Mitt varmaste tack för alla goda råd i Barnaboken! Utan dem hade hela familjen gått sömnlöst på knäna!
Min dotter är precis 8 veckor gammal och jag försöker hålla dygnsschemat med mat, sömn och aktivitet. På natten går det strålande, hon sover 6-7 timmar i sträck. Underbart! Men på dagarna ballar det ofta ur, särskilt på eftermiddagen.
Jag är villrådig
1. Absolut inte ta upp, utan vagna tills älsklingen förhoppningsvis somnar igen? (Och utgå från att det inte får plats mer mat i lilla magen)
2. Ta upp, se om det går att få i lite mer mat och sedan lägga igen så fort som möjligt?
3. Ta upp, ge mat och börja en ny 2-timmars vaken session? (med följd att resten av tiderna faller som dominobrickor... Ofta verkar lilla gullet pigg men det riskerar kanske att bli för få sömntimmar...)
4. Eller ska man ta upp, ge mat och sedan hålla lilla barnet igång tills det är dags för nästa sömnpass (för att inte tiderna ska balla ur, alltså)?
Har provat alla de här varianterna som jag kunnat komma på, men får inte till det. Marginaler på en kvart känns väldigt avlägset just nu...
Lilla fröken tenderar att vara morgontrött och kvällspigg. Men det slår lätt om till övertrötthet redan tidig kväll. Och även om aptiten får hennes pappa att skämta om att hon måste vara bulimiker, kan det vara svårt att få i mer mat då: jobbig rundgång...
Hjälp! Tacksam för tips!!
Cecilia