken genom att lusläsa Föräldraforumet)
1. Första natten vaknade min 8-månaders grabb 6 ggr. Första två gångerna var jag inne, buffade och så snabbt ut eftersom han lugnar ner sig fort av buffandet. Problemet är/var att så FORT jag tog bort händerna för att gå ut så blev han helt hysterisk (har aldrig sett honom sådan). Och när jag sen påminde utanför blev det ännu värre. Gick in och ut 8 ggr båda första passen, men vid båda tillfällena somnade han av att jag till sist påminde och bekräftade vid sängen. Är det helt fel att påminna och bekräfta inne på rummet, för att sedan gå ut när bebben håller på och somnar, utan att bekräfta på vägen ut?
2. Är inne på min andra natt nu och har försökt påminna honom utanför dörren så fort han har vaknat. Han har inte alls vaknat lika hysterisk som natten innan, men så fort jag börjar påminna skriker han sig hysterisk och jag får gå in och lugna. Buffar knappt nu, utan det räcker med solfjädern. Men återigen påminner jag och bekräftar vid sängen. Är detta oxå helt fel? Han somnar om igen på ca 5-10 min på detta sätt, eftersom han inte hinner bli lika hysterisk som första gångerna kvällen innan, då jag höll på och påminde utanför.
3. I morgon är det ju meningen att allt ska gå mycket bättre och att det ska ske färre uppvaknanden. Första natten vaknade han 6 ggr varav han var vaken ganska länge några av gångerna. I natt har han redan hunnit vakna 3 ggr och klockan är bara 3.00 am. Om jag nu har gjort rätt, kan han börja känna sig trygg och göra en helomvändning på så kort tid och inte vakna så många gånger längre (kan inte minnas senast han sov mer än 2 h i sträck - och då snackar vi lyx - vilket han inte har gjort nu heller)?
4. Ska man avbryta en kur eller fortsätta, även om man märker att det inte ger önskat resultat efter de 4 första nätterna? Även om man gjort framsteg, men bebben inte sover hela nätterna än??
5. Hursomhelst lyckas jag få honom att somna hyfsat lätt, i sin EGEN säng dessutom! Om inte annat, så är det en oerhörd vinst för vår lilla familj. Men vi bor i en tvåa och vågar nog inte flytta in i sovrummet om vi återigen börjar störa hans nattsömn. Ska vi satsa på att sova i vardagsrummet (ja, jag hör att det låter dumt) eller sitter kuren så pass bra efter ett tag att man kan återerövra sin säng och få sova bredvid sin man för första gången på snart 8 månader..? *Längtar*
6. Antar att jag bara är ute efter lite tips och råd och peppning och sällskap!
Hälsningar från en mycket trött, men hoppfull Lotta