Dagsschemat ballar ur, vad gör man?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Cecilia_S

Dagsschemat ballar ur, vad gör man?

Inlägg av Cecilia_S »

Hej!
Mitt varmaste tack för alla goda råd i Barnaboken! Utan dem hade hela familjen gått sömnlöst på knäna! :D

Min dotter är precis 8 veckor gammal och jag försöker hålla dygnsschemat med mat, sömn och aktivitet. På natten går det strålande, hon sover 6-7 timmar i sträck. Underbart! Men på dagarna ballar det ofta ur, särskilt på eftermiddagen.

Jag är villrådig :roll: , vad är bäst att göra på dagarna när lilla älsklingen i den här åldern vaknar efter typ en timme (eller en halv eller en och en halv) i stället för tänkta två timmar:

1. Absolut inte ta upp, utan vagna tills älsklingen förhoppningsvis somnar igen? (Och utgå från att det inte får plats mer mat i lilla magen)
2. Ta upp, se om det går att få i lite mer mat och sedan lägga igen så fort som möjligt?
3. Ta upp, ge mat och börja en ny 2-timmars vaken session? (med följd att resten av tiderna faller som dominobrickor... Ofta verkar lilla gullet pigg men det riskerar kanske att bli för få sömntimmar...)
4. Eller ska man ta upp, ge mat och sedan hålla lilla barnet igång tills det är dags för nästa sömnpass (för att inte tiderna ska balla ur, alltså)?

Har provat alla de här varianterna som jag kunnat komma på, men får inte till det. Marginaler på en kvart känns väldigt avlägset just nu...

Lilla fröken tenderar att vara morgontrött och kvällspigg. Men det slår lätt om till övertrötthet redan tidig kväll. Och även om aptiten får hennes pappa att skämta om att hon måste vara bulimiker, kan det vara svårt att få i mer mat då: jobbig rundgång...

Hjälp! Tacksam för tips!!

Cecilia
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du :P Du är så duktig, och lilla älsklingen verkar inte alls ha några större problem, om man säger :lol:

Tacka för det, med sådana ömma :lol: :lol:

1. Vagna. (Träna upp tekniken med tyngd i vagnen - se Verktygslådan :!: ) Kort, kort, av och till, GÅ mellan varven :idea:

2. Nej - hon bröjar bli en gammal dam nu och behöver ingen knock out-slurk. Hon ska äta inom en timme. Sisrta halvtimmen ska ägnas (passiv) social delaktighet.

3. Vet du vad :evil: Glöm :!: Som du redan har gjort :lol:

4. Håll tiderna. Det gör susen. Om inte i dag, så i morgon :idea:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Cecilia_S

Kort följdfråga

Inlägg av Cecilia_S »

Tusen tack :lol: för så snabbt och omtänksamt svar :!:

Har bara en följdfråga :?: : när du skriver "Vagna kort, kort, av och till. GÅ mellan varven" - betyder det att jag bara ska gå in och vagna lite då och då och sen gå ut ur rummet mellan varven? Eller betyder det att jag ska gå ut och gå med vagnen? Jag hör att min fråga låter lite korkad men jag få skylla på "gröt i huvudet" som barnmorskan på MVC kallade det idag :wink: ...

En sista sak :?: , ska man vagna korta stunder och sluta, oavsett om hon blir tyst och lugn eller inte? Och när tiden för sömnpasset är över ta upp henne även om det skulle vara så illa att hon hojtar (eller släpper det in "vargen"?):roll: ?

Jag vill samtidigt passa på och tacka för tipset i din bok om andningsprofylax :D :!: Jag tränade som du sa och fick tag på Vellays bok. Ingen tror mig när jag säger att andningen gjorde sammandragningarna helt smärtfria. Förlossningen - från allra första centimetern tills barnet var ute - gick på 3 timmar och knappt tre kvart :o . Utdrivningen var totalt smärtfri också, hon bara ploppade ut på ett sätt som jag inte ens vågade drömma om. Det blev otroligt skonsamt för alla inblandade :D :!: Jag rekommenderar det nu till alla, men de flesta verkar tro att jag antingen har en stor minneslucka (har dock vittnen på att det är sant) eller hade tur på något sätt... TACK än en gång, dina råd är ovärderliga!!

Varma hälsningar,
Cecilia Stenshamn
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Å, tack för varma ord :D Vad glad jag blir :lol: Och GRATTIS till en fantastiskk förlossning :lol: Själv fick ja alltid höra att jag antagligen var "vältrånad" (eller hade oförtjänt tur på annat vis), men du vet ju att det faktiskt ligger arbete bakom. Men konstruktivt arbete :wink:

Ja - med GÅ menas gå. Därifrån. Läs på i Verktygslådan om vagningen :wink:

Ja - man slutar vagna så fort barnet tystnar och slappnar av. Skakar lite i barnvagnshandtaget och GÅR.

Ta aldrig upp henne när hon är ledsen (hojtar). Poängen är att hon ska känna att DU bevakar hennes intressen och att hon inte behöver det själv, alltså inte skrika sig till att det ska hända någonting. Det händer ändå :D

Å, vad jag blev glad för det du skrev :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Cecilia_S

Inlägg av Cecilia_S »

:D Varmt tack för dina svar :D !

Nu tror jag att poletterna har trillat ner hos mig, åtminstone så här långt :!: Vill bara att du ska veta att vi sänder tacksamma tankar till dig för dina metoder flera gånger dagligen :lol: :lol: . Min man har tre vuxna barn (tätt födda) från tidigare relation och önskar att han hade vetat då det han nu lärt sig. Han är fena på vagning numera... :thumbsup:

Under helgen har vi klarat att hålla dagsschemat ganska bra :) . Riktig lättnad! En hel del övertrötthet under kvällen, men ihärdig vagningen/buffning (fick lite valkar i händerna till en början :wink:, men snitsen blir bättre) har till slut räddat situationen 8).

Apropå förlossning. Jag tycker det är så märkligt att inte profylaxen fått större spridning. Inte ens barnmorskorna verkar tro fullt ut på att det fungerar. "Det måste vara unikt", sa barnmorskan vid efterkontrollen på MVC häromdagen... :shock: Min tes är att det är den envetna träningen som fallerar. Jag känner för att missionera för det här, inte minst för barnens skull :!: :!:

Varma hälsningar,
Cecilia
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"