kur för niomånaders

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
apmamman

kur för niomånaders

Inlägg av apmamman »

Hej!
Har en bebis på sex månader och tycker det är dags att vi får lite struktur på tillvaron. Vill inte kura förrän jag har full koll på läget och nu har jag läst och läst i Barnabok och SHN och på forumet och känner att jag behöver bolla lite med någon så jag startar en tråd. Helt ny på detta, har inte kurat eller schemalagt förut så tips emottages tacksamt!

Börjar med schemat. Har fnulat fram och tillbaks och börjar misstänka att jag behöver lite input för att inte fastna redan i schematräsket :)

Kan det här funka tro?

natt 20.30-08.30
godmorgonmys och blöjbyte
09.00 amning, därefter frukost (hittills åker maten mer ut än in, bröstmjölk äter hon däremot mer än gärna, min lilla knubbis, så kanske tvärtom? mat först amma sedan?) max en timme, därefter hänga med mig när jag plockar ur diskmaskinen, tvättar eller städar eller liknande
10.30-12.00 sova i vagnen inne
12.00 amning och därefter mat (eller tvärtom?) max en timme
därefter får hon vara med på lite hushållsgöromål
13.45-15.15 sova i vagnen ute
15.15 amning (storebror äter frukt)
leka med storebror/vara med och laga mat
16.30 mat
17.30-18.15 sova i vagnen inne
18.15 amning och därefter gröt eller välling (ja, eller tvärtom då :) )
19.45 nattslurk
20.00 nattrutin med tvätt, ny blöja, sovplagg. Sång och skratt.
20.30 godnatt, sova för natten

Har några funderingar kring schemats tider.
Sovstunden ute 13.45-15.15 känns i dagsläget lite utopisk. Har svårt att hitta ett bättre pass, men jag ska även hämta storebror på dagis kl 14.30 och som det är nu vaknar hon i princip alltid när jag hämtar honom. När hon sover säkert den luren funkar det ju utmärkt, men när det kuras kanske det är dumt? Nån som har något tips eller tanke kring de så emottages det tacksamt!

Nattslurk och sovtid är anpassat till storebrors läggning kl 20. Så att jag eller maken kan turas om med nattrutinen. Tänker jag rätt eller har ni andra förslag.

Hoppas någon har lust att guida mig och besvara mina frågor så jag kan besvara bebisens frågor med säkerhet och rätt attityd :D
Emma, 2012-10-11
TorsMamma
Forumets ordförande

Re: Schema för 6-månaders

Inlägg av TorsMamma »

Hej och välkommen! :D

Jag har en del tankar kring ditt schema. 20.30-8.30 är mycket ovanliga tider för en 6 mån då många inte sover längre än till 07 är min erfarenhet.

Så med tanke på barnet, sover hon vanligtvis 20.30-08.30? För schemat skall ju liksom passa hela familjen även barnet. :D

Sen tycker jag man gott kan starta morgonen med amning och sen en "andra frukost" med typ gröt. Men att sen till lunch och middag äta först och amma sen, annars lär hon nog inte bli mätt som hon skall.

Här är några "Klassiska" tider som brukar passa de flesta.
5-6 mån

Natt 19-07
8.45 sova 45 min
11.30 sova 2 tim
15.30 sova 20 min
19.00 natt

7-8 mån

Natt 19-07
8.45 sova 45 min
11.45 sova 1,5 tim
15.40 sova 20 min
19.00 natt
Genom att lägga natten tidigare så får du mera tid att lägga den stora sen tänker jag.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
apmamman

Inlägg av apmamman »

Hej!
Tusen tack för välkomnandet och snabbt svar!

Nu somnar hon vanligtvis först vid 22 för natten och på morgonen vaknar hon för morgonen runt halv nio-nio. (och nej inte i ett sträck, men bara korta uppvak).

Visst kunde det vara bra med ett tidigare sänggående, men jag tänkte att det kunde vara svårare att ändra tiderna för mycket från hur det ser ut nu, eller vad är din erfarenhet?

Kollade på schemamallen och tyckte det såg så lite ut med bara 20-minuter kl 15.30. Brukar det räcka? Klart lockande med en tvåtimmarslur - eoner av tid!
Emma, 2012-10-11
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hej och välkommen hit säger även jag! :D

Lägg gärna in dotterns födelsedatum och datum för planerad kurstart i kontrollpanelen-profil-signatur. Med dessa fakta så är det lättare att svar på dina inlägg.

