Har en bebis på sex månader och tycker det är dags att vi får lite struktur på tillvaron. Vill inte kura förrän jag har full koll på läget och nu har jag läst och läst i Barnabok och SHN och på forumet och känner att jag behöver bolla lite med någon så jag startar en tråd. Helt ny på detta, har inte kurat eller schemalagt förut så tips emottages tacksamt!
Börjar med schemat. Har fnulat fram och tillbaks och börjar misstänka att jag behöver lite input för att inte fastna redan i schematräsket
Kan det här funka tro?
natt 20.30-08.30
godmorgonmys och blöjbyte
09.00 amning, därefter frukost (hittills åker maten mer ut än in, bröstmjölk äter hon däremot mer än gärna, min lilla knubbis, så kanske tvärtom? mat först amma sedan?) max en timme, därefter hänga med mig när jag plockar ur diskmaskinen, tvättar eller städar eller liknande
10.30-12.00 sova i vagnen inne
12.00 amning och därefter mat (eller tvärtom?) max en timme
därefter får hon vara med på lite hushållsgöromål
13.45-15.15 sova i vagnen ute
15.15 amning (storebror äter frukt)
leka med storebror/vara med och laga mat
16.30 mat
17.30-18.15 sova i vagnen inne
18.15 amning och därefter gröt eller välling (ja, eller tvärtom då
19.45 nattslurk
20.00 nattrutin med tvätt, ny blöja, sovplagg. Sång och skratt.
20.30 godnatt, sova för natten
Har några funderingar kring schemats tider.
Sovstunden ute 13.45-15.15 känns i dagsläget lite utopisk. Har svårt att hitta ett bättre pass, men jag ska även hämta storebror på dagis kl 14.30 och som det är nu vaknar hon i princip alltid när jag hämtar honom. När hon sover säkert den luren funkar det ju utmärkt, men när det kuras kanske det är dumt? Nån som har något tips eller tanke kring de så emottages det tacksamt!
Nattslurk och sovtid är anpassat till storebrors läggning kl 20. Så att jag eller maken kan turas om med nattrutinen. Tänker jag rätt eller har ni andra förslag.
Hoppas någon har lust att guida mig och besvara mina frågor så jag kan besvara bebisens frågor med säkerhet och rätt attityd