En klassisk kommentar här på forumet är " tänk inte så mycket hur det är nu (tidsmässigt) utan tänk framåt hur tiderna ser ut med rätt mängd sömn och mat under dagtid." typ.... 8) Detta till trots ska man ju förstås titta på hur dottern sover nu, särskilt dagtid, för på natten sovar man ju heltid ändå. :wink:
Nu somnar hon vanligtvis först vid 22 för natten och på morgonen vaknar hon för morgonen runt halv nio-nio. (och nej inte i ett sträck, men bara korta uppvak).
I och med att de korta uppvaken försvinner med kuren skulle jag tro att dottern oxå kommer att göra tidigare morgon, eller DU/NI föräldrar kan göra tidigare morgon eftersom hon kommer vara utsövd tidigare. Och med tidigare start på dagen kommer hon oxå att vara tröttare på kvällen. :D

Du hade frågor om eftermiddagsluren... här sov vår lillebror länge 45 minuter på em, han har alltid varit en tröttis. Sömnbehovet för din tös ligger kring 14,5-15 h. Beroende på hur lång natt ni väljer att ha blir det olika mycket sömn dagtid. Är hon trött på em så kan du kapa 30 min på lunchluren och har 45 min på em i stället. Men fundera färdigt innan ni gör schemat och startar kuren spå att ni håller er till samma tider! Efter uppföljningsveckan klan ni ändra i schemat om det visar sig behövas.

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
apmamman

Inlägg av apmamman »

Hej!
Tack för svar, jag ska ta ytterligare ett tänk på nattiden känner jag!

Som det är nu sovs det helt oregelbundet dagtid, men sammanlagt blir det många timmar. Så hon sover absolut minst 15 timmar på ett dygn skulle jag uppskatta, även om man räknar med lite svinn för uppvaken.

Vad tror ni om min fundering kring eftermiddagsluren och dagishämtning? Är det bättre att lägga alla lurar hemma under kuren och är det i så fall möjligt att flytta eftermiddagsluren efter kuren? Eller har ni några tips?

Har läst att man kan vagna natten under kuren också, vilket spontant känns som om det skulle vara lättare för mig att få till bra. Behöver man då "börja om" när man ska lägga i spjälsäng eller brukar det gå bra med bara ramsa då?
Emma, 2012-10-11
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hej! :D
Vad tror ni om min fundering kring eftermiddagsluren och dagishämtning? Är det bättre att lägga alla lurar hemma under kuren och är det i så fall möjligt att flytta eftermiddagsluren efter kuren? Eller har ni några tips?
Under kuren är det bra med så få förändringar som möjligt, MEN kommer du alltid att göra dagishämtningar under em-luren i fortsättningen så är det väl lika bra att köra igång med det nu på en gång? Grejen är ju att de små liven ska lära sig att somna och somna om själva, hjälper man då till att söva genom bilåkning eller vagnspromenad ibland kan det ju vara lite förvirrande... Mitt tips är i så fall att låta liten somna själv först i vagn och sen påbörja dagishämtningen.
Behöver man då "börja om" när man ska lägga i spjälsäng eller brukar det gå bra med bara ramsa då?
Du bestämmer var varje lur ska ligga. Daglurar i vagn och natten i säng? eller hur ni vill ha det. Vi har alltid haft natten i sängen. Du behöver inte börja om skulle jag tro men var beredd på eventuella frågor. Jaha, ska jag sova i sängen nu??!! Och då har du verktygen i verktygslådan att ta till för att besvara frågorna.

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
apmamman

Inlägg av apmamman »

Hej under samma rubrik, men med en åttamånaders okurad...

Varför har jag väntat så länge?

För att det typ funkar. Jag är inte sömndepraverad, jag är inte utmattad och trött och dottern får också sova. Vi är inte desperata och på något vis har jag fått uppfattningen om att kuren är för de som nått vägs ände, att man annars kanske inte är tillräckligt motiverad. Kanske är jag osäker på om jag verkligen har tillräckligt med motivation. Ska jag kura så tänker jag göra det riktigt, inte försöka.

och

För att hon inte lyckats börja svälja annat än bröstmjölk förrän nån gång förra veckan fastän vi jobbat på det i flera månader. Hon har hela tiden varit jättepositiv till att äta, men allt kom ut efter att hon smakat och låtit maten fara runt i munnen en bra stund.

Vari ligger min motivation då? Varför vill jag skriva här och kura om det sovs, ingen är uttröttad, vi njuter och har det bra.

Det är ju för att det verkar vara så väldans skönt och lätt och bra med ett kurat barn. För det börjar bli svårare med friheten med mitt lättväckta barn och hon är så beroende av just mig för att kunna sova på natten. På dagarna har hon på senare tid också blivit alltmer lättväckt och vill helst bara sova hemma (vagnas till sömns) men storebror väcker henne om han låter, vilket blir tråkigt (tyst Emma sover!) så vill vi ju inte det ska vara, vi vill ju passa på att stoja och ha kul med storebror när lillasystern tar en lur. Bara jag och han, det skulle ju passa så bra.

Och nätterna sover hon bredvid mig i sängen, vaknar hon till (skulle tro att det sker med cirka tre timmars mellanrum, men ärligt talat har jag ingen aning, för jag somnar om direkt och kollar inte klockan) så får hon bröstet, äter och somnar om snabbt. Men utan bröst vaknar hon och skriker, skriker ut att hon är trött så trött så trött hjälp mig sova, ge mig lite mat, visa att du är nära, så jag kan somna om. Vilket ju är ypperligt funktionellt för en liten urtidsbebis, men i nutid vore det ju bra om det gick att programmera om, för riktigt så nära föräldern behöver man ju inte vara för att ha skydd från vargen.

Och jag tror att det går, att programmera om, jag tror att det funkar att kura, jag tror att jag kan få de där stunderna av egen tid när min bebis sover. Egen tid som inte behöver vara i närheten av liten för att kunna amma. Kanske till och med lämna hemmet kvällstid utan bebis?

Nyfikna hon har dessutom blivit riktigt dålig på att äta och sova när vi inte är hemma. Det tittas och undras och äts inte alls och sover gör man inte gärna. Idag till exempel, var vi iväg mellan klockan två till klockan åtta. Då sov hon sammanlagt 30 minuter istället för 2 timmar som hon hade sovit om hon var hemma. (Ni kan ju tänka er att det blev stora kvällstrasslet sedan när vi kom hem...)

Jag tror att det är tillräckligt för att jag ska vara motiverad nog. Eller vad tror ni?

Min plan är att i så fall kura när vi kommer hem från semestern i mitten av juli. Nu är vi ju bara hemma till midsommar och sedan är vi iväg på två olika ställen och samtidigt åttamånaders, så jag tänker det är bättre att ta det när vi är hemma och lediga allihop. Dessutom ger jag henne chansen att komma igång mer med matätandet.

Vad vill jag ha svar på? Jo, något i stil med, måste man vara utmattad, hålögd och trött med en dito avkomma eller kan man ha det riktigt hyfsat och ändå få till en riktig kur?

Och pepp kanske :)

Jag läser efter kuren tråden och tänker att det låter riktigt bra. Men är det värt det? Hur lång tid ska jag räkna med att det är värre än nu efter kurstart? Förstör jag hela sommaren om jag kurar nu, så att det blir värre i veckovis, eller blir det tvärtom så att vi kan räkna med att det fungerar efter någon vecka bara?

Är det / kan det vara så?

De säger ju att man inte ska tro på något om det verkar för bra för att vara sant... :wink:
Emma, 2012-10-11
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Jag tycker att det låter alldeles perfekt med en kur för er! Hon vill sova, ni vill sova i egen säng, antar jag. Ni vill väl ge dottern tryggheten att fixa sömnen själv och inte vara beroende av dig och ditt bröst för att kunna somna om?

Men tänk om! Ska ni kura måste ni ha fokus på målet och inte på allt som KAN gå galet! [-X [-X Det är upp till er att göra ett bra jobb så dottern kan följa er ledning. Så LÄS, LÄS, LÄS OCH LÄS i internationella shn så att ni har siktet rätt inställt när ni sätter igång. :mrgreen:

Jenny :D

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
apmamman

Inlägg av apmamman »

Ja!
Du har så rätt!

Ska ägna semestern åt mera läsa (har läst mycket redan) och med att fixa min och makens attityd.

Sen kör vi!

Ska jag fortsätta under denna tråd med fler funderingar framöver eller starta ny för andra frågor som inte passar under rubriken riktigt?
Emma, 2012-10-11
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

:thumbsup: :sleep: :heart:

Fortsätt i samma tråd. Jag kan be admin byta namn på tråden till något som du tycker passar bättre! :D

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
apmamman

Inlägg av apmamman »

Ja, kanske kur för niomånaders eller något skulle passa bättre?

Har börjat fundera på att genomföra kuren på semestern. Saken är ju den att vi kommer att vara bortresta lite mer än två veckor, varav lite mer än en är på mina föräldrars landställe. Om vi skulle genomföra kuren där skulle vi kunna få hjälp med storebror, som ju annars kommer i kläm på dagarna när daglurarna ska genomföras av ena föräldern och den andra sover. Problemet med det är ju att uppföljningsveckan kommer att få ett avbrott för hemresa och att det byts miljö då också.

Uppföljningsveckan skulle ju då bli bara fem dagar på samma ställe.

Är det bättre att vänta tills vi kommer hem?
Emma, 2012-10-11
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hej!
Jag ska maila admin om namnbyte. :D

Var ni kör kuren är upp till er. Viktigt att rätt attityd är på plats! 8) Börjar ni noja över vad föräldrarna ska tycka om ert val av sömnhjälp eller på annat sätt måste tumma på förutsättningar för god sömn det svårt att agera säker och övertygande mot liten och inte så juste heller. Men har ni koll på föräldrarna och de på vad ni gör samt att ni är väl pålästa och har förutsättningarna klara för er så kör!
Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
apmamman

Re: kur för niomånaders

Inlägg av apmamman »

Vi kör direkt när vi kommer hem istället. Tänker att det är lika bra när vi ändå kånkar runt att köra nystart hemma istället, storebror får leva med trötta föräldrar helt enkelt och så planerar vi att sova hela obrutna nätter strax därpå istället.

Fast nu blev jag förstås jättesugen att åka till Gastsjön i augusti istället. Väldans sugen faktiskt.

Annars är planerad kurstart 17 juli!
Emma, 2012-10-11
Sigyn

Inlägg av Sigyn »

Hej!
Jagläste igenom din tråd nu och vill bara säga: jag kurade min son när han var 4 månader. Vi hade inte heller jättemycket problem, han hade tom sovit några hela nätter innan vi kurade, annars vaknade han typ en gång per natt och sov natt ca 11-12 timmar. Dagarna sov han på men vaknade ofta upp, va svår att få å sova osv. Jag ville kura för jag tyckte det lät så bra att ha verktyg att ta till, att ge raka besked och att bara ha någon (eller hur många som letat här på forumet) i ryggen att stötta en när det är jobbigt. Att ha en stötesten att luta sig mot. Att veta att det man gör är rätt för att så många har gjort det tidigare etc etc. Fortfarande idag när sonen är snart 2 år lutar jag mig mot attityden och ramsan när han är lite krånglig, och det fungerar! Jag ångrar inte en sekund att jg kurade, och det kan jag inte tänka mig att ni heller kommer att göra :)
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
apmamman

Inlägg av apmamman »

Hej!
Supertack, precis sånt som jag vill höra :D

Jag håller på att odla en härlig attityd av självklarhet och känner att jag blir mer och mer övertygad varje dag och ditt inlägg hjälpte mig ännu mer. Jag tror ju som du skriver att det är något jag kommer ha nytta av länge, inte bara för att rädda mig ur någon akut situation (som jag ju då inte känner att jag befinner mig i).

Passar på med några frågor nu när jag ändå skriver.

Som det är nu sover hon aldrig på magen. Jag har försökt att lägga henne på mage för att sova, både när jag vagnat och när jag buffat i sängen. Det har gått att få henne att somna, men sover hon på mage vaknar hon efter max 5 minuter, reser sig upp och tittar förvånat (och vaket) omkring sig och lyckas jag söva om vaknar hon likadant igen efter 5 minuter. Om hon själv rullar över på mage i sömnen vaknar hon också direkt hon kommer på mage, på samma sätt. Bäst verkar hon sova på sidan, men det är svårt att söva henne på sidan. Tycker ni jag ska försöka öva henne på att sova på mage ändå (känns spontant lite svårt pga mina tidigare erfarenheter) och genomföra kuren på mage, eller ska jag göra kuren på rygg eller sidan?

Man ska ju tolka skriken under kuren. Hennes skrik när hon vaknar i vagn när hon är inne i nattsovläge är liksom ett "hjälp-skrik". Hon är mycket upprörd och liksom rädd, viftar snabbt med armarna och skriker med skrynkligt ansikte lugnar sig inte av att vagnas igen och lyssnar inte på någon ramsa eller sång (vilket hon gör om hon är inne i "dagsömnläget"). Det enda som lugnar är amning, det får henne att somna om direkt. Vaknar hon bredvid mig i "nattsovläget" gruffar hon bara lite och sprattlar och söker, äter lite sovande och släpper sedan. Eftersom hon är van att ammas kommer hon ju sannolikt skrika "hjälpskriket" när vi kurar. Ska jag då buffa tills hon tystnar och sedan ramsa ut och ska jag gå in och buffa igen direkt om hon börjar skrika igen när jag går? Lugnar sig alla barn av buffning tillslut? Måste man plocka bort buffningen under andra natten?
Emma, 2012-10-11
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"